Рефлексія на уроках трудового навчання
Прийоми рефлекси стимулюють процес навчання. Застосовуючи їх, можна досягти запланованих результатів. Вони спрямовані насамперед на самореалізацію дитини, осмислення нею мети освіти, оволодіння навичками самоорганізації навчальної діяльності, усвідомлення віри у свої потенційні можливості.
Вміло застосовуючи прийоми рефлексії, можна так організувати навчальний процес, що в ньому братимуть участь усі учні, оскільки кожен з них матиме конкретне завдання, за яке буде звітувати перед усіма, або від його діяльності залежатиме якість виконання поставленого перед усім класом чи окремою групою завдання. Завдання сучасного вчителя — допомогти учням у цьому, використовуючи на кожному етапі уроку різні прийоми рефлексій.
Розглянемо методику застосування прийомів рефлексій навчання на уроках обслуговуючих видів праці. Перш за все, виділимо основні структурні елементи уроку.
• підготовка до основного етапу уроку;
• засвоєння нових знань і способів дій;
• закріплення знань і способів Дій;
• узагальнення і систематизація знань.
Підготовчий етап уроку — це мабуть найважливіша його частина. Від того, як він буде організований, залежить основний етап уроку, тобто наскільки плідною буде робота на уроці, наскільки повно буде засвоєний новий матеріал. Тому прийоми, які вчитель використовуватиме на даному етапі уроку, мають бути добре продумані та націлені на підготовку учня до сприйняття нового матеріалу.
Тут важливі всі моменти. Вчителю необхідно з перших хвилин уроку створити доброзичливу атмосферу в класі, встановити контакт з дітьми. Адже для учнів важливу роль відіграє те, з яким виразом обличчя зайшов учитель у клас, яким тоном привітався і якими жестами супроводжував своє привітання з ними. Відкрите обличчя, осяяне посмішкою, завжди викликає позитивну реакцію, покращує настрій.
Відомо, що успіх навчального процесу залежить від дотримання його основних принципів: логічної послідовності у викладі матеріалу (від простого до складного), доступності, використанні набутих раніше знань для засвоєння нових, застосування міжпредметних зв'язків. Тому важливу роль у вивченні нового
матеріалу відіграє перевірка учителем рівня засвоєння учнем попередньо вивченого матеріалу. Мета вчителя на даному етапі уроку — з'ясувати, чи правильно учні засвоїли попередній навчальний матеріал, виявити білі плями та заповнити їх. Мета учня — корекція знань, набутих на попередніх уроках.
Один із прийомів рефлексії, який доцільно застосовувати на підготовчому етапі уроку, називається «Перевір себе». Він полягає у виконанні учнями самостійної роботи, написанні диктанту, тестуванні. По закінченню роботи учні здійснюють самоперевірку за допомогою зразка, індивідуально працюють над класифікацією помилок, виконують коригувальну роботу (записують правильну відповідь, пояснюють відповідні правила, наводять аналогічні приклади). Дуже важливим є висновок учня, в якому прослідковується усвідомленість причини допущеної помилки: «Я зробив помилку, тому що...». На цьому ж етапі можна застосувати і прийом рефлексії «Спіймай помилку». Технологія його полягає у тому, що учні отримують завдання з навмисно допущеною помилкою, вони наперед попереджені про неї. Далі учні знаходять помилку в запропонованому матеріалі, наприклад у тексті, пояснюють її та виправляють. При цьому вони вчаться самостійно знаходити, виправляти і пояснювати помилки. У них формуються навички самоконтролю, самооцінки, усвідомлене сприйняття навчального матеріалу.
Наступний важливий момент — це чітко сформульована мета уроку. Важливо, щоби представлена учневі мета була для нього не лише простою і зрозумілою, а ще й обов'язково привабливою. Мета вчителя на даному етапі уроку — навчити учнів ставити перед собою мету уроку і визначати пріоритетну для себе мету у вивченні певної теми. Мета учнів — оволодіти навичками самоорганізації навчальної діяльності, навчитися ставити перед собою мету і планувати свою роботу на уроці.
Прийом рефлексії, що рекомендується використовувати на даному етапі уроку, називається «Цілепокладання». Він полягає у виборі учнями цілей діяльності з кількох запропонованих учителем, формулювання ними власної мети. Технологія цього прийому полягає в наступному:
• учитель пропонує учням набори цілей із вивчення теми на їхній вибір;
• учні обирають пріоритетний набір цілей із виучуваної теми, доповнюють їх;
• учитель аналізує обрані учнями набори цілей, визначає мотиви такого вибору;
• самовизначення учнів у загальному списку наборів цілей, уточнення їх, визначення власних цілей і мети.
У даному випадку учні осмислюють мету освіти, набувають навичок самоорганізації навчальної діяльності, сповнюються вірою у свої потенційні можливості. Але найголовніше — це зацікавити дитину. Необхідно показати учневі кінцевий результат його роботи, пояснити її практичну цінність.
Можна використовувати метод змагального азарту: розказати дітям, що у процесі виконання завдання всі вони стануть учасниками змагання або конкурсу (на уроках у 5 класі — проведення конкурсів на звання «Міс Чарівний Клубок» або «Міс Золота Голка»). Якщо поставлена мета видасться дитині привабливою, то, щоб досягнути її, вона свідомо або підсвідомо виконуватиме ті навчальні дії, які запланував учитель.
Наступний структурний елемент уроку — засвоєння нових знань і способів дій. Мета вчителя на даному етапі уроку — створити умови для раціональних організаційних дій учня з вивчення нового матеріалу, забезпечити сприйняття і первинне запам'ятовування знань і способів дій, зв'язків і відношень в об'єктах вивчення. Мета учня — виявити активні дії і самостійність у здобутті знань та оволодінні новими навичками й уміннями.
На цьому етапі можна застосовувати різні прийоми рефлексій. Один з них — «Фіксація інформації у стислому вигляді». Технологія застосування такого прийому полягає в наступному:
• первинне сприйняття учнем нової інформації в ході пояснення її учителем;
• самостійна робота учня з джерелом інформації (навчальним текстом, інструкційною картою, ілюстраціями);
• фіксація інформації у стислому вигляді (складання схеми, таблиці, побудова креслення);
• самоперевірка, взаємоперевірка, порівняння зі зразком.
У результаті в учнів формується усвідомлене сприйняття нового навчального матеріалу, ними ефективно засвоюються нові знання, активізується процес саморозвитку.
Звичайно, вчитель зобов'язаний переконатися, що учні справді засвоїли нові знання, уміння і навички. Цьому слугує такий структурний елемент уроку: закріплення знань і способів дій. Мета вчителя на даному етапі уроку — організація імітації реальності за допомогою розподілу ролей між учнями і створення для них можливості діяти «по-справжньому», створення умов для визначення їх ставлення до конкретної життєвої ситуації, набуття досвіду через гру, надання допомоги учням у навчанні. Мета учня — визначення власного ставлення до конкретної життєвої ситуації, набуття досвіду поведінки у подібних ситуаціях шляхом «гри», виконання «ролі», близької до реальної життєвої ситуації.
Прийоми рефлексії, які можна запропонувати на цьому етапі уроку, — «Рольова гра», «Акваріум».
Під час проведення рольової гри учасники розігрують у ролях певну проблему чи ситуацію.
Технологія проведення «Рольової гри»:
• вчитель формулює проблему чи ситуацію, яку учні ілюструватимуть у рольовій грі;
• організаційна робота вчителя (визначення чисельного складу учасників, кількість груп, сценарій);
• організаційна робота учнів (розподіл ролей, підготовка матеріалів);
• розігрування ситуації;
• обговорення ситуації. Технологія проведення «Акваріума»:
• формування групи учнів з 4—5 чоловік, що займає місце в центрі класу й утворює своє маленьке коло. Ця група створюється для обговорення запропонованої вчителем проблеми;
• для виконання завдання групі необхідно: прочитати вголос завдання; обговорити його, використовуючи метод дискусії; протягом 3—5 хв. прийняти спільне рішення;
• решта учнів лише слухають, не втручаючись у обговорення;
• після закінчення дискусії клас повинен обговорити: чи згодні учні з думками групи; чи було рішення групи достатньо аргументованим, доведеним; який з аргументів був найпереконливішим.
В «Акваріумі» може побувати кілька груп учнів і обговорити декілька проблем.
Застосування цих прийомів рефлексій допомагає навчанню через досвід і відчуття учнів, допомагає їм виробити власне ставлення до ситуації, сприяє розвитку уяви і навичок критичного мислення. Прийом «Акваріум», крім того, допомагає удосконалити навички роботи у малих групах і, якщо є час, можна навіть запропонувати учням самостійно оцінити свою роботу у
групі, відповівши на запитання анкети.
Нарешті, заключний етап уроку — узагальнення і систематизація знань. Мета вчителя на даному етапі уроку — забезпечити самостійне виконання учнями завдань, що вимагають знань у схожій і зміненій ситуаціях. Мета учня — самостійно виконати завдання, що вимагають застосування знань у схожій і зміненій ситуаціях, здійснити самоперевірку результатів виконаних завдань.
На цьому етапі уроку можна застосувати прийом рефлексії «Долання сходинок», що полягає у самостійному виконанні учнями завдань зі зростаючим ступенем складності. Цей прийом формує усвідомлене сприйняття і фіксацію в пам'яті знань (зрозумів, запам'ятав, відтворив), готовність застосовувати знання у схожих і змінених умовах. В учнів формуються навички самооцінки, самовизначення, самоосвіти, готовність до творчого застосування знань (оволодів знаннями та навчився переносити їх у нові умови).
Звичайно ж, для ефективного застосування різних прийомів рефлексій на уроках, учитель зобов'язаний старанно планувати кожне заняття. Деякі прийоми вимагають виконання учнями попередніх завдань: щось прочитати, продумати, виконати самостійні підготовчі завдання, попрацювати з літературою. Для посилення контролю за процесом навчання із застосуванням прийомів рефлексій учителю необхідно:
• досконально вивчити і продумати матеріал, у тому числі роздавальний;
• старанно спланувати і розробити заняття: визначити хронометраж, ролі учасників, підготувати запитання і можливі відповіді, виробити критерії оцінювання ефективності заняття;
• стимулювати навчальну діяльність учнів шляхом добору найбільш цікавих для них проблем, повідомлення очікуваних результатів заняття і критеріїв оцінювання роботи учнів;
• передбачити різноманітні методи для підтримки уваги учнів, налаштування їх на роботу, підтримки дисципліни, необхідної для нормальної роботи класу.
У цілому прийоми рефлексій дають змогу підвищити ефективність діяльності і учня, і вчителя.
У додатку розроблено прийоми рефлексій при вивченні теми «Конструювання і моделювання швейних виробів» у 7 класі.
АНКЕТА Оцінювання особистої участі учня в роботі малої групи Оціни себе по кожному з напрямів від 0 до 2 балів. Прізвище, ім'я_________________________________________________ |
1. Ти брав активну участь у роботі групи________________ 2. Ти вносив вдалі пропозиції, які група врахувала________ |
З.Ти надавав підтримку іншим членам групи, закликав їх до роботи_____________________________________________ |
4. Ти висунув абсолютно нову ідею, яка сподобалася іншим________________________________________ |
5. Ти вдало узагальнював думки інших і просував роботу групи вперед_________________________________________ |
б. Ти докладав класу про результати роботи групи Усього балів______________________________________________ |
Усього балів____________________ |
Прийом рефлексії «Спіймай помилку»
Знайди у пропонованому тексті помилки і перекресли їх. Правильні варіанти напиши зверху.
Для побудови креслення швейного виробу необхідно зняти мірки. Розміри фігури людини визначають за допомогою лінійки. Той, з кого знімають мірки, повинен бути в щільному одязі і стояти у вільній позі. Мірки знімають по лівій стороні фігури. З метою економії тканини при побудові викрійки швейного виробу враховують мірки півобхватів. Прийом рефлексії < «Цілепокладання»
Тематика проектів, пропонованих учням для розробки з теми
«Конструювання і моделювання поясного виробу»
1. Види та моделі поясних виробів. Українські національні особливості пошиття й оздоблення поясних виробів.
2. Види тканин, що використовуються для пошиття поясних виробів. Естетичні, гігієнічні, експлуатаційні вимоги до тканин.
3. Конструювання поясного виробу: визначення конструювання, конструктивні лінії фігури
людини, правила зняття та запису мірок, види припусків.
4. Базисна сітка: визначення, послідовність побудови, основні лінії базисної сітки.
5. Побудова креслення основи прямої спідниці.
6. Побудова креслення клинової спідниці.
7. Побудова креслення спідниці кльош: «сонце» та «півсон-це».
8. Моделювання поясного виробу: визначення «мода», «модель», «моделювання»; напрями сучасної моди.
9. Професія модельєра, вимоги до професії, знання навчальних предметів, необхідних модельєру.
10. Технологія розробки бажаного фасону спідниці на основі викрійки прямоїспідниці, внесення змін в основу викрійки.
Прийом рефлексії «фіксація інформації у стислому вигляді» Робота учнів з інструкційними картами: зняття мірок; припуски на облягання; побудова креслення основи прямої спідниці, побудова креслення спідниці клинової, побудова креслення спідниці «сонце», «півсон-це»; складання і оформлення таблиць з розрахунками; виконання креслень.
Прийом рефлексії «Рольова гра» Робота у групах по 4—5 чоловік.
Завдання: розробити модель спідниці, запропоновану вчителем, або власну.
Під час виконання завдання необхідно:
• виконати зміни креслення основи прямоїспідниці;
• назвати застосований спосіб моделювання (закриття або перенесення виточок, конічне переміщення);
• скласти технологічну карту пошиття даної моделі;
• охарактеризувати тип тканини, що рекомендується для пошиття моделі;
• розрахувати витрати тканини при її ширині 100 см і 150 см;
• охарактеризувати тип фігури, вікову категорію, сезон року для даної моделі.
Прийом рефлексії «Акваріум» Даний прийом можна використовувати як підготовку до проведення практичної роботи з моделювання поясного виробу. Група учнів, які перебувають в «Акваріумі», обговорює технологію моделювання спідниці. При цьому розглядаються такі питання:
1. Способи моделювання спідниці.
2. Порядок внесення змін у викрійку основи спідниці відповідно до придуманої моделі.
3. Технологія виконання швів під час пошиття спідниці.
4. Відповідність тканини обраній моделі спідниці (гігієнічні, естетичні, експлуатаційні вимоги).
5. Правила розрахунку тканини, необхідної для пошиття спідниці, за різної ширини тканини.
6. Відповідність розробленої моделі певному типу людської фігури, віковій категорії, сезону року.
Ці самі питання можна дати різним групам учнів (по одному питанню на групу), які по черзі займають місце в «Акваріумі».