Інструкція. «Зараз я прочитаю десять слів. Слухайте уважно. Коли закінчу читати,
відразу ж повторіть те. що запам'ятали. Повторювати можна в будь-якому порядку'.
Зрозуміло? »
Читайте слова повільно, чітко. Коли дитина повторює слова, ставте у протоколі хрестик
під цим словом. Потім продовжіть інструктування (другий етап):
«Зараз я знову прочитаю слова, і ти знову повториш їх - і ті, які вже були названі, і ті,
що першого разу пропустив, усі разом, у будь-якому порядку».
Знову ставте хрестики під тими словами, які повторила дитина. Далі дитину просять
повторити слова 3-й. 4-й і 5-й раз. Ніякі нові інструкції не додаються, просто говорять: «Назви
слова ще раз».
Жодних розмов із боку дитини не допускається (бо розмова може відволікти увагу й
погіршити результат).
Після п'ятиразового повторення слів робиться перерва на 50-60 хвилин, після чого
|
Ліс |
Хліб |
Віки |
Стіл |
Вода |
Брат |
Кінь |
Г риб |
Мед |
Вогонь |
І |
+ |
|
+ |
+ |
|
+ |
|
+ |
|
+ |
2 |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
+ |
|
+ |
+ |
+ |
3 |
+ |
+ |
+ |
|
|
+ |
+ |
|
+ |
+ |
4 |
+ |
+ |
|
|
|
+ |
+ |
|
|
+ |
5 |
|
+ |
|
|
|
+ |
+ |
|
+ |
|
Через годину |
+ |
|
|
|
|
|
|
|
|
+ |
Інтерпретування результатів
Рівні розвитку:
Низький - після першого озвучування слів дитина запам'ятала 2 із них, після 5-го повторення - 5.
Середній - першого разу дитина повторила 3-4 слова, на п'ятий - до 7-ми слів. Добрий - перший раз дитина повторила 5-6 слів, п'ятий - до 8-ми слів. Високий - перший раз дитина повторила 7—10 слів, п'ятий - 9-10 слів.
Розвиток мислення
Завдання «Візерунок»
Мста. Виявити вміння дітей аналізувати зразок, встановлювати принцип побудови ряду на основі виокремлення його елементів. (У першому класі на початку навчального року малюється візерунок А. у середині - Б. наприкінці —А іБ.)
Обладнання. Аркуші з візерунками, олівці.
Інструкція. «Діти, роздивіться увалено візерунок, який розпочато у вас на аркуші. Домалюйте такий візерунок до кінця рядка».
Оцінювання результатів
Проводиться згідно з рівнями:
Високий - візерунок продовжений правильно.
Середній - продовжуючи візерунок, учень припускається помилок у чергуванні елементів або пропускає якісь із них.
Низький - продовжити візерунок не може. Виконує його шляхом прямого копіювання заданих елементів, розміщуючи свій візерунок безпосередньо під ним або збоку.
Якщо дитина не спроможна правильно відповісти, експериментатор каже: «Давай подумаємо ще раз. Миколка нижчий за Петрика, Петрик нижчий за Іванка. То хто з них найвищий?» (повторюється лише завершальна частина оповідання й саме запитання). Після того як дитина дає правильну відповідь. їй ставиться ще одне запитання: «А хто ж із хлопчиків найнижчий?»
Для того щоб запобігти намаганням батьків націлювати дитину на готову відповідь, слід різним дітям пропонувати різні варіанти даного тесту, які відрізняються лише формою, наприклад:
Були собі три дівчинки: Оля. Ганнуся й Наталка. Оля молодша за Ганнусю. Ганнуся молодша за Наталку. (Яка з дівчат найстарша? Яка наймолодша?)
Було собі троє поросяток: Хрюша, П ’ятачок та Бублик. Хрюша товстіший від П ’ятачка. П ’ятачок товстіший від Бублика. (Хто з поросяток найхудіший? Хто найтовщий?)
У лісі живуть три зайчики: Хвостик, Вухастик та Пухнастик. Хвостик бігає швидше за Вухастика, а Вухастик - швидше від Пухнастика. (Хто із зайчиків бігає найшвидше? Хто найповільніше ?)
Оцінювання результатів
Визначаючи рівень розвитку здатності дитини робити найпростіші умовиводи, враховують загальну кількість повторів, що знадобилися їй для виконання даного тесту в цілому (починаючи із запам'ятовування). Наприклад, шестирічний учень уперше правильно відтворив задані фрази лише після того, як експериментатор повторив їх 5 разів (це число фіксувалося під час тестування його короткочасної пам'яті). Потім йому знадобилося ще одне повторення для першого умовиводу, а для другого - жодного. Отже, тест умовиводів - б повторів, що. відповідно до таблиці, наведеної нижче, визначається як середній рівень.
Інтерпретація результатів
Рівні розвитку здатності робити найпростіші умовиводи (кількість повторів, яка знадобилася для виконання даного тесту в цілому)
Вікові |
|
|
|
групи |
низький |
середній |
високй |
Шестирічні діти |
> 10 |
4-9 |
1-3 |
Семирічні ДІТИ |
>8 |
3-7 |
1-2 |