Мета уроку: виведення рівняння кола. Формування вмінь учнів використовувати рівняння кола до розв'язування задач; розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу; виховувати культуру математичного запису та індивідуальність.
УРОК № 33 9 клас
Тема. Рівняння кола. Самостійна робота
Мета уроку: виведення рівняння кола. Формування вмінь учнів використовувати рівняння кола до розв'язування задач; розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу; виховувати культуру математичного запису та індивідуальність.
Тип уроку: комбінований.
Наочність і обладнання: таблиця «Декартові координати і вектори на площині», карточки .
Вимоги до рівня підготовки учнів: записують і пояснюють рівняння кола. Розпізнають рівняння кола.
Хід уроку
I. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Перевірити наявність виконаних домашніх завдань та відповісти на запитання, які виникли в учнів під час їх виконання.
IIІ. Формулювання теми, мети та завдань уроку
IV. Сприйняття й усвідомлення нового матеріалу
В алгебрі ми зустрічалися з різними рівняннями і будували їх графіки.
Рівнянням фігури на площині в декартових координатах називається рівняння з двома змінними х і у, яке задовольняють координати будь-якої точки фігури, і навпаки: будь-які два числа, які задовольняють це рівняння, є координатами деякої точки цієї фігури.
Яке ж рівняння має коло?
Для того щоб скласти рівняння кола, згадаємо його властивість, що міститься в означенні кола: усі точки кола розміщені в одній площині з його центром і однаково від нього віддалені.
Нехай центр кола М(а; b), а радіус кола R .
Позначимо на колі будь-яку точку А (х; у). Відстань від точки М до точки А дорівнює R, тобто AM = R, але за формулою відстані між двома точками маємо АМ2 = (х – а)2 + (y – b)2, або (x – a)2 + (y – b)2 = R2. (1)
Координати будь-якої точки цього кола задовольняють рівняння (1). Правильно і те, що будь-яка точка, координати якої задовольняють рівняння (1), належить колу.
Отже, (x – a)2 + (y – b)2 = R2 — рівняння кола. Якщо центр кола (рис. 141) лежить у початку координат, то воно має рівняння х2 + у2 = R2. Розглянемо рівняння (1), у якому х і у — змінні координати точок кола, а числа а і b — відповідно абсциса і ордината центра, R — радіус кола. Отже, щоб записати рівняння кола, треба запам'ятати цю формулу і знати координати центра і радіус.
Наприклад, нехай M(-1; 2), a R = 2, тоді рівняння кола (x + 1)2 + (y – 2)2 = 4.
Виконання вправ
1) Які з точок: А(1; 2), В(3; 4), С(-4; 3), D(0; 5), F(5; -1) —лежать на колі, рівняння якого х2 + у2 = 25?
2) Запишіть рівняння кола радіуса 1, а координати центра:
а) (1; 1);
б) (-1; 1);
в) (1; -1);
г) (-1; -1)
3) Укажіть координати центра і радіус кола, яке задане рівнянням:
a) (x – 1)2 + y2 = 9;
б) (x + 1)2 + (у + 3)2 = 1;
в) x2 + (y + 1)2 = 2;
г) (x + 1)2 + (y + 2)2 = 7.
4) Знайдіть на колі х2 + у2 = 100 точки:
а) з абсцисою 6;
б) з ординатою 8.
V. Закріплення й усвідомлення нового матеріалу
Розв'язування задач № 470 (1), 472 (2), 477, 480
1. Дано точки А(2; 1), В(-2; 5). Складіть рівняння кола, діаметром якого є відрізок АВ.
2. Дано точки А(-1; -1) і С(-4; 3). Складіть рівняння кола:
а) з центром у точці А і яке проходить через точку С;
б) з центром у точці С і яке проходить через точку А.
3. Знайдіть на осі Ох центр кола, яке проходить через точку А(1; 4) і має радіус 5.
4. Складіть рівняння кола з центром (1; 2), яке дотикається до осі Ох.
5. Складіть рівняння кола з центром (-3; -4), яке проходить через початок координат.
6. Доведіть, що відрізок АВ, кінці якого А(2; -5) і В(5; -2) є хордою кола (х - 5)2 +(у + 5)2 = 9.
7. Чи перетинає коло (х + 4)2 + (у – 1)2 = 20 вісь Оу? Якщо перетинає, то в яких точках?
VІ. Самостійна робота
VІІ. Домашнє завдання
Вивчити парг.14та розв'язати задачі № 471, 478, дод № 486.
1. Коло задане рівнянням (х – 1)2 + (у + 3)2 =10. Чи проходить це коло через початок координат?
2. Чи перетинає коло (х – 3)2 + (у + 5)2 = 26 вісь Ох? Якщо перетинає, то знайдіть точки перетину з віссю Ох.
3. Знайдіть рівняння кола, діаметром якого є відрізок АВ, якщо А(8; 5), В(2; -3).
VI. Підбиття підсумків уроку
Завдання класу
1. Запишіть рівняння кола.
2. Знайдіть координати центра і довжини радіусів кіл, зображених на рис. 142. Запишіть рівняння цих кіл.