Тема. Рівність геометричних фігур. Рівні трикутники
Мета: сформувати уявлення учнів про зміст поняття суміщення фігур рухом (переміщенням), домогтися засвоєння учнями змісту поняття «рівні фігури» та деяких властивостей рівних фігур (рівних відрізків, рівних кутів); виробити вміння застосовувати вивчені поняття для аргументації міркувань.
Тип уроку: засвоєння знань, вироблення вмінь.
Обладнання: набір демонстраційного креслярського приладдя.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
При проведенні цього етапу уроку слід звернути особливу увагу на розв'язання вправи № 146 (див. підручник). Для економії часу готове розв'язання можна запропонувати учням у вигляді роздаткового матеріалу (розв'язання задачі № 146 записати на аркушах паперу та роздати всім учням ксерокопії цього розв'язання). Також можна приділити певний час перевірці вправ № 139, 140, бо їх розв'язання передбачає застосування змісту таких понять як бісектриса, медіана та висота трикутника.
III. Формулювання-мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів
Учитель може наголосити на тому, що геометрія, окрім означень, властивостей та ознак геометричних фігур, вивчає ще й відношення між фігурами (як, наприклад, відношення паралельності). Серед таких відношень між фігурами відношення рівності посідає чільне місце. Тому цей урок присвячується першому знайомству з поняттям рівності фігур і головне завдання, яке ставиться перед учнями,— зрозуміти зміст означення рівних фігур та одну з властивостей рівних фігур, а також розпочати роботу з вироблення вмінь використовувати отримані знання під час розв'язування задач.
IV. Актуалізація знань і вмінь учнів
Усні вправи
V. Засвоєння нових знань
План вивчення нового матеріалу
Методичний коментар
На відміну від традиційного підручника у новому підручнику перед вивченням питання про означення та ознаки рівності трикутників формулюється загальне означення рівних фігур, яке відповідає тому уявленню про зміст поняття рівності, яке мало скластися в учнів до цього моменту після вивчення фрагментів геометричного матеріалу в курсі математики 5—6 класів. Єдина складність, що може виникнути під час роботи з новим матеріалом — це поняття руху (геометричний зміст цього поняття), на яке посилаються автори при введенні поняття рівності фігур (саме поняття руху або переміщення вивчається лише у 9 класі). Але спираючись на досить розвинене предметне мислення учнів, можна подолати ці труднощі, запропонувавши учням демонстрацію, описану в тексті підручника (§ 11, с. 87); для цього вчитель має заздалегідь виготовити описану в підручнику модель (зображений на папері трикутник та рівний йому трикутник, зображений на прозорій плівці).
При роботі над вивченням властивостей рівних фігур учитель насамперед має спиратися на знання учнів про рівність відрізків (рівні відрізки мають однакову довжину) та про рівні кути (рівні кути мають однакову градусну міру). Але важливо звернути увагу учнів на той факт, що поняття рівності фігур не можна пов'язувати з будь-якою фігурою, а саме: рівними (в геометрії) можуть бути лише ті фігури, які можна виміряти, тобто поставити їм у відповідність деяке число. Що ж стосується властивості «транзитивності» рівності фігур, сформульованої у підручнику, то в її практичному застосуванні поки що нема потреби.
VI. Первинне усвідомлення матеріалу
Усні вправи
№ 317—322 (див. підручник, с. 90) спрямовані на закріплення логічного зв'язку між поняттям «рівності» і поняттям «суміщатися при русі».
VII. Вироблення первинних умінь
Письмові вправи
VIII. Підсумки уроку
З цупкого паперу виготовили шаблон трикутника. Після цього на дошці за допомогою цього шаблону виконали зображення двох трикутників. Що можна сказати, виходячи з такої побудови, про ці трикутники? чому?
IX. Домашнє завдання