Реформи Марії- Терезії та Йосипа ІІ в Австрійській імперії (кінець ХVІІІст.)
Підготувала вчитель історії Дворічанського ліцею Дворічанської селищної ради
ІНЯГІНА Н.В.
Входження українських земель до складу Російської та Австрійської імперій спричинило спільні зміни для їх населення. Ці території опинилисяу складі імперської структури управління, прикметними рисами якої були перевага інтересів центру, засилля чиновництва, прагнення регламентувати життя підданих розпорядженнями зі столиці.
Марія-Терезія.Засновниця династії ГабсбургиЛотаринзькі. Представниця освіченого абсолютизму. Старша донька імператора
Аграрна реформа
1. 1780 р. складено «Інвентарі», до яких вносили повинності і розміри податківселян.
2. Заборонено тілесні покарання, суботню та недільну панщину; панщинуобмежено трьома днями на тиждень.
3. 1782 р. селяни звільнені від особистої залежності й отримали певнігромадянські права: брати шлюб, навчати дітей у школах, мати самоврядування.
4. Скасовано поміщицький суд над селянами, селян юридично зрівняли у правах із поміщиками. 5. Селяни отримали право постійного користування на землі, які вони обробляли. Й
6. 1789р. скасовано панщину( відновлено після смерті Йосипа ІІо ).
с и Йосиф II оре поле ф в Славіковицях
I
I
о р
Адміністративні реформи сприяли посиленню централізації системи управління й покращенню керованості імперією.
Німецька мова на всій території Австрійської імперії отримала статус офіційної.
В освітній сфері імператриця Марія-Терезія за шкільною реформою 1777 р. визнала за всіма своїми підданими право навчати дітей у початковій школі їх «материнською» мовою.
Генеральна греко-католицька духовна семінарія у Відні (також Варвареум, «Барбар́еум», нім. Barbareum) — перша греко-католицька духовна семінарія. Була заснована імператрицею Марією Терезією 1774 року у конвікті при церкві святої Варвари у Відні для навчання греко-католицьких священиків імперії Габсбургів .
Греко-католицька духовна семінарія у Відні (Барбареум)
Утворену мережу державних початкових шкіл:
-однокласні школи з рідною мовою навчання;
-трикласні з польською або німецькою мовами навчання;
-чотирикласні школи з польською або німецькою мовами навчання, готували учнів до гімназій.
Значення реформ.
-Сприяли політичній модернізації краю.
-Посилили німецький вплив.
-Поширили серед селянства та греко-католицького духовенства позитивне ставлення до правлячої династії.