МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ВІДОКРЕМЛЕНИЙ СТРУКТУРНИЙ ПІДРОЗДІЛ «НОВОКАХОВСЬКИЙ КОЛЕДЖ ТАВРІЙСЬКОГО ДЕРЖАВНОГО АГРОТЕХНОЛОГІЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ»
Державне будівництво та місцеве самоврядування
Робочий зошит для практичних занять з дисципліни
для студентів спеціальності
0304 «Право»
КОНКУРС “Педагогічний ОСКАР -2019”
НОМІНАЦІЯ: “Сучасні засоби унаочнення”
СПЕЦІАЛЬНІСТЬ 5.03040101 Правознавство
2018
Укладач:
|
Верещак Світлана Сергіївна – викладач юридичних дисциплін , «спеціаліст першої кваліфікаційної категорії» |
Рецензент: |
Ніколова Неллі Валеріївна – викладач юридичних дисциплін, «спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії» |
Робочий зошит містить системно викладений порядок написання лекції у формі схем, завдань та конкретних вказівок з усіх тем навчальної програми з дисципліни «Державне будівництво та місцеве самоврядування» для студентів денної форми навчання спеціальності 0304 «Право». Різні форми фіксації отриманої інформації, як на лекції так і самостійно сприяє більш глибокому та швидкому засвоєнню навчального матеріалу. Розроблений зошит розвиває аналітичне мислення та практичні навики .
Рекомендовано цикловою комісією юридичних дисциплін
Протокол № ___ від „___”____2018 р.
Рецензія до методичної розробки «Робочий зошит з дисципліни «Державне будівництво та місцеве самоврядування» викладача юридичних дисциплін спеціальності «Правознавство» Верещак Світлани Сергіївни
Дана методична розробка написана для проведення практичних занять з дисципліни «Державне будівництво та місцеве самоврядування» зі студентами вищих навчальних закладів, що вивчають юридичні дисципліни. Методична розробка дозволяє здійснити перевірку засвоєння теоретичного матеріалу студентами, навчити систематично та логічно мислити. У даному зошиті наявні різні методи та форми опрацювання матеріалу. Значна увага направлена саме на зображення логічних схем за допомогою таблиць та практичних завдань . Розробка є актуальною, оскільки у наш час є різні потоки інформації, які необхідно вміти аналізувати і відфільтровувати. Системність і логічність є дуже важливими для майбутніх спеціалістів юристів . Перевірка і оцінка отриманих знань, вмінь і навичок відбувається при практичному виконанні студентами поставлених завдань, що є важливою складовою навчального процесу і дозволяє підготувати кваліфікованих молодших спеціалістів з права. Дана розробка включає в себе: методичні рекомендації, критерії оцінювання, завдання з обов’язковим контролем викладача, практичні завдання, контрольні питання та список рекомендованої літератури.
Слід зазначити, що розробка може ефективно використовуватись на залікових , практичних заняттях, а також безпосередньо на лекція .
|
Рецензент |
|
Н.В.Ніколова – викладач юридичних дисциплін вищої категорії ВСП «Новокаховський коледж Таврійського державного агротехнологічного університету» |
ЗМІСТ
ВСТУП |
|
|
|
Модуль №1
Модуль №2
Література ……………………………………………………………..
|
6 12
12
20
27 33
40 47
51
59
66 71
75 80
85 |
|
|
|
|
|
|
|
|
ВСТУП
Державне будівництво та місцеве самоврядування в Україні як навчальна дисципліна – це система знань про відповідну науку і головні галузі національного права. Її конкретний зміст визначається навчальними програмами, які розробляються на основі існуючих освітніх вимог, типових програм та з урахуванням специфіки навчального закладу, в якому вона викладається.
Основна мета розроблення робочого зошита це:
навчити студентів аналізувати та систематизувати навчальний матеріал;
виробити навики роботи з Інтернет ресурсами;
ознайомити з можливими схемами обробітку інформації на офіційних сайтах публічних органів влади;
зацікавити студентів писати лекції ;
змусити працювати над темами, які викликаються спірні питання .
Програма передбачає засвоєння матеріалу курсу у процесі лекційних і семінарських занять, а також самостійної роботи слухачів. Лекційний курс націлений на розкриття основних проблем державного будівництва та місцевого самоврядування в Україні. З метою засвоєння й закріплення теоретичних знань, які слухачі отримають на лекціях і в процесі самостійної роботи, деякі, найбільш актуальні теми, розглядаються на семінарських заняттях. Робочий зошит складено на основі робочої програми і містить усі теми курсу.
Передбачено різні форми контролю, які сприяють більш повному засвоєнню навчального матеріалу студентами та контролю з боку викладача за успіхами у їх процесі засвоєння матеріалу.
Унікальність розроблення робочого зошита полягає у тому, що студент викладає матеріал в різних формах, таких як таблиці, схеми, тези, одночасно вирішуючи практичні завдання .
РОЗДІЛ 1 . МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
Мета та завдання навчальної дисципліни
Метою викладання навчальної дисципліни «Державне будівництво та самоврядування в Україні» є опанування основними поняттями і положеннями загальної теорії державного будівництва та самоврядування, як галузі державного і соціального управління та підгалузі конституційного процесу в Україні, засвоєння конституційної структури органів державної влади та органів місцевого самоврядування, вивчення принципів діяльності, функціонування та компетенції цих органів, опанування формами і методами діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Основними завданнями вивчення дисципліни «Державне будівництво та самоврядування в Україні» є удосконалення правових знань, вивчення основної термінології навчальної дисципліни, поглиблення досвіду роботи з нормативно-правовими документами, розширення юридичної та загальної ерудиції, оволодіння навичками співробітництва з органами державної влади та органами місцевого самоврядування.
. Згідно з вимогами освітньо-професійної програми слухачі повинні:
знати:
вміти:
На вивчення навчальної дисципліни відводиться 72 години/2 кредити ECTS.
СТРУКТУРА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
|
Назва розділу, модуля, теми програми |
Кількість годин денна форма |
|||||
усього
|
у тому числі |
||||||
лекції |
|
|
семінарські |
самостійна робота |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
|
|
7 |
8 |
Модуль 1 |
|||||||
|
Розділ І . Загальна частина |
|
|
|
|
|
|
|
Модуль І |
|
|
|
|
|
|
1 |
Тема 1.Поняття та загальна характеристика Державного будівництва та м/с як науки |
4 |
2 |
|
|
|
2 |
2 |
Тема 2.Загальнотеоретичні аспекти організації роботи органів публічної влади в Укр. |
8 |
2 |
|
|
2 |
4 |
|
Розділ ІІ. Особлива частина |
|
|
|
|
|
|
3 |
Тема 3. Загальна характеристика організації роботи ВРУ |
6 |
2 |
|
|
2 |
2 |
4 |
Тема 4. Організація роботи органів і посадових осіб ВРУ |
10 |
4 |
|
|
2 |
4 |
5 |
Тема 5. Організація діяльності Уповноваженого Верховної Ради Укр. з прав людини |
6 |
2 |
|
|
2 |
2 |
|
Усього годин за модулем 1 |
24 |
2 |
|
|
8 |
14 |
Модуль 2 |
|||||||
6 |
Тема 6Організація роботи України Президента |
10 |
4 |
|
|
2 |
4 |
7 |
Тема 7. Організація роботи КМУ міністерств та інших центральних органів виконавчої влади |
12 |
4 |
|
|
2 |
6 |
8 |
Тема 8.Організація роботи місцевих державних адміністрацій |
6 |
2 |
|
|
2 |
2 |
9 |
Тема 9.Організація органів публічної влади Автономної Республіки Крим |
6 |
2 |
|
|
|
4 |
10 |
Тема 10.Організація роботи органів місцевого самоврядування |
13 |
5 |
|
|
2 |
6 |
|
Всього за модулем ІІ |
47 |
17 |
|
|
8 |
22 |
|
Усього годин |
811 |
29 |
|
|
16 |
36 |
РОЗДІЛ 2. ПРАКТИЧНА ЧАСТИНА
Модуль 1.
ДАТА ____________
Тема 1. Поняття та загальна характеристика Державного будівництва та місцевого самоврядування.
ПЛАН:
Мета заняття:
- розвити вміння аналізувати теоретичний матеріал і формувати власні висновки з проблемних питань;
- систематизувати отримані знання та закріпити їх у зошиті;
- вчитись узагальнювати та аналізувати інформацію;
- розвивати навички аналітичного мислення та вчити критично аналізувати матеріал викладений у мережі Інтернет;
Ключові поняття: державне будівництво, місцеве самоврядування, публічна влада, основні напрямки здійснення державного будівництва та місцевого самоврядування в Україні, елементи (суб’єкти, об’єкти, зміст) публічної влади, сфера державного будівництва та місцевого самоврядування, система науки державного будівництва та місцевого самоврядування, методологічні основи науки державного будівництва та місцевого самоврядування, джерела науки державного будівництва та місцевого самоврядування.
Актуалізація опорних знань:
1. Галузь права – це ___________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Що означає народовладдя?___________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Дати визначення «суб’єкти правовідносин» - це
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Сучасне «Державне будівництво і місцеве самоврядування» можна розглядати як: галузь державного чи соціального управління; підгалузь конституційного процесу; систему нормативно-правових актів організацію і функціонування державних і самоврядних органів; як юридичну науку, що виникла після проголошення Україною незалежності на основі радянського будівництва, яке досліджувало організацію і діяльність системи рад; навчальну дисципліну.
Державне будівництво і місцеве самоврядування в Україні — це _______
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Підгалузь конституційного процесу України державне будівництво і місцеве самоврядування — це _____________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
До основних ознак державного будівництва і місцевого самоврядування як підгалузі конституційного процесу можна віднести:
Елементи державного будівництва та місцевого самоврядування:
Суб'єкти правовідносин — це фізичні чи юридичні особи, державні та самоврядні органи, інші організації та спільноти, які на підставі конституційних процесуальних норм вступають у правовідносини та здійснюють взаємні права і обов'язки в процесі виникнення, функціонування державних і самоврядних організацій та їх службових і посадових осіб.
|
Об'єкти правовідносин — це владні відносини, матеріальні, духовні блага з приводу яких суб'єкти вступають у правовідносини і щодо яких між ними здійснюються взаємні права та обов'язки. |
До суб’єктів правовідносин державного будівництва і місцевого самоврядування належать:_ _____________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ |
До об'єктів правовідносин державного будівництва і місцевого самоврядування належать:_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
|
Предметом галузі «Державне будівництво та місцеве самоврядування» є
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Навчальний курс має свою систему, тобто логічне, послідовне розташування матеріалу про організацію і діяльність органів публічної влади. Система навчального курсу побудована відповідно до програми і складається з розділів і тем.
Значення навчального курсу полягає в тому __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Особливістю науки державного будівництва і місцевого самоврядування є те, що вона має комплексний, міжгалузевий характер. Систему органів публічної влади вивчає ціла низка суспільних наук – історія держави і права, теорія держави і права, політологія, наука конституційного права,
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Наука державного будівництва вивчає організацію та діяльність ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Методами правового регулювання підгалузі державного будівництва і місцевого самоврядування є сукупність засобів, прийомів та способів, що використовуються компетентними суб'єктами в правотворчому (законотворчому і нормотворчому) процесі та спрямовані на регулювання його предмета.
Методи |
||
|
||
Прийоми |
Способи |
Специфічні терміни |
абстрактний______________ _________________________ __________________________ казуїстичний _________________________ _________________________
|
1.
2.
3. |
|
Джерела підгалузі державного будівництва і місцевого самоврядування – це ____________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________
Суб’єктивні права і свободи людини та громадянина, як джерела: |
Джерела, що містяться в нормах позитивного права: |
Матеріали практики діяльності органів публічної влади |
|
|
|
Державне будівництво і місцеве самоврядування тісно пов'язані з іншими підгалузями і галузями права, їхнє співвідношення визначається зв'язком між державою та правом, а саме
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Система науки державне будівництво та місцеве самоврядування
|
|
Загальна частина включає
|
Особлива частина включає
|
Література до теми:
Конституція України: Прийнята на п’ятій сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 року. – К.: Юрінком, 1996. – 80 с.;
Про державну службу: Закон України від 16 грудня 1993 року // Відомості Верховної Ради України – 1993. – №52. – Ст. 490;
Демиденко В.О. Державне будівництво і місцеве самоврядування: Посібник (у схемах). – К.: Національна академія внутрішніх справ України, 2005. – 308 с.;
Демиденко В.О. Державне будівництво і місцеве самоврядування в Україні (у схемах): Посібник. – К.: КНТ, 2007. – 440 с.;
Ярмиш О.Н., Серьогін В.О. Державне будівництво та місцеве самоврядування в Україні: Навч. посібник / За заг. ред. Ю.М. Тодики. – Харків: Вид-во Нац. ун-ту внутр. справ, 2002. – 672с.;
Журавський В.С., Ярмиш О.Н., Серьогін В.О. Державне будівництво та місцеве самоврядування в Україні: Підручник. – К.: Ін Юре, 2003. – 672 с.;
Колодій AM., Олійник А.Ю. Державне будівництво і місцеве самоврядування в Україні: Підручник. / За ред. Я.Ю. Кондратьєва. – К.: Юрінком Інтер, 2003. – 464 с.;
Колодій AM., Олійник А.Ю. Державне будівництво і місцеве самоврядування в Україні: Підручник. – 2-е вид., перероб. і доп. – К.: Юрінком-Інтер, 2007. – 504 с.
Висновки, зауваження і пропозиції керівника щодо ведення зошита:_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Оцінка _______________ Підпис ______________
ДАТА______________
Тема 2. Загальнотеоретичні аспекти організації роботи органів публічної влади в Україні.
ПЛАН:
1. Принципи організації й діяльності органів публічної влади в Україні;
2. Функції та компетенція органів публічної влади;
3. Форми діяльності органів публічної влади.
Мета заняття:
- закріпити знання, щодо організації роботи органів публічної влади ;
- навчитись систематизувати отримані знання на лекції та закріпити їх у зошиті.
- сформувати громадську-правову активну позицію ставлення до існуючих проблем у суспільстві;
- виховання поваги до органів влади;
- вчитись узагальнювати та аналізувати інформацію.
Ключові поняття: організація органів публічної влади, діяльність органів публічної влади, елементи організації і діяльності органів публічної влади, системно-структурна організація органів державної влади та місцевого самоврядування, орган публічної влади, класифікація органів публічної влади, рівні механізму влади, принципи організації і діяльності органів публічної влади, функції і компетенція органів публічної влади, форми діяльності органів публічної влади, методи діяльності органів публічної влади, основи організації і діяльності органів публічної влади.
Актуалізація опорних знань:
_________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Визначити принципи організації влади
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Що означає демократія ?
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4. Зобразити схематично Система державної влади України.
|
Ознаки публічної влади
|
|
Особливості державної влади
|
Особливості влади місцевого самоврядування
|
Система органів публічної влади в Україні – це
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
І . Система органів державної влади
|
ІІ. Система органів місцевого самоврядування
|
Класифікація органів публічної влади:
|
|
за належністю до однієї з підсистем публічної влади |
|
за порядком формування |
|
за порядком прийняття рішень |
|
за предметною підвідомчістю |
|
за територіальною підвідомчістю |
|
за внутрішньою структурою |
|
за часом існування |
|
Принципи організації та діяльності державних органів і органів місцевого самоврядування |
Функції діяльності державних органів і органів місцевого самоврядування |
Компетенція діяльності державних органів і органів місцевого самоврядування |
|
|
|
|
|
|
Діяльність державних органів та органів місцевого самоврядування здійснюється за допомогою специфічних форм і методів, як правових, так і не правових.
Форми діяльності державних органів і органів місцевого самоврядування
|
Методи діяльності державних органів і органів місцевого самоврядування
|
|
|
|
|
Література до теми:
Конституція України: Прийнята на п’ятій сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 року. – К.: Юрінком, 1996. – 80 с.;
Про державну службу: Закон України від 16 грудня 1993 року // Відомості Верховної Ради України – 1993. – №52. – Ст. 490;
Демиденко В.О. Державне будівництво і місцеве самоврядування: Посібник (у схемах). – К.: Національна академія внутрішніх справ України, 2005. – 308 с.;
Демиденко В.О. Державне будівництво і місцеве самоврядування в Україні (у схемах): Посібник. – К.: КНТ, 2007. – 440 с.;
Ярмиш О.Н., Серьогін В.О. Державне будівництво та місцеве самоврядування в Україні: Навч. посібник / За заг. ред. Ю.М. Тодики. – Харків: Вид-во Нац. ун-ту внутр. справ, 2002. – 672с.;
Журавський В.С., Ярмиш О.Н., Серьогін В.О. Державне будівництво та місцеве самоврядування в Україні: Підручник. – К.: Ін Юре, 2003. – 672 с.;
Колодій AM., Олійник А.Ю. Державне будівництво і місцеве самоврядування в Україні: Підручник. / За ред. Я.Ю. Кондратьєва. – К.: Юрінком Інтер, 2003. – 464 с.;
Колодій AM., Олійник А.Ю. Державне будівництво і місцеве самоврядування в Україні: Підручник. – 2-е вид., перероб. і доп. – К.: Юрінком-Інтер, 2007. – 504 с.
Висновки, зауваження і пропозиції щодо ведення зошита:
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Оцінка _______________ Підпис ______________
ДАТА________________
Тема 3. Загальна характеристика організації роботи ВРУ.
ПЛАН:
Мета заняття:
- Сформувати знання про організацію роботи Верховної Ради Уккраїни;
- розвити вміння аналізувати теоретичний матеріал і формувати власні висновки з проблемних питань;
- навчитись системно та послідовно визначати ;
- Систематизувати отримані знання та закріпити їх у зошиті.
-розвивати вміння аналізувати навчальний матеріал, робити висновки на основі отриманих знань.
Ключові поняття: Верховна Рада України (ВРУ), керівництво ВРУ, структура ВРУ, депутатські об’єднання, комітети ВРУ, тимчасові (спеціальні та слідчі) комісії, функції ВРУ, форми та методи роботи ВРУ, чергові та позачергові сесії ВРУ, пленарні засідання, проект порядку денного сесії ВРУ, кворум, парламентські слухання, методи роботи ВРУ, апарат ВРУ, парламентське видавництво, Уповноважений ВРУ з прав людини, чергові та позачергові вибори ВРУ.
Актуалізація опорних знань:
1. Охарактеризувати принцип взаємодії трьох гілок влади. __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Назвати органи законодавчої влади? ____________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Назвати органи законодавчої ініціативи ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4. Описати представницькі характеристики парламенту
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Особливостями виборчої системи при формуванні складу ВРУ є ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Відповідно до Конституції України (ст.75), єдиним органом законодавчої влади в Україні є парламент – Верховна Рада України.
Завдання ВРУ:
|
Принципи організації та діяльності ВРУ |
Основи правового статусу ВРУ |
|
|
|
Вибори народних депутатів організовують і проводять органи публічної влади спеціальної компетенції – виборчі комісії. Закон виділяє три рівні цих органів:
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Методи діяльності ВРУ |
Зміст методів |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Стадії законотворення:
1. Стадія законодавчої ініціативи – закріплене в Конституції право певного суб’єкта внести пропозицію про прийняття закону і відповідний законопроект до Верховної Ради України.
2. Рішення Верховної Ради України про _________________________________________________________________
3. Розробка __________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________
4. Обговорення законопроекту __________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________
5. Прийняття закону
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
6. Підписання закону
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
7. Опублікування закону
____________________________________________________________________________________________________________________________________
Література до теми:
Конституція України: Прийнята на п’ятій сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 року. – К.: Юрінком, 1996. – 80 с.;
Про Регламент Верховної Ради України: Закон України від 10 лютого 2010 року // Голос України. – 17 лютого 2010 року. – №28;
Про Державний реєстр виборців: Закон України від 22 лютого 2007 року // Голос України. – 27 березня 2007 року. – №53;
Про Центральну виборчу комісію: Закон України від 30 червня 2004 року // Відомості Верховної Ради України – 2004. – №36. – Ст. 448;
Про вибори народних депутатів України: Закон України від 17 листопада 2011 року // Відомості Верховної Ради України. – 2012. – №10-11. – Ст.73;
Про комітети Верховної Ради України: Закон України від 4 квітня 1995 року // Відомості Верховної Ради України. – 1995. – №19. – Ст. 134;
Про статус народного депутата України: Закон України від 17 листопада 1992 року // Відомості Верховної Ради України. – 1993. – №3. – Ст. 17;
Демиденко В.О. Державне будівництво і місцеве самоврядування: Посібник (у схемах). – К.: Національна академія внутрішніх справ України, 2005. – 308 с.;
Демиденко В.О. Державне будівництво і місцеве самоврядування в Україні (у схемах): Посібник. – К.: КНТ, 2007. – 440 с.;
Ярмиш О.Н., Серьогін В.О. Державне будівництво та місцеве самоврядування в Україні: Навч. посібник / За заг. ред. Ю.М. Тодики. – Харків: Вид-во Нац. ун-ту внутр. справ, 2002. – 672с.;
Журавський В.С., Ярмиш О.Н., Серьогін В.О. Державне будівництво та місцеве самоврядування в Україні: Підручник. – К.: Ін Юре, 2003. – 672 с.;
Колодій AM., Олійник А.Ю. Державне будівництво і місцеве самоврядування в Україні: Підручник. / За ред. Я.Ю. Кондратьєва. – К.: Юрінком Інтер, 2003. – 464 с.;
Колодій AM., Олійник А.Ю. Державне будівництво і місцеве самоврядування в Україні: Підручник. – 2-е вид., перероб. і доп. – К.: Юрінком-Інтер, 2007. – 504 с.
І.І.Бодрова, С.В.Болдирєв, В.О.Величко та ін.; Державне будівництво і місцеве самоврядування в Україні: Підручник – Х.:Право -392с.
Висновки, зауваження і пропозиції керівника, щодо ведення зошита:______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Оцінка _______________ Підпис ______________
ДАТА______________________
Тема 4. Організація роботи органів і посадових осіб ВРУ.
ПЛАН :
Мета заняття:
- сформувати громадську-правову активну позицію ставлення до існуючих проблем у суспільстві;
- виховання поваги до органів влади;
- вчитись узагальнювати та аналізувати інформацію;
- набувати навичок у роботі з нормативно-правовою базою;
- розвивати аналітичні здібності
- розвивати навички аналітичного мислення та вчити критично аналізувати матеріал викладений у мережі Інтернет;
- продовжити формувати вміння аналізувати навчальний матеріал , робити висновки на основі отриманих знань.
Актуалізація опорних знань:
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Під апаратом Верховної Ради України розуміють
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Апарат Верховної Ради України
|
Завдання ВРУ |
|
|
|
|
|
|
Посадові особи ВРУ |
Повноваження |
Керівник апарату |
|
Керівники структурних підрозділів |
|
Інші працівники апарату |
|
Основними напрямками діяльності комітетів виступають:
1. Законопроектна функція:
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Контрольна функція:
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Номінаційна функція:
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4. Експертно-аналітична функція:
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Література до теми:
Конституція України: Прийнята на п’ятій сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 року. – К.: Юрінком, 1996. – 80 с.;
Про Регламент Верховної Ради України: Закон України від 10 лютого 2010 року // Голос України. – 17 лютого 2010 року. – №28;
Про Державний реєстр виборців: Закон України від 22 лютого 2007 року // Голос України. – 27 березня 2007 року. – №53;
Про Центральну виборчу комісію: Закон України від 30 червня 2004 року // Відомості Верховної Ради України – 2004. – №36. – Ст. 448;
Про вибори народних депутатів України: Закон України від 17 листопада 2011 року // Відомості Верховної Ради України. – 2012. – №10-11. – Ст.73;
Про комітети Верховної Ради України: Закон України від 4 квітня 1995 року // Відомості Верховної Ради України. – 1995. – №19. – Ст. 134;
Про статус народного депутата України: Закон України від 17 листопада 1992 року // Відомості Верховної Ради України. – 1993. – №3. – Ст. 17;
Демиденко В.О. Державне будівництво і місцеве самоврядування: Посібник (у схемах). – К.: Національна академія внутрішніх справ України, 2005. – 308 с.;
Демиденко В.О. Державне будівництво і місцеве самоврядування в Україні (у схемах): Посібник. – К.: КНТ, 2007. – 440 с.;
Ярмиш О.Н., Серьогін В.О. Державне будівництво та місцеве самоврядування в Україні: Навч. посібник / За заг. ред. Ю.М. Тодики. – Харків: Вид-во Нац. ун-ту внутр. справ, 2002. – 672с.;
Журавський В.С., Ярмиш О.Н., Серьогін В.О. Державне будівництво та місцеве самоврядування в Україні: Підручник. – К.: Ін Юре, 2003. – 672 с.;
Колодій AM., Олійник А.Ю. Державне будівництво і місцеве самоврядування в Україні: Підручник. / За ред. Я.Ю. Кондратьєва. – К.: Юрінком Інтер, 2003. – 464 с.;
Колодій AM., Олійник А.Ю. Державне будівництво і місцеве самоврядування в Україні: Підручник. – 2-е вид., перероб. і доп. – К.: Юрінком-Інтер, 2007. – 504 с.
І.І.Бодрова, С.В.Болдирєв, В.О.Величко та ін.; Державне будівництво і місцеве самоврядування в Україні: Підручник – Х.:Право -392с.
Висновки, зауваження і пропозиції, щодо ведення робочого зошита:
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Оцінка _______________ Підпис ______________
ДАТА _____________________
Тема 5. Організація діяльності Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини .
ПЛАН:
1. Правовий статус Уповноваженого ВРУ з прав людини.
2. Зміст і мета парламентського контролю за додержанням конституційних прав і свобод людини і громадянина.
3. Призначення на посаду, звільнення з посади та припинення повноважень Уповноваженого ВРУ з прав людини.
4. Організація діяльності Уповноваженого ВРУ з прав людини. Значення секретаріату, консультативної ради та представників Уповноваженого ВРУ з прав людини.
5. Повноваження Уповноваженого ВРУ з прав людини: права, обов’язки та акти реагування.
Мета заняття:
- сформувати знання про організацію роботи Уповноваженого ВРУ з прав людини ;
- розвити вміння аналізувати теоретичний матеріал і формувати власні висновки з проблемних питань;
- Систематизувати отримані знання та закріпити їх у зошиті.
- сформувати громадську-правову активну позицію ставлення до існуючих проблем у суспільстві;
- розвивати навички аналітичного мислення та критично аналізу матеріал із викладених у мережі Інтернет.
Ключові поняття: Інститут Уповноваженого, Уповноважений ВРУ з прав людини, представництво, права людини, принцип гласності, принцип публічності, Секретаріат Уповноваженого, Представники Уповноваженого, комунікативна політика, національний превентивний механізм, соціальні права, економічні та гуманітарні права, персональні дані, дискримінація, інформація, право на інформацію.
Актуалізація опорних знань:
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Уповноважений ВРУ з прав людини – це
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Правовий статус Уповноваженого ВРУ з прав людини визначається ст.4 ЗУ «Про Уповноваженого ВРУ з прав людини» від 23.12.1997 №776/97 ВР (зі змінами), а саме : ___________________________ __________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Основи організації та діяльності Уповноважено ВРУ з прав людини
|
||
Правова |
Організаційні основи |
Матеріально-фінансова |
|
|
|
Правові форми роботи Уповноваженого |
||
Контрольна форма |
|
|
Правоохоронна форма |
|
|
Правозастосовна форма |
|
|
Організаційні форми діяльності Уповноваженого |
||
Персональна робота |
|
|
Зустрічі з керівниками |
|
|
Участь у засіданнях органів держ влади |
|
|
Відвідування органів м/с , п/у/о |
|
|
Та інша участь, для контролю за додержанням прав людини |
|
Прядок призначення на посаду визначається Розділом ІІ Закону, а саме: __________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Повноваження Уповноваженого можуть бути припинені за рішенням Верховної Ради у разі :______________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Важливе місце в процесі функціонування Уповноваженого посідають гарантії його діяльності:
1. право недоторканності_______________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. не зобов’язаний надавати пояснення по суті справи _____________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Обов’язок на співпрацю ___________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
|
Організаційна та правова основа діяльності |
Повноваження, завдання |
Секретаріат Уповноваженого |
|
|
Представники Уповноваженого |
|
|
Література до теми:
Конституція України: Прийнята на п’ятій сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 року. – К.: Юрінком, 1996. – 80 с.;
Демиденко В.О. Державне будівництво і місцеве самоврядування: Посібник (у схемах). – К.: Національна академія внутрішніх справ України, 2005. – 308 с.;
Демиденко В.О. Державне будівництво і місцеве самоврядування в Україні (у схемах): Посібник. – К.: КНТ, 2007. – 440 с.;
Ярмиш О.Н., Серьогін В.О. Державне будівництво та місцеве самоврядування в Україні: Навч. посібник / За заг. ред. Ю.М. Тодики. – Харків: Вид-во Нац. ун-ту внутр. справ, 2002. – 672с.;
Журавський В.С., Ярмиш О.Н., Серьогін В.О. Державне будівництво та місцеве самоврядування в Україні: Підручник. – К.: Ін Юре, 2003. – 672 с.;
Колодій AM., Олійник А.Ю. Державне будівництво і місцеве самоврядування в Україні: Підручник. / За ред. Я.Ю. Кондратьєва. – К.: Юрінком Інтер, 2003. – 464 с.;
Колодій AM., Олійник А.Ю. Державне будівництво і місцеве самоврядування в Україні: Підручник. – 2-е вид., перероб. і доп. – К.: Юрінком-Інтер, 2007. – 504 с.
І.І.Бодрова, С.В.Болдирєв, В.О.Величко та ін.; Державне будівництво і місцеве самоврядування в Україні: Підручник – Х.:Право -392с.
Нормативно-правова база:
ЗУ «Про Уповноваженого ВРУ з прав людини» від 23.12.1997 №776/97 ВР (зі змінами)
ЗУ «Про звернення громадян» від 02.10.1996 №393/96 –ВР
«Про Конституційний Суд України» від 16.10.1996 №422/96 –ВР
Постанова КМУ «Про забезпечення діяльності ВРУ та його Секретаріату» від 29.11.1999 №2164
«Про умови оплати праці посадових осіб, керівників та керівних працівників окремих державних органів, на яких не поширюється дія Закону України «Про державну службу» від 20.04.2016 №304
Висновки, зауваження і пропозиції керівника, щодо ведення робочого зошита:
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Оцінка _______________ Підпис ______________
Залікові питання до тем модуля №1
Практичні завдання
1. Депутатська фракція на пленарному засіданні Верховної Ради України внесла пропозицію про відкликання Голови Верховної Ради України через його незадовільну роботу на цій посаді Головуючий на засіданні відмовився внести запропоновану пропозицію до порядку денного, мотивуючи це тим, що перед розглядом питання про відкликання Голови Верховної Ради України потрібно попередньо розглянути його у комітетах, на засіданні Погоджувальної ради депутатських фракцій, а також утворити тимчасову слідчу комісію для перевірки інформації, що стосується цього питання. Погоджувальна рада депутатських фракцій, куди була внесена пропозиція про відкликання Голови Верховної Ради України, на своєму засіданні прийняла рішення про відкладення зазначеного питання на наступну сесію.
Дайте юридичний аналіз ситуації. Чи був дотриманий встановлений порядок розгляду питання про відкликання Голови Верховної Ради України?
2. На сесії Верховної Ради України 10 народних депутатів України звернулись із пропозицією внести до порядку денного сесії депутатський запит до Президента України і з вимогою надання офіційної відповіді на нього у 10-денний строк. Головуючий на пленарному засіданні Верховної Ради України відмовив, мотивуючи це тим, що депутатський запит до Президента повинен бути попередньо схвалений на засіданні Погоджувальної ради депутатських фракцій. Після чого народні депутати України направили свій запит до Секретаріату Президента України.
Чи відповідають дії народних депутатів України і головуючого на засіданні вимогам законодавства? Який порядок направлення і розгляду запиту до Президента України? Як має діяти у цій ситуації Секретаріат Президента України?
3. Слідчим районної прокуратури м. Києва було винесено постанову про затримання громадянина Коваля та пред'явлення йому обвинувачення у скоєнні злочину. Після того, як було встановлено, що громадянин Коваль обраний народним депутатом України, однак ще не встиг принести присяг)' народного депутата, до Верховної Ради України було направлено подання про надання згоди парламенту на притягнення Коваля до кримінальної відповідальності. Верховна Рада України звернулася до Генерального прокурора України з вимогою скасувати постанову слідчого та негайно звітувати щодо затримання Коваля. Генеральний прокурор пояснив, що процедуру затримання було дотримано, оскільки Коваль не є народним депутатом, бо повноваження народних депутатів починаються з моменту складення присяги.
Дайте юридичний аналіз дій слідчого. Генерального прокурора України. У чому полягають особливості порядку затримання, арешту та притягнення до кримінальної відповідальності народних депутатів України ?
4. До Конституційного Суду України звернулася група народних депутатів України з вимогою визнати неконституційним закон через порушення процедури його ухвалення. У зверненні було зазначено, що народний депутат України у зв'язку із виїздом у відрядження дав письмове доручення своєму помічнику-консультанту бути присутнім замість нього на пленарному засіданні Верховної Ради України і брати участь у голосуванні, що помічником і було зроблено.
Дайте юридичний аналіз дій народних депутатів України. Які права має помічник-консультант народного депутата України? Яке рішення може прийняти Конституційний Суд України?
5. На пленарному засіданні Верховної Ради України було прийнято рішення про утворення Погоджувальної ради депутатських фракцій, до складу якої були включені: керівники депутатських фракцій, народні депутати України, Голова Секретаріату Президента України, представник Кабінету Міністрів України у Верховній Раді України. При цьому Верховна Рада України доручила Погоджувальній раді депутатських фракцій підготувати проект Закону "Про внесення змін до Закону "Про статус народного депутата" та проект "Положення про депутатську фракцію".
Чи відповідають такі рішення Верховної Ради України вимогам законодавства? Чи був дотриманий встановлений порядок формування Погоджувальної ради депутатських фракцій? Які функції здійснює Погоджувальна рада депутатських фракцій?
МОДУЛЬ 2.
ДАТА_________________
Тема 6. Організація роботи Президента України.
ПЛАН:
Мета заняття:
- сформувати знання про організацію роботи Президента України;
- розвити вміння аналізувати теоретичний матеріал і формувати власні висновки з проблемних питань;
- закріпити знання конституційно-правового статусу Президента України;
- навчитись системно та послідовно визначати основи організації роботи Президента України;
- Систематизувати отримані знання та закріпити їх у зошиті.
Ключові поняття: Президент України, вибори Президента України, Адміністрація Президента України, глава Адміністрації Президента України, указ Президента України, розпорядження Президента України, Рада національної безпеки та оборони України, Представництво Президента України в Автономній Республіці Крим, Державне управління справ.
Актуалізація опорних знань:
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
У державному механізмі України, побудованому на засадах законності, демократизму, народного суверенітету та розподілу влад, Президент є лише одним з вищих органів державної влади (поряд з парламентом, урядом, Верховним Судом, Конституційним Судом), тобто підпорядкований тільки народу. Він стоїть не над гілками влади, а між ними, забезпечуючи єдність державної влади і злагоджене функціонування її гілок.
Президентом України – є ______________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Основи організації та діяльності Президента України |
|||
Правова основа |
Організаційно-правові аспекти |
Матеріально-фінансова основа |
|
|
|
|
|
Президентом України може бути обраний громадянин України, який _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Види виборів Президента України – це
|
|||
|
визначення |
етапи виборчого процесу |
результат |
Чергові
|
|
|
|
Позачергові
|
|
|
|
Повторні |
|
|
|
Функції Президента України –це
|
||||
Загальні |
За об’єктом (предметом) діяльності
|
За формами діяльності |
За посадою |
юрисдикційна |
координаційна
|
|
|
Представлен-ня держави |
|
загально-державне представництво |
|
установча |
|
|
|
функція щодо забезпечення прав людини |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Форми діяльності Президента |
уточнення |
Методи діяльності Президента |
уточнення |
установча |
|
координації |
|
нормотворча |
|
планування |
|
правозастосовна |
|
вироблення рішень |
|
контрольна |
|
інформаційне забезпечення |
|
інтерпретаційна |
|
робота з кадрами апарату |
|
організаційні |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Адміністрація Президента – це _____________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Склад адміністративного апарату Президента затверджується Президентом за поданням Глави Адміністрації . До складу входять________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Статус Представництва Президента України в АРК визначається ст.139 Конституції України та Законом «Про Представництво Президента України в АРК». Основними функціями Представництва є : __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Література до теми:
Конституція України: Прийнята на п’ятій сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 року. – К.: Юрінком, 1996. – 80 с.;
Про Державний реєстр виборців: Закон України від 22 лютого 2007 року // Голос України. – 27 березня 2007 року. – №53;
Про Центральну виборчу комісію: Закон України від 30 червня 2004 року // Відомості Верховної Ради України – 2004. – №36. – Ст. 448;
Про вибори Президента України: Закон України від 5 березня 1999 року // Відомості Верховної Ради України. – 1999. – №14. – Ст. 81;
Демиденко В.О. Державне будівництво і місцеве самоврядування: Посібник (у схемах). – К.: Національна академія внутрішніх справ України, 2005. – 308 с.;
Демиденко В.О. Державне будівництво і місцеве самоврядування в Україні (у схемах): Посібник. – К.: КНТ, 2007. – 440 с.;
Ярмиш О.Н., Серьогін В.О. Державне будівництво та місцеве самоврядування в Україні: Навч. посібник / За заг. ред. Ю.М. Тодики. – Харків: Вид-во Нац. ун-ту внутр. справ, 2002. – 672с.;
Журавський В.С., Ярмиш О.Н., Серьогін В.О. Державне будівництво та місцеве самоврядування в Україні: Підручник. – К.: Ін Юре, 2003. – 672 с.;
Колодій AM., Олійник А.Ю. Державне будівництво і місцеве самоврядування в Україні: Підручник. / За ред. Я.Ю. Кондратьєва. – К.: Юрінком Інтер, 2003. – 464 с.;
Колодій AM., Олійник А.Ю. Державне будівництво і місцеве самоврядування в Україні: Підручник. – 2-е вид., перероб. і доп. – К.: Юрінком-Інтер, 2007. – 504 с.
І.І.Бодрова, С.В.Болдирєв, В.О.Величко та ін.; Державне будівництво і місцеве самоврядування в Україні: Підручник – Х.:Право -392с.
Висновки, зауваження і пропозиції керівника, щодо ведення зошита:
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Оцінка _______________ Підпис ______________
ДАТА______________________
Тема 7. Організація роботи КМУ, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади.
ПЛАН:
3.Функції та компетенція Кабінету Міністрів України;
4.Форми діяльності Кабінету Міністрів України;
5.Порядок підготовки і проведення засідань
Кабінету Міністрів України.
Мета заняття:
- сформувати знання про організацію роботи КМУ;
- розвити вміння аналізувати теоретичний матеріал і формувати власні висновки з проблемних питань;
- закріпити знання конституційно-правового статусу Президента України;
- розвивати аналітичні здібності
- розвивати навички аналітичного мислення та вчити критично аналізувати матеріал викладений у мережі Інтернет;
- продовжити формувати вміння аналізувати навчальний матеріал , робити висновки на основі отриманих знань.
Ключові поняття: Кабінет Міністрів України, прем’єр-міністр України, перший віце-прем’єр-міністр, віце-прем’єр-міністр, постанови і розпорядження Кабінету Міністрів України, Секретаріат Кабінету Міністрів України, Програма діяльності Кабінету Міністрів України, засідання Кабінету Міністрів України. Основи організації та діяльності центральних органів виконавчої влади, центральні органи виконавчої влади, система центральних органів виконавчої влади, порядок утворення центральних органів виконавчої влади, функції центральних органів виконавчої влади, організаційна будова центральних органів виконавчої влади, міністерство, державні служби, агентства, інспекції, організація роботи центральних органів виконавчої влади, форми і методи діяльності центральних органів виконавчої влади.
Актуалізація опорних знань:
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Основи організації та діяльності КМУ |
||||
Напрямки діяльності, як вищого центрального органу виконавчої влади |
Правова основа |
Територіальна основа |
Матеріально-фінансова основа |
Принципи |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Порядок формування КМУ умовно можна поділити на два етапи : а) призначення Прем’єр-міністра України; б) призначення інших членів КМУ.
Процедура призначення Прем’єр-міністра України має декілька стадій:
1._______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2.________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3.________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Інші члени КМУ призначаються на посаду ВРУ :
1.____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2.____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Порядок звільнення |
|
Прем’єр-міністр України |
Члени КМУ |
|
|
До складу КМУ входять:
Класифікація напрямків діяльності КМУ |
||
Функції КМУ |
Форми |
Методи |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
У відповідності до ст.117 Конституції України КМУ в межах своєї компетенції видає постанови і розпорядження.
Характеристика актів КМУ |
||
Визначення |
Порядок підготовки, подання та розгляду |
Структура |
Постанови –це
|
|
|
Розпорядження – це
|
|
|
До апарату КМУ входять :
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Література до теми:
Конституція України: Прийнята на п’ятій сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 року. – К.: Юрінком, 1996. – 80 с.;
Про Кабінет Міністрів України: Закон України від 27 лютого 2014 року // Відомості Верховної Ради України.. – 2014 року. – №13;
Про центральні органи виконавчої влади: Закон України від 17 березня 2011 року // Голос України. – 9 квітня 2011 року. – № 65;
Про місцеві державні адміністрації: Закон України від 9 квітня 1999 року // Відомості Верховної Ради України. – 1999. – №20. – Ст. 190;
Демиденко В.О. Державне будівництво і місцеве самоврядування: Посібник (у схемах). – К.: Національна академія внутрішніх справ України, 2005. – 308 с.;
Демиденко В.О. Державне будівництво і місцеве самоврядування в Україні (у схемах): Посібник. – К.: КНТ, 2007. – 440 с.;
Ярмиш О.Н., Серьогін В.О. Державне будівництво та місцеве самоврядування в Україні: Навч. посібник / За заг. ред. Ю.М. Тодики. – Харків: Вид-во Нац. ун-ту внутр. справ, 2002. – 672с.;
Журавський В.С., Ярмиш О.Н., Серьогін В.О. Державне будівництво та місцеве самоврядування в Україні: Підручник. – К.: Ін Юре, 2003. – 672 с.;
Колодій AM., Олійник А.Ю. Державне будівництво і місцеве самоврядування в Україні: Підручник. / За ред. Я.Ю. Кондратьєва. – К.: Юрінком Інтер, 2003. – 464 с.;
Колодій AM., Олійник А.Ю. Державне будівництво і місцеве самоврядування в Україні: Підручник. – 2-е вид., перероб. і доп. – К.: Юрінком-Інтер, 2007. – 504 с.
Висновки, зауваження і пропозиції, щодо ведення робочого зошита:
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Оцінка _______________ Підпис ______________
ДАТА_____________________
Тема 8. Організація роботи місцевих державних адміністрацій.
ПЛАН:
1. Система і основи правового статусу місцевих
державних адміністрацій;
2. Завдання, принципи та основи діяльності місцевих державних адміністрацій;
3.Структура місцевих державних адміністрацій;
4.Порядок формування місцевих державних
адміністрацій;
5.Функції та компетенція місцевих державних
адміністрацій;
6 Організація роботи голови місцевої державної
адміністрації та його заступників
Мета заняття:
Ключові поняття: місцева державна адміністрація, голова місцевої державної адміністрації, колегія місцевої державної адміністрації, обласні, районні, міські, районні у містах державні адміністрації, функції та компетенція місцевих державних адміністрацій, форми та методи діяльності місцевих державних адміністрацій, структурні підрозділи місцевих державних адміністрацій (апарат, управління та відділи, керівництво місцевих державних адміністрацій).
Актуалізація опорних знань:
__________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Відповідно до ст.1Закону України «Про місцеві державні адміністрації» місцева державна адміністрація є ________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________
Основи організації та діяльності місцевих державних адміністрацій
|
||
Територіальна
|
Правова основа |
Матеріально-фінансова |
|
|
|
Місцеві державні адміністрації |
|||
Система |
Порядок утворення |
Будова |
Апарат |
обласні |
|
|
|
районні |
|
|
|
Київська і Севастопольська міські |
|
|
|
районні міст Києва і Севастополя |
|
|
|
|
|
|
|
Функції |
Компетенції |
Форми |
Методи |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Література до теми:
Конституція України: Прийнята на п’ятій сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 року. – К.: Юрінком, 1996. – 80 с.;
Про Кабінет Міністрів України: Закон України від 27 лютого 2014 року // Відомості Верховної Ради України.. – 2014 року. – №13;
Про центральні органи виконавчої влади: Закон України від 17 березня 2011 року // Голос України. – 9 квітня 2011 року. – № 65;
Про місцеві державні адміністрації: Закон України від 9 квітня 1999 року // Відомості Верховної Ради України. – 1999. – №20. – Ст. 190;
Демиденко В.О. Державне будівництво і місцеве самоврядування: Посібник (у схемах). – К.: Національна академія внутрішніх справ України, 2005. – 308 с.;
Демиденко В.О. Державне будівництво і місцеве самоврядування в Україні (у схемах): Посібник. – К.: КНТ, 2007. – 440 с.;
Ярмиш О.Н., Серьогін В.О. Державне будівництво та місцеве самоврядування в Україні: Навч. посібник / За заг. ред. Ю.М. Тодики. – Харків: Вид-во Нац. ун-ту внутр. справ, 2002. – 672с.;
Журавський В.С., Ярмиш О.Н., Серьогін В.О. Державне будівництво та місцеве самоврядування в Україні: Підручник. – К.: Ін Юре, 2003. – 672 с.;
Колодій AM., Олійник А.Ю. Державне будівництво і місцеве самоврядування в Україні: Підручник. / За ред. Я.Ю. Кондратьєва. – К.: Юрінком Інтер, 2003. – 464 с.;
Колодій AM., Олійник А.Ю. Державне будівництво і місцеве самоврядування в Україні: Підручник. – 2-е вид., перероб. і доп. – К.: Юрінком-Інтер, 2007. – 504 с.
Висновки, зауваження і пропозиції керівника, щодо ведення робочого зошита:
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Оцінка _______________ Підпис ______________
ДАТА__________________
Тема 9. Організація органів публічної влади Автономної Республіки Крим.
ПЛАН:
Мета заняття:
- Систематизувати отримані знання та закріпити їх у зошиті.
- сформувати громадську-правову активну позицію ставлення до існуючих проблем у суспільстві;
-розвивати навички аналітичного мислення та вчити критично аналізувати матеріал викладений у мережі Інтернет;
Ключові поняття: місцеве самоврядування, територіальна громада, ознаки територіальної громади, функції територіальних громад, принципи місцевого самоврядування, функції місцевого самоврядування, основи місцевого самоврядування, трансферти, дотації, субвенції, гарантії місцевого самоврядування в Україні, сільські, селищні міські ради, сільський, селищний, міський голова, обласні, районні, районні у містах ради, виконавчій комітет місцевої ради.
Актуалізація опорних знань:
____________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________
Верховна Рада АРК – це
|
||
Правова основа |
Територіальна основа |
Матеріально-фінанансова |
|
|
|
|
|
|
ВР АРК здійснює свою діяльність на основі таких принципів: ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Організація роботи органів виконавчої влади АРК |
||||
|
Порядок утворення |
Будова |
Функції |
Форми і методи |
Раді міністрів АРК |
|
|
|
|
Апарат Ради міністрів АРК |
|
|
|
|
Інші органи виконавчої влади АРК |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Література до теми:
Конституція України: Прийнята на п’ятій сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 року. – К.: Юрінком, 1996. – 80 с.;
Про місцеві вибори 14 липня 2015 року //Відомості Верховної Ради .-2015, № 37-38
Про Державний реєстр виборців: Закон України від 22 лютого 2007 року // Відомості Верховної Ради . – 2007 року. – №20;
Про статус депутатів місцевих рад: Закон України 11 липня 2002 року // Відомості Верховної Ради України. – 2002. – №40. – Ст. 290;
Про службу в органах місцевого самоврядування: Закон України 7 червня 2001 року // Відомості Верховної Ради України. – 2001. – №33. – Ст. 175;
Про органи самоорганізації населення: Закон України від 11 липня 2001 року // Відомості Верховної Ради України. – 2001. – №48. – Ст. 254.;
Демиденко В.О. Державне будівництво і місцеве самоврядування: Посібник (у схемах). – К.: Національна академія внутрішніх справ України, 2005. – 308 с.;
Демиденко В.О. Державне будівництво і місцеве самоврядування в Україні (у схемах): Посібник. – К.: КНТ, 2007. – 440 с.;
Ярмиш О.Н., Серьогін В.О. Державне будівництво та місцеве самоврядування в Україні: Навч. посібник / За заг. ред. Ю.М. Тодики. – Харків: Вид-во Нац. ун-ту внутр. справ, 2002. – 672с.;
Журавський В.С., Ярмиш О.Н., Серьогін В.О. Державне будівництво та місцеве самоврядування в Україні: Підручник. – К.: Ін Юре, 2003. – 672 с.;
Колодій AM., Олійник А.Ю. Державне будівництво і місцеве самоврядування в Україні: Підручник. / За ред. Я.Ю. Кондратьєва. – К.: Юрінком Інтер, 2003. – 464 с.;
Колодій AM., Олійник А.Ю. Державне будівництво і місцеве самоврядування в Україні: Підручник. – 2-е вид., перероб. і доп. – К.: Юрінком-Інтер, 2007. – 504 с.
Висновки, зауваження і пропозиції керівника щодо заповнення зошита:
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Оцінка _______________ Підпис ______________
ДАТА ________________________
Тема 10. Організація роботи органів місцевого самоврядування
ПЛАН:
Мета заняття:
- обговорення проблемних питань даної теми сприяє засвоєнню матеріалів лекції.
-розвивати навички аналітичного мислення та вчити критично аналізувати матеріал викладений у мережі Інтернет;
-продовжити формувати вміння аналізувати навчальний матеріал , робити висновки на основі отриманих знань.
Ключові поняття: місцеве самоврядування, територіальна громада, ознаки територіальної громади, функції територіальних громад, принципи місцевого самоврядування, функції місцевого самоврядування, основи місцевого самоврядування, трансферти, дотації, субвенції, гарантії місцевого самоврядування в Україні, сільські, селищні міські ради, сільський, селищний, міський голова, обласні, районні, районні у містах ради, виконавчій комітет місцевої ради.
Актуалізація опорних знань:
__________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Назвіть державні органи, що уповноважені здійснювати виконавчу владу на місцях. __________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Місцеве самоврядування – це комплексне, багатоаспектне явище, яке ще не має досить точного і єдиного наукового визначення. Натомість у науковій літературі є різні підходи до його характеристики. ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Європейська хартія місцевого самоврядування наголошує, що це право і реальна здатність органів місцевого самоврядування регламентувати значну частину державних справ і управляти нею, діючи в рамках закону, під свою відповідальність і в інтересах місцевого населення.
Територіальна громада
|
||
ознаки |
функції |
Організаційні форми |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Місцеве самоврядування
|
||
принципи |
функції |
основи |
|
|
|
Необхідною умовою для повного й ефективного здійснення завдань та функцій місцевого самоврядування є система гарантій.
Під гарантіями місцевого самоврядування розуміють ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Література до теми:
Конституція України: Прийнята на п’ятій сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 року. – К.: Юрінком, 1996. – 80 с.;
Про місцеві вибори 14 липня 2015 року //Відомості Верховної Ради .-2015, № 37-38
Про Державний реєстр виборців: Закон України від 22 лютого 2007 року // Відомості Верховної Ради . – 2007 року. – №20;
Про статус депутатів місцевих рад: Закон України 11 липня 2002 року // Відомості Верховної Ради України. – 2002. – №40. – Ст. 290;
Про службу в органах місцевого самоврядування: Закон України 7 червня 2001 року // Відомості Верховної Ради України. – 2001. – №33. – Ст. 175;
Про органи самоорганізації населення: Закон України від 11 липня 2001 року // Відомості Верховної Ради України. – 2001. – №48. – Ст. 254.;
Демиденко В.О. Державне будівництво і місцеве самоврядування: Посібник (у схемах). – К.: Національна академія внутрішніх справ України, 2005. – 308 с.;
Демиденко В.О. Державне будівництво і місцеве самоврядування в Україні (у схемах): Посібник. – К.: КНТ, 2007. – 440 с.;
Ярмиш О.Н., Серьогін В.О. Державне будівництво та місцеве самоврядування в Україні: Навч. посібник / За заг. ред. Ю.М. Тодики. – Харків: Вид-во Нац. ун-ту внутр. справ, 2002. – 672с.;
Журавський В.С., Ярмиш О.Н., Серьогін В.О. Державне будівництво та місцеве самоврядування в Україні: Підручник. – К.: Ін Юре, 2003. – 672 с.;
Колодій AM., Олійник А.Ю. Державне будівництво і місцеве самоврядування в Україні: Підручник. / За ред. Я.Ю. Кондратьєва. – К.: Юрінком Інтер, 2003. – 464 с.;
Колодій AM., Олійник А.Ю. Державне будівництво і місцеве самоврядування в Україні: Підручник. – 2-е вид., перероб. і доп. – К.: Юрінком-Інтер, 2007. – 504 с.
Висновки, зауваження і пропозиції керівника щодо виконання практичної роботи:
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Оцінка _______________ Підпис ______________
Залікові питання до модулю №2
ПРАКТИЧНІ ЗАВДАННЯ:
1. Глава Секретаріату Президента України повернув внесений Секретарем Ради національної безпеки і оборони України до Секретаріату Президента України проект указу Президента України щодо присвоєння вищих військових звань, зазначивши, що Секретар Ради національної безпеки і оборони України не є суб'єктом підготовки і внесення проектів указів Президента України. Секретар Ради національної безпеки і оборони України звернувся до Міністерства юстиції з проханням роз'яснити - чи має право апарат Ради національної безпеки і оборони України і Секретар Ради національної безпеки і оборони України готувати проекти указів Президента України.
Проаналізуйте дії Глави Секретаріату Президента України. Секретаря Ради національної безпеки і оборони України та підготуйте обгрунтовану відповідь на запит Секретаря Ради національної безпеки і оборони України.
2.Обласна рада прийняла рішення про проведення місцевого референдуму з питань припинення повноважень голови обласної державної адміністрації і утворення виконавчого комітету обласної ради. Обласний прокурор вніс протест до обласної ради з вимогою привести її рішення у відповідність до вимог чинного законодавства. Депутати на сесії обласної ради розглянули протест прокурора і підтвердили своє попереднє рішення, зазначивши у відповіді прокуророві, що обласна рада має право виносити на місцевий референдум будь-які питання місцевого значення
Чи відповідають дії обласної ради вимогам законодавства? Що є предметом місцевого референдуму? Як має діяти у цій ситуації прокурор?
2. Під час перебування Президента України з офіційним візитом за кордоном глава Секретаріату Президента України, здійснюючи моніторинг актів Кабінету Міністрів
. України, встановив, що постанова Кабінету Міністрів, на його погляд, прийнята з перевищенням повноважень уряду. У зв'язку з цим він видав розпорядження про зупинення дії постанови Кабінету Міністрів України до розгляду цього питання Президентом України.
Чи відповідають дії глави Секретаріату Президента України вимогам законодавства? З яких питань глава Секретаріату Президента України може видавати розпорядження?
З Прем'єр-міністр України скликав засідання уряду і доручив міністру Кабінету Міністрів України протягом 24 годин організувати його проведення, повідомити членів Кабінету Міністрів України та надати їм відповідні матеріали. У ході підготовки урядового засідання міністр Кабінету Міністрів України сформував проект порядку денного: визначив коло осіб, запрошених на засідання, до якого ввійшли: керівники деяких державних комітетів та служб, Голова Ради міністрів Автономної Республіки Крим, голови профільних комітетів Верховної Ради України, голови обласних. Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, керівники фахових управлінь Секретаріату Кабінету Міністрів України; а також надав дозвіл щодо присутності на урядовому засіданні представників офіційних засобів масової інформації.
Чи правомірні дії міністра Кабінету Міністрів України? Який порядок підготовки і проведення засідань Кабінету Міністрів України?
4. Вуличний комітет звернувся до секретаря міської ради з вимогою провести слухання з питань екологічних проблем міста. Секретар міської ради відмовив вуличному комітету, пояснивши, що слухання проводяться за вимогою не менш як 300 членів територіальної громади і пропозицію про проведення слухання слід попередньо узгодити з виконавчим комітетом міської ради.
Прокоментуііте дії вуличного комітету і секретаря міської ради. Як відбувається організація слухань у місцевій раді .
5. Секретар Ради національної безпеки і оборони України у зв'язку з офіційним візитом Президента України за кордон самостійно скликав засідання Ради національної безпеки і оборони України, головував на ньому і за результатами розгляду питань видав розпорядження про призначення заступника Секретаря Ради національної безпеки і оборони України, про утворення тимчасової міжвідомчої комісії з питань енергетичної безпеки та про присвоєння військових і спеціальних звань. Народні депутати України направили запит до Секретаря Ради національної безпеки і оборони України з вимогою відмінити зазначені розпорядження, однак він відмовився це зробити, зазначивши, що право відміни актів належить Президенту України.
Дайте юридичний аналіз ситуації та запропонуйте шляхи її вирішення. Чи належить до повноважень Секретаря Ради національної безпеки і оборони України вирішення цих питань?
6.Громадянин Іщенко звернувся до міністра Кабінету Міністрів України з проханням дозволити йому бути присутнім на засіданні Кабінету Міністрів України, оскільки він хоче прийняти участь у обговоренні проектів актів Кабінету' Міністрів України. Міністр Кабінету Міністрів України відмовив Іщенко, пояснивши, що на засіданнях уряду можуть бути присутніми лише члени Кабінету Міністрів України та посадові особи, яких стосується обговорюване питання. Іщенко звернувся до суду зі скаргою на дії міністра Кабінету Міністрів, який, на його думку, порушив його конституційне право на інформацію, а також вимоги законодавства про порядок висвітлення діяльності органів державної влади.
Дайте юридичний аналіз ситуації. Чи відповідають дії .міністра Кабінету Міністрів України вимогам законодавства? Яке рішення має прийняти суд ? Який порядок підготовки засідань Кабінету Міністрів України? Яким чином забезпечується висвітлення роботи Кабінету Міністрів України на засіданнях?
ЛІТЕРАТУРА:
Інформаційні ресурси
Верховна Рада України – http://zakon.rada.gov.ua/
Уповноважений Верховної Ради України з прав людини –
Рахункова палата – http://www.ac-rada.gov.ua
Президент України – http://www.president.gov.ua/
Рада національної безпеки і оборони України –
Кабінет Міністрів України – http://www.kmu.gov.ua/control/
Верховний Суд України – http://www.scourt.gov.ua/
Конституційний Суд України – http://www.ccu.gov.ua/uk/index
Генеральна прокуратура України – http://www.gp.gov.ua/
Міністерство внутрішніх справ – http://mvs.gov.ua/mvs/control
Рада національної безпеки і оборони України www/rnbo.gov.ua
Уповноважений ВРУ з прав людини www.ombudsman
Інтерпол – http://www.interpol.int/
Українське бюро Інтерполу – http://icpo.centrmia.gov.ua/
1