Рей Дуглас Бредбері "Усмішка". Тривога за руйнування духовних цінностей в оповіданні

Про матеріал

У розробці уроку з теми "Рей Дуглас Бредбері "Усмішка". Тривога за руйнування духовних цінностей в оповіданні" застосовуються оновлені прийоми навчання, а саме: "Віртуальне інтерв'ю з письменником", "Намисто", "Навігатор", "Павук", "Ярмарок-продаж домашнього завдання".

Перегляд файлу

 Тема. Рей Дуглас Бредбері «Усмішка». Тривога за руйнування духовних цінностей в оповіданні

Мета:  після уроку учні будуть знати особливості  життя і творчості письменника-фантаста Рея Дугласа Бредбері, його погляд на майбутнє людства; виразно читати твір «Усмішка» та визначати його головну думку, підтверджувати її прикладами; називати ознаки фантастичної літератури та виявляти їх у прочитаному творі.

Учні зможуть особисто формулювати мету уроку; висловлювати свою думку щодо майбутнього людства; усвідомлювати небезпеку руйнування духовних цінностей; взаємозв’язків людини і природи; розуміти особисту відповідальність кожної людини за збереження здобутків цивілізації, загальнолюдських  цінностей; аналізувати й оцінювати досягнення  європейської, світової культури.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: портрет Рея Дугласа Бредбері, текст оповідання «Усмішка», слайдова презентація.

Хід уроку

І Етап орієнтації

1. Організаційний момент.

2. Мотивація навчальної діяльності.

 Слово учителя.

 Ми переходимо до вивчення нового розділу «Образ майбутнього в літературі». На вивчення цього розділу відводиться 4 години. Сьогодні перший урок.

Питання для учнів:

  • Яким ви уявляєте своє майбутнє? (Відповіді учнів).

 

Слово учителя.

Відомо, що людина цікавиться минулим і ретельно вивчає його. Крім того, замислюється над майбутнім, і не тільки своїм. Людину хвилює, яким буде її майбутнє і майбутнє людства. Письменники-фантасти у своїх творах показують нам це майбутнє. Є два варіанти розвитку подій: оптимістичний та песимістичний.     Небезпека  пов’язана з недбалим ставленням людей до природи, із винайденням зброї масового ураження, з техногенними катастрофами, але найбільшу загрозу вбачають у  людських вадах: нерозумності, жорстокості, владолюбстві.

Але є надія, що добро, справедливість, милосердя, здоровий глузд переможуть. І на нашій планеті буде панувати мир, спокій, любов.

 Сьогодні ми познайомимось з американським письменником-фантастом Реєм Дугласом Бредбері, який висловив своє бачення майбутнього у творах.

 

ІІ Етап цілеполягання

 

 1. Оголошення теми уроку. (Учні записують у зошит). 

 2. Формулювання мети уроку учнями. (Учні намагаються пояснити, що буде вивчатися на уроці).

 3. Постановка мети уроку вчителем у формі очікуваних результатів.

 

ІІІ Етап планування

 

План роботи на уроці

 

1. Життєвий та творчий шлях американського письменника Рея Дугласа Бредбері. (Віртуальне інтервю з письменником).

2. Що таке фантастичні твори?

3. Особливості побудови творів Р. Бредбері.

         4. Повідомлення учнів про картину Леонардо да Вінчі «Мона Ліза» («Джоконда»).

5. Робота над змістом першої умовної частини  оповідання «Усмішка»

Р. Бредбері.

 

ІV Етап виконання плану діяльності

 

1. Життєвий та творчий шлях американського письменника Рея Дугласа Бредбері. (Віртуальне інтервю з письменником ).

 Завдання для учнів.

Послухати інтервю з письменником і скласти його портрет, визначив риси характеру.

 

Журналіст.  Добрий день, Рей Дуглас Бредбері, відомо, що Ви народилися 22 серпня 1920 року в американському місті Вокігані. Цікаво, чому Вас так назвали?

 

Бредбері.  Моє повне ім’я Раймонд, але під ім’ям Рей мене знають у світі.

Дугласом назвав мене батько, тому що дуже любив кіномистецтво і на честь улюбленого актора Дугласа Фербенкса назвав мене.

 

 Журналіст.  Дитинство Ваше припало на важкий етап економічного розвитку країни. Що було найскладнішим у Вашому житті?

 

 Бредбері.  Наша родина переїхала до Лос-Анджелеса, де я закінчив школу, і в 16 років почав заробляти на життя продажем газет. Я дуже люблю свою родину і хотів їй допомогти подолати матеріальну скруту.

 

 Журналіст. А як Ви продовжували освіту?

 

 Бредбері. Через брак грошей я не міг навчатися, але дуже прагнув цього, тому займався самоосвітою.   Тричі на тиждень відвідував бібліотеку. Таким чином, замість університету закінчив бібліотеку.

 

  Журналіст. Відомо, що в дитинстві Ви уявляли себе чарівником.

 

  Бредбері. Так, любив жартувати «Я став бородатим факіром, і тепер із друкарської машинки та Космічної Пустелі, що стелиться далеко, я виймаю ракети».

 

 Журналіст. А про що Ви мріяли?

 

 Бредбері.  З дитинства мріяв стати письменником. В 12 років мав друкарську машинку, писав і розсилав твори до часописів. Але мені відмовляли. Більшість перших творів я спалив. Але відданість друкарській машинці залишив на все життя.

 

 Журналіст. Коли почали друкувати Ваші твори?

 

 Бредбері.  З 17 років  входив до лос-анджелівського обєднання  молодих авторів «Ліга наукових фантастів». Друкувався у дешевих журналах.  Першим надрукованим твором   був вірш «Пам'яті Віллі Роджерса». 

         Журналіст. Коли Ви стали професійним письменником?

Бредбері.  В 22 роки. Писав надзвичайно багато, але успіх прийшов у 1950 році, після виходу твору «Марсіанські хроніки», за роман «451 градус за Фарінгейтом» (1953 р.) здобув світову славу.

Журналіст. У що Ви вірите?

Бредбері. Я вірю у Всесвіт. В його непізнану непередбачуваність. Я вірю в Людину. Що людський розум переможе. Я вірю, що саме краса зможе врятувати світ.

Журналіст. Ви задоволені своїм життям?

Бредбері. Так. Я прожив чудове життя. Мій найбільший успіх – моя творчість. Я написав 25 книг, 300 оповідань, підготував 60 серіалів.

Журналіст. Дякую за розмову.

 

2.  Прийом «Намисто».

 

Учні працюють у малих групах. Складають портрет письменника, визначають риси характеру, записують на «намистинках». Кожна група називає риси, прикріпляє до дошки у вигляді намисто. (Працьовитий, високоосвічений, фантазер, романтик, талановитий, добрий, любить родину, вірить у людину.)

 Слово учителя

Учні зуміли побачити, якою людиною був письменник, що якості його характеру гідні наслідування.

 

 2. Що таке фантастичні твори?

 

Питання для учнів.

  • Як ви розумієте слово фантастика? (Відповіді учнів).

 

Коментар учителя.

З уявою у вас все гаразд. А зараз ми дізнаємося, що таке фантастичні твори і взагалі – фантастична література.

 Фантастична література – це твори, в яких описуються вигадані, не існуючі в реальному житті події. (Визначення учні записують у зошити).

Існують різні види фантастики, але я зупинюся на деяких. Реальна фантастика – це, коли діють надприродні сили і людина бореться з ними. Наукова фантастика. Для неї характерні описи космічних польотів, перебування на інших планетах, переміщення в часі в майбутнє або минуле; серед героїв зустрічаються роботи, мутанти, прибульці тощо. У науково-фантастичних творах описуються технології майбутнього, нові наукові принципи, незвичні політичні або соціальні системи.  Саме це ми побачимо у творі Бредбері.

Засновниками фантастичної літератури вважаються Е. По, Ж. Берн, Г. Веллс. В Україні сьогодні в царині наукової фантастики працюють О. Корепанов,  В. Савченко, В. Яремченко, О. Бердник,  М. і С. Дяченки, Г. і Л. Олді та багато інших талановитих письменників.

 

 

3. Особливості побудови творів Р. Бредбері.

 

Прийом «Навігатор».

 1. Робота з підручником. (За підручником Є. Волощук).

 (Учні мовчки читають статтю підручника «Літературна кухня», с. 209 – 210. Вчитель ставить питання, учні швидко знаходять відповіді у тексті і виразно читають).

 Словникова робота.

 Технократичне суспільство (прочитати визначення по підручнику с. 210).

  2. Питання до тексту.

 - За яким принципом побудовані твори Рея Дугласа Бредбері?

 - До чого спонукає письменник читачів?

 - Що таке конфлікт?

 - Що є центральним конфліктом у творах Бредбері?

 - Чим визначені літературні досягнення письменника?

 - Чому Бредбері називають «пророком космічної ери»?

 - Що вважав Бредбері основою людського існування?

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

 

4. Повідомлення учнів про картину Леонардо да Вінчі «Мона Ліза» («Джоконда»).

 

     Прийом «Асоціації».

 1.Учням демонструється картина Леонардо да Вінчі «Мона Ліза» («Джоконда»).

  • Які асоціації викликає у вас ця картина? (Впевненість у собі, спокій,

замріяність, краса, дивовижна посмішка).

2. Перегляд слайду. (Глядачі у Луврі перед картиною).

3. Учнівська презентація та розповідь про Леонардо да Вінчі та картину «Мона Ліза» («Джоконда»). (Матеріал із навчально-методичного посібника: Світова література. 6 клас (за підручником Є. В. Волощук) / О. Я. Загоруйко. – Х. : Вид. група «Основа», 2015. – С. 124 )

Леонардо да Вінчі (1452-1519 р.р.) – найвидатніший італійський учений та живописець доби  Відродження, скульптор, архітектор, інженер, геній усіх епох. Леонардо був першим, хто спроектував літальний апарат і зробив точні анатомічні малюнки будови людини, зробив рухомі механізми, систему подання води в каналізацію та багато іншого.

Окрім численних загадок та ребусів, Леонардо створив геніальний і неймовірно загадковий портрет «Джоконда» («Мона Ліза»). Ця картина присвячена Лізі Джоконді, дружині торговельника шовком Франческо Джокондо. Мона Ліза сидить на тлі природи, цей прийом був вперше застосований у портреті. Існує також версія, що це портрет матері Леонардо або його власний. Думки стосовно «Джоконди» та її загадкової посмішки розбігаються. Біограф Леонардо да Вінчі Джорджіо Вазарі так висловлювався про картину: «Незвичайний й позитивний духовний стан. Автор зобразив усмішку моделі настільки приємною, здається, споглядаєш скоріше божественну, ніж людську істоту».

 

 

5. Робота над змістом першої умовної частини  оповідання «Усмішка»

Р. Бредбері.

 

1. Словникова робота.

 Філіжанка – те саме, що чашка.

 Вервечка – череда, один за одним.

 Мавпувати – повторювати за іншим.

2. Читання й коментування першої умовної частини  оповідання «Усмішка».

    За жанром твір - оповідання. Що таке оповідання? (Невеликий за обсягом твір, з однією сюжетною лінією, невеликою кількістю діючих осіб).

3. Бесіда за змістом прочитаного.

  • Де й коли відбувається подія твору? ( На міському майдані 2061 року о 5

ранку зібралися люди, неподалік було селище, доносився перегук півнів, мабуть відтіля теж прийшли люди. ).

  • Яким ми бачимо місто? (Там зруйновані будинки, клапті туману, світанок

не схожий на світанок. Все це відбулося, можливо, після ядерного вибуху, катастрофи).

  •  А чому в свято люди йдуть на ярмарок? (Людям нікуди йти, у них нічого

немає, мабуть, немає і свят).

  • Яким було життя людей? (Вони сумні, у засмальцьованому одязі).
  • Для чого хлопчик Том прийшов на майдан? (Йому було цікаво подивитися

на картину «Мона Ліза», ще і тому, що всі йшли).

  •  Якою була кава? (Вона була несправжня, люди забули смак справжньої

кави).

  • Деталь, надщерблена філіжанка, що символізує? (У людей нічого немає

цілого, вони втратили все. Надщерблена філіжанка – надщерблене життя цих людей).

  • Як опис кави повязаний з тим, що картину вважали несправжньою?

(Люди ні в що не вірили, вони точно не знали рік, в якому живуть).

  • А для чого взагалі прийшли люди?  (Щоб плюнути на картину «Мона

Ліза»).(Пояснення: У давні часи існувала традиція: при насадженні будь-якої чужої віри народ примушували плювати на своїх богів, тим самим людей спонукали відмовитись від поклоніння їм. Камінням же побивали злодіїв, зрадників, невірних жінок. Згадайте, як Ісус, захищаючи жінку від побиття камінням за зраду, сказав «Хто з вас без гріха, хай першим кине в мене камінь». Отже, плювати — відмовлятися від поклоніння, бити камінням — позорити за гріхи).

  • Як би ви визначили конфлікт твору? (Конфлікт війни та миру. Війна

призводить до смерті, безладу, руйнуванню. Конфлікт між людиною: людина все створила і сама себе знищіла).

 

         4. Слово учителя

Підводячи підсумок роботи над нашою першою умовною частиною, давайте зробимо висновок.

  • До чого може привести людство техногенна катастрофа? (У людей

зруйноване не тільки життя, а ще вони втрачають людяність, культуру, не бачать прекрасного. І в цьому винні самі люди).

  На наступному уроці ми продовжимо аналізувати оповідання і побачимо ставлення людей до цивілізації, розглянемо образ Тома, чому так названий твір, глибше визначимо конфлікт та головну ідею, яку хотів донести до нас Бредбері.

 

 5. Прийом «Павук».

 Треба довести, що оповідання Р. Д. Бредбері «Усмішка» - фантастичний твір.

 (На дошці павук без лапок. На лапках павука учні записують приклади фантастичного і кріплять до тулуба).  (Наприклад, дія відбувається у 2061 році; була ядерна війна; всі міста зруйновані; люди не знають, коли живуть; хочуть плюнути на «Мону Лізу»).

6. Оцінювання діяльності учнів на уроці.

   V Етап підведення підсумку уроку

 Прийом «Продовж речення».

 Сьогодні на уроці я відкрив (відкрила) для себе …

 VІ Етап домашнього завдання

 Прийом «Ярмарок-продаж домашнього завдання».

 1. Завдання-подарунок: с. 208-215, дочитати твір, дібрати матеріал до характеристики Тома.

 

            2. Завдання на вибір:

 7-9 балів – скласти таблицю «Позитивні та негативні риси цивілізації».

 10-12 балів – твір-мініатюра «Чому людина повинна бути відповідальною за життя на планеті Земля».

 

 Побажання учням.

«Заповіт матері Терези»:

Життя – це шанс. Скористайся ним.

Життя – це краса. Милуйся нею.

Життя – це мрія. Здійсни її.

Життя – це виклик. Прийми його.

Життя – це обовязок. Виконай його.

Життя – це гра. Стань гравцем.

Життя – це цінність. Цінуй його!

Життя – це скарб. Бережи його.

Життя – це любов. Насолоджуйся нею.

Життя – це пісня. Доспівай її. 

Життя – це боротьба. Почни її.

Життя – удача. Шукай цю мить!

Життя таке чудове – не згуби його.

Це твоє життя. Борони його.

 

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дергачівська гімназія №3

Дергачівської районної ради

Харківської області

 

 

 

 

 

 

Методична розробка уроку зарубіжної літератури у 6 класі з теми «Рей Дуглас Бредбері «Усмішка». Тривога за руйнування духовних цінностей в оповіданні»

 

 

 

                                                                                          Вчитель Бондаревська Г. М.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
3 квітня 2018
Переглядів
16951
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку