РІЧНИЙ ПЛАН
роботи соціального педагога
ПІБ
гімназії № міста ____________ області
на 2023 – 2024 навчальний рік
Вступ
Протягом 2023-2024 навчального року навантаження соціального педагога - 0,5 ставки (20 годин та тиждень), для роботи забезпечене окреме робоче місце.
Нормативно-правова база, на якій ґрунтується діяльність соціального педагога:
КонституціяУкраїни; ЗакониУкраїни: «Про освіту»,«Про загальну середню освіту»,«Про запобігання та протидію домашньому насильству», «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків», «Про соціальну роботу з сім’ями, дітьми та молоддю», «Про охорону дитинства», «Про соціальні послуги», "Про внесення змін до деяких законодавчих актів Українищодопротидіїбулінгу (цькуванню)"; Наказ МОН від 22.05.2018 № 509 "Про затвердження Положення про психологічну службу у системі освіти України"; Наказ МОН від 07.02.2019 № 146 "Про створення робочої групи з розроблення нормативно-правових актів щодо забезпечення діяльності психологічної служби у системі освіти України"; Наказ МОН від 02.10.2018 № 1047 "Про затвердження Методичних рекомендацій щодо виявлення реагування на випадки домашнього насильства і взаємодії педагогічних працівників із іншими органами та службами"; Лист МОН від 18.07.2019 № 1/9-462 "Про пріоритетні напрями роботи психологічної службі у системі освіти на 2019-2020 н.р."; Лист МОН від 27.06.2019 № 1/9-414 "Деякі питання щодо створення у 2019/2020 н.р. безпечного освітнього середовища, формування в дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок";Лист МОН від 24.07.2019 № 1/9-477 "Про типову документацію працівників психологічної служби у системі освіти України"; Лист ІМЗО від 30.10.2018 № 1/9-656 "Про перелікдіагностичних методик щодовиявлення та протидії домашньому насильству відносно дітей"; Лист МОН від 18.05.2018 № 1/11-5480 "Методичні рекомендації щодо запобігання та протидії насильству"; Лист ІМЗО від 15.05.2018 № 22.1/10-1529 "Про курси підвищення кваліфікації практичних психологів та соціальних педагогів"; Лист МОН від 30.05.2022 № 1/5735-22 «Про запобігання та протидіюдомашньомунасильству в умовахвоєнного стану в Україні»; Лист МОН від 12.04.2022 № 1/4068-22 «Щодо недопущення участі неповнолітніх у наданні інформації ворогу про військові позицій Збройних сил України»; Лист МОН від 10.06.2022 № 1/6267-22 «Про деякі питання національнопатріотичного виховання в закладах освіти України»; Лист МОН від 27.06.2022 № 1/7035-22 «Про підготовку до початку та особливості організації освітнього процесу в 2022/23 навчальному році»; лист МОН від 21.08.2023 №1/12492-23 « Про пріоритетні напрями роботи психологічної служби у системі освіти у 2023/2024 навчальному році»
І. Аналітична частина
Протягом року головними напрямками роботи психологічної служби школи були: діагностика, профілактика, корекція, консультування, зв’язки з громадськістю, просвіта, інше (організаційно-методична, соціально-захисна функції). На початку навчального року була проведена паспортизація класів та сформований соціальний паспорт школи, зібрані і упорядковані списки учнів пільгових категорій та сформовані картки дітей з особливими освітніми потребами. Протягом року до банку даних дітей постійно вносилися корективи. З метою профілактики негативних проявів поведінки серед учнів були проведені такі заняття :
Акція 16 днів проти насилля, тиждень толерантності,
-Тренінгові заняття «СТОП булінг »
-Тренінгові заняття « Безмежний простір інтернету: плюси та мінуси»
-Тренінгові заняття « Кібербулінг. Безпечний інтернет»
З метою профілактики сексуального насилля було проведено заняття :
-«Серед учнів початкової ланки « Безпечні та небезпечні дотики », «Розкажи дорослому», «Безпечна поведінка з незнайомцями », «Неважливо хто торкається ».
Серед просвітницьких заходів було проведено:
-Тренінгові заняття « Мої права та обов’язки »
-Ми за здоровий спосіб життя »
-«Вирішуємо конфлікт мирним шляхом».
Також протягом року проводилась корекційна робота з дітьми, які знаходяться на шкільному обліку та з дітьми з низьким рівнем успішності. Разом з класними керівниками проведено ряд просвітницьких заходів, а також профілактичної роботи з дітьми, які пропускали уроки без поважних причин. Було вивчено процес адаптації 1-х та 5—х класів та відповідно надані консультації вчителям та батькам. Також проведено тренінгові заняття профорієнтаційного характеру та діагностичні обстеження професійних нахилів учнів 8 -х та 9 -х класів.
ІІ. Цілепокладаючачастина
Основні напрями роботи соціального педагога у 2023- 2024 н.р. :
1.Психологічна допомога та емоційна підтримка учасників освітнього процесу.
2. Робота з внутрішньо переміщеними учнями, їхніми батьками та членами родини в адаптації до нових умов проживання і навчання, дітьми і сім’ями учасників бойових дій.
3.Робота з постраждалими від війни.
4. Виявлення сімей та окремих дітей та підлітків, які потребують соціального захисту.
5. Захист прав здобувачів освіти від будь-яких видів і форм насильства.
6. Встановлення та розв’язання труднощів та конфліктів, щовиникають у навчальній та позанавчальній сфері, в сім`ї та ін.
7. Співпраця з громадськими та державними організаціями.
8. Надання допомоги батькам і опікунам в сімейному вихованні
9. Соціально-педагогічний супровід діяльності педагогічного колективу.
10. Оптимізація роботи з учнями схильних до девіантної поведінки.
11. Активізація просвітницької роботи з батьками.
Основні завдання в роботі соціального педагога:
1. Соціально-педагогічне дослідження з метою виявлення соціальних та особистісних потреб та проблем учасників освітнього процесу.
2. Охорона дитинства та соціальна підтримка сімей.
3. Створення належних умов для оптимального розвитку творчої особистості дитини в умовах полікультурного середовища.
4. Сприяння формуванню позитивного світосприйняття, самосприйняття та взаємосприйняття в учасників освітнього процесу, їх шанобливому ставленню одне до одного та досягненню співпраці.
5. Формування навичок здорового способу життя у здобувачів освіти.
6. Здійснення професійної орієнтації старшокласників.
7. Проведення заходів з підготовки здобувачів освіти до самостійного життя та створення сім’ї.
8. Виявлення сімей та окремих дітей та підлітків, які потребують соціального захисту.
9. Соціалізація дітей у суспільстві.
10. Сприяння у створенні позитивного мікроклімату, сприятливого для навчання, спілкування та всебічному розвитку всіх учасників освітнього процесу.
III. Змістова частина |
||||
Напрями діяльності з учасниками освітнього процесу закладу освіти. Види та форми роботи |
Термін проведення |
Цільова група/аудиторія |
Відмітка про виконання |
|
|
||||
1.1 |
Дослідження особистісних характеристик учнів схильних до прояву девіантної, делінквентної поведінки |
Вереснь - жовтень |
Учні 1-9 класів |
|
1.2 |
Діагностика адаптації учнів до освітнього процесу (вивчення та аналіз соціальних умов розвитку здобувачів освіти) |
Жовтень- листопад |
Учні 1-х та 5-х класів |
|
1.3 |
Дослідження мікроклімату в шкільному середовищі |
Грудень- січень |
Учні 5-9 класів |
|
1.4 |
Діагностика родин, які опинилися в складних життєвих ситуаціях |
Грудень (за потребою) |
Учні, батьки, вчителі |
|
1.5 |
Профдіагностика учнів середньої ланки школи
|
Лютий-березень |
Учні 9 класу |
|
1.6 |
Визначення рівня стресостійкості та передекзаменаційного самопочуття |
Травень |
Учні 4 х та 9 х класів |
|
1.7 |
Індивідуальна та групова діагностика за запитами учнів, батьків, вчителів, адміністрації школи. |
Протягом року (за потребою) |
Учні школи, батьки, педагогічні працівники |
|
1.8 |
Дослідження особистісних характеристик учнів з метою здійснення соціально-педагогічного патронажу |
Протягом року |
Учні категорій: «Діти з особливими потребами», «Дистанційні сім’ї», «Вимушені переселенці», «Діти батьки, яких мають статус «Учасники бойових дій», «мобілізовані до лав ЗСУ», «Постраждалі внаслідок військових дій», Діти-сирроти, діти позбавлені батьківського піклування «Новоприбуллі учні» |
|
|
||||
2.1 |
Проведення профілактичної роботи з попередження правопорушень серед учнів (індивідуальні та групові заходи) |
Протягом року |
Учні 1-9 класів |
|
2.2 |
Тренінгові заняття щодо недопущення явища булінгу у шкільному середовищі |
Вересень-жовтень |
Учні 5-9 класів |
|
2.3 |
Участь у проведенні «Тижня толерантності» в рамках акції «16 днів проти насильства» |
Листопад-грудень |
Учні, батьки, педагоги |
|
2.4 |
Робота з дітьми «групи ризику», дітьми під опікою, дітьми з особливими освітніми потребами, дітьми з соціально-незахищених сімей |
Постійно |
Учні, батьки, вчителі |
|
2.5 |
Профілактика безпритульності та жебрацтва, бездоглядності, суїцидальних намірів, кібернебезпеки |
Протягом року (за потребою) |
Учні 1-9 класів |
|
2.6 |
Заходи щодо профілактики вживання, алкоголю, тютюну та інших психотропних речовин |
Протягом року |
Учні 5-9 класів |
|
2.7 |
Участь у загальношкільних рейдах, монітогингах, засіданях груп медіації
|
Протягом року (за потребою) |
Учні, вчителі |
|
|
||||
3.1 |
- |
- |
- |
|
|
||||
4.1 |
Консультування за результатами дослідження особистісних характеристик учнів схильних до прояву девіантної, делінквентної поведінки |
Вересень |
Батьки, класні керівники |
|
4.2 |
Консультування за результатами діагностики адаптації учнів до освітнього процесу (вивчення та аналіз соціальних умов розвитку здобувачів освіти) |
Жовтень |
Учні, батьки, класні керівники |
|
4.3 |
Консультування за результатами дослідження мікроклімату в шкільному середовищі |
Грудень |
Учні, батьки, класні керівники |
|
4.4 |
Консультування за результатами діагностики родин, які опинилися в складних життєвих ситуаціях |
Грудень (за потребою) |
Учні, батьки, класні керівники |
|
4.5 |
Консультації за результатами виявлення професійних нахилів, інтересів, здібностей старшокласників з метою рекомендації відповідного профілю навчання та вибору майбутньої професії |
Лютий-березень |
Учні, батьки, класні керівники |
|
4.6 |
Консультації за результатами дослідження особистісних характеристик дітей категорії «Діти з особливими потребами», «Дистанційні сім’ї», «Вимушені переселенці», «Діти батьки, яких мають статус «Учасники бойових дій», «Постраждалі унаслідок військових дій» |
Протягом року |
Батьки, класні керівники, адміністрація школи |
|
4.7 |
Консультації за результатамивизначення рівня стресостійкості та передекзаменаційного самопочуття |
Травень |
Класні керівники, учні |
|
4.8 |
Аналіз стану успішності та відвідування школи дітьми «Групи ризику» |
Протягом року |
Соціальний педагог |
|
4.9 |
Індивідуальні та групові консультації за результатами діагностики учнів, батьків, вчителів, адміністрації школи |
Протягом року (за потребою) |
Класні керівники, адміністрація школи, батьки, учні
|
|
|
||||
5.1 |
Участь на загальношкільних та класних батьківських зборах |
Протягом року |
Класні керівники, батьки |
|
5.2 |
Співпраця зі службою у справах дітей ( уточнення інформації щодо учнів, які потребують соціального захисту з метою координації дії) |
За потребою |
Соціальний педагог |
|
5.3 |
Листування і відповіді на запити установ |
За потребою |
Соціальний педагог |
|
5.4 |
Взаємодія з органами влади та з громадськими організаціями. |
За потребою |
Соціальний педагог |
|
5.5 |
Взаємодія з інклюзивно - ресурсним центром «Паросток» |
Протягом року |
Соціальний педагог |
|
|
||||
6.1 |
Ознайомлення дітей та батьків пільгових категорій із нормативно- правовими документами, які забезпечують їх соціальний захист. Забезпечення безкоштовного харчування даних категорій. |
Вересень |
Учні, вчителі, батьки |
|
6.2 |
Участь у заходах до Всесвітнього Дня прав людини |
Грудень |
Учні |
|
|
Виступи на педрадах |
Протягом року |
Адміністрація школи, вчителі |
|
6.2 |
Виступи на батьківських зборах |
Протягом року |
Класні керівники, батьки, учні |
|
6.3 |
Психологічний тренінг з розвитку професійної ідентичності, як засіб професійно– творчого становлення педагога |
Січень |
Вчителі |
|
6.4 |
Проведення тижня психології |
Квітень |
Вчителі, учні |
|
6.5 |
Дистанційна робота: - розміщення матеріалів на сайті школи; - онлайн консультування, бесіди. |
В умовах дистанційного навчання |
Батьки, учні, вчителі |
|
|
||||
7.1 |
Оформлення робочого кабінету до нового навчального року |
Серпень |
Соціальний педагог |
|
7.2 |
Формування проблемного поля на основі даних соціальної паспортизації класів, школи |
Вересень |
Соціальний педагог |
|
7.3 |
Організувати спільну роботу школи та сім’ї з учнями «групи ризику» |
Вересень |
Соціальний педагог |
|
7.4 |
Поповнити інформацію про дітей з девіантною поведінкою |
Вересень |
Соціальний педагог |
|
7.5 |
Поповнити дані соціального паспорту школи |
Вересень |
Соціальний педагог |
|
7.6 |
Скласти соціальний паспорт класів та школи |
Вересень |
Соціальний педагог |
|
7.7 |
Поповнити шкільний інформаційний банк «Обдарованість» |
Жовтень |
Соціальний педагог |
|
7.8 |
Складання плану роботи |
|
Соціальний педагог |
|
- на рік |
Травень |
|
||
- на місяць |
Щомісяця |
|
||
- на тиждень |
Щотижня |
|
||
7.9 |
Ведення журналів та протоколів обліку роботи |
Щоденно |
Соціальний педагог |
|
7.10 |
Оформлення статистичного та аналітичного звіту про виконану роботу за навчальний рік |
Травень |
Соціальний педагог |
|
7.11 |
Підготовка психодіагностичного інструментарію (анкет, бланків для тестів) |
Протягом року |
Соціальний педагог |
|
7.12 |
Самопідготовка: а) підготовка до виступів на педрадах, нарадах при директору; б) підготовка до проведення виховних годин з дітьми |
Протягом року |
Соціальний педагог |
|
7.13 |
Складання психолого-педагогічних характеристик |
За запитом |
Соціальний педагог |
|
7.14 |
Обробка діагностичного матеріалу |
За графіком діагностич-них обстежень |
Соціальний педагог |
|
7.15 |
Розробка та підготовка дидактичних матеріалів обстежень, просвітницько-профілактичних та корекційно - розвивальних занять |
Протягом року |
Соціальний педагог |
|
7.16 |
Визначення соціально-побутових умов життя сімей, що опинились в складних життєвих умовах, соціального оточення. Виявлення негативних та позитивних впливів, проблем, особистісних потреб |
За потребою |
Соціальний педагог |
|
7.17 |
Відвідування учнів вдома, проведення бесід з батьками, вивчення домашніх умов |
За потребою |
Соціальний педагог |
|
7.18 |
Участь на педагогічних консиліумах, висвітлення соціально-педагогічних питань |
За потребою |
Соціальний педагог |
|
7.19 |
Участь у семінарах психологів, тренінгах |
Протягом року |
Соціальний педагог |
|
7.20 |
Робота в бібліотеці |
Протягом року |
Соціальний педагог |
|
7.21 |
Постійно підвищувати свій професійний рівень, знаходити необхідні програмно – методичні матеріали, документи та збагачувати психологічну картотеку новими методиками |
Протягом року |
Соціальний педагог |
|