Департамент освіти і науки
виконкому Криворізької міської ради
Комунальний позашкільний навчальний заклад
«Центр туризму, краєзнавства та екскурсій учнівської молоді Інгулецького району» Криворізької міської ради
ДОВІДНИК ДИРЕКТОРА
ЗАКЛАДУ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
збірник матеріалів
Кривий Ріг
2020
ЗМІСТ
Зміст …………………………………………………………………………. |
3
|
Вступ ………………………………………………………………………… |
4
|
Розділ І. Нормативно-правова база ………………………………………. |
8
|
Розділ ІІ. Управлінська діяльність директора закладу позашкільної освіти …………………………………………..…………………………….. |
12
|
Розділ ІІІ. Інклюзивна освіта ……………………………………………… |
16
|
Розділ IV. Гурткова робота ……………………………………………….. |
26 |
ВСТУП
Хто є керівник закладу позашкільної освіти?
КИМ НЕ ПОВИНЕН БУТИ ДИРЕКТОР ЗПО?
КИМ ПОВИНЕН БУТИ ДИРЕКТОР ЗПО?
Ми пропоную свої 9 кроків успішного керівника ЗПО. Деякі з них реальні, які можна легко втілити в життя, проте деякі кроки досить мрійливі, можливо їх реалізація буде можлива у недалекому майбутньому.
Керівникам гуртків краще починати свою роботи за годину до початку заняття.
Це дасть можливість проводити не планові заняття для дітей з етики чи культури поведінки, тобто година неформального спілкування вихованця і керівника гуртка. У фойє ЗПО встановити лавки чи інші куточки відпочинку. Запровадити в ЗПО кабінетну систему із забезпеченням хоча б одного комп’ютера (з проектором) в кожному кабінеті.
Щодо освітнього процесу: керівники гуртків повинні об’єднуватися в творчі групи для втілення між гурткових проектів. Всі проекти повинні мати практичне спрямування, а результати слід висвітлювати у пресі. У виховному процесі: необхідно перекласти більше відповідальності на батьків. Хоча за рахунок години до початку своїх гурткових занять, керівник гуртка матиме змогу скоригувати виховний процес гуртківців.
Постійно слід «рекламувати» свій заклад. Навіть проведення найменшого виховного заходу чи будь-яка новина у житті закладу повинна бути висвітлена у засобах масової інформації міста та району. Читаючи чи слухаючи про ЗПО, у населення буде складатися враження про заклад та директора, як про соціально активний заклад. Координувати роботу по написанню статей слід заступнику з виховної роботи, а власне писати статті про проведені заходів слід тим педагогам, хто організовує захід. Та сама інформація повинна з’являтися і на сайті закладу.
Сайт ЗПО – це обличчя закладу. До користування ним слід привчати і керівників гуртків, і вихованців, і батьків. Тобто, саме на сайті повинна з’являтися цікава найактуальніша інформація.
Не слід сподіватися лише на державу у питанні фінансування ЗПО, необхідно шукати додаткових шляхів для вирішення цього питання. Участь у конкурсах різних донорів, що надають гранти для реалізації різноманітних проектів – ось основна мета успішного керівника. Хоча не слід забувати і про спонсорську допомогу від підприємств міста та батьків вихованців.
Спокійний, врівноважений керівник гуртка так само проводить і свої заняття. Темп нашого життя призводить до педагогічного вигорання. Для його попередження слід дбати про психологічний клімат у колективі. Звичайно, це досить довготривалий процес і вимагає ретельного планування, а головне постійності. Неможливо провести одне загальне святкування якогось свята і мріяти про згуртування педагогічного колективу. Постійність та різноманітність форм спілкування – ось золотий ключик до взаєморозуміння. Наприклад: екскурсії педколективом, виїзд на природу, організація різноманітних спортивних змагань, спільні святкування визначних дат, суботники, проведення нестандартних педагогічних засідань. Обов’язки за виконанням слід покладати власне на самого директора, профспілковий комітет та заступників з методичної та виховної роботи.
Незважаючи на те, що ця проблема винесена на рівні Міністерства освіти України вона й досі залишається нагальною. Практичний вихід досить простий – організація комп’ютерних курсів для педагогів ЗПО. Курсів, на яких не дають ніяких сертифікатів чи дипломів, а практикуми для отримання навиків користування комп’ютером.
ЗПО повинен бути не лише місцем навчання дітей за інтересами, він повинен бути місцем активного життя громади. Існує дуже багато прикладів втілення в практику так званої моделі соціально-активного освітнього закладу. Залучення батьків чи дідусів та бабусь до проведення гуртків чи курсів, організація акцій, облаштування території, використання приміщень для певних суспільних проектів – це лише частина «добрих справ», які можуть робити разом ЗПО та громада міста.
Можливо цей крок і дещо мрійливий, проте він дійсно дієвий. Батьки повинні нести більшу відповідальність за навчання та виховання своїх дітей, тож вони повинні більше співпрацювати з ЗПО. Як правило, активність батьків зменшується з віком дітей, і лише в одиничних випадках триває справжній зв'язок батьків-керівників гуртків-вихованців. Було б добре, якби батьки наприклад раз на місяць самі проводили заняття гуртка, брали участь у змаганнях, конкурсах, фестивалях тощо. А найголовніше, що за ними, а точніше перед ними, не стоять керівники гуртків, щоб координувати їх роботу, вони самі є ініціаторами всіх дій!!!
Тож директор повинен БУТИ:
РОЗДІЛ І
НОРМАТИВНА БАЗА
Перелік актів законодавства, чинних відомчих нормативно-правових актів у галузі позашкільної освіти
І. Закони України
ІІ. Укази Президента України
ІІІ. Постанови, розпорядження Кабінету Міністрів України
ІV. Накази Міністерства освіти і науки України
РОЗДІЛ ІІ
УПРАВЛІНСЬКА ДІЯЛЬНІСТЬ
ДИРЕКТОРА ЗАКЛАДУ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
ЦИКЛОГРАМА
на 20__/20__ н.р.
№ п/п |
Зміст роботи |
Місяці |
|||||||||||
01 |
02 |
03 |
04 |
05 |
06 |
07 |
08 |
09 |
10 |
11 |
12 |
||
|
Статистичні звіти |
+ |
|
|
|
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
Погодження річного плану роботи |
|
|
|
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
|
Контроль за виконанням правил внутрішнього розпорядку |
Згідно з річним планом роботи, 1 раз на квартал |
|||||||||||
|
Затвердження правил внутрішнього розпорядку (погодження з ПК) |
Протягом року зміни за потреби |
|
|
+ |
|
|
|
|||||
|
Комплектація педагогічних кадрів. Аналіз якісного й кількісного складу кадрів |
|
|
|
|
|
|
|
+ |
+ |
|
|
|
|
Розподіл педагогічного навантаження. Накази |
|
|
|
|
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
Аналіз плинності кадрів за рік |
|
|
|
|
|
|
|
|
до 5 |
|
|
|
|
Затвердження графіків відпусток працівників (погодження з ПК) |
|
|
|
+ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Наказ про створення атестаційної комісії, організацію роботи. Наказ про атестацію (результати атестації) працівників |
|
|
|
+ |
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
Самоконтроль записів у трудових книжках |
+ |
|
|
|
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
Подача заявок на проходження курсів підвищення кваліфікації працівників |
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
|
|
|
|
Комплектування груп |
|
|
|
|
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
Укладання угод з навчальними закладами |
|
|
|
|
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
Загальні збори колективу |
|
|
|
|
|
+ |
|
|
+ |
|
|
|
|
Загальні батьківські збори |
+ |
|
|
|
+ |
|
|
|
+ |
|
|
|
|
Контроль за навчально-виховною роботою. Акти, накази перевірок |
Згідно з термінами річного плану роботи |
|||||||||||
|
Аналіз результатів звітно-виховної роботи, виконання державних програм (накази) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Педагогічні ради (протоколи) |
|
+ |
|
|
+ |
|
|
+ |
|
|
+ |
|
|
Наради при директору |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
|
+ |
+ |
+ |
+ |
|
Консультації для педагогів |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
|
+ |
+ |
+ |
+ |
|
Інструктаж із питань охорони праці й ведення документації з питань охорони праці |
Згідно з типовим положенням про навчання з питань охорони праці |
|||||||||||
|
Наказ про організацію роботи з питань охорони праці |
+ |
|
|
|
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
Методичні оперативні наради |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Накази про виконання інструкції з безпеки діяльності (попереджувальні, за результатами перевірки, на літньо-осінній період, зимово-весняний періоди) |
Згідно з планом |
ПРЕДМЕТ КОНТРОЛЮ ЗА ОСВІТНІМ ПРОЦЕСОМ
ОРІЄНТОВНА ЦИКЛОГРАМА НАКАЗІВ
№ п/п |
Назва наказу |
Місяці |
|||||||||||
січень |
лютий |
березень |
квітень |
травень |
червень |
липень |
серпень |
вересень |
жовтень |
листопад |
Грудень |
||
|
Про призначення на посаду |
При призначенні на роботу |
|||||||||||
|
Про надання позачергової відпустки |
За потреби |
|||||||||||
|
Про звільнення з посади |
При звільненні з роботи |
|||||||||||
|
Про переведення з посади |
За потреби |
|||||||||||
|
Про проведення преміювання |
Відповідно до положення |
|||||||||||
|
Про дисциплінарне стягнення |
У разі потреби |
|||||||||||
|
Про винесення подяки |
У разі потреби |
|||||||||||
|
Про проведення тематичної, фронтальної перевірки |
Згідно з річним планом |
|||||||||||
|
Про створення комісії для розслідування нещасних випадків |
У разі потреби |
|||||||||||
|
Про зміну навантаження |
За необхідності |
|||||||||||
|
Про призначення матеріально відповідальних осіб |
+ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Про створення постійно діючої комісії по контролю та списанню матеріальних цінностей |
+ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Про проведення заходів з учнівською молоддю під час канікул |
|
|
+ |
|
+ |
|
|
|
|
+ |
|
+ |
|
Про підготовку до засідання педагогічної ради |
+ |
|
+ |
|
+ |
|
|
|
+ |
|
|
|
|
Про результати проведення заходів на канікулах |
+ |
|
|
+ |
|
|
|
|
|
+ |
|
|
|
Про стан виконання навчальних програм |
+ |
|
|
|
+ |
|
|
|
|
|
|
|
|
Про систему роботи молодих та малодосвідчених керівників гуртків |
Згідно з річним планом |
|||||||||||
|
Про результати дотримання санітарно-гігієнічного режиму в закладі |
|
+ |
|
|
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
Про систему роботи з обдарованими дітьми |
Згідно з річним планом |
|||||||||||
|
Про підсумки атестації педагогічних працівників |
|
|
+ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Про участь вихованців закладу в обласних заходах, конкурсах |
Згідно з річним планом |
|||||||||||
|
Про організацію навчальних екскурсій |
За потребою |
|||||||||||
|
Про затвердження графіка відпусток |
+ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Про затвердження нормативних документів з охорони праці в позашкільному навчальному закладі |
1 раз на 5 років |
|||||||||||
|
Про затвердження інструкцій з охорони праці і пожежної безпеки |
1 раз на 5 років |
|||||||||||
|
Про заходи із забезпечення протипожежної безпеки та запобігання нещасним випадкам |
+ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Про вимоги щодо ведення ділової документації |
|
|
|
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
|
Про стан ведення журналів гурткової роботи керівниками гуртків |
+ |
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
|
|
|
Про підсумки діяльності закладу у 20__-20__н.р. |
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
|
|
|
|
Про підготовку закладу до нового навчального року |
|
|
+ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Про посадові обов’язки адміністративно-технічного персоналу та керівників гуртків |
|
|
|
|
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
Про затвердження переліку навчальних програм для використання у 20__-20__н.р. |
|
|
|
|
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
Про організацію методичної роботи педагогічними працівниками у 20__-20__н.р. |
+ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Про розподіл педагогічного навантаження |
|
|
|
|
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
Про організацію охорони праці |
|
|
|
|
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
Про організацію і проведення медичного огляду працівників |
|
|
|
+ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Про затвердження правил внутрішнього трудового розпорядку |
|
|
|
|
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
Про стан роботи з протипожежної безпеки |
|
|
|
|
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
Про організацію роботи з дітьми, які потребують соціального захисту |
|
|
|
|
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
Про заборону тютюнопаління на території |
|
|
|
|
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
Про створення атестаційної комісії |
|
|
|
|
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
Про підсумки комплектації груп мережі гуртків |
|
|
|
|
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
Про створення комісії з трудових спорів |
|
|
|
|
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
Про проведення інвентаризації |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
+ |
|
|
|
Про вивчення та узагальнення ППД керівників гуртків |
Згідно з річним планом |
|||||||||||
|
Про атестацію педагогічних працівників у 20__-20__н.р. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
+ |
|
|
|
Про проходження курсів підвищення кваліфікації |
Згідно з планом проведення курсової перепідготовки |
|||||||||||
|
Про стан відвідування вихованцями гуртків |
Згідно з річним планом |
РОЗДІЛ ІІІ
ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА
Інклюзивна освіта – перспектива нова.
Хоч різні можливості – рівні права!
Кожна дитина – це цілий світ,
Освіта, повага і рівність для всіх!
Сьогодні проблема навчання дітей з особливими освітніми потребами набуває широкої актуальності. Інклюзивна освіта стає доступною для дітей з особливими освітніми потребами, адже право на рівний доступ до якісної освіти та навчання за місцем проживання в умовах освітнього закладу – це право всіх дітей.
Інклюзія (включення) – процес збільшення ступеня участі всіх дітей у соціальному житті, в різних програмах.
Інклюзивна освіта - це система освітніх послуг, що ґрунтується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту та права здобувати її за місцем проживання, що передбачає навчання дитини з особливими освітніми потребами в умовах освітнього закладу.
Інклюзивний освітній заклад – це заклад освіти, який відкритий для навчання всіх дітей, незалежно від їхніх фізичних, інтелектуальних, соціальних, емоційних, мовних чи інших особливостей. Цей заклад забезпечує безбар’єрне фізичне середовище, адаптує навчальні програми та плани, методи й форми навчання, тим самим надаючи можливість усім дітям успішно навчатись в тому числі і дітям з особливими освітніми потребами; залучає батьків до співпраці; співпрацює з фахівцями з метою надання спеціальних послуг відповідно до різних освітніх потреб дітей; створює позитивну атмосферу в освітньому середовищі та громаді загалом.
Інклюзія – це процес, це постійний пошук ефективних шляхів задоволення індивідуальних потреб усіх, без виключення, дітей. У цьому випадку відмінності розглядаються як позитивне явище, яке стимулює навчання дітей та дорослих. Інклюзія пов’язана з визначенням перешкод та їх подоланням. Відповідно, вона включає проведення комплексної оцінки, збір інформації з різноманітних джерел для розробки індивідуального навчального плану розвитку та реалізації його на практиці.
В основу інклюзивної освіти покладена ідеологія, яка виключає будь-яку дискримінацію дітей, яка забезпечує однакове ставлення до всіх людей, але створює
спеціальні умови для дітей з особливими потребами. Тобто, система адаптується до потреб дитини.
Девіз інклюзії – рівні можливості для кожного!
НОРМАТИВНО ПРАВОВА БАЗА З
ПИТАНЬ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ
Особам з порушенням слуху забезпечується право на навчання жестовою мовою та на вивчення української жестової мови.
Основними формами здобуття освіти є:
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 21 серпня 2019 р. № 779
Київ
Про організацію інклюзивного навчання в закладах позашкільної освіти
Відповідно до абзацу сьомого частини другої статті 18 Закону України “Про позашкільну освіту” Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Порядок організації інклюзивного навчання в закладах позашкільної освіти, що додається.
2. Міністерству освіти і науки з урахуванням пропозицій Міністерства культури, Міністерства молоді та спорту розробити та затвердити у шестимісячний строк Порядок реєстрації здобувачів позашкільної освіти з особливими освітніми потребами в закладах позашкільної освіти.
Прем'єр-міністр України В.ГРОЙСМАН
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 21 серпня 2019 р. № 779
ПОРЯДОК
організації інклюзивного навчання в закладах позашкільної освіти
Керівник закладу позашкільної освіти несе відповідальність за організацію та якість інклюзивного навчання відповідно до законодавства.
У заяві про зарахування до закладу позашкільної освіти зазначається необхідність утворення інклюзивної групи (класу) або іншої організаційної форми навчання (далі - інклюзивна група (клас) за умови подання копії висновку інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини або копії індивідуальної програми реабілітації повнолітньої особи з інвалідністю, що завіряються власноруч.
У разі вибуття з будь-яких причин здобувача позашкільної освіти з особливими освітніми потребами з інклюзивної групи (класу) та відсутності інших осіб з особливими освітніми потребами в цій групі (класі) припинення роботи інклюзивної групи (класу) здійснюється на підставі наказу керівника закладу позашкільної освіти.
Індивідуальна програма розвитку складається фахівцями, зокрема педагогічними працівниками закладу позашкільної освіти, у взаємодії принаймні з одним із батьків (законних представників) дитини з особливими освітніми потребами, здобувачем позашкільної освіти з особливими освітніми потребами.
Для дитини з особливими освітніми потребами індивідуальна програма розвитку розробляється відповідно до потреб, зазначених у висновку інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини.
Для повнолітніх осіб з інвалідністю індивідуальна програма розвитку розробляється відповідно до потреб, зазначених в індивідуальній програмі реабілітації.
Індивідуальна програма розвитку переглядається двічі на рік (у разі потреби частіше) з метою її коригування.
Додаток
до Порядку
_________________________________________________________
(найменування закладу позашкільної освіти)
ЗАТВЕРДЖЕНО
________________ (підпис)
____________________________________
(прізвище, ім’я, по батькові (за наявності),
посада керівника закладу позашкільної освіти)
“____”_______________ 20___ року
ІНДИВІДУАЛЬНА ПРОГРАМА РОЗВИТКУ
ЗДОБУВАЧА ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
на 20____/____ навчальний рік
___________________________________________________________________________
(прізвище, ім’я, по батькові (за наявності), дата народження здобувача позашкільної освіти)
___________________________________________________________________________
(прізвище, ім’я, по батькові (за наявності) батьків або законних представників здобувача позашкільної освіти)
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
Телефон ________________ Адреса проживання ____________________________
Дата вступу до закладу позашкільної освіти ________________________________
Група (клас) ___________________________________________________________
Порядковий номер |
Дата |
Зміст |
Джерело інформації |
|
|
|
|
_____________________________________________________________________________________
(зазначити назву програми)
Назва адаптації |
Так/ ні |
Примітка |
Пристосування середовища: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Психолого-педагогічна адаптація: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Адаптація навчального матеріалу: |
|
|
|
|
|
|
|
|
Модифікація: |
|
|
|
|
|
|
|
|
Інше |
|
|
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Прізвище, ім’я, по батькові (за наявності) |
Найменування посади/спеціальності |
Підпис |
|
|
|
Я, _____________________________________________________________________________,
(прізвище, ім’я, по батькові (за наявності)
брав участь у розробленні індивідуальної програми розвитку та згоден з її змістом.
____________________________ ___________________________
(підпис) (дата)
____________________________ ___________________________
(підпис) (дата)
Дата |
Тема консультації |
Відповідальні особи |
|
|
|
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
РОЗДІЛ IV
ГУРТКОВА РОБОТА
ВИМОГИ ДО ВЕДЕННЯ ЖУРНАЛУ ПЛАНУВАННЯ ТА ОБЛІКУ РОБОТИ ГУРТКА
Методичні рекомендації
Журнал планування та обліку роботи є державним обліковим фінансовим документом, обов’язковим для ведення кожним керівником гуртка.
Згідно з класифікацією (за С.Лебедєвим) виділяють чотири види навчальних програм:
Журнал заводиться для кожної групи гуртка окремо на весь навчальний рік.
Журнал ведеться керівником гуртка. Він несе особисту відповідальність за стан його ведення.
Усі записи в журналі ведуться чисто, охайно та регулярно кульковою ручкою тільки синього кольору. Не допускаються виправлення, заклеювання, закреслювання, використання коректору!
У розділі «Мета і основний зміст роботи» викладаються основні положення пояснювальної записки програми роботи гуртка. Напрям, рівень та рік навчання.
Початковий рівень – закладається фундамент базових знань і умінь вихованців, учнів, слухачів в об’ємі вимог позашкільним навчальним закладом еколого-натуралістичного спрямування. Він виконує функцію допрофесійної (загальної, профорієнтаційної) підготовки вихованців, учнів, слухачів розкриваючи їх здібності, хобі та інші особистісні якості.
Основний рівень – етап спеціалізації та поглиблення знань за напрямками навчання спрямований на здійснення профільної підготовки вихованців, учнів, слухачів і опанування професії (спеціальності), що дає можливість диференційованого навчання, яке передбачає врахування всіх аспектів освітніх потреб, нахилів та здібностей учнів і створення умов для навчання відповідно до певного професійного самовизначення та забезпечується за рахунок спеціалізованих програм навчання позашкільних навчальних закладів, індивідуальних програм і проектів затверджених у установленому порядку.
Вищий рівень – етап профільного та допрофесійного навчання, який передбачає створення умов для отримання вихованцями, учнями, слухачами рівня знань відповідно до стандарту законодавчо визначених кваліфікаційних вимог набуття професії та спрямований на набуття учнівською молоддю навичок самостійної науково-практичної дослідницько-пошукової діяльності, розвиток моральних, інтелектуальних, комунікативних, творчих, фізичних, соціальних якостей, що прагне до саморозвитку та самоосвіти.
Дні й години занять гуртка визначаються у відповідності до тарифікаційного списку, вимог закону України «Про позашкільну освіту» та за погодженням із директором. Зміна часу проведення занять має бути погоджена з адміністрацією. Керівник гуртка має право протягом 15 днів (з 1 по 15 вересня) на комплектування груп. Цей період вважається його робочим часом. Як тільки групи укомплектовані керівник гуртка подає директору на затвердження графік занять і гурток починає свою діяльність.
План роботи гуртка складається на перше півріччя, друге півріччя та на літні канікули у відповідності до програми. Нумерація тем з першого півріччя продовжується на друге півріччя і т.д.. У плані записується розділ програми. В графі «Кількість годин» ставиться кількість годин відведених на кожен розділ. В графі «Календарні строки виконання» вказуються всі дати занять, на які розрахований даний розділ за винятком святкових днів. План роботи на півріччя планується і записується відповідно до відведених сторінок. В кінці сторінки ставиться підпис керівника гуртка.
У розділі «Відомості про членів гуртка» зазначається номер, прізвище, ім’я, по батькові дитини, рік народження, назва школи, клас, місце роботи батьків, домашня адреса, телефон, дата вступу в гурток, дата і причини вибуття з гуртка.
У розділі «Облік відвідування» застосовуються наступні умовні позначки:
Проти прізвища учня, який вибув, пишеться – «вибув».
У розділі «Облік роботи гуртка» вказується номер заняття, дата проведення, тема заняття (зміст роботи на занятті), кількість годин (відповідно до календарно- тематичного плану), підпис керівника гуртка. Дата занять, які записані в розділах «Облік відвідування» та «Облік роботи гуртка» мають співпадати і становити однакову кількість. Нумерація занять не переривається протягом всього року.
Кількість записаних годин має відповідати погодинному педагогічному навантаженню.
Для розділів «Облік відвідування» та «Облік роботи гуртка» на кожен місяць відводиться окрема сторінка.
Облік робочого часу в дні відсутності дітей (на випадок карантину, днів здоров’я, туристичних поїздок тощо на підставі наказів відділу освіти, директора) керівник гуртка може вести записи в розділі «Масова та суспільно-корисна робота гуртка», вказуючи дату, зміст діяльності (виготовлення методичних посібників, пристроїв, наочного приладдя, ремонт приладів, написання розробок, сценаріїв масових заходів тощо), кількість годин, підпис.
У випадку лікарняного записується номер, дата, тема і зміст заняття, кількість годин, а замість підпису керівника гуртка пишеться слово «лікарняний».
В цих випадках теми занять, які були пропущені переносяться і записуються індивідуально за погодженням адміністрації закладу (наприклад, на одному занятті може бути викладено дві теми або ці теми занять плануються на період канікул).
Програма повинна бути виконана в повному обсязі!
В розділі «Масова та суспільно корисна робота гуртка» ведеться облік зайнятості гуртка в підготовці і проведенні міських, районних, всеукраїнських заходів (виставки, концерти, конкурси, творчі звіти, змагання, екскурсії, батьківські конференції тощо).
Директор, заступник директора та методисти систематично контролюють правильність ведення журналу. На сторінці «Зауваження та пропозиції» щодо ведення журналу роблять запис про результати перевірки журналу.
Керівник гуртка повинен володіти:
Керівник гуртка зобов'язаний :
Документи, які мають бути у керівника гуртка:
РЕКОМЕНДАЦІЇ
ЩОДО ПРОВЕДЕННЯ ГУРТКОВОГО ЗАНЯТТЯ
«Діти повинні жити у світі краси, гри, казки,
музики, малюнка, фантазії, творчості».
Сухомлинський В.А.
Гурткове заняття - центральна частина безпосереднього спілкування педагога з вихованцями, що є ілюстрацією того, як на практиці здійснюється його педагогічна діяльність.
Для того щоб заняття було яскравим, цікавим, навчальним, виховним та розвиваючим, його треба ретельно підготувати, спланувати:
Головне завдання педагога полягає в організації роботи дітей, активізації їх розумової та творчої діяльності, зацікавленні та спонуканні їх до здобуття нових знань та набуття конкретних умінь та навичок.
Проведенню цікавого гурткового заняття допоможе:
Загальні вимоги до проведення занять
Загальнопедагогічні вимоги
Дидактичні вимоги
Психологічні вимоги
Поради керівникам гуртків
Перелік питань до аналізу та самоаналізу навчального заняття
Педагогічні прийоми (адаптована методика Гіна «Конструктор занять»)
1