Робочий зошит учня 5 класу із зарубіжної літератури. Робота в зошиті розрахована на 35 уроків. Пропонуються завдання у вигляді таблиць, асоціативних кущів, схем та діаграм.
Тема. Г.К. Андерсен «Соловей»
Розподіліть характеристики
Справжній соловей |
Штучний соловей |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Бідний, обтяжений турботами рибалка, коли вночі випливав закидати свої сіті, зупинявся і слухав його спів.
2. Жив у гіллях дерев, що звисають над водою.
3. Маленька сіренька пташка.
4. Співав так чудово, що на очах імператора виступили сльози і покотились по обличчю.
5. Співав по-своєму.
6. Тридцять три рази проспівала вона одну й ту ж мелодію і не заморилася.
7. Пташка могла співати одну з мелодій.
8. Вона поводила хвостиком вгору та вниз і блищала сріблом та золотом.
9. Виглядала далеко миліше: вона блищала, як браслет або брошка.
10. Можна розібрати її і показати всю будову всередині
Скласти гроно «Живий соловей» та «Штучний соловей».
Урок 15
Тема. Оскар Уальд «Хлопчик-зірка»
___________________ ____________________________
__________________________ ____________________________
_________________________ ______________________________
________________________ __________________________
_______________________ _________________________
_______________________ ____________________
Урок
Тема. Природа і людина. Джон Кітс «Про коника та цвіркуна»
Епітет – художнє означення.
Наприклад: золоте серце, струнка берізка.
Метафора – перенесення рис з одного предмета на інший за подібністю, схожістю.
Наприклад: береза плаче, сонечко всміхається.
Скласти паспорт поезії «Про коника та цвіркуна»
Назва |
|
Автор |
|
Тема |
|
Ідея |
|
Образи |
|
Епітети |
|
Метафори
|
|
Урок
Тема. Й.В. Гете «Нічна пісня мандрівника», Г.Гейне «Задзвени із глибини»
Інформаційне гроно «Поет Гете»
Тема________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ідея___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Засоби виразності
Епітети |
Метафори |
Ключова фраза |
|
|
|
Якою постає троянда у поезії Генріха Гейне?
Урок №2
Народні та літературні казки. Індійська народна казка «Фарбований шакал»
Казка – твір про вигадані, авантюрні чи фантастичні події.
Казки
Народні літературні
Про тварин Чарівні Соціально-
побутові
Казка про тварин |
Чарівна казка |
Соціально-побутова казка |
|
|
|
КАЗКА
зачин основна (розповідна) частина кінцівка
Мандрівний сюжет – наявність у різних народів власних казок на одну й ту саму тему.
Алегорія – перенесення людських рис на тварин, рослин.
Робота з казкою
1.Доведіть , що « Фарбований шакал» - казка.
2.До якого виду належить ця казка?
3.Назвіть дійових осіб казки.
5. Розфарбуйте ілюстрацію до казки.
Виправте змістові помилки.
А) Коли Чандарава з’явився в місті, з усіх сторін до нього збіглися шакали.
Б) Чандарава сказав, що його створив бог Шіва.
В) Чандарава викрив себе, коли з нього змилася синя фарба.
Урок
Тема. Е. Сетон-Томпсон «Лобо»
Е_________________________________________
Р________________________________________
Н__________________________________________
Е___________________________________________
С____________________________________________
Т____________________________________________
Оповідання – невеликий прозовий твір про одну чи кілька подій з життя персонажа.
Анімаліст – художник або письменник, який зображує твар
Складання характеристики Лобо.
Зовнішність та риси вдачі |
Цитати |
|
Справжній велетень, могутня шия, очі ясні й чисті, могутні ікла. |
|
Старий Лобо - справжній велетень - був надзвичайно дужим і хитрим звіром. Лобо наздогнав [телицю], люто вп’явся в горло, і, вгрузаючи в землю лапами, різко спинився. Від могутнього ривка телиця повалилася, задерши ратиці догори. |
|
Зграя Лобо була невеликою. Може, він сам не хотів збільшувати ватаги, а може, всіх відлякувала його аж надто лиха вдача.
|
|
Терпець Лобо урвався, з горла вихопилося глухе виття, він стрімголов помчав на череду. |
|
Могутнім володарем, чия свавільна влада простяглася на весь край, був тут старий сірий вовк. |
|
Гострий нюх ватажка завжди визначав людський запах і давав їм можливість уникнути неминучої загибелі. |
|
Він ніколи не схибив: завжди непомильно розпізнавав приманку. Лобо... неухильно обминав небезпеку, розв'язуючи всі мої головоломки... Ватажка не так легко було обдурити... |
|
Якийсь добрий звіриний янгол літав на дюйм над ним і охороняв від небезпеки, що чигала на нього. |
|
Ніколи не нападав на людину й всіляко уникав зустрічі з нею. Лобо боявся лише вогнепальної зброї. |
|
Він-бо не хотів її кидати, але нічим не міг зарадити біді, порятувати. Старий ватажок блукав мов неприкаяний, сподіваючись знайти Бланку. |
|
Старий ватажок не брав участі в розправі. Він уже кликав [зграю] в скрутну мить, і ніхто не прибіг на допомогу. Більше він кликати не схотів. |
Урок
Тема. Е. Сетон-Томпсон. «Лобо». Характеристика центральних образів оповідання
«Суть протистояння хижака і людини»
Лобо |
Мисливець |
|
Боронить своє майно, прагне позбутися
зграї. |
|
Намагається отруїти вовків. |
|
Встановлює хитромудрі капкани. |
|
Втілює в життя підступний план щодо подруги Лобо, жорстоко вбиває Бланку. |
|
Заманює в пастку вовка, наслідивши в капканах відтятою лапою його подруги. |
|
Обманом накидають ласо на шию хижаку. |
|
Сталевими ланцюгами прип’яли до стовпа. |
Висновки |
|
|
|
1. Ім’я подруги Лобо.
2. За численні наукові праці Е.Сетон-Томпсон отримав найвищу нагороду США-золоту медаль « …».
3→Країна,в якій жив і творив Е.Сетон-Томпсон.
3.↓ Велике місто на півночі Нью-Мехіко
4.Дикий кінь.
5. Група вовків.
6. Те,що цінують звірі найбільше.
Урок
Тема. Марк Твен. «Пригоди Тома Сойєра»
Автобіографічний твір - літературний жанр: опис власного життєвого шляху на основі спогадів.
Повість — епічний прозовий твір, який характеризується однолінійним сюжетом, а за широтою охоплення життєвих явищ і глибиною їх розкриття посідає проміжне місце між романом та оповіданням
22 |
7 |
17 |
32 |
7 |
16 |
31 |
|
16 |
7 |
18 |
4 |
26 |
19 |
21 |
18 |
15 |
16 |
7 |
17 |
7 |
18 |
22 |
|
_____________________________________________________________
_____________________ ___________________
_______________________ Марк Твен ________________
_______________________ _______________________
Автобіографічні мотиви
Печера Безлюдний острів Санкт-Петербург індіанець Джо
Гек Фінн Том Сойєр
Вправа «Хто уважніший? »
Із переліку предметів виписати ті, що отримав Том, як винагороду,за те, що дав можливість хлопцям фарбувати свій паркан:
Персик, 12 скляних кульок, футбольний м’яч, паперовий змій, синє скельце від пляшки, чорний кіт, ключ, пташка, яблуко, дохлий пацюк на мотузці, крейда, олівці, шість пістонів, олов’яний солдатик, конструктор LEGO, собачий нашийник.
А тепер ваше завдання: назвати самостійно «коштовності», які рахував Том і яких немає в переліку.
Урок
Тема. Світ дорослих та світ дітей у повісті марка Твена «Том Сойєр»
Поттер ті індіанець Джо несли ноші, ………………………..….. й дві …………………..……. Вони поклали ноші на землю й почали розкопувати ……………………….Лікар поставив ліхтар у головах …………….………….., сам сів на землю й притулився спиною до одного з ……………………Він був так близько, що ……………………..…… могли доторкнутися до нього.
Д - ________________________________________
И - __________________________________________
Т - __________________________________________
И - __________________________________________
Н - __________________________________________
С - __________________________________________
Т - __________________________________________
В - __________________________________________
О –__________________________________________
Діти |
Дорослі |
|
|
Щирість світу дітей |
Сувора реальність світу дорослих |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Урок
Тема. Том Сойєр і Гек Фінн
Вправа «Навігатор»
Згадайте епізоди, у яких ідеться про такі предмети та явища:
1) Недогарок
2) Голод
3) Шматочок пирога
4) Ями
5) Надія
6) Джерело
7) Мотузка від повітряного змія
8) Провалля
9) Рука
10) Індіанець
11) Поцілунок
12) Клубок у горлі
Заповнити таблицю.
Том Сойєр — головний герой повісті
Ситуації |
Риси характеру |
Невідвідування школи |
|
|
|
|
|
Участь у бійках |
|
|
|
Фарбування паркана |
|
|
|
|
|
«Прогулянка» на цвинтар |
|
|
|
Перебування у печері |
|
|
|
Виступ у суді
|
|
|
Том Сойєр
+ -
________________________________ ______________________________
________________________________ ______________________________
________________________________ ______________________________
________________________________ ______________________________
________________________________ ______________________________
________________________________ ______________________________
________________________________ ______________________________
________________________________ ______________________________
________________________________ ______________________________
________________________________ ______________________________
________________________________ ______________________________
Гек Фінн
+ -
________________________________ ______________________________
________________________________ ______________________________
________________________________ ______________________________
________________________________ ______________________________
________________________________ ______________________________
________________________________ ______________________________
________________________________ ______________________________
________________________________ ______________________________
________________________________ ______________________________
1. Ім’я головного героя.
2. Що було знаком для Тома від Гека
3. Прізвище чоловіка, якого індіанець Джо звинуватив у вбивстві.
4. Ім’я дівчинки, яка подобалася Томові.
5. Містечко, у якому відбувались події повісті.
6. Що сталося вночі на кладовищі
7. Справжнє прізвище автора повісті «Пригоди
Тома Сойєра».
8. Прізвище найкращого друга Тома.
Урок 26-27
Тема. Полліанна та її друзі
«Детектор брехні»
1. Батько Поліанни був лікарем?
2. Сім’я була бідною
З. Дівчинку взяла на виховання сестра матері?
4. Дівчинка мріяла про велику кімнату з картинами і килимами?
5. Поліанна була веселою і радісною?
6. Тітку Поліанни звали Ненсі?
7. Тітка Полі дала прочитати книгу полінні про Робінзона Крузо?
8. Улюблена гра Поліанни - це хованки?
9. Тітка турбувалася про дівчинку з обов’язку?
10. Незнайомець, з яким познайомилася Полінна на вулиці, був завжди веселим?
Полінна дуже любила свої веснянки?
12. Волосся у дівчинки було чорне?
2. Літературна гра «Відгадай героя».
Риси характеру |
Ім’я героя |
Сувора, холодна, самотня, нещасна, вимоглива |
|
Дратівлива, вразлива, примхлива, буркотлива |
|
Замкнутий, похмурий, мовчазний, самотній |
|
Сумний, зневірливий, бездомний |
|
Привітний, добрий, чуйний, але самотній, нещасний |
|
До знайомства з Поліанною |
Герой |
Після знайомства з Поліанною |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Урок № 3
Тема. Японська народна казка «Іссумбосі, або Хлопчик-Мізинчик»
1. Завдання. З’єднай стрілочками назву частини казки та фрагмент
твору
Зачин «Через кілька днів добрався він до
столиці…»
Основна частина «Давно колись жили собі чоловік і
жінка…»
Кінцівка «…і всі вони зажили разом у добрі та
щасті».
2. Доведіть, що казка «Іссумбосі, або Хлопчик-Мізинчик» відображає національні особливості японської культури і знайдіть засоби творення національного колориту.
Як зіницю ока Вибитися в люди Припав до серця Світ за очі
Накивав п’ятами
3.
Іссумбосі
ПІДІБ’ЄМО ПІДСУМКИ!
Завдання Створи паспорт твору
Назва:
Батьківщина:
Походження:
Герої:
Конфлікт:
Тема:
Головна думка:
Жанр:
Жанрові особливості:
Урок 30
Тема. Образ Аліси, світ її уяви і захопливі пригоди
Нонсенс – нісенітниця з метою розсмішити
АЛІСА
Персонаж |
Характеристика |
Кролик |
|
Миша |
|
Чеширський кіт |
|
Капелюшник |
|
Герцогиня |
|
Лакеї |
|
Аліса
Кухарка
Герцогиня
Кіт
Немовля
Кролик
Усміхається
Жбурляється
Поспішає
У всьому знаходить мораль
Падає
Рохкає
Урок №4
Китайська народна казка «Пензлик Маляна»
1. Літературний диктант
1. Як тільки Малян став володарем пензлика, одразу заходився малювати …
2. Своїм чарівним пензликом Малян допомагав …
3. На своїх картинах Малян малював …
4. Жорстокий поміщик не відпускав хлопця … доби, сподіваючись , що він або помре, або погодиться на його …
5. Звірі та птахи на картинах Маляна ніколи не оживали, тому що він ніколи …
6. Одного разу журавель, якого намалював Малян , змахнув крилами і полетів тому, що …
7. Малян ненавидів імператора за те, що той … людей і стягає з них …
8. Імператор наказав Малянові намалювати …
9. Коли чарівний пензлик потрапив до імператора, він почав малювати …
10.Ланцюг … раптом перетворився на …
11.Для імператора Малян намалював …
12.За мить на воді гойдався корабель , а імператор зажадав , щоб Малян намалював …
2. Підкреслити лише ті риси, які були притаманні Маляну
Добрий, сміливий, жорстокий, рішучий, кмітливий, несміливий, розумний, великодушний, серйозний, веселий, балакучий, мовчазний, хитрий, пихатий, завзятий, працьовитий, цілеспрямований.
3. Заповнити порівняльну таблицю
Що малює Малян? |
Що малює імператор? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Сходинки героя на шляху до успіху
Урок 5
Тема. Арабська народна казка «Синдбад- мореплавець» (третя подорож)
Карта третьої подорожі Сіндбада
Корабель
знову на кораблі
Знову на кораблі
Синдбад
Урок №6
Брати Я і в. Грімм. «Пані Метелиця». Моральні цінності в казках.
1.______
2_______
3_______
4_______
5_______
6_______
7_______
8_______
9_______
10 ______
11______
12______
Пасербиця |
Рідна дочка |
|
|
Риси вдачі |
Пасербиця |
Мачуха та її донька |
Ставлення до праці |
|
|
|
|
|
Душевні якості |
|
|
|
|
|
Ставлення до багатства |
|
|
|
|
Кросворд
По горизонталі:
1. З нею зустрілася падчерка.
2. Роботяща дівчина.
3. Їх нагадувало пір'я з подушок.
4. Місце, до жила пані Метелиця.
5. Перехід між колодязем і поверхнею.
По вертикалі:
1. Нагорода за працю роботящій дівчині.
2. Істота, яка сповіщала про прихід дівчат.
3. Винагорода за лінощі.
4. Річ, яку впустила падчерка в криницю.
Скласти паспорт твору
Урок 7
О.С.Пушкін. «Казка про мертву царівну та сімох богатирів»
Тема уроку: Синтез фольклорних і літературних елементів у творчості О. Пушкіна.
Пригадайте, що характерно для фольклорних казок. У чому відмінність авторської казки від фольклорної. Заповніть таблицю.
Народні ( фольклорні) казки |
Літературні |
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання 2. Доведіть, що твір О.Пушкіна за жанром - казка, як назвав його сам поет.
Завдання 3. Відомо, що сюжет про мертву царівну є у фольклорних казках багатьох європейських народів. Письменники – казкарі використовували його для своїх творів. Назвіть відомі літературні казки , головною героїнею яких є спляча царівна.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 4. Знайдіть і випишіть в тексті слова, які вказують на національний колорит російського народу (деталі побуту, національні образи, мовні засоби та ін.)
Національний колорит — наявність у художньому творі описів побуту, звичаїв, одягу, своєрідних пейзажних картин, специфічних слів і мовних виразів, що допомагають читачам «побачити» місце подій і характерні прикмети конкретного історичного моменту із життя якогось народу.______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 5. Знайти фольклорні та літературні елементи у казці О.Пушкіна
Фольклорні елементи |
Літературні елементи |
|
|
Уролк 8
Тема уроку: О.Пушкін. Система образів «Казки про мертву царівну та сімох богатирів». Автор.
Вивчаємо теорію літератури! Прочитайте інформацію.
Образи твору - це персонажі , герої, оповідач, дійові особи.
Система образів (персонажів): Персонаж, герой у творі існує не сам по собі, а в системі стосунків з іншими персонажами. Герої взаємодіють, зіставляються, порівнюються, протиставляються. Чим більше взаємозв’язків виявляється в персонажа, тим яскравіше висвітлюється його багатогранність і розкривається вся глибина і складність характеру.
Завдання 1. Назвіть головних та другорядних персонажів казки:
Головні |
Другорядні |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання 2. Працюємо з текстом. Випишіть з тексту слова та словосполучення , які характеризують зовнішність персонажів:
Цариця-мачуха |
Царівна |
Высока, … |
Белолица… |
|
|
|
|
Завдання 3. Працюємо з текстом.Робота в парах. Прослідкуйте в тексті за характером цариці і царівни. Як поет змалював царицю – мачуху і царівну? Випиши риси характеру в таблицю.
Характер цариці |
Характер царівни |
Горда… |
Нраву кроткого |
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання 4. Як ви розумієте поняття «Автор літературного твору»? Яка роль автора у творі? Чи можна сказати, що у словах : «…В руки яблоко взяла,
К алым губкам поднесла,
Потихоньку прикусила
И кусочек проглотила…
Вдруг она, моя душа,
Пошатнулась не дыша ….
відчувається авторська любов до молодої царівни?
Завдання 5. Чому О.Пушкін називає царицю спочатку мачухою, потім бабою гнівною, злою царицею, а згодом – злою мачухою? Чи можна вважати, що це авторське ставлення до героїні?
Завдання 6. Конфлікт – зіткнення героїв. Назвіть основний конфлікт казки. ____________________________________________________________________________
Завдання 7. Робота в парах. Будь яка казка побудована на протиставленні добра і зла. Як ви вважаєте, які дійові особи, речі у казці виступають уособленням добра і зла? Заповніть таблицю:
Добро |
Зло |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання 8. «Займи позицію». Хто і чому переміг? 1 бал
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Підіб’ємо підсумки!
Урок 12 Г.К. Андерсен «Соловей»
Народився Ганс Крістіан Андерсен 2 квітня 1805 року в данському місті _______________, що на острові _____________. Його батько, бідний _______________, помер рано. З дитинства мрійливий хлопчик любив оповідати дивовижні історії. Першим слухачем був його ________________. Першим серйозним захопленням Андерсена був______________. В 14 років він відправився до Копенгагена, щоб стати _______________. В 20 років він почав писати ____________. У 1835 році вийшла перша збірка казок _________________________________, що принесла йому славу. Раз на два роки в день народження видатного казкаря обирають автора кращої _____________________________, проголошують лауреата _____________________________________________. У столиці Данії _______________, в Королівському саду стоїть пам’ятник Г.К.Андерсену. А вхід до Копенгагенського порту охороняє скульптура _____________. В місті Оденсе є Сад казки, стоїть пам’ятник _____________ та скульптура __________________. Неподалік від старенького будиночка батьків письменника розміщується ___________ казкаря.Секрет величезної популярності письменника криється в його вірі в те, що «немає казок кращих, ніж ті, які створює саме _________________»
|
1. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
|
|
||
|
3. |
|
|
|
|
|
|
|
||
4. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
||
|
6. |
|
|
|
|
|
|
|
||
|
7. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Соловей |
Імператор та його придворні |
Де живуть? |
|
|
Що бачуть? |
|
|
Що чують? |
|
|
Розмістити ілюстрації до казки у хронологічному порядку.
__________ _________ __________ __________
Урок
Тема. Туве Янсон «Капелюх чарівника»
Манускрипт.
Туве Янсон – відома фінська співачка __________________. Народилася у сім’ї скульптора _________. Дитинство минуло у мальовничому будинку лісника __________ на одному із фінських островів ___________. Живописні роботи Туве Янсон були представлені на вистаках у Фінляндії та Швеції . А перша виставка відбулася в Луврі у Франції . Туве Янсон створила країну Мумі-тролей. . Мімі-тролі – це реальні істоти, які живуть в горах Скандинавії ________________.
|
Найкраща мама у світі! Мама Мумі-троля - втілення доброти, ніжності, турботи. Завжди готова прийняти нову «порцію» друзів коханого сина.
|
|
Народився за найнезвичайнішого розташування зірок. Замолоду багато подорожував, сам збудував Мумі-будинок. Він - найвідоміший письменник у Долині Мумі та її околицях. Талановитий, постійний у своїх уподобаннях, дружбі, здатний на екстравагантні витівки, заохочує все неординарне у своєму оточенні.
|
|
Це той, хто навесні будить Мумі-дол. Кожне літо проводить у Мумі-долі, а восени йде в далекі краї. Знайомий з усіма тваринами і птахами. Вірний друг Мумі-троля, невтомний шукач пригод. У ньому вирує кров романтика і поета. Любить викурити люльку і пограти на губній гармошці. Не любить таблички із заборонами, будинки і сторожа парку.
|
|
Зовні схожий на Мумі-троля, але, як і всі хропусі, змінює свій колір залежно від настрою. Має перуку. Любить наводити лад і проводити різноманітні збори. Дуже серйозний тип. Утім не розуміє, навіщо на світі існують сестри.
|
|
Загальний улюбленець. Зворушує своєю відкритістю, доброзичливістю, любов’ю до батьків та симпатією до друзів. Він із задоволенням, як і будь-яка дитина, віддається різноманітним пригодам, мандрівкам, прагне чогось нового, незвіданого, таємничого і чарівного. Інколи маленькому Мумі здається, що час уповільнюється, а думки стають великими-великими: це він росте. Загалом Мумі- троль хоробрий, але іноді полохливий. Легко знайомиться, чим завдає головного болю своїй мамі.
|
|
Сестричка Хропуся. Кокетлива модниця: має шовковистий чубчик і золотий браслетик на ніжці. Любить прикраси і проводить багато часу перед люстерком. Може бути напрочуд серйозною.
|
|
Трошки жадібний, любить скиглити. Небайдужий до всього яскравого і солодкого. Знайшов незвичайний грот (щоправда, не зовсім сам).
|
|
У нього величезний ніс. Ходить у сукні, яка дісталася йому від тітки. Він надокучливий, любить командувати і ніколи не визнає своїх помилок. Колекціонує поштові марки. Коли грають у схованки, завжди ховається під диваном - на більше в нього не вистачає уяви.
|