Тема. Рівняння х2 = а. Основна тотожність квадратного кореня.
Мета: повторити та узагальнити знання учнів щодо способу розв'язання рівняння виду х2 = а (записати алгоритм розв'язання рівняння із використанням знань учнів про арифметичний квадратний корінь з невід'ємного числа); використовуючи означення арифметичного квадратного кореня з невід'ємного числа, сформулювати основну тотожність для квадратного кореня; формувати вміння з використанням записаного алгоритму розв'язувати рівняння виду х2 = а, а також рівняння, що зводяться до таких шляхом рівносильних перетворень; використовувати записану тотожність для квадратного кореня для більш раціонального обчислення значень числових виразів, що містять квадратний корінь.
Тин уроку: повторення та узагальнення знань, застосування знань та вмінь.
Наочність та обладнання: опорний конспект «Квадратний корінь та його властивості».
Хід уроку
I. Організаційний стан
II. Перевірка домашнього завдання
В учнів, які потребують додаткової педагогічної уваги, вчитель перевіряє виконання домашнього завдання, зібравши зошити на перевірку.
Усі учні можуть у разі необхідності (якщо на попередньому уроці самостійна робота була виконана не дуже вдало) виконати корекційну роботу або тестове завдання відповідного змісту.
III. Формулювання мети і завдань уроку
Для встановлення мети уроку достатньо пригадати разом з учнями, які поняття було вивчено на попередніх уроках цього розділу, та спробувати встановити логіку вивчення матеріалу: від уявлення про кількість коренів рівняння х2 = а (на основі уявлення про графік функції у = х2 та можливості його застосування для розв'язування рівнянь з однією змінною графічним способом) – до уявлення про дію над невід'ємними числами, обернену до піднесення до 2-го степеня (добування квадратного кореня з невід'ємного числа).Серед інших питань, які можуть виникнути під час розгляду цього логічного ланцюжка, передбачаємо такі:
Відшукання відповіді на ці питання і становитиме мету уроку.
IV. Актуалізація опорних знань та вмінь
З метою успішного сприйняття учнями навчального матеріалу уроку перед вивченням нового матеріалу слід активізувати такі знання і вміння учнів: найбільш вживані значення квадратів раціональних чисел; добування коренів з раціональних чисел; графічні уявлення про кількість розв'язків рівняння х2 = а; основна властивість степеня з цілим показником та її наслідків (зокрема властивості щодо піднесення до степеня добутку), а також властивість парного степеня від'ємного числа.
Виконання усних вправ
36 см2; 0,81 дм2; 1 м2; 900 мм2?
а) у = 4; б) у = 0,9; в) у = 0; г) у = -2; д) y = 3?
V. Застосування знань
План вивчення нового матеріалу
Традиційно уявлення про існування та спосіб знаходження коренів рівняння х2 = а формується у процесі роботи з графіками функцій у = а (а — будь-яке число) та у = х2, при цьому спочатку повторюються загальні уявлення про можливу кількість коренів (див. урок 33), а вже потім здійснюється перехід до точного знаходження цих коренів, якщо вони існують. Саме по собі доведення твердження, що при а > 0 коренями рівняння х2 = а є числа , дають лише можливість записати розв'язки рівняння. Щоб усвідомити, що при а > 0 корені рівняння х2 = а, по-перше, існуватимуть і, по-друге, завжди будуть протилежними числами, слід знову звернутись до графічних образів і на них продемонструвати справедливість цих тверджень. Після констатації цього факту доречно хоча б на рівні ознайомлення показати учням, що корені рівняння (тобто вирази виду при а > 0) можуть бути не тільки раціональними (тобто створюється певна мотивація діяльності на наступний урок).
Після вивчення питання про застосування означення арифметичного квадратного кореня з невід'ємного числа для розв'язування рівняння х2 = а вивчається питання про застосування цього самого означення для перетворення виразу виду (при a ≥ 0). Доведення цієї тотожності не повинно викликати в учнів труднощів (бо здійснюється цілком на основі означення арифметичного квадратного кореня з числа), але застосування цієї властивості разом із властивістю степеня про піднесення до степеня добутку зазвичай викликає певні труднощі в учнів. Тому після формулювання та доведення основної тотожності для арифметичного квадратного кореня слід розглянути (розібрати та записати розв'язання) кілька прикладів відповідного змісту.
VI. Формування вмінь
Виконання усних вправ
х2 = 9; х2 = -9; х2 = 3; х2 = 0; х2 – 31 = 0; х2 = – 31?
х2 = 16; х2 – 7 = 0; х2 + 3= 0; х2 – 0,25 = 0; 0,6 – х2 = 0; – х2 – 5 = 0.
х2 = 16; у2 = 0,81; z2 = -4; m2 = 5; n2 = ; d2 = π.
Виконання письмових вправ
Для досягнення основної мети уроку письмово слід розв'язати вправи такого змісту:
1) Наведіть приклад рівняння вигляду х2 = а, яке:
а) має два раціональні корені; б) має два ірраціональні корені;
в) не має коренів.
2) Чи має корені рівняння:
а) х2 = 81; б) х2 = 18; в) х2 = 0; г) х2 = -25?
1) Розв'яжіть рівняння: а) х2 = 121; б) х2 = 0,16; в) х2 = 5; г) х2 = 0,3;
д) х2 = ; є) х2 = ; ж) х2 = -1; з) х2 = 1,44.
2) Розв'яжіть рівняння:
а) 3х2 = 48; б) х2 + 8 = 57; в) 44 – х2 = 8; г) -2х2 = 18; д) -0,4х2 = -8;
є) х2 = 1; ж) 12 + 3х2 = 6; з) 2(х2 + 1) = 10.
3) Розв'яжіть рівняння за допомогою графіка функції у = х2, знайдіть наближенні значення його коренів:
а) х2 = 3; б) х2 = 5; в) х2 = 4,5; г) х2 = 8,5.
1) Розв'яжіть рівняння: а) 2(х2 – 3) + 3(2х2 + 1) = 5;
б) (2х – 5)2 + (2х + 5)2 = 62; в) ; г) (5х + 1)2 – 2 = 10х.
2) Розв'яжіть рівняння:
а) (х – 3)2 = 25; б) (х + 4)2 = 9; в) (х – 6)2 = 7; г) (х + 2)2 = 6.
1) Знайдіть значення виразу: а) ; б) ; в) .
2) Знайдіть значення виразу: а) ; б) ; в) ;
г) ; д) 0,5; є) ; ж) ; з) .
1) Знайдіть значення виразу:
а) ; б) ; в) ;
г) +; д) ; с) .
2) При яких значеннях а і b має зміст вираз:
а) ; б) ; в) ; г) ; д) ?
3) Яке з даних чисел слід вилучити:
; 1,9; ; 1,3; ; ?
1) Розв'яжіть рівняння:
а) = 8; б) = 1; в) = - 4; г) ; д) ;
є) + 9 = 7; ж) з) ; и) .
2) Розв'яжіть рівняння: а) ; б) ;
в) += 0; г) += 0.
Основний зміст письмових вправ складають вправи на формування вмінь застосовувати схему розв'язання рівняння х2 = а та рівнянь, що зводяться до такого виду шляхом тотожних перетворень або заміною змінних (можна в неявному вигляді), а також вправи на закріплення знання та застосування основної властивості для квадратного кореня (при цьому на розв'язування рівнянь робиться більший акцент). Після відпрацювання умінь безпомилково застосовувати схему розв'язання рівнянь х2 = а в ситуаціях різного рівня складності доречно виконати кілька вправ на розв’язування рівнянь виду = а (вивчених на попередньому уроці), після чого зробити порівняльний аналіз схем розв'язання цих видів рівнянь (досвід показує, що учні часто-густо плутають ці схеми).
І наостанок, у разі успішного опанування питання про розв'язання рівняння х2 = а, можна запропонувати до уваги учнів найпростіші рівняння виду х2 = а з параметром.
VII. Підсумки уроку
В якому з випадків правильно розв'язано рівняння?
а) х2 – 5 = 0, -5 < 0 |
б) х2 – 5 = 0, х2 = 5, |
в) х2 – 5 = 0, х2 = 5, |
коренів немає. |
х = . |
х = . |
Відповідь. Коренів немає |
Відповідь. |
Відповідь. |
VIII. Домашнє завдання