Предмет: зарубіжна література.
Клас – 6.
Тема. Ч. Діккенс «Різдвяна пісня в прозі». Духовне переродження Скруджа.
Мета: удосконалити вміння характеризувати образ героя, розкрити причини деградації Скруджа та мотиви його переродження; розвивати в учнів критичне мислення, навички творчого переказу тексту; виховувати морально-етичні якості.
Тип уроку: урок-дослідження.
Форми роботи: фронтальна, парна, групова.
Методи та прийоми: фронтальна бесіда, творчий переказ, асоціативний кущ, робота з ілюстраціями, інтерактивна вправа «Різдвяне дерево», метод «Чотири кути», прийом «Фішбоун», інтерв'ю з літературним героєм, метод «Прес».
Предмет: зарубіжна література.
Клас – 6.
Тема. Ч. Діккенс «Різдвяна пісня в прозі». Духовне переродження Скруджа.
Мета: удосконалити вміння характеризувати образ героя, розкрити причини деградації Скруджа та мотиви його переродження; розвивати в учнів критичне мислення, навички творчого переказу тексту; виховувати морально-етичні якості.
Тип уроку: урок-дослідження.
Форми роботи: фронтальна, парна, групова.
Методи та прийоми: фронтальна бесіда, творчий переказ, асоціативний кущ, робота з ілюстраціями, інтерактивна вправа «Різдвяне дерево», метод «Чотири кути», прийом «Фішбоун», інтерв’ю з літературним героєм, метод «Прес».
Хід уроку
І. Організаційна частина
ІІ. Уведення в атмосферу
1. Прослуховування щедрівки «Добрий вечір».
2. Фронтальна бесіда:
Учитель. «Це радісні дні – дні милосердя, доброти, усепрощення! Це єдині дні в усьому календарі, коли люди, наче з мовчазної згоди, вільно розкривають одне одному серця» (Ч. Діккенс).
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
1. Творчий переказ від імені головного героя за варіантами:
І варіант – розповідь про ставлення до Різдва племінника Скруджа;
ІІ варіант – розповідь про ставлення до Різдва Боба Кретчита.
2. Складання асоціативного куща за першими літерами свята. Наприклад:
Р – радість
І – істина
З – злагода
Д – добро
В – віра
О – оберіг
Учитель. Назвіть, будь ласка, по одному слову, яке є неодмінним атрибутом Різдва (фронтально).
На цьому уроці в нас теж є різдвяна ялинка, наші щирі серця, своєрідні подарунки одне одному у вигляді плідної роботи і, звісно, маленьке диво – переродження Скруджа.
ІV. Повідомлення теми, мети та епіграфу уроку. Мотивація навчальної діяльності
Тоді людина стає кращою, коли ви покажете їй, якою вона є насправді.
А. П. Чехов
Бесіда:
Учитель. Протягом уроку ми колективно схарактеризуємо образ Скруджа: з’ясуємо, які вади мав герой до подорожі з духами, як змінювався під час подорожі та чому переродився після зустрічі з кожним із трьох духів. Наскільки продуктивним для кожного з вас стане урок, покаже самостійне завдання – складання порівняльної таблиці.
Скрудж у дитинстві та юності |
Скрудж до подорожі |
Скрудж перероджений |
|
|
|
V. Основний зміст уроку
І. Характеристика Скруджа до подорожі
Учитель. Чим є Різдво для Скруджа? (Дурницею, свідченням того, що людина стала старішою на рік і ні на одну годину багатшою)
1. Вибіркове виразне читання опису зовнішності Скруджа («Душевний холод заморозив ізсередини старечі риси його обличчя, загострив гачкуватий ніс, зморщив шкіру на щоках, скував ходу, змусив посиніти губи й почервоніли очі, зробив крижаним його скрипливий голос. І навіть жилаве підборіддя, рідке волосся й брови, здавалось, укрилися памороззю»).
2. Робота з ілюстрацією (портрет Скруджа з мультфільму «Різдвяна історія» Р. Земекіса).
3. Інтерактивна вправа «Різдвяне дерево». Робота з макетом ялинки.
Учні називають риси характеру Скруджа. Сніжинками з написаними рисами прикрашають ялинку.
4. Метод «Чотири кути».
Учитель формулює чотири альтернативних твердження щодо теми, яка обговорюється. Кількість тверджень відповідає кількості кутів у аудиторії. Учасникам дискусії пропонується обрати одну з позицій, що найбільше відповідає їхньому баченню проблеми, та перейти у відповідний кут аудиторії. Групам надається час (не більше п’яти хвилин) на обговорення своєї позиції. Після цього групи почергово представляють свої аргументи на користь обраної тези. Усі інші групи мають право ставити уточнювальні питання. Після того, як групи відповіли на запитання, можна обміркувати хід дискусії або випрацювати загальну позицію щодо обговорюваної проблеми.
Твердження 1. «Усім відомо, що за гроші можна купити туфлі, але не щастя, їжу, але не апетит, ліжко, але не сон, ліки, але не здоров'я, слуг, але не друзів, розваги, але не радість, вчителів, але не розум» (Сократ).
Твердження 2. «Не треба боятися великих витрат. Треба боятися маленьких доходів» (Джон Девісон Рокфеллер).
Твердження 3. «За гроші можна, звичайно, купити чарівного пса, але ніякі гроші не змусять його радісно виляти хвостом» (Вільям Біллінгс).
Твердження 4. «Це тільки здається, що за все платять грошима. За все дійсно важливе платять шматочками душі» (Дмитро Ємець).
Висновки: за гроші далеко не все можна купити, вони не роблять людину щасливою, хоча й значно спрощують життя.
ІІ. Характеристика Скруджа під час подорожі
1. Робота з текстом твору. Учні переказують зміст подорожі, побачене Скруджем, зачитуючи цитати.
2. Прийом «Фішбоун». Подорож Скруджа різдвяної ночі.
Фішбоун – метод вивчення, порівняння, дослідження. У процесі навчання дозволяє «розділити» загальну проблемну тему на перелік причин і аргументів. Візуально відтворення даного прийому виглядає як риб’ячий скелет, у голові якого записується проблемне питання. На верхньому ряді кісток фіксуються причини події, а на нижньому – факти, аргументи. У хвості розміщується висновок, що є результатом створеного графічного аналізу.
ІІІ. Характеристика Скруджа після подорожі
1. Інтерактивна вправа «Різдвяне дерево». Робота з макетом ялинки.
Учні називають позитивні риси характеру Скруджа. Знімають сніжинки, чіпляють серця на ялинку.
Учитель. Діти, погляньте на ялинку. Крижані сніжинки розтанули, натомість запалали серця надії та віри.
2. Робота з ілюстрацією (портрет Скруджа з мультфільму «Різдвяна історія» Р. Земекіса).
3. Робота в парах. Інтерв’ю зі Скруджем.
Орієнтовні питання журналіста:
VІ. Узагальнення й систематизація результатів роботи. Самостійна робота з таблицею.
Скрудж у дитинстві та юності |
Скрудж до подорожі |
Скрудж перероджений |
Самотній. Любить сестру, але рідко з нею бачиться. |
Самотній. Будь-які родинні стосунки обтяжують його. |
Налагоджує стосунки з родиною, підлеглими. |
Мріє «вибитися в люди». |
Уважає себе «господарем життя». |
Розуміє, що може бути корисним іншим людям. |
Вірить у краще в майбутньому. |
Байдужий до майбутнього, уважає, що завтра нічого нового не принесе |
Планує зробити ще більше добрих справ у найближчому майбутньому. |
VІІ. Підсумок уроку
Учитель. Ось які дива відбуваються різдвяної ночі. Скрудж зумів переродитися й стати щасливою людиною. Отже, поспішаймо робити добро, щоб світ змінювався на краще.
Метод «Прес».
Я вважаю, що людина може змінитися на краще…(позбавитися негативних рис характеру, стати доброю, почати піклуватися про інших)
тому, що…(злість, образи, негативне ставлення до всього, крім грошей, руйнують людську душу)
Нас може переконати в цьому, наприклад, …… (головний герой твору Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в прозі», який із безрадісного й самотнього діда перетворився на турботливого й життєрадісного дідуся)
Отже, щоб бути щасливою людиною…(треба просто цінувати кожну хвилину життя, бути уважним до тих, хто знаходиться поруч, посміхатися).
VІІІ. Домашнє завдання. Підготуйте усний твір на тему «Сенс Різдва (Мої роздуми за повістю Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в прозі»)».