Дружківський фаховий коледж Донбаської державної машинобудівної академії
Циклова комісія “Фізико-математичних дисциплін”
ЗАТВЕРДЖУЮ
Голова циклової комісії
Потапова С.М.
_______________
“___”________________2020 року
РОБОЧА ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
ХІМІЯ
шифр та найменування галузі знань 05 Соціальні та поведінкові науки;
12 Інформаційні технології;
13 Механічна інженерія
код та найменування спеціальності 051 Економіка
121 Інженерія програмного забезпечення
136 Металургія
131 Прикладна механіка
133 Галузеве машинобудування
відділення денне
Освітньо-кваліфікаційний рівень: загальноосвітня підготовка
2020 — 2021 навчальний рік
Робоча програма дисципліни «Хімія» для студентів денного відділення за найменуваннями галузей знань:
05 Соціальні та поведінкові науки;
12 Інформаційні технології;
13 Механічна інженерія
та спеціальностей:
051 Економіка
121 Інженерія програмного забезпечення
136 Металургія
131 Прикладна механіка
133 Галузеве машинобудування
«___» ________, 2020 року
Розробник: викладач хімії, спеціаліст ІІ категорії Геращенко Т.С.
Робоча програма затверджена на засіданні циклової комісії “Фізико-математичних дисциплін”
Протокол від «____»________________2020 року № _____
Голова циклової комісії _______________________ (Потапова С.М.)
«_____»___________________ 2020 року
Схвалено методичною радою
Протокол від «___» ________________2020 року №_____
«_____»___________________ 2020 року
Голова _____________________ (Білоцерковець І.В.)
1. Опис навчальної дисципліни
Найменування показників |
Галузь знань, напрям підготовки, освітньо-кваліфікаційний рівень |
Характеристика навчальної дисципліни |
|
Денна форма навчання |
Заочна форма навчання |
||
Кількість кредитів — 1,3 |
Галузі знань: 05 Соціальні та поведінкові науки; 12 Інформаційні технології; 13 Механічна інженерія |
Загальноосвітня |
|
Модулів - 2 |
Спеціальності (професійне спрямування): 051 Економіка 121 Інженерія програмного забезпечення 136 Металургія 131 Прикладна механіка 133 Галузеве машинобудування» |
Рік підготовки |
|
Змістових модулів - 4 |
1-й |
-й |
|
Загальна кількість — 122 годин |
Семестр |
||
2-й |
-й |
||
Годин для денної форми навчання: аудиторних — 82 самостійної роботи студентів - 40 |
Освітньо-кваліфікаційний рівень: Загальноосвітня підготовка |
Лекції |
|
40 год |
год |
||
Практичні, семінарські |
|||
32 год |
год |
||
Лабораторні |
|||
10 год |
год |
||
Самостійна робота |
|||
40 год |
год |
||
Індивідуальні завдання: 0 год |
|||
Вид контролю: залік |
Співвідношення кількості годин аудиторних занять до самостійної і індивідуальної роботи становить:
Для денної форми навчання — 82/40
мета:
Завдання:
У результаті вивчення навчальної дисципліни студенти повинні знати:
Вміти:
Модуль 1
Змістовий модуль 1
Повторення початкових понять про органічні речовини.
Тема 1. Теорія будови органічних сполук.
Теорія будови органічних сполук. Явище ізомерії. Класифікація органічних сполук.
Тема 2. Вуглеводні
Алкани. Хімічні властивості алканів.Алкени і алкіни. Хімічні та фізичні властивості етену та етину.Арени. Хімічні властивості. Розв'язанна експериментальних задач з теми вуглеводні.
Тема 3. Оксигеновмісні органічні сполуки.
Спирти. Поняття про характеристичну групу. Фенол. Склад і будова молекули. Фізичні та хімічні властивості Альдегіди. Склад, будова, хімічні властивості.Карюонові кислоти, їх поширення в природі та класифікація.Естери. Класифікація жирів. Їх хімічні властивості та класифікація.Вуглеводи. Класифікаці. Утворення й поширення в природі. Розв'язання експериментальних задач з теми оксигеновмісні органічні сполуки.
Змістовий модуль 2
Тема 4. Нітрогеновмісні органічні сполуки.
Насичені та ненасичені ароматичні аміни. Аміни, як органічні основи. Амінокислоти, склад і будова молекул, загальні і структурні формули.Білки як високомолекулярні сполуки.
Тема 5. Синтетичні високомолекулярні речовини і синтетичні матеріали на їх основі.
Синтетичні високомолекулярні речовини. Реакція полімеризації і поліконденсації. Каучуки, гума. Вплив полімерних матеріалів на здоров'я людини та довкілля. Розв'язання експериментальних задач. Зв'язки між класами органічних речовин. Загальні поняття про БАДи. Роль органічної хімії у розв’язуванні сировинної, енергетич-ної, продовольчої проблем, створенні нових матеріалів.
Модуль 2
Змістовий модуль 3.
Тема 6 . Періодичний закон і періодична система хімічних елементів.
Електронні і графічні електронні формули атомів. Принцип мінімальної енергії. Збуджений стан атома. Ступені окиснення елементів.
Тема 7. Хімічний зв'язок і будова речовини.
Йонний, ковалентний, металічний і водневий хімічні зв'язки. Донорно-акцепторний механізм утворення. Використання речовин з різними видами хімічних зв'язків у техніці. Кристалічні і аморфні стани твердих речовин. Заленість фізичних та хімічних властивостей від їхньої будови.
Змістовий модуль 4.
Тема 8. Хімічні реакції.
Необоротні і оборотні хімічні процеси. Хімічна рівновага. Принцип Ле Шательє. Гідроліз солей. Принципи гідролізу. Поняття про гальванічний елемент як хімічне джерело електричного струму.
Тема 9. Неорганічні речовини і їхні властивості.
Неметали. Загальна характеристика неметалів. Фізичні властивості.Алотропія. Алотропні модифікації речовин неметалічних елементів.Явище адсорбції. Види адсорбентівОкисні та відновні властивості неметалів. Застосування неметалів.Сполуки неметалічних елементів з Гідрогеном. Особливості водних розчинів цих сполук, їх застосування.Оксиди неметалічних елементів, їх уміст в атмосфері.Кислоти. Кислотні дощі. Особливості взаємодії металів з нітратною і концентрованою сульфатною кислотами.Загальна характеристика металів. Фізичні властивості металів на основі їхньої будови. Алюміній і залізо: фізичні і хімічні властивості. Застосування металів та їхніх сплавів.Основи. Властивості, застосування гідроксидів Натрію і Кальцію. Солі, їх поширення в природі. Середні та кислі солі. Поняття про жорсткість води та способи її усунення. Сучасні силікатні матеріали.Мінеральні добрива. Поняття про кислотні та лужні ґрунти.
Якісні реакції на деякі йони.Біологічне значення металічних і неметалічних елементів.
Генетичні зв’язки між основними класами неорганічних сполук.
Тема 10. Хімія і прогрес людства.
Роль хімії у створенні нових матеріалів, розвитку нових напрямів технологій, розв’язанні продовольчої, сировинної, енергетичної, екологічної проблем. "Зелена” хімія та її основні задачі. Сучасні завдання перед хімічною наукою та хімічною технологією.
4. Структура навчальної дисципліни
№ заняття |
Назви змістових модулей і тем |
Кількість годин |
||||||
Усього |
Лек. |
Лаб. |
Прак. |
Сем. |
С.Р. |
Д/з |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
||
Модуль1 |
||||||||
Змістовий модуль1 |
||||||||
|
Повторення початкових понять про органічні речовини. |
4 |
|
|
|
4 |
|
|
1 |
Склад, властивості та застосування окремих представників вуглеводнів. |
2 |
|
|
|
2 |
|
[1] c. 10-12 |
2 |
Оксигеновмісні та нітрогеновмісні органічні речовини та їх вплив на організм людини |
2 |
|
|
|
2 |
|
[1] c. 15-17 |
|
Тема 1. Теорія будови органічних сполук. |
4 |
4 |
|
|
|
|
|
3 |
Теорія будови органічних сполук. Явище ізомерії. |
2 |
2 |
|
|
|
|
[1]1 c. 18-22 |
4 |
Класифікація органічних сполук. |
2 |
2 |
|
|
|
|
[2] c. 28-29 |
|
Тема 2. Вуглеводні |
8 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
|
5 |
Алкани. Хімічні властивості алканів. |
2 |
2 |
|
|
|
|
[1] c. 26-30 |
6 |
Алкени і алкіни. Хімічні та фізичні властивості етену та етину. |
2 |
|
|
2 |
|
|
[2] c. 33-36 |
7 |
Арени. Хімічні властивості. |
2 |
|
|
|
2 |
|
[1] c. 30-32 |
8 |
Розв'язанна експериментальних задач з теми вуглеводні. |
2 |
|
2 |
|
|
|
[1] c.33 |
|
Тема 3. Оксигеновмісні органічні сполуки. |
14 |
6 |
2 |
|
|
6 |
|
9 |
Спирти. Поняття про характеристичну групу. |
2 |
2 |
|
|
|
|
[1] c. 35-38 |
|
Фенол. Склад і будова молекули. Фізичні та хімічні властивості |
2 |
|
|
|
|
2 |
[1] c. 40 №1,4,6,9 |
|
Альдегіди. Склад, будова, хімічні властивості. |
2 |
|
|
|
|
2 |
консп |
10 |
Карюонові кислоти, їх поширення в природі та класифікація. |
2 |
2 |
|
|
|
|
Запис в зош. |
|
Естери. Класифікація жирів. Їх хімічні властивості та класифікація. |
2 |
|
|
|
|
2 |
[3] c. 35-38 |
11 |
Вуглеводи. Класифікаці. Утворення й поширення в природі. |
2 |
2 |
|
|
|
|
[2] c. 35-38 |
12 |
Розв'язання експериментальних задач з теми оксигеновмісні органічні сполуки. |
2 |
|
2 |
|
|
|
Консп.
|
|
Разом за змістовий модуль 1 |
30 |
12 |
4 |
2 |
6 |
6 |
|
Змістовий модуль 2 |
||||||||
|
Тема 4. Нітрогеновмісні органічні сполуки. |
6 |
2 |
|
|
2 |
2 |
|
13 |
Насичені та ненасичені ароматичні аміни.Аміни, як органічні основи. |
2 |
2 |
|
|
|
|
[2] c. 43-45 |
14 |
Амінокислоти, склад і будова молекул, загальні і структурні формули. |
2 |
|
|
|
2 |
|
[2] c. 45-47 |
|
Білки як високомолекулярні сполуки. |
2 |
|
|
|
|
2 |
[1] c. 51-58 |
|
Тема 5. Синтетичні високомолекулярні речовини і синтетичні матеріали на їх основі. |
16 |
2 |
2 |
2 |
|
10 |
|
|
Синтетичні високомолекулярні речовини. Реакція полімеризації і поліконденсації. Каучуки, гума. |
2 |
|
|
|
|
2 |
консп |
|
Вплив полімерних матеріалів на здоров'я людини та довкілля. |
4 |
|
|
|
|
4 |
[1] c. 61-64 |
15 |
Розв'язання експериментальних задач. |
4 |
|
2 |
|
|
2 |
[1] c. 65-70 |
16 |
Зв'язки між класами органічних речовин. Загальні поняття про БАДи. |
2 |
2 |
|
|
|
|
Опорні схеми |
|
Роль органічної хімії у розв’язуванні сировинної, енергетич-ної, продовольчої проблем, створенні нових матеріалів. |
2 |
|
|
|
|
2 |
|
17 |
Залікове заняття за змістовий модуль2. |
2 |
|
|
2 |
|
|
Консп. |
|
Разом за модуль 1 |
52 |
16 |
6 |
4 |
8 |
18 |
|
Модуль 2 |
||||||||
Змістовий модуль 3 |
||||||||
|
Тема 6 . Періодичний закон і періодична система хімічних елементів. |
4 |
2 |
|
2 |
|
|
|
18 |
Електронні і графічні електронні формули атомів. Принцип мінімальної енергії. |
2 |
2 |
|
|
|
|
консп |
19 |
Збуджений стан атома. Ступені окиснення елементів. |
2 |
|
|
2 |
|
|
[2] c. 60-68 |
|
Тема 7. Хімічний зв'язок і будова речовини. |
12 |
2 |
2 |
|
|
8 |
|
20 |
Йонний, ковалентний, металічний і водневий хімічні зв'язки. Донорно-акцепторний механізм утворення. |
2 |
2 |
|
|
|
|
[2] c 70-75 |
|
Використання речовин з різними видами хімічних зв'язків у техніці. |
2 |
|
|
|
|
2 |
консп |
|
Кристалічні і аморфні стани твердих речовин. Заленість фізичних та хімічних властивостей від їхньої будови. |
4 |
|
|
|
|
4 |
[2] c. 80-82 |
21 |
Розв'язання експериментальних задач. |
4 |
|
2 |
|
|
2 |
[2] c. 84, №1,2,5,8,12 |
Змістовий модуль 4 |
||||||||
|
Тема 8. Хімічні реакції. |
6 |
2 |
|
2 |
|
2 |
|
22 |
Необоротні і оборотні хімічні процеси. Хімічна рівновага. Принцип Ле Шательє. |
2 |
2 |
|
|
|
|
консп |
23 |
Гідроліз солей. Принципи гідролізу. |
2 |
|
|
2 |
|
|
[2] c. 102 |
|
Поняття про гальванічний елемент як хімічне джерело електричного струму. |
2 |
|
|
|
|
2 |
консп |
|
Тема 9. Неорганічні речовини і їхні властивості. |
36 |
16 |
|
6 |
2 |
12 |
|
24 |
Неметали. Загальна характеристика неметалів. Фізичні властивості. |
2 |
2 |
|
|
|
|
[2], c. 120-126 |
|
Алотропія. Алотропні модифікації речовин неметалічних елементів. |
2 |
|
|
|
|
2 |
консп |
|
Явище адсорбції. Види адсорбентів |
2 |
|
|
|
|
2 |
консп |
|
Окисні та відновні властивості неметалів. Застосування неметалів. |
2 |
|
|
|
|
2 |
Запис в зош. |
25 |
Сполуки неметалічних елементів з Гідрогеном. Особливості водних розчинів цих сполук, їх застосування. |
2 |
2 |
|
|
|
|
[1] c. 80-85 |
26 |
Оксиди неметалічних елементів, їх уміст в атмосфері. |
2 |
2 |
|
|
|
|
[1] c. 86-88 |
27 |
Кислоти. Кислотні дощі. |
2 |
|
|
2 |
|
|
[1] c. 90-94 |
28 |
Особливості взаємодії металів з нітратною і концентрованою сульфатною кислотами. |
2 |
2 |
|
|
|
|
[2], c. 128-130 |
29 |
Загальна характеристика металів. Фізичні властивості металів на основі їхньої будови. |
2 |
|
|
2 |
|
|
[2], c. 132 №3,4,6 |
30 |
Алюміній і залізо: фізичні і хімічні властивості. |
2 |
2 |
|
|
|
|
[2], c. 133-137 |
31 |
Застосування металів та їхніх сплавів. |
2 |
|
|
|
2 |
|
Метод |
32 |
Основи. Властивості, застосування гідроксидів Натрію і Кальцію. |
2 |
|
|
2 |
|
|
[1] c. 95-97 |
33 |
Солі, їх поширення в природі. Середні та кислі солі. |
2 |
2 |
|
|
|
|
[1] c. 97-99 |
|
Поняття про жорсткість води та способи її усунення. |
2 |
|
|
|
|
2 |
[1] c. 104-106 |
|
Сучасні силікатні матеріали. |
2 |
|
|
|
|
2 |
[1] c. 109-112 |
34 |
Мінеральні добрива. Поняття про кислотні та лужні ґрунти. Якісні реакції на деякі йони. |
4 |
2 |
|
|
|
2 |
[2], c. 133-137 |
35 |
Біологічне значення металічних і неметалічних елементів. Генетичні зв’язки між основними класами неорганічних сполук. |
2 |
2 |
|
|
|
|
[2], c. 133-137 |
|
Тема 10. Хімія і прогрес людства. |
12 |
2 |
2 |
4 |
4 |
0 |
|
36, 37 |
Роль хімії у створенні нових матеріалів, розвитку нових напрямів технологій, розв’язанні продовольчої, сировинної, енергетичної, екологічної проблем. |
4 |
2 |
|
|
2 |
|
[2], c. 133-137 |
38 |
"Зелена” хімія та її основні задачі. |
2 |
|
|
2 |
|
|
консп |
39, 40 |
Сучасні завдання перед хімічною наукою та хімічною технологією. |
4 |
|
2 |
|
2 |
|
консп |
41 |
Залікове заняття за семестр. |
2 |
|
|
2 |
|
|
|
|
Усього за модуль 2 |
70 |
24 |
4 |
1 |
6 |
20 |
|
|
Разом за курс |
122 |
40 |
10 |
18 |
14 |
40 |
|
5. Теми семінарських занять
№ з/п |
Назви теми |
Кількість годин |
1 |
Склад, властивості та застосування окремих представників вуглеводнів. |
2 |
2 |
Оксигеновмісні та нітрогеновмісні органічні речовини та їх вплив на організм людини |
2 |
3 |
Арени. Хімічні властивості. |
2 |
4 |
Амінокислоти, склад і будова молекул, загальні і структурні формули. |
2 |
5 |
Застосування металів та їхніх сплавів. |
2 |
6 |
Роль хімії у створенні нових матеріалів, розвитку нових напрямів технологій, розв’язанні продовольчої, сировинної, енергетичної, екологічної проблем. |
2 |
4 |
Сучасні завдання перед хімічною наукою та хімічною технологією. |
2 |
Разом |
|
14 |
6. Теми лабораторних занять
№ з/п |
Назва теми |
Кількість годин |
1 |
Розв'язанна експериментальних задач з теми вуглеводні. |
2 |
2 |
Розв'язання експериментальних задач з теми оксигеновмісні органічні сполуки. |
2 |
3 |
Розв'язання експериментальних задач. |
2 |
4 |
Розв'язування експериментальних задач з теми “Хімічний зв'язок і будова речовин” |
2 |
5 |
Сучасні завдання перед хімічною наукою та хімічною технологією. |
2 |
Разом |
|
10 |
7. Самостійна робота.
№ з/п |
Назва теми |
Кількість годин |
1 |
Фенол. Склад і будова молекули. Фізичні та хімічні властивості. |
2 |
2 |
Альдегіди. Склад, будова, хімічні властивості. |
2 |
3 |
Естери. Класифікація жирів. Їх хімічні властивості та класифікація. |
2 |
4 |
Білки як високомолекулярні сполуки. |
2 |
5 |
Синтетичні високомолекулярні речовини. Реакція полімеризації і поліконденсації. Каучуки, гума. |
2 |
6 |
Вплив полімерних матеріалів на здоров'я людини та довкілля. |
4 |
7 |
Роль органічної хімії у розв’язуванні сировинної, енергетич-ної, продовольчої проблем, створенні нових матеріалів. |
2 |
8 |
Розв'язання експериментальних задач. |
2 |
9 |
Використання речовин з різними видами хімічних зв'язків у техніці. |
2 |
10 |
Кристалічні і аморфні стани твердих речовин. Заленість фізичних та хімічних властивостей від їхньої будови. |
4 |
11 |
Розв'язання експериментальних задач. |
2 |
12 |
Поняття про гальванічний елемент як хімічне джерело електричного струму. |
2 |
13 |
Алотропія. Алотропні модифікації речовин неметалічних елементів. |
2 |
14 |
Явище адсорбції. Види адсорбентів |
2 |
15 |
Окисні та відновні властивості неметалів. Застосування неметалів. |
2 |
11 |
Поняття про жорсткість води та способи її усунення. |
2 |
12 |
Сучасні силікатні матеріали. |
2 |
13 |
Мінеральні добрива. Поняття про кислотні та лужні ґрунти. Якісні реакції на деякі йони. |
2 |
Разом |
|
30 |
Витяг з навчального плану:
Основна:
Додаткова: