Тема. Рівні трикутники
Мета: домогтися засвоєння учнями означення рівних трикутників, спираючись на сформоване уявлення про рівні фігури; сформувати вміння учнів записувати рівності для відповідних елементів рівних трикутників, а також за деякими відомими елементами рівних трикутників знаходити рівні відповідні елементи рівних трикутників.
Тип уроку: засвоєння знань, вироблення вмінь.
Обладнання: креслярське приладдя, таблиця № 12 «Рівні трикутники».
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
На цьому етапі уроку перевіряємо засвоєння учнями термінології, вивченої на попередньому уроці, а саме — засвоєння змісту понять рівні фігури, властивості рівних фігур (рівних відрізків, рівних кутів); також перевіряємо засвоєння учнями термінології, пов'язаної з поняттям трикутника (означення трикутника, його елементи). Тут доречними можуть бути бесіда, або проведення міні-вікторини, або проведення ігри (гра «Вірю — не вірю»).
III. Мотивація навчальної діяльності учнів
Оскільки вимірювання трикутників (як це було з кутами і відрізками) виконати неможливо, то цілком природно буде даний урок присвятити вивченню питання про спосіб визначення рівних трикутників (без їх накладання).
IV. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Усні вправи
а) трійки його елементів;
б) кути, прилеглі до сторони NK;
в) сторону, що лежить проти кута М.
Як виразити периметр цього трикутника?
V. Засвоєння нових знань
План вивчення матеріалу
Методичний коментар
Суттєва відмінність даного посібника від традиційних підручників геометрії полягає в тому, що автори свідомо не акцентують увагу учнів на традиційному означенні рівних трикутників (яке все ж таки формулюється у §10). Але автор вважає доцільним, спираючись на загальне означення рівних фігур як таких, що пристають при переміщенні, сформулювати «додаток» до означення рівних трикутників (у змісті якого виражається властивість рівних трикутників) у формі твердження «відповідні елементи рівних трикутників рівні». При цьому як завжди велику увагу слід приділити тлумаченню поняття «відповідні елементи», яке після опрацьовується на прикладах. Також важливим моментом у вихованні математичної культури є питання про спосіб позначення відповідних рівних елементів трикутників (на рисунку).
Підсумком роботи учнів з новим матеріалом може бути складання таблиці № 12 «Рівні трикутники».
Таблиця № 12
Рівні трикутники
Означення |
|
|
∆АВС = ∆А1В1С1; A = Al AB = AlBl B = Bl AC = A1C1 C = C1 BC = B1C1 |
Властивості |
|
У рівних трикутників всі відповідні елементи рівні. Проти рівних сторін лежать рівні кути. Проти рівних кутів лежать рівні сторони. |
VI. Первинне усвідомлення матеріалу
Усні вправи
МС = ...; BD = ...; AC = ...;
MCA = ...; BOF = ...; CMA = ....
Рис. 64
Письмові вправи
а) трикутник ABC дорівнює трикутнику ВАС;
б) трикутник ABC дорівнює трикутнику CAB?
VII. Підсумки уроку
Завдання класу
Використавши шаблон трикутника, побудуйте два рівні трикутники так, щоб жодна сторона в них не була спільною.
Позначте вершини отриманих трикутників так, щоб утворилася рівність — трикутник АВМ дорівнює трикутнику NDE.
Перевірте свій рисунок. Чи є слушною ця рівність?
VIII. Домашнє завдання