Урок " Динаміка образу Скруджа, причини його духовного переродження "

Про матеріал

Урок розроблений з урахуванням новітніх педагогічних методик і містить необхідний матеріал для вивчення даної теми. Даний матеріал надасть змогу учням з'ясувати, як розвивався образ головного героя

Перегляд файлу

 

 Тема:Динаміка образу Скруджа, причини його духовного переродження

 Мета: Допомогти учням зрозуміти причини деградації Скруджа та мотиви

            його переродження; вдосконалювати навички характеристики

             літературного героя, виразного читання; розширювати словниковий

             запас учнів; розвивати логічне мислення, творчу уяву, вміння

             порівнювати і робити висновки; виховувати людяність, доброту,

             милосердя, прагнення до самовдосконалення.

 Обладнання: портрет Ч. Діккенса,  колаж „ Мандри Скруджа в часі і   

                        просторі”, ілюстрації до твору, музичне оформлення( мелодія  

                        дзвонів ), паперові ялинки та іграшки, „ білети щастя”.

Тип уроку: комбінований

 Май душу, май серце і будеш людиною на всі часи.

                                                                                         Ч. Діккенс

  Проблемні запитання: Звідки береться зло?

                             Чому добра від народження людина стає злою?

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

     Лине мелодія дзвонів

  1. Слово вчителя з елементами бесіди
  • Що це за мелодія?

     Так, це мелодія Різдва. 25 грудня на батьківщині англійського

письменника Ч. Діккенса відзначають католицьке Різдво. Православні святкують Різдво 7 січня. У цей день  в Англії продаються ялинки, люди  прикрашають їх різними іграшками та свічками.

 Сьогодні і ви на уроці прикрасите різдвяну ялинку своїми знаннями. За кожну правильну відповідь ви отримуєте кульку.

    Все починалося з Різдва. Різдво... В ці дні кожна людина очікує на свято, бо душа потребує дива і вірить у нього. Тому, мабуть, хочеться бути привітливішими, добрішими, чуйними, хочеться співати різдвяних пісень, хочеться робити добро...

    Звучить грамзапис – слова Скруджа

  2. Монолог Скруджа

  • Ну що ви говорити? Хочеться співати, хочеться робити добро...

Що за дурниці! „ Радісне Різдво”! Не говоріть мені такого! На Різдво платять борги без грошей, воно показує, що чоловік став на рік старший і ні на одну годину багатший. Коли б я міг робити так, як я бажаю, то я б кожного дурня, що швендяє та славить Христа, зварив разом з його різдвяною стравою й поховав би, застромивши йому ялинку в серце!

  • Хто може сказати такі слова? Яка ж це людина повинна бути?

ІІ. Оголошення теми і завдань уроку

  1. Слово вчителя

Сьогодні на уроці ми будемо працювати над характеристикою Скруджа. Спробуємо розібратись, чому  спокійний, самостійний хлопчина перетворився на злого, скупого „ жмикрута”. Кожна дитина приходить у цей світ доброю, адже людина – творіння Боже, а Бог – це добро. То звідки береться зло? Чому у світі так багато злих, недобрих людей? Чому добра від народження людина стає злою, безсердечною, бездушною особою? Саме ці проблемні питання ми намагатимемось розвязати на прикладі Ебенезера Скруджа.

А також вияснити значення слів: деградація, деградувати, переродження, переродитися.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

  1. Слово вчителя з елементами бесіди

 Давайте для початку поговоримо про поняття „ Добро” і „ Зло”.

- Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте слова „ добро”, „ зло”?

- А які, на вашу думку, кольори, є кольорами добра? А зла? Поясніть.

  • Яких кольорів більше у творі Діккенса? Що можна сказати про Скруджа і кольорову гамму, використану у тексті?
  1. Словникова робота

 Деградація – занепад

 Деградувати – ставати гіршим, йти назад у розвитку, занепадати

  • Чи можемо ми сказати про головного героя Скруджа, що він деградує, стає гіршим з року в рік?
  1. Стратегія „ Займи позицію”

- Як ви ставитесь до Скруджа? Оберіть свою позицію і поясніть.

1. Засуджую Скруджа

2. Співчуваю Скруджу

 Щоб з’ясувати, чому Скрудж став черствим, байдужим до чужої біди, скнарою, потрібно проаналізувати все його життя від самого дитинства.

  1. Розповідь за колажами (зачитують образи Духів)
  2. Бесіда за запитаннями з коментованим читанням.
  • Чи був маленький Скрудж злим, жадібним?
  • Яке життя юнака-Скруджа, коли він працює в крамниці пана Фецвіга?
  • У якому епізоді ми помічаємо, що в характері Скруджа сталися зміни?

Читання епізоду „ Розмова з коханою” (звертається увага на очі)

  • Що зробило Скруджа заздрісним  і злим?(Прагнення розбагатіти)
  • Чи можемо ми розвязати проблемне запитання уроку:” Чому добра від природи людина стає злою?”
  • Чи можемо ми сказати, що Скрудж сам обрав таке життя, сам

винен у своїй самотності?

Отже, Скрудж не завжди був злим і скупим, але з плином часу брязкіт золотих монет витіснив з його душі такі почуття, як людяність, милосердя, співчуття, кохання. Він власноруч відштовхує від себе все, що не приносить багатства: сімю, близьких, друзів.

  1. Стратегія „ Карусель”

 Учні обєднуються в групи за жеребкуванням (Грудень, Січень, Лютий)

  1. Про що нагадує Скруджу Дух Марлея і для чого він уведений до твору?
  2. Чи вплинула подорож з Духом Теперішнього Різдва на переконання Скруджа?
  3. Чому Дух Майбутнього Різдва так налякав Скруджа?

- Які були причини деградації Скруджа? (Злиденне, напівголодне дитинство, важка праця підлітком, залежність від думки людей про

нього, страх бути гіршим від інших. Основним у житті – стають гроші, які змінюють душу героя, він боїться одружитися з бідною дівчиною. Він старіє на самоті й не відчуває задоволення від багатства.)

  1. Слово вчителя

 Отже, автор у творі намагався пояснити походження зла. Скрудж став скнарою, тому що все своє життя присвятив накопиченню грошей. Він замкнув свою душу. Чим більше грошей у нього ставало, тим менше у його душі залишалось людяності, доброти, милосердя, щедрості. Поступово скупість, жорстокість, жадібність, бездушність, злість, ненависть до людей стали постійними його супутниками. У нього були гроші, він вважав, що більше нічого в житті не треба. Але автор вірив у добро, вірив, що людина може змінитися, що ті паростки, з якими вона прийшла в світ, не загинули і можуть відродитися. І Скрудж не залишається злим і жорстоким. Він перероджується.

  1. Словникова робота

Переродження – оновлення, зміна

Переродитися – стати зовсім іншою людиною

  1. Стратегія „ Кола Вена”

Ми багато говорили про Скруджа. Склалося враження, що у творі два герої, але з одним іменем. Так це чи ні? Давайте порівняємо, яким  був Скрудж до переродження і яким став після подорожей з Духами Часу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-  Що раніше так любив Скрудж? (Темряву, бо вона нічого не коштує)

  •  А що ще нічого не коштує, але дарувати та бачити її дуже приємно?(Усмішку)             

ІV. Етап рефлексії

  1. Підсумкова бесіда
  • Чи змінили ви свою позицію, до запитання, яке прозвучало на початку уроку?
  • Чи здатні ви пробачити Скруджу?
  • Чи прощає йому автор?

      2. Стратегія „ Займи позицію”

Казкове переродження Скруджа, з одного боку, є характерною рисою різдвяної повісті, з другого – виявом віри письменника у добру сутність людини, яку можна вилікувати від зла. Переродження Скруджа спричинене не тільки страхом за своє майбутнє, різдвяними дивами, а й людьми, які живуть поряд, насамперед, з їхніми моральним якостями. Завжди є надія на духовне відродження. Треба прагнути робити людям добро.

Памятайте слова Діккенса „ Май серце, май душу і будеш людиною на всі часи”.

V. Оцінка діяльності учнів

    1. Виставлення оцінок за урок

Подивіться, чия ялинка найкраще прибрана. Полічіть різдвяні кульки на ній –  і ви дізнаєтесь скільки балів отримали.

    2. Домашнє завдання

  Написати твір-мініатюру „ Не гроші роблять людину щасливою, а людяність”.

3.Заключне слово вчителя

   Є народна мудрість „ Якщо у тебе горе, поділися ним із другом, і у тебе залишиться половина горя. Коли у тебе щастя, поділися з ним, і матимеш вдвічі більше щастя”.

  Сьогодні ми подарували  один одному свято спілкування. Подарунок не завжди буває матеріальним. Подарувати можна посмішку, погляд, добре слово і цим зробити людину щасливою.

    Я хочу подарувати вам „ білети щастя”, покладіть їх на долоні, заплющіть очі і загадайте найзаповітніше бажання, вийдіть з уроку, посміхніться 33 друзям, однокласникам, родичам, батькам, незнайомим людям, зробіть безліч добрих справ – і на Різдво ваше бажання обов’язково виповниться.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лєвтєрова Марина Дмитрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
5 квітня 2018
Переглядів
10344
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку