РМ №17. Контрольний письмовий переказ тексту публіцистичного стилю

Про матеріал
Тема РМ №17. Контрольний письмовий переказ тексту публіцистичного стилю Мета: з’ясувати рівень сформованості текстотворчих умінь, зокрема вміння письмово переказувати текст розповідного характеру, що вміщує елементи опису зовнішності людини або роздуму; удосконалювати культуру писемного мовлення; сприяти збагаченню та уточненню словникового запасу школярів; виховувати поважливе ставлення до людей та їхньої праці, кмітливості, вправності; цікавість до різноманітних видів людської діяльності; розвивати слухову пам’ять, логічне й образне мислення, удосконалювати навички самостійної роботи.
Перегляд файлу

                                                                                                                         17.02.2021

                                                                                                                         7 клас

                                                                                                                                   українська мова

      Тема: Контрольний письмовий твір розповідного характеру з елементами роздуму в художньому стилі на тему: «У чому полягає мудрість, працьовитість та гідність сучасної людини»

        Мета: Навчити учнів створювати усні та письмові твори-роздуми;

 формувати вміння підпорядковувати висловлювання головній

 думці, використовувати мовні засоби зв’язку між реченнями в

 тексті; розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення; при-

 щеплювати вміння доводити власну думку, спростовувати

 помилкові твердження; виховувати любов до природи.

Хід уроку

I) Організаційний момент.

Психологічна налаштованість.

   «Чорна рука – біла рука».

Етюд із негативними емоціями.

Дітям пропонується уявити й зобразити спочатку «чорну руку», що готова до агресії, а потім, за сигналом, перетворити її на «білу руку», добру руку, ту, що може пожаліти.

  • Чи можуть негативні емоції приносити користь людям?

 

II) Мотивація навчальної діяльності.

Стратегія Прес-конференція

—Діти, навіщо, на вашу думку, треба вміти складати роздум?

—На яких уроках ви найчастіше маєте справу з текстом-роздумом?

—Де у повсякденному житті ми вдаємося до міркування?

III)Актуалізація опорних знань.

1.Коментар учителя

   Роздум — це зв′язний текст, що характеризує логічно послідовний ряд думок, міркувань, висновків на певну тему. Характерною ознакою тексту-роздуму є перебування речень у відношеннях причини й наслідку (обґрунтування, пояснення думки, висловленої в іншому реченні).

   Роздум зазвичай складається з трьох частин. Це:

1.Теза — частина, що містить думку, яку треба довести чи пояснити (вступ).

2.Докази — аргументуюча, пояснювальна.(основна частина).

     1.Для підтвердження основної думки слід добирати якомога більше вагомих доказів.

     2….

    3….

       3.Висновок (як правило, збігається з думкою, висловленою на початку   

    тексту).

   Спробуймо зобразити це графічно, прослухавши текст.

      Прислів’я та приказки — неоціненна скарбниця народної мудрості.

      Кожне покоління вносить у цю скарбницю нові коштовні діаманти, що збагачують культуру народу. Як витвір народного генія вони супроводжують людство від сивої давнини до наших днів.

      Прислів’я і приказки відображають багатоманітне життя народу. Наприклад: Праця чоловіка годує, а лінь марнує. Матір ні купити, ні заслужити.

      Отже, сила, мудрість і поетична краса прислів’їв та приказок – це вияв народного розуму й гумору, влучності й дотепності народного слова.

( За М. Пазяком)                                        

 

IV. Вивчення нового матеріалу.

     “Мікрофон ”

      1.Як довести, що висловлювання є роздумом

Робота з підручником.

 Як працювати над складанням твору-роздуму

1. Прочитайте і зрозумійте тему, визначте проблему.

2. Сформулюйте свою позицію щодо висловленої думки у формі тези (твердження, яке вам потрібно буде обґрунтувати).

3. Поясніть, чому ви вважаєте саме так:

а) знайдіть доречні й переконливі докази, чітко їх сформулюйте, розташуйте послідовно;

б) доберіть приклади, які ілюструють ваші докази.

4. Сформулюйте висновок.

 Робота в парах

1. Запишіть прислів’я, замінивши крапки потрібними буквами. Про що ці вислови?

1. Слова щ..рого вітання дорожч.. за частування. 2. Одне пр..ємне слово — наче сад. 3. Ввічливих і лагідних скріз.. шанують. 4. Чемність обходитеся дешево, але б..гато дає. 5. Перед чемністю всі двері розчинені. 6. Краще чемно відмовити, ніж обра..ливо дати.

2. Прочитайте висловлювання. Доповніть його, де доречно, синонімами й антонімами.

Кожна людина любить, коли до неї ставляться чемно.

Отож завжди потрібно пам’ятати народну мудрість: «Стався до людей так, як ти хочеш, аби ставилися до тебе!» Якщо ви хочете поганого ставлення, то, будь ласка, — можете сваритися з людьми й бути егоїстом. Але якщо бажаєте, щоб люди вас поважали, то поставте чемність на перше місце.   

Чемність — це позитивна риса характеру, яка дозволяє поводитися з іншими людьми з повагою і розумінням (За М. Петрушенком).

3. Пригадайте, чи були ви свідками чиєїсь нечемності.

4. Запишіть, кому з героїв літературних творів чи мультфільмів чемність допомогла розв’язати проблеми? Імена запишіть за алфавітом.

Зразок. Герда («Снігова королева»), Лев («Казка про старого лева»),...

5. Напишіть твір-роздум за колективно складеним планом на задану тему

VI. Домашнє завдання. Творча робота.

Підготуватись до написання есе

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

17.02.2021

7 клас

українська мова

Контрольний письмовий твір

розповідного характеру

з елементами роздуму

в художньому стилі

на тему: «У чому полягає мудрість,

працьовитість та гідність сучасної людини»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

У наш нелегкий час, коли шкала цінностей повністю перевернута, коли матеріальні блага важать більше від духовних надбань, починає здаватися, що вже щезли благородство та честь, доброта та милосердя. Але це не так! Є цінності, які не зникнуть ніколи, на них не вплинуть історичні кризи. Ці цінності народжені, щоб жити вічно.

 

Є така тонка і ніжна, сильна і мужня, недоторкана і незламна річ — гідність людської особистості. У житті людина зустрічається з чесністю та підлістю, щастям та горем; у житті бувають миті не тільки радості, а й страждання, душу перевертають всепоглинаюча любов і почуття ненависті; бувають такі ситуації, коли потрібно відмовлятися від чогось і йти на жертву задля блага рідної, близької людини, потрібно піднестися силою своїх думок, переконань над почуттями та емоційними поривами.

 

 

У наш нелегкий час, коли шкала цінностей повністю перевернута, коли матеріальні блага важать більше від духовних надбань, починає здаватися, що вже щезли благородство та честь, доброта та милосердя. Але це не так! Є цінності, які не зникнуть ніколи, на них не вплинуть історичні кризи. Ці цінності народжені, щоб жити вічно.

 

Є така тонка і ніжна, сильна і мужня, недоторкана і незламна річ — гідність людської особистості. У житті людина зустрічається з чесністю та підлістю, щастям та горем; у житті бувають миті не тільки радості, а й страждання, душу перевертають всепоглинаюча любов і почуття ненависті; бувають такі ситуації, коли потрібно відмовлятися від чогось і йти на жертву задля блага рідної, близької людини, потрібно піднестися силою своїх думок, переконань над почуттями та емоційними поривами.

 

 

 

 

У найважчих обставинах, навіть тоді, коли життя здається неможливим, не можна переступати ту межу, за якою кінчається володарювання розуму над нашими вчинками і починається темна стихія інстинктів та егоїстичних бажань. Треба берегти, утверджувати, розвивати, підносити свою гідність!

 

Корінь гідності — у благородних переконаннях і думках, саме тому так важливо очистити свою душу від чорних думок і плекати у ній тільки добрі почуття.

 

 

У найважчих обставинах, навіть тоді, коли життя здається неможливим, не можна переступати ту межу, за якою кінчається володарювання розуму над нашими вчинками і починається темна стихія інстинктів та егоїстичних бажань. Треба берегти, утверджувати, розвивати, підносити свою гідність!

 

Корінь гідності — у благородних переконаннях і думках, саме тому так важливо очистити свою душу від чорних думок і плекати у ній тільки добрі почуття.

 

 

 

Гідність і чистота думки — речі взаємозалежні, бо не може людина з поганими думками та заплямованою совістю називатися гідною, і навпаки — якщо людина гідна, то вона ніколи не принизить себе до безчесних намірів або аморального вчинку. Людина, яка має гідність, завжди буде діяти згідно з законами честі та совісті, благородства та милосердя — вона ніколи не підставить підніжку, не встромить ножа у спину, не буде даремно давати обіцянки — вона за будь-яких обставин дивиться у вічі, незважаючи на те, хто перед нею — друг чи ворог. І все на своєму шляху ця людина зустрічає з високо підведеною головою, вона завжди дивиться тільки вперед, що б не чекало на неї у майбутньому — і долає всі перешкоди з гідністю.

 

 

Гідність — це мудрість тримати себе в руках. Вона ніжна й тендітна і водночас міцніша від броні, бо єднає дух і тіло, бо в її основі — непорочність і чистота душі. Та якщо її занедбати, як відбувається самогубство і цілковите знищення — тлін і порох, душа всеспалюється, і залишаються тільки руїни.

 

Благородство людської особистості виявляється в тому, наскільки мудро і тонко людина може визначити, що гідне і що негідне. Гідне повинно стати самою суттю духовної культури, негідне ж — викликати зневагу.

 

 

docx
Додано
3 листопада 2021
Переглядів
1512
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку