Рекомендації для директора ЗПО

Про матеріал
Хто є керівник закладу позашкільної освіти? Управляти педагогічним колективом на засадах "демократичної поваги" - щоб і все виконували, і любили, і поважали. А директор в свою чергу шукає додаткові шляхи підвищення мотивації та стимуляції своїх педагогів
Перегляд файлу

Департамент освіти і науки

виконкому Криворізької міської ради

 

Комунальний позашкільний навчальний заклад

«Центр туризму, краєзнавства та екскурсій учнівської молоді Інгулецького району»  Криворізької міської ради

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОВІДНИК ДИРЕКТОРА

ЗАКЛАДУ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

 

збірник  матеріалів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кривий Ріг

2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗМІСТ

 

Зміст ………………………………………………………………………….

3

 

Вступ …………………………………………………………………………

4

 

Розділ І. Нормативно-правова база ……………………………………….

8

 

Розділ ІІ. Управлінська діяльність директора закладу позашкільної освіти …………………………………………..……………………………..

 

12

 

Розділ ІІІ. Інклюзивна  освіта ………………………………………………

16

 

Розділ IV. Гурткова робота ………………………………………………..

26

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВСТУП

 

Хто є керівник закладу позашкільної освіти?

 

КИМ НЕ ПОВИНЕН БУТИ ДИРЕКТОР ЗПО?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КИМ ПОВИНЕН БУТИ ДИРЕКТОР ЗПО?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ми пропоную свої  9  кроків успішного керівника ЗПО. Деякі з них реальні, які можна легко втілити в життя, проте деякі кроки досить мрійливі, можливо їх реалізація буде можлива у недалекому майбутньому.

 

 

 

 

Керівникам гуртків краще починати свою роботи за годину до початку заняття.

Це дасть можливість проводити не планові заняття для дітей з етики чи культури поведінки, тобто година неформального спілкування вихованця і керівника гуртка.  У фойє  ЗПО встановити лавки чи інші куточки відпочинку. Запровадити в  ЗПО кабінетну систему із забезпеченням хоча б одного комп’ютера (з проектором) в кожному кабінеті.

 

 

 

 

 

Щодо освітнього процесу:  керівники гуртків повинні об’єднуватися в творчі групи для втілення  між гурткових проектів. Всі проекти повинні мати практичне спрямування, а результати слід висвітлювати у пресі. У виховному процесі: необхідно перекласти більше відповідальності на батьків. Хоча за рахунок  години  до початку  своїх гурткових занять, керівник гуртка матиме змогу скоригувати виховний процес гуртківців.

 

 

 

 

Постійно слід «рекламувати» свій заклад. Навіть проведення найменшого виховного заходу чи будь-яка новина у житті закладу повинна бути висвітлена у засобах масової інформації міста та району. Читаючи чи слухаючи про ЗПО, у населення буде складатися враження про заклад  та директора, як про соціально активний заклад. Координувати роботу по написанню статей слід заступнику з виховної роботи, а власне писати статті про проведені заходів слід тим педагогам, хто організовує захід. Та сама інформація повинна з’являтися і на сайті  закладу.

 

 

 

 

 

Сайт ЗПО – це обличчя закладу. До користування ним слід привчати і керівників гуртків, і вихованців, і батьків. Тобто, саме на сайті повинна з’являтися цікава найактуальніша інформація.

 

 

 

 

Не слід сподіватися лише на державу у питанні фінансування ЗПО, необхідно шукати додаткових шляхів для вирішення цього питання. Участь у конкурсах  різних донорів, що надають гранти для реалізації різноманітних проектів – ось основна мета успішного керівника. Хоча не слід забувати і про спонсорську допомогу від підприємств міста та батьків вихованців.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Спокійний, врівноважений  керівник гуртка так само проводить і свої заняття. Темп нашого життя призводить до педагогічного вигорання. Для його попередження слід дбати про психологічний клімат у колективі. Звичайно, це досить довготривалий процес і вимагає ретельного планування, а головне постійності. Неможливо провести одне  загальне святкування якогось свята і мріяти про згуртування педагогічного колективу. Постійність та різноманітність форм спілкування – ось золотий ключик до взаєморозуміння. Наприклад: екскурсії педколективом, виїзд на природу, організація різноманітних спортивних змагань, спільні святкування визначних дат, суботники, проведення нестандартних педагогічних засідань. Обов’язки за виконанням слід покладати власне на самого директора, профспілковий комітет та заступників з методичної та виховної роботи.

 

 

 

 

 

 

 

Незважаючи на те, що ця проблема винесена на рівні Міністерства освіти України вона й досі залишається нагальною. Практичний вихід досить простий – організація  комп’ютерних курсів для  педагогів ЗПО. Курсів, на яких не дають ніяких сертифікатів чи дипломів, а практикуми для отримання навиків користування комп’ютером.

 

 

 

 

 

 

ЗПО  повинен бути не лише місцем навчання  дітей за інтересами, він повинен  бути місцем активного життя громади. Існує дуже багато прикладів втілення в практику так званої моделі соціально-активного  освітнього закладу. Залучення батьків чи дідусів та бабусь до проведення гуртків чи курсів, організація акцій, облаштування території, використання приміщень  для певних суспільних проектів – це лише частина «добрих справ», які можуть робити разом ЗПО та громада міста.

 

 

 

 

 

Можливо цей крок і дещо мрійливий, проте  він дійсно дієвий. Батьки повинні нести більшу відповідальність за навчання та виховання своїх дітей, тож вони повинні більше співпрацювати з ЗПО. Як правило, активність батьків зменшується з віком дітей, і лише в одиничних випадках триває справжній зв'язок батьків-керівників гуртків-вихованців. Було б добре, якби батьки наприклад раз на місяць самі проводили заняття гуртка, брали участь у змаганнях, конкурсах, фестивалях тощо. А найголовніше, що за ними, а точніше перед ними, не стоять керівники гуртків, щоб координувати їх роботу, вони самі є ініціаторами всіх дій!!!

 

Тож директор повинен БУТИ:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РОЗДІЛ І

 

НОРМАТИВНА БАЗА

 

Перелік актів законодавства, чинних відомчих нормативно-правових актів у галузі позашкільної освіти

 

І. Закони України

  1. Про освіту (від 05.09.2017 № 2145-VIII)
  2. Про позашкільну освіту (від 22.06.2000 № 1841-III)

 

ІІ. Укази Президента України

  1. Про гранти Президента України для обдарованої молоді (від 02.08.2000 № 945/2000)
  2. Про положення про стипендії Президента України для переможців Всеукраїнських учнівських олімпіад з базових навчальних предметів і Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України (від 16.05.2006 № 396/2006)
  3.  Про заходи щодо розвитку системи виявлення та підтримки обдарованих і талановитих дітей та молоді” (від 30.09.2010 № 927/2010)

 

ІІІ. Постанови, розпорядження  Кабінету Міністрів України

  1. Про затвердження переліку типів позашкільних навчальних закладів і Положення про позашкільний навчальний заклад (від 06.05 2001 № 433)
  2. Про затвердження переліку позашкільних навчальних закладів та заходів з позашкільної роботи з дітьми, а також закладів та заходів у галузі освіти, що забезпечують виконання загальнодержавних функцій, видатки на які здійснюються з державного бюджету (від 17.08.2002 № 1133)
  3. Про вдосконалення системи організації роботи з виховання дітей та молоді в позашкільних навчальних закладах (від 20.08.2008 № 993)
  4. Про затвердження переліку платних послуг, які можуть надаватися  навчальними закладами, іншими установами та закладами системи освіти, що належать до державної і комунальної форми власності (від 27.08.2010 № 796)

 

ІV. Накази Міністерства освіти і науки України

  1. Про затвердження Правил проведення туристських подорожей з учнівською та студентською молоддю України (від 06.04.1999 № 96)
  2. Про затвердження Порядку видачі випускникам позашкільних навчальних закладів свідоцтв про позашкільну освіту (від 12.07.2001 № 510)
  3. Про затвердження Типових переліків навчальних наочних посібників і технічних засобів навчання для художньо-естетичних, еколого-натуралістичних, туристсько-краєзнавчих і науково-технічних позашкільних навчальних закладів системи освіти Міністерства освіти і науки України (від 08.01.2002 № 5)
  4. Про затвердження Положення про центр, будинок, клуб науково-технічної творчості учнівської молоді, станцію юних техніків (від 16.04.2002 № 238)
  5. Про затвердження Положення про центр, будинок, клуб еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді, станцію юних натуралістів (від 10.05.2002  № 292)
  6. Про затвердження Положення «Про почесні звання «Народний художній колектив» і «Зразковий художній колектив» (від 14.08.2002 № 461)
  7. Про затвердження Положення про центр, будинок, клуб, бюро туризму, краєзнавства, спорту та екскурсій учнівської молоді, туристсько-краєзнавчої творчості учнівської молоді, станцію юних туристів (від 19.12.2002  № 730)
  8. Про затвердження Типових переліків навчально-наочних посібників та обладнання спеціального призначення для позашкільних навчальних закладів системи Міністерства освіти і науки України (військово-патріотичний і спортивний напрям позашкільної освіти) (від 13.07.2004 № 576)
  9. Про затвердження Положення про порядок організації індивідуальної та групової роботи в позашкільних навчальних закладах (від 11.08.2004 № 651)
  10. Про затвердження Положення про Малу академію наук учнівської молоді (від 09.02.2006 № 90)
  11. Про затвердження порядків надання платних послуг державними та комунальними навчальними закладами (від 23.07.2010  № 736/902/758 – спільно з Міністерством економіки та Міністерством фінансів))
  12. Про затвердження Положення про центр, палац, будинок, клуб художньої творчості дітей, юнацтва та молоді, художньо-естетичної творчості учнівської молоді, дитячої та юнацької творчості, естетичного виховання (від 05.11.2009 № 1010)
  13. Про затвердження Положення про дитячо-юнацький клуб юних моряків, річковиків, авіаторів, космонавтів, парашутистів, десантників, прикордонників, радистів (від  06.11.2009 № 1022)
  14. Про затвердження Положення про Всеукраїнські учнівські олімпіади, турніри, конкурси з навчальних предметів, конкурси-захисти науково-дослідницьких робіт, олімпіади зі спеціальних дисциплін та конкурси фахової майстерності (від 22.09.2011 № 1099)
  15. Про затвердження Положення про Всеукраїнські відкриті заходи із спортивно-технічних видів спорту та інших напрямів технічної творчості серед дітей та учнівської молоді (наказ від 13.11.2017 № 1468, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 05 грудня 2017 р. за № 1471/31339)
  16. Про затвердження Положення про Чемпіонати України з видів спортивного туризму (від 30.05.2012  № 642, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 18.06.2012 за № 992/21304)
  17. Про затвердження Примірної інструкції з ведення ділової документації в позашкільних навчальних закладах (від 23.08.2012 №947)
  18. Про затвердження Типових штатних нормативів позашкільних навчальних закладів (від 31.10.2012 № 1230)
  19. Про затвердження форм звітності з питань діяльності позашкільних навчальних закладів та інструкцій щодо їх заповнення (наказ від 12.07.2017 № 1016, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 р. за № 954/30822)
  20. Про затвердження Положення про Чемпіонат України зі спортивного орієнтування серед вихованців позашкільних навчальних закладів (від 27.05.2013  № 591, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13.06.2013 за № 941/23473)
  21. Про затвердження Положення про Кубки України з видів спортивного туризму серед юнаків та юніорів (від 28.05.2013  № 615, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13.06.2013 за № 956/23488)
  22. Про затвердження Положення про Всеукраїнський конкурс рукописів навчальної літератури для позашкільних навчальних закладів системи освіти (від 09.09.2014 № 1008, зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 25.09.2014 № 1166/25943)
  23. Про затвердження нормативно-правових актів, які регламентують порядок організації туристсько-краєзнавчої роботи (від 02.10.2014  № 1124, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 27.10.2014 за № 1340/26117)
  24. Про затвердження Положення про туристські маршрутно-кваліфікаційні комісії навчальних закладів (від 02.10.2014 № 1124, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 27.10.2014 за № 1342/26119)
  25. Про затвердження положень про музеї при дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних та професійно-технічних навчальних закладах, які перебувають у сфері управління Міністерства освіти і науки України (від 22.10.2014  № 1195, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.11.2014 за № 1415/26192)
  26. Про затвердження Положення про наукові товариства учнів (від 10.11.2014 № 1287, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25.11.2014  за № 1495/26272)
  27. Про затвердження Положення про учнівські лісництва (від 30.01.2015  № 66. зареєстровано в Міністерстві юстиції України 27/03/2015. за № 339/26784)
  28. Про затвердження Положення про учнівські навчально-дослідні земельні ділянки (від 30.01.2015 № 68, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 27/03/2015 за № 337/26782)
  29. Про затвердження Положення про Природничу школу учнівської молоді (від 31.01.2015 № 75. зареєстровано в Міністерстві юстиції України 14/02.2015 за № 160/26605)
  30. Про затвердження Положення про наукові профільні школи учнівської молоді (від 08.04.2015 № 408, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 24.04.2015 за № 466/26911)
  31. Про затвердження Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді, Заходів щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді та методичних рекомендацій щодо національно-патріот (від 16.06.2015 № 641)
  32. Про затвердження Положення про учнівські теплиці від 28.09.2015 № 979, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13.10. 2015 за № 1251/27696)
  33. Про затвердження Положення про учнівські навчально-дослідні тваринницькі комплекси (від 28.09.2015 № 980, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13.10.2015 за № 1252/27697)
  34. Про затвердження Положення про змагання з туристських спортивних походів серед учнівської та студентської молоді (від 27.11.2015  № 1250, 02.02.2016 за № 175/28305)
  35. Про затвердження Положення про Всеукраїнський форум юних екологів (спільний наказ Міністерство освіти і науки України та Міністерство соціальної політики України від 16.12.2015 1289/1218, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 04.012016. за № 4/28134)
  36. Про затвердження Положення про Всеукраїнський форум учнівських трудових об’єднань (спільний наказ МОН і Мінсоцполітики від 22.02.2016 1289/1218 , зареєстровано в Міністерстві юстиції України 14.03.2016 за № 387/28517)
  37. Про затвердження Положення про Всеукраїнську дитячу спілку «Дитячий екологічний парламент» (від 21.04.2016 № 444, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 18.05.2016  за № 738/28868)
  38. Про затвердження Положення про Всеукраїнський фестиваль «Скарбниця народної духовності» (від 16.08.2016 № 977, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 07.09.2016 за № 1220/29350)
  39. Про затвердження Положення про Всеукраїнський конкурс екскурсоводів музеїв навчальних закладів «Край, в якому я живу» (від 21.09.2016 № 1129, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 07.10.2016 за № 1340/29470)
  40. Про затвердження Положення про Всеукраїнський відкритий інтерактивний конкурс «МАН-Юніор Ерудит» (від 03.10.2016 № 1184, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 26.10.2016 за № 1398/29528)
  41. Про затвердження переліку найбільших позашкільних навчальних закладів державної та комунальної форм власності системи міністерства освіти і науки України  (від 14.08.2017 № 1157)
  42. Про затвердження Положення про Всеукраїнський форум юних натуралістів (наказ від 19.03.2019 № 372/404, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 29 березня 2019 р. за № 326/33297)
  43. Про затвердження Положення про Всеукраїнський конкурс екскурсоводів музеїв навчальних закладів «Край, в якому я живу» (наказ від 21.09.2016 № 1129, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 07 жовтня 2016 р. за № 1340/29470)
  44. Про затвердження Положення про Всеукраїнську краєзнавчу акцію учнівської молоді «Українська революція: 100 років надії і боротьби» (наказ від 03.05.2018 № 450, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 29 травня 2018 р. за № 633/32085)
  45. Про методичні рекомендації з питань організації освітнього процесу в закладах позашкільної освіти в 2019-2020 навчальному році 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РОЗДІЛ ІІ

 

УПРАВЛІНСЬКА ДІЯЛЬНІСТЬ

ДИРЕКТОРА ЗАКЛАДУ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

 

 

ЦИКЛОГРАМА

на 20__/20__ н.р.

 

№ п/п

Зміст роботи

Місяці

01

02

03

04

05

06

07

08

09

10

11

12

  1.                 

Статистичні звіти

+

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

  1.                 

Погодження річного плану роботи

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

 

  1.                 

Контроль за виконанням правил внутрішнього розпорядку

Згідно з річним планом роботи,

1 раз на квартал

  1.                 

Затвердження правил внутрішнього розпорядку

(погодження з ПК)

Протягом року зміни за потреби

 

 

+

 

 

 

  1.                 

Комплектація педагогічних кадрів. Аналіз якісного й кількісного складу кадрів

 

 

 

 

 

 

 

+

+

 

 

 

  1.                 

Розподіл педагогічного навантаження. Накази

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

  1.                 

Аналіз плинності кадрів за рік

 

 

 

 

 

 

 

 

до 5

 

 

 

  1.                 

Затвердження графіків відпусток працівників (погодження з ПК)

 

 

 

+

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.                 

Наказ про створення атестаційної комісії, організацію роботи.

Наказ про атестацію (результати атестації) працівників

 

 

 

+

 

 

 

 

+

 

 

 

  1.             

Самоконтроль записів у трудових книжках

+

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

  1.             

Подача заявок на проходження курсів підвищення кваліфікації працівників

 

 

 

 

+

 

 

 

 

 

 

 

  1.             

Комплектування груп

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

  1.             

Укладання угод з навчальними закладами

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

  1.             

Загальні збори колективу

 

 

 

 

 

 

+

 

 

+

 

 

 

  1.             

Загальні батьківські збори

+

 

 

 

+

 

 

 

+

 

 

 

  1.             

Контроль за навчально-виховною роботою. Акти, накази перевірок

Згідно з термінами річного плану роботи

  1.             

Аналіз результатів звітно-виховної роботи, виконання державних програм (накази)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.             

Педагогічні ради (протоколи)

 

+

 

 

+

 

 

+

 

 

+

 

  1.             

Наради при директору

+

+

+

+

+

+

 

 

+

+

+

+

  1.             

Консультації для педагогів

+

+

+

+

+

+

 

 

+

+

+

+

  1.             

Інструктаж із питань охорони праці й ведення документації з питань охорони праці

Згідно з типовим положенням про навчання з питань охорони праці

  1.             

Наказ про організацію роботи з питань охорони праці

+

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

  1.             

Методичні оперативні наради

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.             

Накази про виконання інструкції з безпеки діяльності (попереджувальні, за результатами перевірки, на літньо-осінній період, зимово-весняний періоди)

Згідно з планом

 

 

ПРЕДМЕТ КОНТРОЛЮ ЗА  ОСВІТНІМ ПРОЦЕСОМ

 

  • Виконання  нормативних документів, наказів МОН України, ДОН КМР, раніше прийнятих наказів по закладу;
  • Виконання  рішень педагогічної ради;
  • Встановлення  рівня відповідності гуртків змістові навчальних планів і програм;
  • Перевірка  стану виконання навчальних планів і програм,
  • Стан  ведення документації;
  • Вдосконалення напрямів діяльності позашкільної освіти;
  • Контроль  за виховною роботою в закладі та проведенням масових заходів;
  • Контроль  за ходом атестації педагогів;
  • Удосконалення  матеріально-технічної бази та методичного забезпечення;
  • Вивчення  результативності інтеграції зусиль позашкільного закладу, сім’ї та громадськості тощо.

 

 

ОРІЄНТОВНА  ЦИКЛОГРАМА  НАКАЗІВ 

 

№ п/п

Назва наказу

Місяці

січень

лютий

березень

квітень

травень

червень

липень

серпень

вересень

жовтень

листопад

Грудень

  1.                 

Про призначення на посаду

При призначенні на роботу

  1.                 

Про надання позачергової відпустки

За потреби

  1.                 

Про звільнення з посади

При звільненні з роботи

  1.                 

Про переведення з посади

За потреби

  1.                 

Про проведення преміювання

Відповідно до положення

  1.                 

Про дисциплінарне стягнення

У разі потреби

  1.                 

Про винесення подяки

У разі потреби

  1.                 

Про проведення тематичної, фронтальної перевірки

Згідно з річним планом

  1.                 

Про створення комісії для розслідування нещасних випадків

У разі потреби

  1.             

Про зміну навантаження

За необхідності

  1.             

Про призначення матеріально відповідальних  осіб

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.             

Про створення постійно діючої комісії по контролю та списанню матеріальних цінностей

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.             

Про проведення заходів з учнівською молоддю під час канікул

 

 

+

 

+

 

 

 

 

+

 

+

  1.             

Про підготовку до засідання педагогічної ради

+

 

+

 

+

 

 

 

+

 

 

 

  1.             

Про результати проведення заходів на канікулах

+

 

 

+

 

 

 

 

 

+

 

 

  1.             

Про стан виконання навчальних програм

+

 

 

 

+

 

 

 

 

 

 

 

  1.             

Про систему роботи молодих та малодосвідчених керівників гуртків

Згідно з річним планом

  1.             

Про результати дотримання санітарно-гігієнічного режиму в закладі

 

+

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

  1.             

Про систему роботи з обдарованими дітьми

Згідно з річним планом

  1.             

Про підсумки атестації педагогічних працівників

 

 

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.             

Про участь вихованців закладу в обласних заходах, конкурсах

Згідно з річним планом

  1.             

Про організацію навчальних екскурсій

За потребою

  1.             

Про затвердження графіка відпусток

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.             

Про затвердження нормативних документів з охорони праці в позашкільному навчальному закладі

1 раз на 5 років

  1.             

Про затвердження інструкцій з охорони праці і пожежної безпеки

1 раз на 5 років

  1.             

Про заходи із забезпечення протипожежної безпеки та запобігання нещасним випадкам

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.             

Про вимоги щодо ведення ділової документації

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

 

  1.             

Про стан ведення журналів гурткової роботи керівниками гуртків

+

 

 

 

 

+

 

 

 

 

 

 

  1.             

Про підсумки діяльності закладу у 20__-20__н.р.

 

 

 

 

+

 

 

 

 

 

 

 

  1.             

Про  підготовку закладу до нового навчального року

 

 

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.             

Про посадові обов’язки адміністративно-технічного персоналу та керівників гуртків

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

  1.             

Про затвердження переліку навчальних програм для використання  у 20__-20__н.р.

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

  1.             

Про організацію методичної роботи педагогічними працівниками у 20__-20__н.р.

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.             

Про розподіл педагогічного навантаження

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

  1.             

Про організацію охорони праці

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

  1.             

Про організацію і проведення медичного огляду працівників

 

 

 

+

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.             

Про затвердження правил внутрішнього трудового розпорядку

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

  1.             

Про стан роботи з протипожежної безпеки

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

  1.             

Про організацію роботи з дітьми, які потребують соціального захисту

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

  1.             

Про заборону тютюнопаління на території

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

  1.             

Про створення атестаційної комісії

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

  1.             

Про підсумки комплектації груп мережі гуртків

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

  1.             

Про створення комісії з трудових спорів

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

  1.             

Про проведення інвентаризації

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

  1.             

Про вивчення та узагальнення ППД керівників гуртків

Згідно з річним планом

  1.             

Про атестацію педагогічних працівників у 20__-20__н.р.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

  1.             

Про проходження курсів підвищення кваліфікації

Згідно з планом проведення курсової перепідготовки

  1.             

Про стан відвідування вихованцями гуртків

Згідно з річним планом

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РОЗДІЛ ІІІ

 

ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА

 

Інклюзивна освіта – перспектива нова.

Хоч різні можливості – рівні права!

Кожна дитина – це цілий світ,

Освіта, повага і рівність для всіх!

Сьогодні проблема навчання дітей з особливими освітніми потребами набуває широкої актуальності. Інклюзивна освіта стає доступною для дітей з особливими освітніми потребами, адже право на рівний доступ до якісної освіти та навчання за місцем проживання в умовах освітнього закладу – це право всіх дітей.

Інклюзія (включення) – процес збільшення ступеня участі всіх дітей у соціальному житті, в різних програмах.

Інклюзивна освіта - це система освітніх послуг, що ґрунтується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту та права здобувати її за місцем проживання, що передбачає навчання дитини з особливими освітніми потребами в умовах освітнього закладу.

Інклюзивний освітній заклад – це заклад освіти, який відкритий для навчання всіх дітей, незалежно від їхніх фізичних, інтелектуальних, соціальних, емоційних, мовних чи інших особливостей. Цей заклад забезпечує безбар’єрне фізичне середовище, адаптує навчальні програми та плани, методи й форми навчання, тим самим надаючи можливість усім дітям успішно навчатись в тому числі і дітям з особливими освітніми потребами; залучає батьків до співпраці; співпрацює з фахівцями з метою надання спеціальних послуг відповідно до різних освітніх потреб дітей; створює позитивну атмосферу в освітньому  середовищі та громаді загалом.

Інклюзія – це процес, це постійний пошук ефективних шляхів задоволення індивідуальних потреб усіх, без виключення, дітей. У цьому випадку відмінності розглядаються як позитивне явище, яке стимулює навчання дітей та дорослих. Інклюзія пов’язана з визначенням перешкод та їх подоланням. Відповідно, вона включає проведення комплексної оцінки, збір інформації з різноманітних джерел для розробки індивідуального навчального плану розвитку та реалізації його на практиці.

В основу інклюзивної освіти покладена ідеологія, яка виключає будь-яку дискримінацію дітей, яка забезпечує однакове ставлення до всіх людей, але створює

спеціальні умови для дітей з особливими потребами. Тобто, система адаптується до потреб дитини.

Девіз інклюзії – рівні можливості для кожного!

 

НОРМАТИВНО ПРАВОВА БАЗА З

ПИТАНЬ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ

 

  • П. 1 ст. 23. Конвенції ООН про права дитини, 20 листопада 1989 р. «дитина має вести повноцінне і достойне життя в умовах, які забезпечують її гідність, сприяють почуттю впевненості в собі і полегшують її активну участь у житті суспільства».
  • Ст. 53 Конституції України. «Кожен має право на освіту».

 

  • Стаття 1 Закону України «Про освіту» Основні терміни та їх визначення
  1. У цьому Законі терміни вживаються в такому значенні:
  • Інклюзивне  навчання - система освітніх послуг, гарантованих державою, що базується на принципах недискримінації, врахування багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників.
  • Інклюзивне освітнє середовище - сукупність умов, способів і засобів їх реалізації для спільного навчання, виховання та розвитку здобувачів освіти з урахуванням їхніх потреб та можливостей
  1. Положення цього та спеціальних законів щодо батьків стосуються також інших законних представників здобувачів освіти. Батьки, інші законні представники реалізують відповідні положення цього Закону та спеціальних законів стосовно осіб, які не досягли повноліття, а також відповідно до законодавства стосовно осіб, дієздатність яких обмежена.
  • Стаття 3 Закону України «Про освіту» Право на освіту
  1. Держава здійснює соціальний захист здобувачів освіти у випадках, визначених законодавством, а також забезпечує рівний доступ до освіти особам із соціально вразливих верств населення.
  2. Держава створює умови для здобуття освіти особами з особливими освітніми потребами з урахуванням індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів, а також забезпечує виявлення та усунення факторів, що перешкоджають реалізації прав і задоволенню потреб таких осіб у сфері освіти.
  3.  
  • Стаття 7 Закону України «Про освіту» Мова освіти
    1. Мовою освітнього процесу в закладах освіти є державна мова.

Особам з порушенням слуху забезпечується право на навчання жестовою мовою та на вивчення української жестової мови.

 

  • Стаття 8  Закону України «Про освіту» Види освіти
  1. Особа реалізує своє право на освіту впродовж життя шляхом формальної, неформальної та інформальної освіти. Держава визнає ці види освіти, створює умови для розвитку суб’єктів освітньої діяльності, що надають відповідні освітні послуги, а також заохочує до здобуття освіти всіх видів.

 

  • Стаття 9  Закону України «Про освіту» Форми здобуття освіти
  1. Особа має право здобувати освіту в різних формах або поєднуючи їх.

Основними формами здобуття освіти є:

  • інституційна (очна (денна, вечірня), заочна, дистанційна, мережева);
  • індивідуальна (екстернатна, сімейна (домашня), педагогічний патронаж, на робочому місці (на виробництві);
  • дуальна.

 

  • Стаття 14. Закону України «Про освіту» Позашкільна освіта
  1. Метою позашкільної освіти є розвиток здібностей дітей та молоді у сфері освіти, науки, культури, фізичної культури і спорту, технічної та іншої творчості, здобуття ними первинних професійних знань, вмінь і навичок, необхідних для їх соціалізації, подальшої самореалізації та/або професійної діяльності.
  2. Позашкільна освіта може здобуватися одночасно із здобуттям дошкільної, повної загальної середньої, професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої освіти. Компетентності, здобуті за програмами позашкільної освіти, можуть враховуватися та визнаватися на відповідному рівні освіти.
  3. Здобуття позашкільної освіти забезпечується закладами позашкільної освіти різних типів, форм власності та підпорядкування, іншими закладами освіти, сім’єю, громадськими об’єднаннями, підприємствами, установами, організаціями та іншими юридичними і фізичними особами.
  4. Державні заклади позашкільної освіти утворюються центральними органами виконавчої влади та фінансуються за кошти державного бюджету. Інші заклади позашкільної освіти утворюються органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями, у тому числі релігійними організаціями, статути (положення) яких зареєстровано у встановленому законодавством порядку, іншими юридичними і фізичними особами, за наявності необхідної матеріально-технічної та науково-методичної бази, педагогічних та інших працівників.
  5. Фінансування позашкільної освіти здійснюється за кошти засновника, державного та/або місцевих бюджетів, батьків, з інших джерел, не заборонених законодавством.
  6. Органи місцевого самоврядування створюють умови для доступності позашкільної освіти шляхом формування, утримання та розвитку мережі закладів позашкільної освіти відповідно до освітніх, культурних, духовних потреб та запитів населення.
  7. Порядок, умови, форми та особливості здобуття позашкільної освіти визначаються спеціальним законом.

 

  • Стаття 19. Закону України «Про освіту» Освіта осіб з особливими освітніми потребами
  1. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування створюють умови для забезпечення прав і можливостей осіб з особливими освітніми потребами для здобуття ними освіти на всіх рівнях освіти з урахуванням їхніх індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів.
  1. Держава забезпечує підготовку фахівців для роботи з особами з особливими освітніми потребами на всіх рівнях освіти.
  2. Особам з особливими освітніми потребами освіта надається нарівні з іншими особами, у тому числі шляхом створення належного фінансового, кадрового, матеріально-технічного забезпечення та забезпечення розумного пристосування, що враховує індивідуальні потреби таких осіб, визначені в індивідуальній програмі розвитку.
  3. Для навчання, професійної підготовки або перепідготовки осіб з особливими освітніми потребами застосовуються види та форми здобуття освіти, що враховують їхні потреби та індивідуальні можливості.
  4. Органи державної влади, органи місцевого самоврядування та заклади освіти створюють умови для здобуття освіти особами з особливими освітніми потребами шляхом забезпечення розумного пристосування та універсального дизайну.
  5. Навчання та виховання осіб з особливими освітніми потребами, зокрема тими, що спричинені порушенням розвитку та інвалідністю, у закладах дошкільної, позашкільної та середньої освіти здійснюються за рахунок коштів освітніх субвенцій, державного та місцевих бюджетів, інших джерел, не заборонених законодавством, у тому числі з урахуванням потреб дитини, визначених в індивідуальній програмі розвитку.
  6. Зарахування осіб з особливими освітніми потребами до спеціальних закладів освіти, переведення з одного типу закладу до іншого та відрахування таких осіб здійснюються у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.
  7. Категорії осіб з особливими освітніми потребами визначаються актами Кабінету Міністрів України.
  • Стаття 20.  Закону України «Про освіту» Інклюзивне навчання
  1. Заклади освіти за потреби утворюють інклюзивні та/або спеціальні групи і класи для навчання осіб з особливими освітніми потребами. У разі звернення особи з особливими освітніми потребами або її батьків така група або клас утворюється в обов’язковому порядку.
  2. Заклади освіти зі спеціальними та інклюзивними групами і класами створюють умови для навчання осіб з особливими освітніми потребами відповідно до індивідуальної програми розвитку та з урахуванням їхніх індивідуальних потреб і можливостей.
  3. Особи з порушеннями фізичного, психічного, інтелектуального розвитку і сенсорними порушеннями забезпечуються у закладах освіти допоміжними засобами для навчання.
  4. Особам з особливими освітніми потребами надаються психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.
  5. Психолого-педагогічні послуги - це комплексна система заходів з організації освітнього процесу та розвитку особи з особливими освітніми потребами, що передбачені індивідуальною програмою розвитку та надаються педагогічними працівниками закладів освіти, реабілітаційних установ системи охорони здоров’я, соціального захисту, фахівцями інклюзивно-ресурсного центру.
  6. Корекційно-розвиткові послуги (допомога) - це комплексна система заходів супроводження особи з особливими освітніми потребами у процесі навчання, що спрямовані на корекцію порушень шляхом розвитку особистості, її пізнавальної діяльності, емоційно-вольової сфери та мовлення.
  7. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування утворюють інклюзивно-ресурсні центри з метою забезпечення реалізації права на освіту та психолого-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами.
  8. Психолого-педагогічний супровід - це комплексна система заходів з організації освітнього процесу та розвитку дитини, передбачена індивідуальною програмою розвитку.
  9. Будівлі, споруди і приміщення закладів освіти повинні відповідати вимогам доступності згідно з державними будівельними нормами і стандартами.
  10. Проектування, будівництво та реконструкція будівель, споруд, приміщень закладів освіти здійснюються з урахуванням принципів універсального дизайну та/або розумного пристосування.
  • Стаття 25.  Закону України «Про освіту» Права і обов’язки засновника закладу освіти

 

  1. Засновник закладу освіти або уповноважена ним особа:
  • забезпечує створення у закладі освіти інклюзивного освітнього середовища, універсального дизайну та розумного пристосування;
  • здійснює контроль за недопущенням привілеїв чи обмежень (дискримінації) за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, віку, інвалідності, етнічного та соціального походження, сімейного та майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками;
  1. Засновник закладу освіти зобов’язаний:
  • забезпечити відповідно до законодавства створення в закладі освіти безперешкодного середовища для учасників освітнього процесу, зокрема для осіб з особливими освітніми потребами.

 

  • Постанова Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 779 «Про організацію інклюзивного навчання в закладах позашкільної освіти»

 

 

КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА

від 21 серпня 2019 р. № 779
Київ

Про організацію інклюзивного навчання в закладах позашкільної освіти

Відповідно до абзацу сьомого частини другої статті 18 Закону України “Про позашкільну освіту” Кабінет Міністрів України постановляє:

1. Затвердити Порядок організації інклюзивного навчання в закладах позашкільної освіти, що додається.

2. Міністерству освіти і науки з урахуванням пропозицій Міністерства культури, Міністерства молоді та спорту розробити та затвердити у шестимісячний строк Порядок реєстрації здобувачів позашкільної освіти з особливими освітніми потребами в закладах позашкільної освіти.

Прем'єр-міністр України В.ГРОЙСМАН


ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 21 серпня 2019 р. № 779

 

ПОРЯДОК
організації інклюзивного навчання в закладах позашкільної освіти

  1. Цей Порядок визначає вимоги до організації інклюзивного навчання в закладах позашкільної освіти незалежно від підпорядкування, типу та форми власності з метою забезпечення рівних прав та можливостей осіб з особливими освітніми потребами на якісну позашкільну освіту, розвитку їх здібностей та обдарувань з урахуванням індивідуальних потреб та інтересів, зокрема потреб у професійному визначенні, соціалізації та інтеграції в суспільство.
  2. Організація навчання осіб з особливими освітніми потребами в закладах позашкільної освіти включає забезпечення:
  • безперешкодного доступу до будівель, споруд і приміщень згідно з будівельними нормами, державними стандартами та правилами;
  • принципів універсального дизайну в освітньому процесі;
  • розумного пристосування (за потреби);
  • відповідної матеріально-технічної та навчально-методичної бази, у тому числі інформаційно-комунікаційними технологіями, навчально-дидактичним обладнанням та матеріалами;
  • допоміжними засобами навчання (за потреби);
  • доступності інформації в різних формах (шрифт Брайля, збільшений шрифт, електронний формат тощо);
  • індивідуалізації освітнього процесу для вихованців, учнів, слухачів (далі - здобувачі позашкільної освіти) з особливими освітніми потребами, зокрема складення індивідуальної програми розвитку.
  1. Засновник закладу позашкільної освіти забезпечує створення у закладі позашкільної освіти інклюзивного освітнього середовища.

Керівник закладу позашкільної освіти несе відповідальність за організацію та якість інклюзивного навчання відповідно до законодавства.

  1. Зарахування осіб з особливими освітніми потребами до закладу позашкільної освіти відбувається за заявою повнолітньої особи або одного з батьків (законного представника) дитини.

У заяві про зарахування до закладу позашкільної освіти зазначається необхідність утворення інклюзивної групи (класу) або іншої організаційної форми навчання (далі - інклюзивна група (клас) за умови подання копії висновку інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини або копії індивідуальної програми реабілітації повнолітньої особи з інвалідністю, що завіряються власноруч.

  1. На підставі заяви, в якій зазначено про необхідність утворення інклюзивної групи (класу) та до якої додано копії підтвердних документів, керівник закладу позашкільної освіти:
  • видає наказ про утворення інклюзивної групи (класу);
  • забезпечує необхідну матеріально-технічну та навчально-методичну базу;
  • забезпечує необхідні допоміжні засоби навчання згідно з висновком інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини;
  • затверджує наказом перелік фахівців, зокрема педагогічних працівників закладу позашкільної освіти, які розробляють індивідуальну програму розвитку здобувача позашкільної освіти (далі - індивідуальна програма розвитку);
  • здійснює добір необхідних фахівців відповідно до законодавства для надання психолого-педагогічних послуг із забезпечення освітнього процесу осіб з особливими освітніми потребами згідно з індивідуальною програмою розвитку.
  1. Група (клас) вважається інклюзивною, якщо в ній (ньому) навчається не менше одного здобувача позашкільної освіти з особливими освітніми потребами.

У разі вибуття з будь-яких причин здобувача позашкільної освіти з особливими освітніми потребами з інклюзивної групи (класу) та відсутності інших осіб з особливими освітніми потребами в цій групі (класі) припинення роботи інклюзивної групи (класу) здійснюється на підставі наказу керівника закладу позашкільної освіти.

  1. Для забезпечення індивідуалізації освітнього процесу в закладі позашкільної освіти для здобувачів позашкільної освіти з особливими освітніми потребами складається індивідуальна програма розвитку за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Індивідуальна програма розвитку складається фахівцями, зокрема педагогічними працівниками закладу позашкільної освіти, у взаємодії принаймні з одним із батьків (законних представників) дитини з особливими освітніми потребами, здобувачем позашкільної освіти з особливими освітніми потребами.

Для дитини з особливими освітніми потребами індивідуальна програма розвитку розробляється відповідно до потреб, зазначених у висновку інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини.

Для повнолітніх осіб з інвалідністю індивідуальна програма розвитку розробляється відповідно до потреб, зазначених в індивідуальній програмі реабілітації.

Індивідуальна програма розвитку переглядається двічі на рік (у разі потреби частіше) з метою її коригування.

  1. Фінансування здобуття позашкільної освіти особами з особливими освітніми потребами в державному та комунальному закладі позашкільної освіти здійснюється за рахунок коштів державного та/або місцевих бюджетів, а також інших джерел, не заборонених законодавством.

 

Додаток
до Порядку

_________________________________________________________
(найменування закладу позашкільної освіти)

 

ЗАТВЕРДЖЕНО

________________ (підпис)

____________________________________
(прізвище, ім’я, по батькові (за наявності),

посада керівника закладу позашкільної освіти)

“____”_______________ 20___ року

 

ІНДИВІДУАЛЬНА ПРОГРАМА РОЗВИТКУ
ЗДОБУВАЧА ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
на 20____/____ навчальний рік

  1. Загальні відомості:

___________________________________________________________________________

(прізвище, ім’я, по батькові (за наявності), дата народження здобувача  позашкільної освіти)

 

___________________________________________________________________________

(прізвище, ім’я, по батькові (за наявності) батьків або законних представників здобувача позашкільної освіти)

 

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

 

Телефон ________________ Адреса проживання ____________________________

 

Дата вступу до закладу позашкільної освіти ________________________________

 

Група (клас) ___________________________________________________________

 

  1. Відомості про особливості розвитку (стан здоров’я, фізичний і мовленнєвий розвиток, когнітивна, емоційно-вольова сфери, наявний рівень знань, здібностей, умінь, навичок, особливі освітні потреби тощо)

 

Порядковий номер

Дата

Зміст

Джерело інформації

 

 

 

 

 

  1. Освітня програма, якою користується керівник групи (класу)

 

_____________________________________________________________________________________

(зазначити назву програми)

 

  1. Адаптація та модифікація освітньої програми

 

Назва адаптації

Так/ ні

Примітка

Пристосування середовища:

 

 

  • доступність

 

 

  • освітлення

 

 

  • рівень шуму

 

 

Психолого-педагогічна адаптація:

 

 

  • використання візуального розкладу

 

 

  • збільшення часу на виконання завдань

 

 

  • збільшення обсягу допомоги (демонстрація зразка, нагадування тощо)

 

 

  • руховий режим

 

 

  • використання заохочень

 

 

  • використання засобів концентрації уваги

 

 

Адаптація навчального матеріалу:

 

 

  • картки-підказки, картки-інструкції

 

 

  • засоби альтернативної комунікації

 

 

Модифікація:

 

 

  • скорочення змісту матеріалу

 

 

  • зниження рівня вимог до виконання завдань

 

 

Інше

 

 

  1. Необхідна матеріально-технічна та навчально-методична бази, зокрема інформаційно-комунікаційні технології, навчально-дидактичне обладнання та матеріали тощо (зазначити необхідне)
  • Так

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

  • Ні

 

  1. Необхідні допоміжні засоби навчання

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

  1. Фахівці, які розробили індивідуальну програму розвитку

 

Прізвище, ім’я, по батькові (за наявності)

Найменування посади/спеціальності

Підпис

 

 

 

 

  1. Погодження індивідуальної програми розвитку здобувача позашкільної освіти з батьками (законними представниками) дитини з особливими освітніми потребами або з повнолітнім здобувачем позашкільної освіти

 

Я, _____________________________________________________________________________,

(прізвище, ім’я, по батькові (за наявності)

 

брав участь у розробленні індивідуальної програми розвитку та згоден з її змістом.

____________________________        ___________________________

         (підпис)                                         (дата)

____________________________        ___________________________

         (підпис)                                                         (дата)

  1. Консультування батьків (законних представників) дитини  з особливими освітніми потребами у процесі розроблення/виконання індивідуальної програми розвитку

 

Дата

Тема консультації

Відповідальні особи

 

 

 

 

  1. Психолого-педагогічна характеристика особи з особливими освітніми потребами за 20___/___ навчальний рік ___________________

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РОЗДІЛ IV

 

ГУРТКОВА РОБОТА

 

ВИМОГИ ДО ВЕДЕННЯ ЖУРНАЛУ ПЛАНУВАННЯ ТА ОБЛІКУ РОБОТИ ГУРТКА

 

Методичні рекомендації

Журнал планування та обліку роботи є державним обліковим фінансовим документом, обов’язковим для ведення кожним керівником гуртка.

Згідно з  класифікацією (за С.Лебедєвим) виділяють чотири види навчальних програм:

  • типові (орієнтовні);
  • модифіковані (модернізовані, адаптовані);
  • експериментальні;
  • авторські.

Журнал заводиться для кожної групи гуртка окремо на весь навчальний рік.

 Журнал ведеться керівником гуртка. Він несе особисту відповідальність за стан його ведення.

Усі записи в журналі ведуться чисто, охайно та регулярно кульковою ручкою тільки синього кольору. Не допускаються виправлення, заклеювання, закреслювання, використання коректору!

У розділі «Мета і основний зміст роботи» викладаються основні положення пояснювальної записки програми роботи гуртка. Напрям, рівень та рік навчання.

Початковий рівень – закладається фундамент базових знань і умінь вихованців, учнів, слухачів в об’ємі вимог позашкільним навчальним закладом еколого-натуралістичного спрямування. Він виконує функцію допрофесійної (загальної, профорієнтаційної) підготовки вихованців, учнів, слухачів розкриваючи їх здібності, хобі та інші особистісні якості.

Основний рівень – етап спеціалізації та поглиблення знань за напрямками навчання спрямований на здійснення профільної підготовки вихованців, учнів, слухачів і опанування професії (спеціальності), що дає можливість диференційованого навчання, яке передбачає врахування всіх аспектів освітніх потреб, нахилів та здібностей учнів і створення умов для навчання відповідно до певного професійного самовизначення та забезпечується за рахунок спеціалізованих програм навчання позашкільних навчальних закладів, індивідуальних програм і проектів затверджених у установленому порядку.

Вищий рівень – етап профільного та допрофесійного навчання, який передбачає створення умов для отримання вихованцями, учнями, слухачами рівня знань відповідно до стандарту законодавчо визначених кваліфікаційних вимог набуття професії та спрямований на набуття учнівською молоддю навичок самостійної науково-практичної дослідницько-пошукової діяльності, розвиток моральних, інтелектуальних, комунікативних, творчих, фізичних, соціальних якостей, що прагне до саморозвитку та самоосвіти.

Дні й години занять гуртка визначаються у відповідності до тарифікаційного списку, вимог закону України «Про позашкільну освіту» та за погодженням із директором. Зміна часу проведення занять має бути погоджена з адміністрацією. Керівник гуртка має право протягом 15 днів (з 1 по 15 вересня) на комплектування груп. Цей період вважається його робочим часом. Як тільки групи укомплектовані керівник гуртка подає директору на затвердження графік занять і гурток починає свою діяльність.

План роботи гуртка складається на перше півріччя,  друге півріччя та на літні канікули у відповідності до програми. Нумерація тем з першого півріччя продовжується на друге півріччя і т.д.. У плані записується розділ програми. В графі «Кількість годин» ставиться кількість годин відведених на кожен розділ. В графі «Календарні строки виконання» вказуються всі дати занять, на які розрахований даний розділ за винятком святкових днів. План роботи на півріччя планується і записується відповідно до відведених сторінок. В кінці сторінки ставиться підпис керівника гуртка.

У розділі «Відомості про членів гуртка» зазначається номер, прізвище, ім’я, по батькові дитини, рік народження, назва школи, клас, місце роботи батьків, домашня адреса, телефон, дата вступу в гурток, дата і причини вибуття з гуртка.

У розділі «Облік відвідування» застосовуються  наступні умовні позначки:

  • «нб» - був відсутній з невідомої причини;
  • «сп» - спізнився;
  • «п» - був відсутній с поважної причини;
  • «хв» - був хворий.

Проти прізвища учня, який вибув, пишеться – «вибув».

У розділі «Облік  роботи гуртка» вказується номер заняття, дата проведення, тема заняття (зміст роботи на занятті), кількість годин (відповідно до календарно- тематичного плану), підпис керівника гуртка. Дата занять, які записані в розділах «Облік відвідування» та «Облік роботи гуртка» мають співпадати і становити однакову кількість. Нумерація занять не переривається протягом всього року.

Кількість записаних годин має відповідати погодинному педагогічному навантаженню.

Для розділів «Облік відвідування» та «Облік роботи гуртка» на кожен місяць відводиться окрема сторінка.

Облік робочого часу в дні відсутності дітей (на випадок карантину, днів здоров’я, туристичних поїздок тощо на підставі наказів відділу освіти, директора) керівник гуртка може вести записи в розділі «Масова та суспільно-корисна робота гуртка», вказуючи дату, зміст діяльності (виготовлення методичних посібників, пристроїв, наочного приладдя, ремонт приладів, написання розробок, сценаріїв масових заходів тощо), кількість годин, підпис.

У випадку лікарняного записується номер, дата, тема і зміст заняття, кількість годин, а замість підпису керівника гуртка пишеться слово «лікарняний».

В цих випадках  теми занять, які були пропущені переносяться і записуються індивідуально за погодженням  адміністрації закладу  (наприклад, на одному занятті може бути викладено дві теми або ці теми занять плануються на період канікул).

Програма повинна бути виконана в повному обсязі!

В розділі «Масова та суспільно корисна робота гуртка» ведеться облік зайнятості гуртка в підготовці і проведенні міських, районних, всеукраїнських заходів (виставки, концерти, конкурси, творчі звіти, змагання, екскурсії, батьківські конференції тощо).

Директор, заступник директора та методисти систематично контролюють правильність ведення журналу. На сторінці «Зауваження та пропозиції» щодо ведення журналу роблять запис про результати перевірки журналу.


Керівник гуртка  повинен володіти:

  • достатньою фаховою підготовкою відповідно до профілю гуртка;
  • методикою проведення занять;
  • традиційними та інноваційними формами  освітньої роботи з дітьми;
  • здатністю сприймати й адекватно психологічно інтерпретувати поведінку дитини безпосередньо в кожний момент спілкування, фіксувати зміни в почуттях, вчинках, визначати причини які ці зміни викликають;
  • сформованістю широкого набору оцінних критеріїв, які б дозволяли йому порівнювати характер змін, які настають у вербальній і невербальній поведінці вихованців, і своєчасно робити з цього приводу правильні висновки;
  • умінням постійно усвідомлювати і правильно реагувати на те, як сприймають і психологічно інтерпретують його образ і поведінку вихованці;
  • глибокими знаннями про типові помилки типу «стерео типізації», нав'язування суб'єктивного бачення тощо, які нерідко допускаються педагогами при оцінці зовнішнього і внутрішнього образу вихованців, а також при психологічному поясненні картини їхньої поведінки.

 

Керівник гуртка  зобов'язаний :

  • на  кожному занятті мати поурочний план або план-конспект заняття;
  • проводити заняття з групами згідно затвердженого розкладу;
  • завчасно повідомляти  адміністрацію про відміну проведення заняття /письмовою заявою, телефонним дзвінком та ін.;
  • завчасно повідомляти  адміністрацію про час і місце прове­дення занять поза межами закладу  /екскурсії, заняття на при­роді, концерти, змагання тощо/;
  • на кожному занятті акуратно заповнювати журнал планування і обліку роботи гуртка, вести облік відвідування гуртка;           
  • постійно працювати над збереженням контингенту в гуртка;
  • знайомити гуртківців з правилами техніки безпеки по профілю гуртка, з правилами дорожнього руху, з правилами протипожежної безпеки і постійно добиватись виконання цих правил;
  • слідкувати за станом здоров'я гуртківців, сприяти їх правильному фізичному розвитку;
  • відповідати за життя та безпеку гуртківців під час проведення екскурсій;
  • з'являтися на роботу не пізніше ніж за 15 хв. до початку занять і після кожних 45 хв. навчального процесу робити  перерву до 15 хв.

 

Документи, які мають бути у керівника гуртка:

  • Програма роботи гуртка.
  • Журнал гурткової роботи (обов'язкові записи: мета, завдання, календарний план на навчальний рік, облік відвідування, відомості про гуртківців, облік інструктажів з техніки безпеки).
  • Календарний  план (затверджений директором).
  • Конспекти занять.
  • Матеріали з досвіду роботи, авторські розробки.
  • Сценарії масових заходів.

 

 

РЕКОМЕНДАЦІЇ

 ЩОДО ПРОВЕДЕННЯ ГУРТКОВОГО ЗАНЯТТЯ

 

«Діти повинні жити у світі краси, гри, казки,

музики, малюнка, фантазії, творчості».

Сухомлинський В.А.

 

Гурткове заняття - центральна частина безпосереднього спілкування педагога з вихованцями, що є ілюстрацією того, як на практиці здійснюється його педагогічна діяльність.

Для того щоб заняття було яскравим, цікавим, навчальним, виховним та розвиваючим, його треба ретельно підготувати, спланувати:

  • визначити комплексну мету (навчальну, виховну, розвиваючу);
  • відібрати відповідні форми та методи роботи;
  • чітко обміркувати логіку та наступність етапів навчального заняття;
  • продумати методичне та технічне забезпечення заняття;
  • створити сприятливий мікроклімат на занятті;
  • пробудити активність кожної дитини.

     Головне завдання педагога полягає в організації роботи дітей, активізації їх розумової та творчої діяльності, зацікавленні та спонуканні їх до здобуття нових знань та набуття конкретних умінь та навичок.

Проведенню цікавого гурткового заняття допоможе:

  • пояснення навчального матеріалу та організація роботи дітей на доступному для них рівні, у зручному темпі; чітке, структуроване, поетапне пояснення матеріалу або навчання практичній операції;
  • установка на розуміння змісту та практичне значення отриманих  знань;
  • обов’язкова організація «зворотнього зв’язку»;
  • створення оптимальних умов для розвитку творчого потенціалу кожної дитини.

 

 

Загальні вимоги до проведення занять

 

Загальнопедагогічні вимоги

  1. Пріоритет особистості дітей в організації освітнього процесу.
  2. Врахування вікових та індивідуальних особливостей вихованців.    
  3. Орієнтація на процес навчання.                                     
  4. Орієнтація на особистісні досягнення гуртківців
  5. Створення емоційно-актуального фону заняття.
  6. Педагогічний такт і культура мови.
  7. Пізнавальна  самостійність вихованців
  8. Чітке визначення освітніх, виховних і розвивальних завдань заняття.
  9. Безперервний поступ.

Дидактичні вимоги

  1. Раціональне використання кожної хвилини заняття.
  2. Раціональна єдність словесних і практичних методів навчання.
  3. Використання активних методів навчання.
  4. Зв’язок з раніше вивченим досвідом, набутим вихованцем.
  5. Формування вмінь вихованців самостійно здобувати знання і  застосовувати їх на практиці.
  6. Індивідуалізація,  диференціація та інтенсифікація навчального процесу.
  7. Використання сценарних варіантів занять, які забезпечуються різноманітними носіями інформації.
  8. Заохочення прагнень дитини знаходити свій спосіб роботи з навчальним матеріалом заняття.
  9. Організоване закінчення заняття

 

Психологічні вимоги

  1. Врахування психологічних особливостей кожного гуртківця.
  2. Нормальний психічний стан і  стійкий настрій керівника, вихованців. 
  3. Розумна вимогливість і доброзичливість керівника до вихованців.
  4. Педагогічна етика і психологічний такт.                          
  5. Температурний режим навчання.
  6. Норми освітлення.
  7. Норми провітрювання.
  8. Чергування видів навчальної роботи і різноманітність методів.

 

 

 Поради керівникам гуртків

 

  1. При підготовці до заняття опрацюйте розділи програми, які треба вивчати на занятті.
  2. Вивчіть матеріал цього розділу.
  3. Проаналізуйте навчальний матеріал.
  4. Сформулюйте мету заняття. Дайте відповідь на запитання, чого б ви хотіли досягти в результаті заняття.
  5. Представте колектив групи, окремих вихованців, постарайтесь намітити їхній шлях до реалізації задач заняття.
  6. Виберіть найбільш результативні методичні прийоми для даних дітей.
  7. Співставте обрані прийоми зі своїми можливостями, визначте свої дії.
  8. Обміркуйте структуру заняття, його хід.
  9. Зафіксуйте все підготовлене у плані або конспекті.
  10. Повторіть про себе або вголос вузлові моменти плану.
  11. Перевірте себе:
  1. які факти, загальні поняття повинні бути засвоєні на занятті;
  2. яке вміння формуються на даному занятті;
  3. які світоглядні поняття, моральні чи естетичні оцінки необхідно сформувати на даному занятті;
  4. якого роду емоційну реакцію варто викликати в учнів при вивченні даного матеріалу.

 

 

Перелік питань до аналізу та самоаналізу навчального заняття

 

  1. Готовність приміщення, організація роботи гуртка, секції, клубу.
  2. Дотримання техніки безпеки.
  3. Визначення теми заняття, її місця у навчальному курсі.
  4. Зміст заняття: відповідність змісту програмі. меті; спрямування на розвиток творчих здібностей, інтересу до навчання; зв’язок із сучасністю.
  5. Тип навчального заняття, доцільність вибору такого типу.
  6. Структура навчального заняття: наявність етапів, їх послідовність; відповідність структури типу заняття.
  7. Методи і форми навчання: відповідність меті, змісту та типу заняття, віковим особливостям вихованців; використання засобів індивідуалізації та диференціації навчання; методика оцінки знань та умінь вихованців; ефективність використаних методів.
  8. Система роботи педагога: вміння організувати роботу дітей, проведення інструктажу щодо виконання практичної роботи; фахова підготовка педагога; зовнішній вигляд, стиль, такт, тон поведінки; роль педагога у створенні мікроклімату.
  9. Організація роботи вихованців: залучення гуртківців до подолання труднощів, розвиток нестандартного, образного, логічного та творчого мислення, використання різних засобів підвищення інтересу до теоретичного матеріалу (словесних, наочних, практичних); запис у зошитах, обговорення малюнків, схем тощо; залучення дітей до самостійного пояснення явищ, які вивчаються, доказів до побудови висновків, тощо); застосування нетрадиційних, інноваційних, інтерактивних форм роботи;
  10. Емоційні контакти: формування емоційно-вольових якостей гуртківців, виховання працьовитості, ініціативності, діловитості, майстерності, уміння помічати успіхи, недоліки, такт у роботі з дітьми.
  11. Узагальнення та закріплення теми: завдання для перевірки знань, умінь, навичок гуртківців, підхід до аналізу і оцінки занять (робота з усім складом гуртка, групою, індивідуальна робота);
  12. Завдання додому
  13. Підведення підсумків заняття.

Педагогічні прийоми  (адаптована методика Гіна  «Конструктор занять»)

 

  • Лови помилку - поясняючи матеріал, керівник навмисно допускає помилку.
  • Відстрочена відгадка - на початку заняття керівник дає загадку (дивовижний факт), відгадку до якого, ключ до розуміння буде надано в процесі заняття.
  • Фантастичне припущення  або  здивуй - керівник доповнює реальну ситуацію фантастикою. Цей прийом дає можливість подивитися на звичні речі з незвичної точки зору.
  • Щедра оцінка - заохочувальний прийом для невпевнених в собі дітей (словом, інтонацією, жестом)
  • Дитяче журі - керівник дає можливість гуртківцям не тільки оцінити роботу товаришів, але й розвивати вміння дітей аналізувати, відбирати вагомі критерії оцінки, обґрунтовувати свої висновки
  • Ідеальна оцінка – дітям  пропонуються самим поставити собі оцінки за виконану роботу. за концертний виступ, за підсумки одного заняття.
  • Райтінг - завершуючи роботу, гуртківець сам ставить собі оцінку. За ту саму роботу оцінку ставить і керівник.
  • Приваблива мета - перед гуртківцем ставиться проста, розумна і приваблива для них метаю, досягаючи якої вони опановують навчальні завдання, що запланував педагог.
  • Навчи іншого - кожен гуртківець має змогу виступити ти в привабливій для себе ролі вчителя, наставника.
  • Хто краще - момент змагання, як засіб активізації уваги, навчальної активності завжди був дієвим.
  • Розширення поля оцінок - для позашкільного закладу, де відсутні оцінки, використання цього прийому дає широкій простір керівникові для урізноманітнення і емоційного оцінювання роботи гуртківців.
  • Кредит довіри - оцінювання роботи в «кредит». Враховуючи те, що позашкільний заклад не маніпулює оцінками.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
24 лютого 2020
Переглядів
1549
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку