ТЕМА, РІД ІМЕННИКІВ. ВІДНЕСЕННЯ ІМЕННИКІВ ДО ОДНОГО З РОДІВ. ЗМІНЮВАННЯ ІМЕННИКІВ ЗА ЧИСЛАМИ.
МЕТА: формувати в учнів уміння визначати рід іменників; вчити розпізнавати рід іменників за родовими закінченнями; розвивати мовлення школярів; збагачувати їх словниковий запас; виховувати бажання вивчати рідну мову.
Обладнання: презентація до уроку, картки з прислів’ями та картки з завданнями для роботи в групах.
Організація пізнавальної діяльності учнів
Привітання. Створення емоційного фону.
- Діти, поверніться до гостей, привітайтеся. Подумки побажайте добра і здоров’я присутнім, усім людям на Землі, собі. Повертайтеся до мене і почнемо працювати.
- Ми на уроці української мови, як завжди користуємося нашим девізом:
Сидимо – рівно,
Пишемо – гарно,
Слухаємо – уважно,
Відповідаємо – правильно.
2. Вправа «Очікування»:
- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
- Як ми повинні працювати, щоб наші очікування здійснилися?
а) Валеологічна пауза за методикою «Навчання в русі»
Написати букву "і" головою.
б) Дихальна вправа за методикою «Навчання в русі»
- Глибоко вдихніть повітря стільки разів, скільки складів у слові іменник.
- Запишемо це слово, не відриваючи руки.
- Придумайте речення з цим словом.
Я знаю частину мови- іменник. Іменник називає предмет.
ПРОБЛЕМНА СИТУАЦІЯ
- Прочитайте слова, записані у стовпчик.
- Що їх об’ єднує? / іменники, назви істот/
ХЛОПЧИК ДІВЧИНКА ДИТЯТКО
- Додайте до них прикметник ГАРНИЙ, щоб утворилось словосполучення.
/ Хлопчик гарний, дівчинка гарна, дитятко гарне/
- Чому довелося змінити прикметник?/ Тому що іменники різні./
Це і є тема нашого уроку.
ПОЯСНЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Робота на картках (для кожного ряду-групи окреме завдання).
Доберіть іменники до прикметника ГАРНИЙ, гарна, гарне, щоб отримати відповідну кількість балів.( При виконанні завдань на картці озвучується їх розбаловка).
/ Гарний день, ліс, хлопець, зошит/
./ Гарна дівчина, сорочка../
/ Гарне кошеня, слово, дитя/
ВИСНОВОК :Іменники бувають чоловічого, жіночого, середнього роду. /Самооцінювання.
Я називатиму слова , які відповідають на запитання що?, а ви утворите іменники, які будуть відповідати на питання хто?, вибравши картинку.
Шахта, школа, море, лікарня, пожежа, футбол, літак, будинок.
Висновок: рід визначаємо лише в однині.
2. Словниково-розподільний диктант.
- Діти, будьте уважні. Я загадую загадки, а ви записуєте слова – відгадки у три стовпчики вашої таблиці(іменники чоловічого роду, іменники жіночого роду та іменники середнього роду).
Кругленьке, маленьке
Горить, не згорає,
Лиш у небі сяє. (Сонце)
У вінку зеленолистім,
У червоному намисті
Видивляється у воду
На свою чудову вроду. (Калина)
Мию, мию без жалю,
мию, там, де брудно,
цю роботу я люблю
та від неї худну. (Мило)
Зелені сережки
На гіллі висіли,
На сонці підсмажились
І почервоніли!. (Вишня)
Навесні цвітуть, мов свічі,
Заглядають сонцю в вічі.
А під осінь ті свічки
Вдягнуть з голок кожушки. (Каштан)
Махнула птиця крилом –
Закрила півсвіту чорним рядном. (Ніч)
Сам вечірньої години
Заховавсь за кущ калини,
Та на дудочку одну
Грає пісню чарівну. (Соловейко)
Маленька корівка,
Пасуся завзято,
Підросту, буду молоко давати. (Теля)
Ім’я хлопчика, поширене на Україні
На М починається, на А закінчується. (Микола)
Маленькі клубочки
По двору ходять
Біля квочки. (Курча)
(Перевіряємо
Появляється зображення:
Чоловічий рід |
Жіночий рід |
Середній рід |
Каштан |
Калина |
Сонце |
Соловейко |
Вишня |
Мило |
Микола |
Ніч |
Теля |
|
|
Курча |
Розмістіть на сторінки книжок слова, які випали з неї.
І група: СЛОВА: килим, ковдра, коло, тато, крейда, дзеркало, казка, лілія, ліс., яблука, банани.
ІІ груп: СЛОВА: дерево, річка, аркуш, світло, одяг, човен, квітка, сонце, айстра, кулі, камінці.
ІІІ група: СЛОВА: ніч, коса, ягня, Микола, осінь, дощ, стіл, теля, поле, суниці, птахи.
Які слова залишились на партах?
Висновок. на картках. Вивчення правила.
Чоловічий рід – він, мій, - □, - о, -а мир, тато, Микола
Жіночий рід – вона, моя, - □, - а, - я ніч, казка, гра, лілія
Середній рід – воно, моє, - о, -е, -я сонце , кошеня, морозиво
І група. Ми намагаємося все робити своєчасно. Не забуваємо скласти звечора портфель. Усі завдання виконуємо своєчасно, пояснення вчителя слухаємо уважно.
ІІ група. Клени цілу зиму спали. Крізь сон вони чули завивання хуртовини й тривожні крики чорного ворона. Холодні вітри гойдали віти і нагинали їх.
ІІІ група. У шкільній майстерні учні зробили хороші годівниці. Вони розвісили їх на деревах, насипали в них корму. Побачили синиці ласощі і прилетіли до годівниць.
Вправа на зняття втоми з очей.
Поєднати прислів’я, знайти синоніми, визначити рід .
Землю прикрашає сонце, а людину праця. Діло майстра величає.
Зерно дозріває в землі, а людина – в труді.
Де руки й охота, там скора робота.
-ЯКІ слова - синоніми виписали? (праця, труд, робота, діло)
3. Додаткове завдання . доповнити ряд однорідними членами речення.
Вчора була негода: дощ, ….
У лісі ми назбираємо квітів, ….
Ми їздили кількома видами транспорту: потягом, ….
д/з.с.50,впр.99-доповнити речення словами з довідки, визначити число та рід іменників.
Здача карток на перевірку вчителю
Число |
||||||
Класна робота |
||||||
Каліграфічна хвилинка |
||||||
Впр.№1(3б.) |
Ч.р. |
Ж.р. |
С.р |
Бали |
||
Гарний |
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
||
Впр.№2(2б.) |
|
|
|
|
||
Шахта |
|
|
||||
школа |
|
|
||||
море |
|
|
||||
лікарня |
|
|
||||
пожежа |
|
|
||||
футбол |
|
|
||||
літак |
|
|
||||
будинок |
|
|
||||
Впр.№3(3б.) |
Ч.р. |
Ж.р. |
С.р |
|
||
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
||
Впр.№4(3б.) |
Ми намагаємося все робити своєчасно. Не забуваємо скласти звечора портфель. Усі завдання виконуємо своєчасно, пояснення вчителя слухаємо уважно. |
|
||||
|
|
|||||
|
|
|||||
|
|
|||||
|
|
|||||
|
|
|||||
|
|
|||||
Впр.№5(1б.) |
Землю прикрашає сонце, |
|
там скора робота. |
|
||
|
Діло майстра |
|
а людину праця. |
|
||
|
Де руки й охота, |
|
а людина – в труді. |
|
||
|
Зерно дозріває в землі, |
|
величає. |
|
||
Додатково |
Доповнити речення однорідними членами. Визначити рід іменників. |
|
||||
Вчора була негода: дощ, …. |
|
|||||
|
|
|||||
|
|
|||||
|
|
|||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
Впр.№1(3б.) |
Ч.р. |
Ж.р. |
С.р |
Бали |
||
Гарний |
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
||
Впр.№2(2б.) |
|
|
|
|
||
Шахта |
|
|
||||
школа |
|
|
||||
море |
|
|
||||
лікарня |
|
|
||||
пожежа |
|
|
||||
футбол |
|
|
||||
літак |
|
|
||||
будинок |
|
|
||||
Впр.№3(3б.) |
Ч.р. |
Ж.р. |
С.р |
|
||
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
||
Впр.№4(3б.) |
Клени цілу зиму спали. Крізь сон вони чули завивання хуртовини й тривожні крики чорного ворона. Холодні вітри гойдали віти і нагинали їх. . |
|
||||
|
|
|||||
|
|
|||||
|
|
|||||
|
|
|||||
|
|
|||||
Впр.№5(1б.) |
Землю прикрашає сонце, |
|
там скора робота. |
|
||
|
Діло майстра |
|
а людину праця. |
|
||
|
Де руки й охота, |
|
а людина – в труді. |
|
||
|
Зерно дозріває в землі, |
|
величає. |
|
||
|
|
|
|
|
||
Додатково |
Доповнити речення однорідними членами. Визначити рід іменників. |
|
||||
У лісі ми назбираємо квітів, …. |
|
|||||
|
|
|||||
|
|
|||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
Впр.№1(3б.) |
Ч.р. |
Ж.р. |
С.р |
Бали |
||
Гарний |
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
||
Впр.№2(2б.) |
|
|
|
|
||
Шахта |
|
|
||||
школа |
|
|
||||
море |
|
|
||||
лікарня |
|
|
||||
пожежа |
|
|
||||
футбол |
|
|
||||
літак |
|
|
||||
будинок |
|
|
||||
Впр. №3(3б.) |
Ч.р. |
Ж.р. |
С.р |
|
||
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
||
Впр.№4(3б.) |
У шкільній майстерні учні зробили хороші годівниці. Вони розвісили їх на деревах, насипали в них корму. Побачили синиці ласощі і прилетіли до годівниць. |
|
||||
|
|
|||||
|
|
|||||
|
|
|||||
|
|
|||||
|
|
|||||
|
|
|||||
Впр.№5(1б.) |
Землю прикрашає сонце, |
|
там скора робота. |
|
||
|
Діло майстра |
|
а людину праця. |
|
||
|
Де руки й охота, |
|
а людина – в труді. |
|
||
|
Зерно дозріває в землі, |
|
величає. |
|
||
Додатково |
Доповнити речення однорідними членами. Визначити рід іменників. |
|
||||
Ми їздили кількома видами транспорту: потягом, …. |
|
|||||
|
|
|||||
|
|
|||||
|
|
|||||
ХЛОПЧИК
ДІВЧИНКА
ДИТЯТКО
ГАРНИЙ
килим
ковдра
коло
тато
крейда
дзеркало
казка
лілія
ліс
яблука
банани
дерево
річка
аркуш
світло
одяг
човен
квітка
сонце
айстра
кулі
камінці
ніч
коса
ягня
Микола
осінь
дощ
стіл
теля
поле
суниці
птахи
П Р О
Ф Е
С І Ї