“”рекомендації педагогам щодо розвитку соціальної компетентності та шляхи подолання соціальних проблем в учнівському колективі’’ Підготувала Петрик Т. Л.
Номер слайду 2
розглядається у світлі здібностей людини, соціальних знань і вмінь, які забезпечують особистості соціальну адаптацію, соціальну обізнаність, уможливлюють досягнення оптимальної відповідності між особистістю та умовами соціуму, зафіксованими у поняттях «соціальний інтелект» та «соціальне мислення» СОЦІАЛЬНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ
Номер слайду 3
“Групи ризику” - це категорії дітей, чий соціальний стан за тими або іншими ознаками не має стабільності, які практично не можуть поодинці перебороти труднощі, що виникли в їхньому житті; все це в результаті може призвести до втрати ними соціальної значущості, духовності, морального образу, біологічної загибелі. До «групи ризику» входять діти з асоціальними проявами в поведінці, починаючи з грубості стосовно дорослих та недисциплінованості на уроках і закінчуючи крадіжками, пропусками уроків, уживанням спиртного або наркотиків. Причиною збільшення кількості дітей «групи ризику» є не лише критична ситуація у країні, але й ситуація в сім’ї, а як наслідок — порушення стосунків із дорослими. Унаслідок порушень взаємин із дорослими процес засвоєння соціальних норм уповільнений або взагалі не відбувається До цієї групи відносять такі категорії дітей: *діти-сироти,*діти з девіантною поведінкою, *діти з вадами фізичного та психічного розвитку;*діти, які зазнали насильства, *обдаровані діти, які відчувають труднощі в спілкуванні
Номер слайду 4
Діти сироти:одна важлива особливість дітей-сиріт: вони живуть в умовах дефіциту спілкування з дорослими, що призводить до формування ряду особливостей у їхній картині світу, стратегіях спілкування та взаємодії з іншими дітьми, процесі формування соціальностіЗ метою підвищення рівня соціальності дітей-сиріт в умовах шкільного навчання можна віднести: масові – концерти, конкурси, презентації, акції, театральні вистави, ділові ігри, тематичні свята, вечори відпочинку, фестивалі; групові – екскурсії, виставки, гуртки; індивідуальні – виставка робіт, бесіди, консультації, творчі завдання. Вправа ,, Похвала по колу’’
Номер слайду 5
Діти з вадами фізичного та психічного розвитку: гіперактивність, дефіцит уваги й імпульсивність. Симптоми порушення уваги: дитина не може утримати увагу на деталях, допускає багато помилок, дуже легко відволікається на сторонні подразники, проявляє забудькуватість, не дотримується певних правил, інструкцій і не доводить розпочату справу до кінця, не любить занять які вимагають тривалої концентрації та розумового напруження, може ухилятись від їх виконання. Симптоми гіперактивності: дитина постійно робить неспокійні рухи, весь час вовтузиться, непосидюча, невмотивовано рухлива активність має не стійкий характер, правила на неї не впливають. Симптоми імпульсивності: дитина відповідає на запитання не замислюючись і не дослухавши дорослого до кінця, не чекає своєї черги, перебиває інших, не стримана.
Номер слайду 6
Обдарована дитина нерідко швидше дорослішає, у неї раніше формується особистість, і в середовищі однолітків вона відрізняється завдяки наявності певних особових якостей і властивостей. Окрім позитивних рис особистості у обдарованих дітей зустрічаються риси, що гальмують розвиток здібностей. Нерідко серед них зустрічаються діти із заниженою самооцінкою: школярі, що заперечують авторитети і не уміють прислухатися до чужої думки: сором’язливі, мовчазні, тривожні діти. Учені відмічають, що прояв тих, або інших рис особистості може бути обумовлений типом обдарованості. Для успішної роботи з обдарованою дитиною школа зобов’язана знайти його сильну сторону і дати йому можливість проявити її, відчути смак успіху і повірити у свої можливості. Тоді і тільки тоді в учня з’явиться інтерес, розвинеться мотивація, що є необхідною умовою успіху. Природно, що обдарована дитина розвивається не лише в школі, але і в сім’ї. передусім, важливо, як поведуться батьки і інші старші члени сім’ї, коли виявиться незвичність дитини.
Номер слайду 7
Діти, що зазнали різного роду насильства, самі стають агресивними, що найчастіше виливається на більш слабких: молодших за віком дітей, на тварин. Часто їхня агресивність виявляється в грі, часом спалахи їхнього гніву не мають видимої причини. Деякі з них, навпаки, надмірно пасивні, не можуть себе захистити. І в тому, і в іншому випадку порушується контакт, спілкування з однолітками. У занедбаних, емоційно депривованих дітей прагнення будь-яким шляхом привернути до себе увагу іноді виявляється у вигляді зухвалої, ексцентричної поведінки. Вправа ,, Розіжми кулак’’
Номер слайду 8
Рекомендації щодо забезпечення емоційної рівноваги дітей1. Ставте перед дитиною вимоги, адекватні її віковим та індивідуальній особливостям.2. Уникайте прямих докорів, аргументуйте зауваження, застосовуйте їх у тактовній формі.3. Скеровуйте діяльність дитини на досягнення успіху в певній сфері (малювання, гра, допомога в підготовці до занять тощо).4. Менше лайте, хваліть дитину, не порівнюйте її з іншими, а тільки з нею самою, оцінюючи поліпшення її особистих результатів .5. Забезпечте оцінний режим у тій діяльності, у якій успіхи дитини невеликі. Якщо з'являється хоча б найменший успіх, його обов'язково потрібно відзначити.6. Формуйте компетентність дитини у грі.7. Приділяйте увагу атмосфері, у якій формується особистість дитини. Теплі емоційні взаємини, довірчий контакт із дорослими сприяє емоційній рівновазі дітей.
Номер слайду 9
Висновок : Педагогу слід постаратися розговорити дитину, встановити контакт, довірливі стосунки з нею. Надати емоційну підтримку. Тут необхідно врахувати, що дорослий повинен продемонструвати по відношенню до дитини інтерес, дружелюбність, щирість, теплоту і емпатію. У такому разі дитина відчує, що ця людина дійсно чує і розуміє її думки і почуття. Отже, особливостями соціально-педагогічної та психологічної роботи з школярами є: робота в різних напрямах (батьки, вчителі, учні) батьки (надають інформацію про особливості дитини, внутрішні ресурси, уподобання); педагоги (приділяють більше уваги дитині, помічають зміни); психологи (ураховують статус дитини при роботі з нею); однокласники (підтримка, залучення до об’єднань, гуртків); залучення у шкільне життя (екскурсії, секції, заходи, гуртки). Саме взаємодія школи і родин створює сприятливі умови для навчання та виховання школярів.
Номер слайду 10
Елементи тренінгу : У колективі жити- з усіма дружити. Тренінгове заняття : Будь собою. Перегляд розвиваючих мультфільмів
Номер слайду 11
Навіщо слова, якщо говорить душа. Година спілкування з інспектором ювенальної превенціїВправа ,,Побажання на день’’