Тема. Рівнобедрений трикутник, прямокутний трикутник
Мета: повторити, систематизувати і узагальнити знання учнів про означення, властивості і ознаки рівнобедреного і прямокутного трикутників; узагальнити і систематизувати вміння: знаходити периметр рівнобедреного трикутника з використанням означення рівнобедреного трикутника; розв'язувати задачі на обчислення кутів рівнобедреного трикутника з використанням властивості кутів рівнобедреного трикутника; розв'язувати задачі на доведення рівності трикутників із використанням вивчених ознак рівності трикутників (1, 2, 3), а також властивостей і ознак рівнобедреного трикутника; знаходити невідомі гострі кути прямокутного трикутника із використанням властивості гострих кутів прямокутного трикутника; використовувати властивість катета, що лежить проти кута 30°, і обернене твердження для обчислення невідомих сторін прямокутного трикутника.
Тип уроку: узагальнення знань і вмінь учнів.
Обладнання: набір демонстраційного креслярського приладдя, таблиці №14 – 16.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Щоб заощадити час на реалізацію основної мети уроку, перевірку домашнього завдання здійснюємо в усній формі; коментуючи розв'язання тих вправ, що викликали труднощі в учнів (розв'язання таких вправ вчитель записує на дошці заздалегідь або демонструє їх за допомогою графопроектора).
ІІІ. Формулювання мети і завдань уроку
Оскільки цей урок є останнім перед тематичною контрольною роботою (і учні знають про це), то мета уроку логічно випливає з місця уроку в темі. Тому вчитель може залучити учнів до формулювання мети і завдань на урок і після узгодження з учнями сформулювати її у вигляді «що треба знати і що треба вміти, щоб упоратись із завданнями контрольної роботи».
IV. Систематизація і узагальнення знань учнів
Як було вже сказано вище, одним із найефективніших засобів повторення, систематизації і узагальнення знань учнів є самостійна робота учнів з вивченим теоретичним матеріалом.
Під час цієї роботи учням можна запропонувати, наприклад:
а) розбити навчальний матеріал на змістові блоки;
б) установити логічні зв'язки між вивченими поняття ми, властивостями, ознаками і побудувати відповідні схеми;
в) попрацювати з поняттями: серед запропонованих учителем понять вибрати ті, що стосуються вивченої теми, або виключити такі, що не належать до неї.
У будь-якому разі вчитель має пам'ятати, що головним результатом систематизації знань учнів є формування у свідомості кожного учня чіткої та цілісної «картинки» вивченого матеріалу. Ця «картинка» може мати форму схеми або таблиці що відображає всі основні вивчені поняття, властивості і ознаки, а також логічні зв'язки між ними.
V. Узагальнення і систематизація вмінь учнів
Мета цього етапу уроку — формування в учнів чіткої уяви про систему задач з вивченої теми, які вони повинні були навчитися розв'язувати, і загальні алгоритми розв'язування задач виокремлених типів.
Для досягнення мети цього етапу уроку вчитель може скласти так звані «тріади» задач кожного типу (різних рівнів складності).
Наприклад, за темою «Прямокутний трикутник» можна запропонувати учням до розв'язання такі задачі.
а) один із цих кутів у п'ять разів менший від другого;
б) їх різниця дорівнює 10°.
VI. Підсумки уроку
На цьому етапі уроку бажано, щоб учні переглянули пройдений матеріал і самостійно визначили той матеріал, який вони засвоїли добре, і той матеріал, що потребує додаткового опрацювання вдома.
VII. Домашнє завдання
Домашня контрольна робота
Рис. 118