Різноманітність рослин у природі . В.О.Сухомлинський «Верба над ставком»

Про матеріал

Інтегрованийурок (природознавство, літературне читання).

На цьому уроці:

формуються уявлення про різноманітність рослинного світу, про водорості, папороті, хвойні рослини, квіткові рослини, уміння розрізняти окремі рослини цих груп, розуміти цінність їх у природі; виробляється уміння узагальнювати, робити висновки, оцінювати результати діяльності;

розвивається спостережливість, увага, мислення, вміння аналізувати, систематизувати;

виховується взаємоповага у спільній діяльності, бережливе ставлення до природи, любов до рідного краю, почуття прекрасного в природі,бажання охороняти і примножувати її красу.

Перегляд файлу

 

 

Інтегрований  урок

(природознавство, літературне читання)

Тема.  Різноманітність рослин у природі .  В.О.Сухомлинський  «Верба над ставком»

Мета: Формувати уявлення про різноманітність рослинного світу, про водорості, папороті, хвойні рослини, квіткові рослини, уміння розрізняти окремі рослини цих груп, розуміти цінність їх у природі; виробляти уміння узагальнювати, робити висновки, оцінювати результати діяльності;

розвивати спостережливість, увагу, мислення,  вміння аналізувати, систематизувати;

 виховувати взаємоповагу у спільній діяльності, бережливе ставлення до природи, любов до рідного краю, почуття прекрасного в природі,бажання охороняти і примножувати її красу.

Обладнання: сигнали, мікрофон, мультимедійний супровід уроку, карточки «Різноманітність рослин у природі», магнітофонні записи, текст В.О.Сухомлинського  «Верба над ставком»

Тип уроку: інтегрований урок засвоєння нових знань

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Вступне слово вчителя (гармонізація простору)

Добрий ранок , гості  нашого уроку.

Діти, відкрийте серце для добра (учні утворюють коло об`єднання). Всім, хто поруч подаруйте крихітку тепла

Усміхніться один одному.

Потисніть одне одному руки і приготуйтеся до активної співпраці.

 Розпочну наш урок природознавства  словами з вірша Н.Красоткіної : (під музичний супровід)

Природа-диво! Це  великий зодчий!
Вона творити  може чудеса.
Людина-мандрівник, до див охочий,
Пізнати хоче землю й небеса,
Щоб і собі творити, будувати.
Красою дивуватись кожну мить.
Цей світ чарівний до кінця пізнати.
Ну, а творити для людини -жить!

Давайте будемо разом пізнавати нашу природу.

2. Виступ синоптика (черговий учень)

……Думаю, що погода і природа нас порадують.

II. Актуалізація  опорних знань

  1. Вправа «Мікрофон»

 Вчитель:   Пригадайте і скажіть, що таке природа? (відповіді учнів)

2. Побудова «асоціативного куща»

 Діти, ви сказали, що рослини - це частина природи. Які асоціації у вас виникають, коло ви чуєте слово рослини?

РОСЛИНИ

повітря  їжа  меблі

3. Вправа «Кубування»

1) Які дерева називаються хвойними?

2) Які знаєте кущі?  Чим вони відрізняються від дерев?

3)Назвіть трав`янисті  рослин.

4) Назвіть овочеві культури

5) Назвіть технічні культури.

6) Назвіть фруктові дерева.

III. Повідомлення теми і мети уроку

  Сьогодні  ми дізнаємося про  різноманітність рослин на Землі, розкриємо цінність рослин для людини та ознайомимося з чудовою казкою Природи.

IV. Мотивація навчальної діяльності

Чи потрібні нам ці знання?  (відповіді учнів)

Навіщо?

V. Вивчення нового матеріалу

1. Розповідь з елементами бесіди

Чи згодні ви вирушити негайно у чарівну подорож?

Слайд  У царстві рослин

Звучить магнітофонний записЗвуки лісу”.

- Ось чарівне царство. Рослини оточують нас у житті й одночасно живуть своїм життям. Науку про рослини називають ботанікою. Всі рослини поділяються на водорості, мохи, папороті, хвойні та квіткові рослини.

Діти, вам необхідно під час уроку заповнити таблицю. Тож будьте уважні.

 

ГРУПИ РОСЛИН

Назва

рослини

Корінь

Стебло

Листки

Квіти

Плоди і насіння

Водорості

 

 

 

 

 

Мохи

 

 

 

 

 

Папороті

 

 

 

 

 

Хвойні рослини

 

 

 

 

 

Квіткові рослини

 

 

 

 

 

Найпростіші за будовою рослинице водорості. Вони не мають справжніх органів.

-  Як ви думаєте, чому ці рослини так називаються?

- Де вони живуть? (У воді)

- Де є вода? (У ставках, озерах, ріках, морях, океанах)

Водоростімешканці води. Вони живуть у водоймах з прісною водою і в солоній воді морів і океанів. Водорості дуже різноманітні. Зелені водорості живуть біля поверхні води. Від водоростей залежить і колір води в річці, в ставку. Про таку яскраво-зелену воду влітку кажуть, що вона «цвіте».

Водорості  постачають нашій планеті кисень, який виробляють у процесі живлення. Він розчиняється у воді, ним дихають всі рослини і тварини водойм, а також виділяється у повітря, і ним дихають усі живі організми  (розглянути  на слайді види водоростей , розподілити їх на зелені, бурі, червоні.)

2. Робота в парах

 Діти, обєднайтеся в пари. Візьміть лоточки. Уважно подивіться,що це?  Попробуйте морську капусту на смак. Що можете сказати? ( смачна, корисна)

3. Робота з підручником

Діти, об`єднуємося в три групи «Мохи», «Папороті», «Хвойні рослини». Кожна група готує повідомлення про рослини.

Друга група рослин мохи.

 Мохиневеличкі рослини, що підносяться  лише на кілька сантиметрів над землею або стеляться по її поверхні, а витривалість у них дивовижна. Мохи витримують висушування навіть протягом кількох років, швидко оживаючи при зволоженні. Разом з тим вони спроможні переносити і довготривале затоплення, і значні температурні коливання. Розглядаючи на  слайді  мохи - зозулин льон і сфагнум, ви помітили, які органи в них відсутні? (Корінь, квітки)  Замість плодів і насіння на верхівці стебла мохів є коробочка, в якій утворюються дрібні коричневі спори. Коли вони дозрівають, то висипаються з коробочок, потрапляючи на вологий ґрунт, проростають й утворюють нові рослини.

Третя група рослин хвощі й папороті, багаторічні травянисті рос лини, які походять від давніх велетенських хвощів і папоротей, що росли на Землі мільйони років тому ( демонстрація слайду )                                                                                          - Які органи в них відсутні? (Квітки, плоди)

- Як же вони розмножуються? (Кореневищами)                                                                            - Хвощі і папороті ростуть по всій території України в листяних і в мішаних лісах, на узліссі  або біля водойм.

Четверта група рослин хвойні рослини ( демонстрація слайдів ).                                                                                     

4.  Гра «Незакінчені речення»

Сосна, ялина, модринаце...

Тис ягідний, ялівець звичайнийце...

 У хвойних рослин листки...

Насіння у хвойних рослин утворюється...

5. Повідомлення вчителя

 Пята група рослинце квіткові рослини.   Цей відділ охоплює близько 300 тисяч видів. Представники цього виду поширені майже скрізь на земній кулі. Близько шостої частини суші вкривають ліси. Велику площу займають також степи, савани, луки, поля культурних рослин. Живуть квіткові рослини як у прісних водоймах, так і в морях і океанах. Таким чином, квіткові рослини займають панівне становище. Всі квіткові рослини мають корінь, стебло, листки, квітки, плоди з насінням. Серед квіткових рослин є дерева, кущі, травянисті рослини ( демонстрація слайдів )

«Мозковий штурм». Для чого ще використовують квіткові рослини? (Продукти харчу вання, сировина для промислового виробництва...)

6. Взаємоперевірка заповнених таблиць

V . Фізкультхвилинка

Ми берізки і кленці.

В нас тоненькі стовбурці.

Ми в стрункі стаєм рядки

Виправляємо гілки.

Ледь зіп`явшись з корінців,

Дістаєм до промінців.

Ми стискаєм їх вогонь.

В зелені своїх долонь.

Хилять свіжі вітерці

Вліво, вправо стовбурці.

Ще й верхівки кожен ряд

Нахиля вперед, назад.

VI. Узагальнення  та систематизація знань

1.Робота в парах (завдання в зошиті)

Закреслити зайву рослину (перевірити).

2. Робота над  оповіданням В.О.Сухомлинського «Верба над ставком»

1. Хвилинка роздумів

Прочитайте назву оповідання. Про що буде розповідатися?

2.  Виразне  читання  оповідання вчителем.

Верба над ставком

Оксанка гуляла біля ставка. Знайшла вербовий прутик та й увіткнула в сиру землю.

А сама пішла додому. Потім Оксанчині батьки переїхали до міста. Там Оксанка й училася в школі. Минуло десять років. Навідалась Оксанка до рідного села. Була вона вже дівчиною, високою, з чорною косою. Ось прийшла якось до ставка. Побачила високу гіллясту Вербу, що схилилася над водою. Здивувалася Оксана й питає:

Вербо, де ти взялася?

А Верба й каже:

Ти мене посадила маленьким прутиком.

Яка ж ти велика стала,— тішиться Оксана. — Я тебе й не впізнала.

А я тебе впізнала,— тихо мовила Верба.

3. Словникова робота

 Читання слів на картках-блискавках:

прутик

увіткнула

навідалась

тішиться

(тлумачення слів)

4. Читання оповідання «ланцюжком»

5. Аналіз змісту прочитаного. Вибіркове читання

(учні зачитують відповідні уривки з твору)

- Прочитайте, що знайшла Оксана?

- Прочитайте куди навідалася дівчина.

- Що запитала Оксана у верби?

- Чому верба запамятала дівчинку?

5.Читання за особами частин твору.

4. Робота в малих групах

Діти, я думаю,що кожен з вас теж хотів би посадити дерево . Давайте озеленимо територію нашої гімназії. Кожна група повинна, виконавши завдання посадить свою рослину.

1 група

Установіть відповідність між тим, хто і що говорить

                                                               А я тебе впізнала.

Оксана                                                  Яка ж ти велика стала.

Верба                                                    Вербо, де ти взялася?

                                                              Ти мене посадила маленьким прутиком.  

2 група 

Відгадайте загадку             

Цю рослину здавна знають, 

По листочках упізнають,

Квітку все її шукають,

У легендах прославляють.

 

 

 

3 група

 Допиши прислів`я

 Без _____________ і  ____________ нема  У_____________ .

4 група

  Який    кущ   найчастіше   вживав   в   своїх   творах   Т.Г. Шевченко?

5 група

З якими деревами і кущами порівнюють гарних дівчат?  Струнких дівчат?

6 група

З   яким   деревом   порівнюють   сильних   козаків? 

( На дошці прикріплене полотно у яскравій рамці. Учні вибирають заготовлені силуетні малюнки квітів, кущів, дерев(з липкою стрічкою) і  створюють картину )

 - Яка чудова вийшла картина! Вона символізує  вашу любов і  шану до рідної природи,  до чарівного світу рослин!

Отже рослини-це не лише краса, а й ще багатий урожай. Ось які вітаміни зібрали наші учні. Пригощайтеся (кошик з яблуками)

5. Виступ учнів

Природа людям роздає підказки,
Щоб ті жили у радості й красі.
В природі завжди доброта і ласка.
Цікавтесь, придивляйтеся усі.
І бережіть, любіть природу-диво.
Вона натхнення щедро роздає.
І проживете радісно, й щасливо,
Бо загадка у ній і сила є.

VIІ. Підсумок уроку

 Вправа «Мікрофон»

  • Що цікавого дізналися на уроці?
  • Чим хочете поділитися з товаришами, батьками?
  • Над чим треба ще працювати?
  • Що вдалося?
  • Що ні?

VII. Домашнє завдання

  1. Опрацювати матеріал підручника с.77-80
  2. Підготувати рецепт травяного  лікарського  чаю (з допомогою батьків).  
  3. Розповісти, а що було  б  якби Оксана не посадили прутик?

 

- Дякую за співпрацю.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завантаження...
docx
Додано
10 квітня 2018
Переглядів
1208
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку