РМ Тема й основна думка висловлювання. Вимоги до мовлення. ПОМИЛКИ У ЗМІСТІ Й ПОБУДОВІ ВИСЛОВЛЮВАННЯ

Про матеріал
ознайомити п’ятикласників з основними вимогами і критеріями правильного мовлення з дотримання культури спілкування; удосконалити мовленнєво-мислительні вміння усвідомлювати недоліки, допущені у висловлюваннях; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістово-композиційний і мовний аналіз будь-якого тексту; у діалогічних і монологічних висловлюваннях помічати помилки, вміти їх виправляти й удосконалювати написане.
Перегляд файлу

Урок № 4 РМ Тема й основна думка висловлювання. Вимоги до мовлення.  ПОМИЛКИ У ЗМІСТІ Й ПОБУДОВІ ВИСЛОВЛЮВАННЯ

Мета: ознайомити п’ятикласників з основними вимогами і критеріями правильного мовлення з дотримання культури спілкування; удосконалити мовленнєво-мислительні вміння усвідомлювати недоліки, допущені у висловлюваннях; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістово-композиційний і мовний аналіз будь-якого тексту; у діалогічних і монологічних висловлюваннях помічати помилки, вміти їх виправляти й удосконалювати написане.

Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.

                                                 Хыд уроку

 

 I. Організаційний момент

 

II. Розвиток безперервної пошукової пізнавальної активності учнів

Мова регулює стосунки між людьми, впливає на них. Це виявляється в мовленні, коли виникають певні обставини спілкування. Щоб співрозмовники розуміли один одного, їхнє мовлення повинно бути якісним.

Актуалізація опорних знань п’ятикласників

 

III. Ознайомлення п’ятикласників з темою, метою й завданнями уроку

 

ІV. Опрацювання теоретичного матеріалу (див. додаток)

Дати відповіді на запитання:

1) Які якості мовлення ви знаєте?

2) У чому виявляється правильність мовлення?

3) Назвати норми української літературної мови.

4) Чи обов’язково знати норми літературної мови? Пояснити.

 

Робота над текстом з метою актуалізації опорних знань школярів

Прочитати текст. Визначити основну думку. Дібрати заголовок.

Хата Чернявських у Шепоті завжди бриніла музикою… Грали тут скрипки, дзвеніли струни цимбал, заливались трелями захмелілі флояри….

Хата Чернявських завжди була гостинною, гамірною, веселою… Лунали тут співанки зринали дотепні жарти, тяглися цікаві оповіді… Так було завжди, коли зберуться втомлені роботою люди, щоб відпочити, зберуться спраглі до дзвону мелодій…

Найчастіше в господу Чернявських приходили музики. Завітає якийсь, навіть незнайомий чоловік, і господар безпомилково вказує: свіжий гість-музикант. А між музикантами балачка зав’язується швидко (Ю. Яновський).

Усно пояснити орфограми і пунктограми.

Звернути увагу на виділені слова. Дібрати до них синоніми, пояснити значення.

Лексична робота. (Цимбали — старовинний музичний іструмент, що складається з дерев’яного корпусу і металевих струн, на яких грають, ударяючи молоточками або паличками. Флояра — басова сопілка-зубівка, майже метрової довжини, поширена на Гуцульщині; дудка)

 

Вироблення орфографічних навичок для уникнення морфологічних помилок

Прочитати. Про що йдеться в тексті? Списати, вставляючи пропущені закінчення. Визначити рід і відмінок прикметників. Українськ.. музика та подія є найрозкішніш.. з усіх гілок світов.. народн.. творчості. Мінорн.. за змістом, смуга.., навіть у своєму весел.., пориві, українськ.. пісня славиться всіма знавцями на перше місце в музиці всіх народів. Українськ.. думи, що через століття передавалися Гомерами України — кобзарями, світять свої.. барвами, почуваннями, лицарством у любові й ворожнечі, розмахом козацьк.. відваги (За А. Луначарським).

Виділити орфограми в словах і пояснити їх.

З’ясувати лексичне значення слова мінор. (Мінор — музичний акорд; у переносному значенні — смутний настрій). У разі потреби звертатися до словника.

 

Дослідження-пошук (розвиток морфологічних і синтаксичних навичок)

Розкрити дужки і скласти словосполучення.

1) Навчати (мова); впливати (рішення); дякувати (батьки); вітати (друзі); опановувати (знання); ігнорувати (думка); милуватися (село); запобігати (помилки).

2) Припливали, добратися, досягти — берег; говорити, розмовляти, розповідати — сестра; надіятися, сподіватися, уповати — друг.

Дібрати синоніми до виділеного слова. Скласти з ним речення.

Навчальне редагування

Виправити лексичні помилки, спричинені змішуванням двох мов. Не мішай мені; вулиці пересікаються; опасний поворот; нажми на тормоз; купіть пирожене; бумажні салфетки; розбитий стакан; мебельний магазин; корзина з клубнікою.

 

 

V. Підсумок уроку

Розглянути таблицю. Зробити висновок про види помилок і способи їх уникнення.

Види помилок

Орфографічні

Морфологічні

Синтаксичні

Пунктуаційні

Лексичні

• неправильне написання слів:історічний (історичний)

• сплутування категорій роду і числа: продажа (продаж), моя (мій) підпис;

• неправильне відмінювання слів: кручою (кручею), лебедей (лебедів)

• неправильна побудова словосполучень і речень:  говорити на українській мові (українською мовою);

• неправильне вживання дієприкметникових зворотів: «книжка розповідаюча» (книжка, що розповідає про українську мову)

• пропущені або зайві розділові знаки: У пісні і біль і туга і мрії на краще (Упісні і біль, і туга, і мріїна краще)

• перенос окремих слів і словосполучень з російської мови в українську приймати участь (брати);

• фразеологічні русизми: гра по правилам (гра за правилами)

Змістові помилки:

1) Тема розкрита неповно;

2) є щось зайве;

3) про щось сказано недостатньо;

4) думки викладаються непослідовно;

5) нечітко розкривається основна думка.

 

VI. Домашнє завдання

Скласти зв’язне монологічне висловлювання про види помилок.

 

docx
Додав(-ла)
Барбан Ганна
Додано
14 травня 2020
Переглядів
1964
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку