Геометрія
7 клас
Тема: Рівнобедрений трикутник та його властивості
Мета:
Наочність і обладнання: набір демонстраційного креслярського приладдя; таблиця «Рівнобедрений трикутник», жетони, презентація.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Перевірка домашнього завдання
Наявність домашнього завдання перевіряють чергові. Дати відповіді на питання учнів. Зошити з домашнім завданням збираються після уроку.
III. Мотивація навчальної діяльності. Формулювання мети й завдань уроку
Оскільки трикутник та його види за сторонами й кутами розглядались у 5 класі, можна звернутись до знань учнів та, активізувавши ці знання, сформулювати мету та завдання уроку.
Сьогодні наше з вами завдання пригадати те, що ми вже знаємо про рівнобедрений трикутник та вивчити його основні властивості, навчитись застосовувати набуті знання при розв’язування задач.
IV. Актуалізація опорних знань
Рис.1
Рис.2
Рис.3
V. Засвоєння нових знань
План вивчення нового матеріалу
1°. Означення рівнобедреного трикутника. Його елементи. Периметр рівнобедреного трикутника.
Трикутник називається рівнобедреним, якщо в нього дві сторони рівні.
Рівні сторони називають бічними сторонами, а третю його сторону – основою.
Випишіть для цього трикутника бічні сторони і основу.
Рис.4
Периметр рівнобедреного трикутника = 2 бічні сторони + основа.
Р = 2АВ + АС
Для рівнобедрених трикутників на рис.1 знайдіть Р. (Слайд № )
2°. Рівносторонній трикутник як особливий випадок рівнобедреного трикутника. Периметр рівностороннього трикутника.
Рис.5
Трикутник, всі сторони якого мають різні довжини, називають різностороннім.
Трикутник, всі сторони якого рівні, називають рівностороннім. Рівносторонній трикутник є окремим видом рівнобедреного трикутника.
Периметр рівностороннього трикутника = довжину сторони помножити на 3. Р = 3а, де а – довжина сторони трикутника.
3°. Теорема про властивість кутів рівнобедреного трикутника.
Теорема. Якщо в трикутнику два кути рівні, то він рівнобедрений.
Рис.6
Доведення: Нехай у Δ АВС <А=<С. Доведемо, що АВ=ВС. Проведемо бісектрису ВК. Вона розбиває даний трикутник на два:ΔВАК і ΔВСК. У них: <А= <С, <АВК=<СВК, тому <ВКА = <ВКС. ВК- спільна сторона, отже, за стороною і двома прилеглими кутами ΔВАК = ΔВСК. І значить, АВ=ВС.
Наслідок. У трикутнику проти рівних сторін лежать рівні кути, а проти рівних кутів – рівні сторони.
VI. Первинне усвідомлення нового матеріалу
Виконання усних вправ
1. Які з трикутників, зображених на рисунку 7, є рівнобедреними?
2. Для рівнобедрених трикутників, зображених на рисунку 7, назвіть основи та бічні сторони. Обчисліть периметр кожного з рівнобедрених трикутників (найзручнішим способом).
Рис.7
3. Знайдіть периметр рівнобедреного трикутника, якщо бічна сторона дорівнює 6 см, а основа в 3 рази менша;
4. У трикутнику КМL: KM = ML. Назвіть рівні кути трикутника.
Рис.8
5. Чому дорівнює кут D трикутника DEF, зображеного на рисунку 9?
Рис.9
Фізкультпауза
2. Вправа " Буратіно". Учням пропонується закрити очі і уявити, що їх ніс виріс, як у Буратіно. Можна запропонувати умочити його, як в казці, в чорнило і намалювати як можна красивіше носом в повітрі рівнобедрений трикутник, тупокутний трикутник, дві паралельні прямі. Це можна зробити тільки подумки або з рухом голови; зафіксувати перед очима фігуру, запам'ятати її. Намалюйте трикутник одночасно лівою і правою рукою.
VI. Удосконалення знань, умінь і навичок
На дошці
Самостійна робота (картки)
1 варіант
У рівнобедреному трикутнику АВС з основою АС проведено медіану ВК.
Визначте, чи рівні трикутники АВК і СВК.
2 варіант
У рівнобедреному трикутнику АВС з основою АВ проведено бісектрису ВD.
Визначте, чи рівні трикутники ABD і CBD.
VII. Підсумок уроку
Яке число можна поставити замість *, щоб Δ ABC був рівнобедреним:
а) з основою AB; б) з основою AC? Для кожного випадку назвіть рівні кути (рис. 10).
Рис.10
Добудуйте трикутник свого настрою.
Це цікаво:
VIII. Домашнє завдання. Оцінки з коментуванням.
Прочит. п.13, ст.104, виконати №387,№389 ст.107