Департамент освіти і науки виконкому Криворізької міської ради
Відділ освіти виконкому Інгулецької районної у місті ради
Криворізька загальноосвітня школа I-III ступенів №59
РОБОЧИЙ ЗОШИТ
для практичних занять за навчальною програмою з позашкільної освіти еколого-натуралістичного напряму «ПРИРОДА РІДНОГО КРАЮ»
(Автори: Васютіна Т. М., Драган О. А., Трегубова Л. А.)
«Юні природознавці»
Підготувала:
керівник гуртка
Кацило Катерина Сергіївна
Кривий Ріг
2020
ВСТУП
Мета розробки - розширення, систематизація і поглиблення знань про природу рідного краю, перспективи використання місцевих ресурсів в інтересах краю і країни, розкритті закономірностей природних процесів і явищ, що відбуваються у регіоні; засвоєнні основ екологічних знань, перетворенні теоретичних знань у стійкі переконання, формуванні у вихованців активної життєвої позиції та морально-етичних правил поведінки в природному і соціальному оточенні.
Досягнення мети передбачає вирішення таких завдань:
набуття досвіду навчально-пізнавальної природничої діяльності;
розвиток дослідницьких умінь, спостережливості за явищами природи; виховання любові до рідної природи на основі пізнання її цінності;
формування екологічно активної позиції, прагнення діяти для збереження довкілля і досягнення цілей сталого розвитку суспільства;
формування практичних умінь поліпшення стану природного середовища своєї місцевості, оздоровлення довкілля, навичок екологічно доцільної поведінки.
Навчальна програма з позашкільної освіти еколого-натуралістичного напряму «ПРИРОДА РІДНОГО КРАЮ» 2 роки навчання «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (лист Міністерства освіти і науки України від 11.11.2015 №1/11-16378) передбачає 2 роки навчання. Вона передбачає вивчення компонентів неживої і живої природи, роботу над екологічними, дослідницькими, творчими, інформаційними, прикладними проектами, проведення фенологічних спостережень, дослідницької роботи. У процесі проведення досліджень у вихованців розвивається спостережливість, формується уміння виявляти взаємозв'язки і залежності в природі та суспільстві, здатність їх пояснити і зафіксувати. Зміст навчальної програми реалізується за допомогою таких методів навчання: аудіальних, візуальних, методів евристичного навчання (евристичного спостереження, прогнозування, образного бачення), методу проектів тощо та форм: вікторин, екскурсій, практичних робіт на навчальнодослідних земельних ділянках тощо.
Матеріал подано в цікавій та доступній формі з урахуванням психологічних особливостей дітей. Призначено для вихованців гуртків краєзнавчого профілю середньої вікової групи ( 11-14 років).
1. Наша Батьківщина – Україна
Завдання 1. Позначте Україну на фізичній карті світу.
Завдання 2. Позначте на карті України населений пункт, у якому ви живете.
2. Рельєф нашої місцевості
Дослідницький практикум: «Які корисні копалини є у моєму краї?».
Завдання №1. Запишіть корисні копалини своєї місцевості.
___________________________ ___________________________
___________________________ ____________________________
___________________________ ____________________________
Завдання №2.Складіть колекцію корисних копалин своєї місцевості та визначте їх властивості.
Назва корисної копалини |
Властивості |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Кліматичі явища нашого краю
Завдання 1. Запишіть обладнання для метеорологічних спостережень.
Завдання 2.Складіть прогноз погоди за місцевими ознаками та народними прикметами «Наша погода».
Місцеві ознаки |
Народні прикмети |
Прогноз погоди |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Повітря
Завдання 1. Давайте запишемо властивості повітря.
1.
2.
3.
Завдання 2. Перелічіть кімнатні рослини, які очищують повітря.
-
-
-
-
-
-
-
5. Вода у природі нашого краю
Завдання 1. Дослідити річку своєї місцевості: описати річкову долину, склад дна річки (глинисте, піщане, кам'янисте), меандри (покрученості русла), флору і фауну водного середовища, замалювати прибережні рослин.
Завдання 2. Виготовити наочний посібник про правила економії води.
Завдання 3.Покажіть на малюнку…
6. Ґрунти у природі рідного краю
Завдання 1. Складіть схему «Шари ґрунту». Визначіть і запишіть склад і властивості місцевих ґрунтів.
Завдання 2. Визначіть і запишіть склад ґрунту навчально-дослідної земельної ділянки.
7. Рослини нашого краю
Завдання 1. Визначіть і запишіть найпоширеніші рослини своєї місцевості, встановіть їх життєві форми (дерево, кущ, трав'яниста рослина).
Завдання 2. Визначте і запишіть рослини своєї місцевості, які занесені до Червоної книги України.
__________________________________________________________________
8. Дикорослі, культурні і декоративні рослини нашого краю
Завдання 1. Замалювати найпоширеніші культурні рослини рідного краю.
Завдання 2. Записати лікарські рослини своєї місцевості, що занесені до Червоної книги України.
9. Гриби нашого краю
Завдання 1. Вивчити які гриби їстівні, а які отруйні!
Завдання 2. Скласти правила безпечної поведінки з грибами в природі.
__________________________________________________________________
10. Дослідницька робота на навчально-дослідній земельній ділянці
Ведення щоденника дослідницької роботи
Щоденник дослідницької роботи
Учнів_____класу____________________школи
З досліду (тема) _________________________________________________
_______________________________________________________________
200____рік
Список використаної літератури
Барна М. М., Похила Л. С., Шевчик Л. О., Яцук Г. Ф. Біологія для допитливих. II частина. Царство тварини. - Тернопіль: Навчальна книга - Богдан, 2002. - 144 с.
Бех І. Д. Виховання особистості : у 2-х кн. Кн. 2 : Особистісно-орієнтований підхід : теоретико-технологічні засади: наук, видання /І.Д. Бех. - К. : Либідь, 2003. - 344 с.
Біда О., Прокопенко Л. «Я і Україна». Сільськогосподарська праця. Методика викладання (теоретичні основи): Навчально-методичний посібник для студентів педагогічних фак-в вищих навч. закладів та класоводів. - К.: Перун, 2001. - 605 с.
Борейко В. Е. Краткий словарь по экологической этике / В. Е. Борейко, Н. В. Морохин. - К.: Киевский зколого-культурный центр, 2001. – 31 с.
Борейко В. Е. Прорыв в экологическую этику. - К.: Киевский зкологокультурный центр, 2001. - 204 с.
Борейко В.Є.Экологическая этика в школе. Учебное пособие. - К.: Киевский эколого-культурный центр, 2004. - 344 с.
Васютіна Т. М., Золотар О. М. Етноекологічний календар природи: Пос. для вчит. та учня / За ред. І. В. Мороза. - Тернопіль: Навчальна книга - Богдан, 2007. - 168 с.
Войцехівський М. Ф. Таємниці води: посіб. для вчителів та учнів основної школи загальноосвіт. навч. закл. / М. Ф. Войцехівський, С. В. Василенко. - К. : Навч. книга, 2008. - 32 с.
Грущинська І. В. Як спостерігати за природою. Читанка з природознавства: Навчальний посібник./ І. В. Грущинська. - Тернопіль: Навчальна книга - Богдан, 2009. - 296 с.
Данилко О. Будь природі другом: еколог, проекти, сцен. пік. свят: для учнів 1-4 кл. / О. Данилко, П. Вашковська. - Тернопіль : Підручники і посібники, 2008. - 96 с.
Державний стандарт початкової загальної освіти. Освітня галузь "Природознавство // Поч. шк. - 2011. - № 7. - С. 4-5, 14-15.
Енергозбереження. Посібник з раціонального використання ресурсів та енергій для учнів загальноосвітньої школи / [Мельникова О. В., Праховик А. В., ДагАрнеХойстад та ін.] - [2-е вид.]. - К., 2004. - 104 с.
Загальна методика навчання біології: Навч. посібник / І. В. Мороз, А. В. Степанюк, О. Д. Гончар та ін..; За ред. І. В. Мороза. - К.: Либідь, 2006. -592 с.
Зелений пакет. Посібник для вчителя. - К. : ТОВ «Видавничий будинок «Аванпост-Прим», 2002. - 256 с.
Кобеньок Г. В. Веселий мурашник : посібник з екологічного виховання для дітей шкільного віку / Г. В. Кобеньок. – WetlandsInternationalBlackSeaProgramme, 2007. - 50 с.
Крюкова О. В. Знай, люби та бережи рідну природу! : Програма і методичні рекомендації щодо формування екологічно доцільної поведінки учнів 4 класів загальноосвітніх шкіл : навчальний посібник для вчителів початкових класів / О. В. Крюкова. - Донецьк : ДонОІППО, 2003.-43с.
Майхрук М. І. Позакласна робота з природознавства. 1 - 4 класи. Посібник для вчителя / М. І. Майхрук. - Тернопіль : Навчальна книга - Богдан, 2007.- 112с.
Навчальні програми для загальноосвітніх навч. закл. Із навчанням українською мовою. 1-4 класи. - К.: Видавничий дім «Освіта», 2012. - 392с. Назаренко Л. Догляд за рослинами живого куточка // Біологія і хімія в школі.-1998.-№ 2. Назаренко Л. Догляд за рослинами живого куточка // Біологія і хімія в ш к ол і.- 19 9 9 .-№ 1 . Нарочна Л. К. та ін. Методика викладання курсу «Я і Україна»: Навч. посібник / Л.К. Нарочна, Г. В. Ковальчук, К. Д. Гончарова. 2-ге вид., перероб. і допов. - К.: Вища шк., 1990. - 302 с.
Пометун О. І. Моя щаслива планета: Уроки для стійкого розвитку : Метод, посіб. для вчит. 3-4 кл. загальноосвіт. навч. закл. / О. І. Пометун, О. В. Онопрієнко, А. Д. Цймбалару. - К.: Видавничий дім "Освіта", 2012.-112с. Пономаренко Л. В. Дорога в дивосвіт. Посібник для вчителя / Л. В. Пономаренко. - Харків : Основа, 2012. - 160 с.
Пустовіт Г. П. Екологічне виховання учнів початкових класів у позашкільних навчальних закладах. К.: 2002- 270 с.
Райков Б. Е., Римский-Корсаков М. Н. Зоологические экскурсии. - М.: Топикал, 1994. - 640 с.
Степанюк А. В., Герц І. І. Біоетика. Посібник. - Тернопіль: Навчальна книга - Богдан, 2001.- 144 с. Твоя планета Земля: книга для читання про природу для молодших школярів - К. : Інтерпрес , 2004. - 352 с.
Червона книга України. Рослинний світ /Під загальною редакцією Ю. Р. Шеляг-Сосонка. - К.: Українська енциклопедія імені М.П. Бажана, 1996.- 6 0 8 с .
Червона книга України. Тваринний світ. Під ред. М. М. Щербака. - К.: Українська енциклопедія імені М.П. Бажана, 1994. - 464 с.
Я пізнаю світ : Дит. енцикл. /авт. упоряд. Чижевський О. Є. - К. : Школа, 2005.-414с.
Яришева Н. Ф. Основи природознавства: Природа України. - К.: Вища школа, 1995.-335с. httр: // mon.gov.ua httр: //plants.ru httр: / www.flora.rb.ru./rasteniya httр:// uk.wikipedia.org/wiki/.