Робочий зошит учня до посібника «Природні ресурси України» 9 клас (факультативний курс) є допоміжним для вивчення факультативного курсу та спрощує роботу вчителя
Робочий зошит учня «Природні ресурси України» 9 клас
Для чого потрібні знання про природні ресурси України?
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Створення акровіршу до слова Батьківщина:
Б – багата,
А- ……________________
Т - …..________________
К- …..________________
І-…._________________
В-….________________
Щ-…________________
И-…________________
Н-…_________________
А-…_________________
Закінчіть речення:
Я сьогодні на уроці ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
На наступному уроці хочу дізнатися про ___________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Найбільше запам’яталося ___________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Як ви розумієте вислів відомого англійського зоолога Джеральда Даррелла? ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Задача №1: Обчисліть показник ресурсозабезпеченості країни кам'яним вугіллям (у роках) за такими даними:
загальні запаси кам'яного вугілля 1,5 млрд тонн,
щорічний видобуток склав 50 млн тонн.
Розв’язання:
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Задача №2: Визначте відсоток забезпечення України власною нафтою, якщо її потреби на рік становлять 50 млн т, а видобуток 4 млн т.
Розв’язання:
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Закінчіть речення:
Я сьогодні на уроці ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
На наступному уроці хочу дізнатися про ___________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Найбільше запам’яталося ___________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Чи можна вважати Україну багатою на корисні копалини європейською державою? ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Закінчіть речення:
Корині копалини це - ____________________________________________
_________________________________________________________________________
В Україні є всі види мінеральних ресурсів за походженням: ___________________
__________________________________________________________________________
До паливних корисних копалин відносять такі: ________________________________
До рудних корисних копалин відносять: ___________________________________
До нерудних корисних копалин відносять: _________________________________
Задача №1: На скільки років Україна забезпечена залізною рудою, якщо загальні запаси – 25,2 млрд.т., а щорічний видобуток становить 12 млрд. т.?
Розв’язання: _________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Задача №2: Промислові запаси України оцінюються в 48600 млн. тонн. Визначити запаси вугілля Львівсько – Волинського басейну, якщо вони становлять 2,05% від усіх запасів?
Розв’язання: ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Задача №3: Україна забезпечує свої потреби у нафті на 8%. Визначити потреби у цьому виді палива, якщо видобуток нафти становить 4 млн. тонн на рік?
Розв’язання: ________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Закінчіть речення:
Україна багата на такі природні ресурси_____________________________
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Хід роботи
Інструкція з безпеки життєдіяльності
Згадаємо правила заповнення контурних карт:
а) всі підписи виконуйте чітко, друкованими літерами;
б) моря, затоки, острови, канали підписуйте вздовж паралелей, або посередині даних територій;
в) протоки, підводні хребти і підняття, глибоководні жалоби підписуйте вздовж розташування даних територій;
г) океанічні течії позначайте червоними (теплі течії) і синіми (холодні течії) стрілочками та підписуйте їх назви відповідними кольорами;
ґ) якщо назва географічного об’єкта не вміщується на контурній карті, то в цьому місці напишіть цифру, а в легенді карти поясніть, який географічний об’єкт позначено цією цифрою.
Завдання 1. Нанесіть на контурну карту:
Завдання 2: Нанесіть на контурну карту:
Завдання 3: Нанесіть на контурну карту основні регіони та родовища видобутку горючих сланців. (Черкаська і Кіровоградська область)
Завдання 4: Нанесіть на контурну карту основні райони та родовища видобутку торфу (Київська область)
Висновок: Охарактеризуйте закономірності розміщення корисних копалин території України.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вкажіть чому корисні копалини розміщені так нерівномірно? _____________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Поясніть, як змінилось би розташування корисних копалин, якби територія України розташовувалася в таких самих широтах, але в південній півкулі? ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Доповніть речення:
Закінчіть речення:
Я сьогодні на уроці ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
На наступному уроці хочу дізнатися про ___________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Найбільше запам’яталося ___________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тема: Кліматичне районування
Терміни: клімат, погода,
кліматичне районування, вісь Воєйкова
Пояс |
Коротка характеристика |
Область |
Під область |
Помірний пояс |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Класифікація Кеппена _____________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Класифікація Берга _____________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Класифікація Докучаєва ___________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Класифікація Алісова _____________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тема: Поверхневі води, ріки,
їх класифікація, режим живлення
Як ви розумієте вислів Бориса Харчука? ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Україні багато річок. Більшість з них відносяться до басейну _______________________________ та морів, і лише річки __________________ та належать до басейну Балтійського моря. Річкова сітка нерівномірна: вона густіша на __________________ країни і ____________ на півдні країни. Річки в Україні поділяються на ______________ та ______________ . Річки тісно пов’язані з рельєфом і ______________ . ______________ визначає напрям течії, падіння і _____________ річки. А клімат визначає _____________ і ____________ . У річок України переважає мішане живлення. Найбільша річка України –____________(Славутич, Борисфен).
Тема: Озера, болота
1.Ця водна артерія є другою за протяжністю річкою Європи, яка у нижній частині протягом 175 км є природним кордоном. Бере початок у Німеччині і тече через десять країн Європи ___________________________________________________________.
2.Ця річка протікає у західній частині України. Вона бере початок на північно - східних схилах Українських Карпат на висоті близько 1000м та має назву родом із відомої легенди. ________________________________________________________
3.Вона є досить великою водною артерією, що протікає паралельно Дніпру. Вона бере початок на Подільській височині, протікає в північно – східному напрямку між Подільською та Придніпровською височинами. Це найголовніша річка південної України. _______________________________________________________________.
Найвисокогірніше озеро України _______________________________
Найбільше озеро України _____________________________________
Найглибше озеро України ____________________________________
Тема : Категорії земель
Терміни: грунт, земельний фонд,
земельні ресурси, заповідник
Закінчіть речення:
Я сьогодні на уроці ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
На наступному уроці хочу дізнатися про ___________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Найбільше запам’яталося ___________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тема : Структура земельного фонду України
Терміни: грунт, земельний фонд, земельні ресурси, заповідник
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Приридокористування – це сукупність заходів, які направлені на ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
Природокористування буває двох типів: _______________________________________
__________________________________________________________________________.
Тема: Склад і систематизація рослинних
ресурсів. Зелена і Червона книги України
Терміни: ендеміки, релікти
Ендеміки - _________________________________________________________________
__________________________________________________________________________;
Релікти - __________________________________________________________________
__________________________________________________________________________.
Тип |
Вид |
Географічне положення |
Рослинність |
Ліси
|
Хвойні |
Українські Карпати |
Ялина, сосна |
|
|
|
|
|
|
|
|
Степи
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Луки
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Болота
|
|
|
|
|
|
|
0 – зниклі, наприклад: ______________________________________________________;
І – зникаючі, наприклад: ____________________________________________________;
ІІ – вразливі, наприклад: ____________________________________________________;
ІІІ – рідкісні, наприклад: ____________________________________________________;
ІУ – невизначені, наприклад: ________________________________________________;
У – недостатньо відомі, наприклад: ___________________________________________;
УІ – відновлені, наприклад: __________________________________________________.
Тема: Критерії класифікації тваринного
світу України
Терміни: ендеміки, релікти
Регіон – зона |
Тварини |
Птахи |
Зона мішаних лісів
|
|
|
Степова зона
|
|
|
Узбережжя Чорного і Азовського морів
|
|
|
Карпатська зона
|
|
|
Долинно – річкова зона
|
|
|
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Занесені до Червоної книги України __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Занесені до Зеленої книги України ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тема: Зоогеографічне районування
Терміни: зоогеографічні округи
Назвіть тварин, які мешкають на території області ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Які тварини зовсім перестали мешкати на території України ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Більша частина території держави за біографічним районуванням належить до Європейської під області Голарктичної області; тільки Кримські гори та південне узбережжя Криму відносять до Середземноморської під області. На території України виділяють 3 зоогеографічних округи – Поліський, Український лісостеповий та Український степовий, що лежать в рамках відповідних фізико-географічних зон та три поза зональних зоогеографічних округи – Азово - Чорноморський прибережний, Кримський гірський та Карпатський гірський.
Назва округу |
Тварини |
Птахи |
Поліський зоогеографічний округ
|
|
|
Український лісостеповий зоогеографічний округ Український степовий зоогеографічний округ
|
|
|
Український Карпатський гірський зоогеографічний округ
|
|
|
Кримський гірський зоогеографічний округ
|
|
|
Азово – Чорноморський зоогеографічний округ
|
|
|
Закінчіть речення:
Я сьогодні на уроці ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
На наступному уроці хочу дізнатися про ___________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Найбільше запам’яталося ___________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тема: Мисливство
Терміни: браконьєрство, мисливство
Мисливство в Україні мало давні традиції та здійснювалося з метою:
Мисливство – це _________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
Терміни полювання встановлюють державою з урахуванням таких чинників:
Браконєрство – це _________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
Закінчіть речення:
Я сьогодні на уроці ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
На наступному уроці хочу дізнатися про ___________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Найбільше запам’яталося ___________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тема: Рибальство. Рибні ресурси України
Терміни: браконьєрство, мисливство
Початок XXI століття ознаменувався зменшенням уловів риби у природних і природно-технічних водоймах України: тільки у каскаді дніпровських водосховищ воно досягло трикратного рівня, в українській частині Дунаю - двократного, в Азовському морі - більш ніж десятикратного. Поясніть причини зменшення уловів риби в Україні.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Рибальство – це _________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
Води України мають близько _____ видів риб: 110 у річках, 180 — у морі. Серед рік України основне рибогосподарство значення мають ____________(з його приток — головне Прип'ять і Десна), нижній Дунай, менше Дністер, Південний ____ і Сіверський _______. У сточищі Дніпра налічується 66 видів риб (у пригирловій частині); основними промисловими видами є: ______________________________________________________________________.
Озерне господарство зосереджене переважно на території ______________ й у заплаві нижньої течії Дунаю. На Поліссі є 268 озер загальною площею 16 000 га; у них є 32 види риб, у тому числі: ____________________________________________________.
Найінтенсивнішою формою рибного господарства є _______________. Ставковий фонд України становить лише близько 170 000 га водної площі. Основним об'єктом тепловодного ставкового рибного господарства є ________________________________________________.
Головними центрами рибної промисловості та рибоконцервного виробництва зосереджене на узбережжі Чорного і Азовського морів і над Дніпром. Основними центрами є: ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
Закінчіть речення:
Я сьогодні на уроці _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Найбільше запам’яталося ___________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тема: Комплексне районування території України як основа регіонального природокористування
Терміни: одиниці фізико – географічного районування, природокористування
ПТК — це ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ландшафтна карта — це ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Природний ландшафт — це ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Антропогенний ландшафт — це ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
В межах території України розрізняють класи ландшафтів ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
В межах класів ландшафтів виділяються ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Фізико – географічне районування - це ______________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
Фізико – географічна країна – це ____________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Фізико – географічна зона – це _____________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Фізико – географічна провінція – це _________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Фізико – географічна область – це ___________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Хід роботи
Інструкція з безпеки життєдіяльності
ПЛАН – ХАРАКТЕРИСТИКА |
Північностепова підзона |
Середньо степова підзона |
Сухостепова підзона |
||
Фізико – географічне положення
|
|
|
|
||
Тектонічні структури
|
|
|
|
||
Рельєф і корисні копалини
|
|
|
|
||
Клімат
|
|
|
|
||
Внутрішні води
|
|
|
|
||
Ґрунти
|
|
|
|
||
Рослинний і тваринний світ
|
|
|
|
||
Природоохоронні території
|
|
|
|
||
Висновок: Вкажіть різницю в природних умовах підзон України ________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вкажіть, для якої підзони є характерним бідний рослинний і тваринний світ і з чим це пов’язано? ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
1