Рід іменників 3 клас за підручником Пономарьова

Про матеріал
Тема: Рід іменників Мета:ознайомити учнів з поняттям «рід іменників», вчити розрізняти і групувати іменники за родами; розвивати усне мовлення учнів, спостережливість, увагу, інтерес до вивчення мови; виховувати старанність, любов до усної народної творчості. Під час складання розробки використані відкриті інтернет джерела.
Перегляд файлу

Відкритий урок з української мови, 3 клас

Тема: Рід іменників
Мета:ознайомити учнів з поняттям «рід іменників», вчити розрізняти і групувати іменники за родами; розвивати усне мовлення учнів, спостережливість, увагу, інтерес до вивчення мови; виховувати старанність, любов до усної народної творчості.
Конспект уроку
C:\Users\Бабуся\Desktop\Відкритий урок\Без названия.jpg 

 

І. Організація класу

 Пролунав шкільний дзвінок,

 Всіх покликав на урок!

 Будемо гарно працювати,

 щоб почути у кінці,

 що у нашім третім класі

 усі учні молодці!

ІІ. Актуалізація опорних знань

 

  1. Вправа “Сiтка»

Шестеро учнiв – бiля дошки.У вчителя –кольоровi нитки.Клубок ниток передають по дiагоналi,кожен учень висловлює одну думку/речення з теми «Iменник».

Висновок:Чим бiльше iнформацїi ,тим сiтка мiцнiша.

 

        

 

 

 

 

2.Гра «Вiн,вона,воно»

Учнi за партами передають м’яч,промовляючи слово «Вiн».Той,хто отримає м’яч має назвати iменник  «вiн – це портфель»,i передає м’яч iншому,промовляючи «вона»,наступний називає «вона-це дошка»,далi «воно»-iменник «воно-це навчання»

Аналiз гри

-Якi частини мови ви назвали?

-Вони однаковi?

-У чому рiзниця?

-Чи готовi виправити помилки,яких припустився учень?

 

 

 

3.Хвилинка каліграфії. Робота зі словниковим словом.

 

- Напишіть каліграфічно велику та маленьку літеру «Ер»,та слово «рiд».

Доберіть до слова “рід” споріднені слова, що відносяться до різних частин мови

 (Перевіряю)

 

4.     Гімнастика для очей.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Проблемна ситуація

-         Діти, пропоную пригадати народну казочку. Відгадайте яку?

 Сумує бабуся і плаче,

 Дідусь витирає сльозу,

 А курочка кудкудаче:

 «Я вам золоте принесу!»

                       («Курочка Ряба»)

 

                                              Курочка Ряба

Жили-були дід та баба. І була у них курочка Ряба. Знесла курочка яєчко, не просте - золоте. Дід бив, бив - не розбив. Баба била, била - не розбила. А бігла мишка, хвостиком зачепила, яєчко впало і розбилося. Дід плаче, баба плаче, а курочка кудкудаче:

- Не плач, діду, не плач, бабо: я знесу вам яєчко не золоте - просте!

C:\Users\Бабуся\Desktop\Відкритий урок\106534_original.jpg

.

  •          Яким словом можна замінити слово дідусь?(вiн)
  •          Яким словом можна замінити слово бабуся?(вона)
  •          А слово яйце?(воно)

- Назвіть дійових осіб з казки, до яких можна додати слова вона, моя; він, мій

- До якого слова можна додати слова воно, моє? ( яєчко)

- Отже, іменники можна розділити на три групи.

 

ІV. Повідомлення теми і мети уроку

Сьогодні ви дізнаєтесь, що таке рід іменників, якого роду бувають іменники, навчитись розрізняти і групувати іменники за родами.

C:\Users\Бабуся\Desktop\Відкритий урок\images (1).jpg

V. Сприймання та засвоєння нового матеріалу

1. Ознайомлення з правилом

Прочитайте і запам’ятайте правило на стор. 86

-         В українській мові іменники бувають жіночого, чоловічого та середнього роду.

C:\Users\Бабуся\Desktop\Відкритий урок\Без названия (4).jpg

Висновок: - Іменники, до яких можна підставити слова «він мій», належать до чоловічого роду.  - Іменники, до яких можна підставити слова «вона моя», належать до жіночого роду.  - Іменники, до яких можна підставити слова «воно моє», належать до середнього роду.

2.     Розв’язання проблемної ситуації

-         До якого роду віднесемо слова баба, курочка, мишка? дід? яєчко?

-         Скорочено у зошитах рід іменників будемо позначати так:

       ж.р.                                    ч.р.                                   с.р.

3. Робота в зошитах ( Записуємо в зошитах вправа)

До нас завітав ще один герой із народної казки

 На сметані замісили,

 На вікні охолодили,

 Круглий бік, скок-скок —

 Покотився… (Колобок)

C:\Users\Бабуся\Desktop\Відкритий урок\Без названия (9).jpg

  •          До якого роду ми віднесемо слова колобок? (Чоловічого)

C:\Users\Бабуся\Desktop\Відкритий урок\kolobok_versija_1.jpgC:\Users\Бабуся\Desktop\Відкритий урок\Без названия (7).jpg

  •          Подивіться на картинку, давайте разом спробуємо кожного героя та все, що зображеного на картинці віднести у відповідний стовпчик.
  •          Молодці!

 

3.     Робота за підручником

 

1. Впр.2 с.86 .Записати у вiдповiднi колонки.

Книжка,лiс,море,скромнiсть,сором,батько,

добро,дочка,курча,шафа,стiл,дзеркало.

 

2.     Гра «Блискавка»

-          У вас на партах є цеглинки лего синього, червого  та жовтого кольору. Віднесемо синій колір до ч.р., червоний до ж.р., а жовтий до с.р.  Вам потрібно визначити рід і підняти відповідну цеглинку.

Працювати треба швидко. Будьте уважні!

Голуб, лисиця, сонечко, павук, пташка, помідор, картопля, небо, перець,автобус,океан,лимон,рiчка,яблуко,вулиця,сорока.

-         Молодці!

3.       1.Робота в групах 

Допоможіть розселити іменники  у будиночки. Групи працюють за інструкцією.

Інструкція

 1. Із поданих слів випишіть іменники свого роду у стовпчики.

 2.Розкласти їх так ,щоб з перших літер вийшло слово

 (трава, місяць, намисто, убрання, аґрус, естрада, зайченя, уява, носоріг, калина, дім, небо, авто, равлик, ріка, урок, намисто, айстра, йод, їжа, кольє)

1 група - Чоловічий рід.

2 група - Жіночий рід.

3 група- Середній рід

Ч.р. Ж.р. С.р. ШКОЛЯР СЕКУНДАБЛЮДЦЕ

АБРИКОСВЕСНА АВТО

НОСОРІГ ОЛЕНКА ТЕЛЯ

УРОКЇЖАКОЛЬЄ

ЙОД ХУСТИНАКОЛО

ІМ'Я 

ВІКНО

 

VІ.Засвоєння та формування знань, умінь і навичок.  

 

1.Самостійна робота

І ряд – виписати іменники жіночого роду( книжка, сукня, антена, хвилина)

ІІ ряд – виписати іменники чоловічого роду( ліс, чай, комп’ютер, колектив)

ІІІ ряд – виписати іменники середнього роду( поле, слоненя, радіо)

2.Робота в групах 

Допоможіть розселити іменники  у будиночки. Групи працюють за інструкцією.

Інструкція

 1. Із поданих слів випишіть іменники свого роду у стовпчики.

 2.Розкласти їх так ,щоб з перших літер вийшло слово

 (трава, місяць, намисто, убрання, аґрус, естрада, зайченя, уява, носоріг, калина, дім, небо, авто, равлик, ріка, урок, намисто, айстра, йод, їжа, кольє)

1 група - Чоловічий рід.

2 група - Жіночий рід.

3 група- Середній рід

Ч.р. Ж.р. С.р. ШКОЛЯР СЕКУНДАБЛЮДЦЕ

АБРИКОСВЕСНА АВТО

НОСОРІГ ОЛЕНКА ТЕЛЯ

УРОКЇЖАКОЛЬЄ

ЙОД ХУСТИНАКОЛО ІМ'Я  ВІКНО

Обгрунтуйте свою відповідь.  За якими ознаками ви розселили  слова ? Перевірте свою роботу. (слайд 6) Прочитайте слова по першим літерам.  Складіть спонукальне речення зі звертанням. Запишіть його.

Дитино, шануй своїх батьків !

Визначте рід у слові «дитино»

2. Розвиток мовлення 

Поясніть значення слова «шанувати».

Чому треба шанувати  та поважати батьків ?

3. Робота в групах.

- У вас на парті є конверти. У кожному з них є картки, на яких зображені істоти, неістоти. Ваше завдання приклеїти на ватмані відповідно до роду.

(Дерево, гречка, машина, стовбур, трактор, пінгвін, небо, чайка, яйце, сідло, печиво, дзеркало, мило)

VІІ. Підсумок уроку

-         Що нового дізналися на уроці?

-         Якого роду бувають іменники?

-         Іменники якого роду можна замінити словами він, мій?

-         До якого роду належить слово сонце?

-         З героями яких казок сьогодні зустрілися?

           В країну Іменника екскурс здійснили,

           Знаннями новими себе збагатіли!

           Тепер чітко знаєм іменника рід.

           І будем писати усе ми як слід!

VІІІ. Домашнє завдання

  •          Впр.8 с.87
  •          С.86 – вивчити правило

Дякую за урок!

ДОДАТКОВО

Пропоную  відпочити.   

Гра на визначення роду іменників. Будьте пильні. ( На моніторі з’являються зображення предметів. Якщо це іменник жіночого роду – встають дівчатка, якщо чоловічого – хлопчики, а якщо середнього– діти плескають в долоні.)

 

docx
Додано
8 січня
Переглядів
8
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку