Робочий зошит з теми "Фразеологія"

Про матеріал
Матеріал містить робочий зошит з теми "Фразеологія" для знайомства п'ятикласників з цим розділом мовознавства
Перегляд файлу

   Водою не розлити

     Ми з Дмитром товаришуємо з першого класу. Однолітки кажуть, що нас навіть водою не розіллєш. І хоча з Дмитром інколи каші не звариш, але я на це не зважаю.

     Ось минулої суботи ми домовилися піти вудити рибу. Я і черв’яків накопав, і вудочки приготував, а товариш навіть за холодну воду не брався.    О восьмій ранку ми мали зустрітися біля криниці, щоб іти на річку разом, але Дмитро з’явився аж через півгодини . Я лише розвів руками.

     Риболовля виявилася вдалою, ми спіймали багато карасів. Після обіду почали насуватися дощові хмари, і ми, взявши ноги в руки, змушені були тікати додому. Злива наступала нам на п’яти, ми сильно промокли і змерзли так, що зуб на зуб не попадав. Але все одно були задоволені від вдало проведеного вихідного дня.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

Домашня робота. Пояснити значення фразеологізмів

Як вареник у маслі __________________________________________

Блукати манівцями __________________________________________

Майнуло в голові____________________________________________

Мати голову на плечах_______________________________________

Не покладати рук____________________________________________

 

З’єднати початок і закінчення прислів’я

Треба нахилитися, щоб   на вітер

Гостре словечко    із криниці води напитися

Не кидай слова    коле сердечко

 

 

 

 

Робочий зошит

учня/учениці 5-__класу

____________________________________________________________

 

Поняття про фразеологізм, його лексичне значення

І. Актуалізація опорних знань

«Так» або «ні»

  1. Синоніми – це слова, протилежні за значенням
  2. Пароніми – слова, близькі за звучанням та написанням, але різні за значенням.
  3. Лексичне значення слова можна знайти у тлумачному словнику.
  4. Слово «борщ» є багатозначним.
  5. Слова «сова», «совеня», «совок» становлять ряд спільнокореневих.
  6. Слова «горизонт», «виднокрай», «небокрай» - це синоніми.
  7. Слова «сумний-журливий» - синоніми.
  8. У рядках «Гей, стрільці, хапайте луки та біжіть скоріш на луки» є омоніми.
  9. У реченні «У червні місяці» наявна лексична помилка.
  10. Лексикологія – це наука, яка вивчає словниковий запас мови.

ІІ. Вивчення нового матеріалу

Фразеологізм – це стійке сполучення слів, які за значенням дорівнюють одному слову. Наприклад: дерти горло – кричати, бити байдики – ледарювати, тягти кота за хвіст – зволікати.

Фразеологія – розділ науки про мову, який вивчає __________________.

Значення фразеологізмів подається у словнику фразеологізмів.

Близькі за значенням фразеологізми називають фразеологічними синонімами. Наприклад: байдики бити, ґав ловити, плювати у стелю, горобцям дулі давати, собак ганяти – ледарювати; накивати п’ятами, взяти ноги на плечі, дати тягу, дати драла – утекти.

Фразеологічні антоніми – протилежні за значенням слова. Наприклад: мати голову на плечах – на розум небагатий, очей не відведеш – глянути гидко, велика цяця – невелике цабе.

Виписати фразеологізми. Усно пояснити їхнє значення.

ІІІ. Практична робота. Підкреслити фразеологізми, пояснити їхнє значення. Скласти речення з підкресленими  фразеологізмами (3)

Не вмієш пекти хліба – будеш пекти раків. Не хочу, щоб на мене усіх собак вішали. Таке меле, що вуха в’януть. Лестощами душу вийме. Брехня завжди боком вилазить. П’ятами накивав – аж залопотіло.

Для довідок:

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Гра «Третій зайвий»

 Знайти і підкреслити зайве словосполучення. Скласти речення два із фразеологізмами

  1. Птах високого польоту, велика риба, не покладати рук;
  2. Бути на сьомому небі, обминати гострі кути, як удруге на світ народитись;
  3. Давати хропака, накивати п’ятами, дати тягу;
  4. Сон бере, носом клює, хоч ріж;
  5. Викинути з голови, напустити пихи, дерти кирпу;
  6. Давати наганяй, витикати носа, брати в шори.

Довідка. Зі словника фразеологізмів

Брати в шори – підкоряти кого-небудь своїй волі; вичитувати, лаяти, закликати до порядку; примушувати дотримуватися норм моралі.

Бути на сьомому небі – дуже задоволений, радісний, у стані надзвичайного піднесення

Викинути з голови – перестати думати про кого-небудь, забути щось.

Витикати носа – вийти звідкись, покинути щось

Велика риба – впливова людина, поважна особа.

Давати хропака – міцно спати

Давати наганяй – дуже сварити, критикувати когось

Дати тягу – утікати

Дерти кирпу – гордовито триматися бути чванливим, гонористим.

Накивати п’ятами – утікати

Напустити пихи – зазнаватися

Не покладати рук – дуже важко, завзято.

Носом клювати – засинати

Обминати гострі кути - уникати суперечок, проблемних питань, принципового вирішення чого-небудь; нічого не чинити всупереч комусь.

Птах високого польоту – людина, яка займає значне становище в суспільстві і має владу, вагу, великий вплив у якомусь колективі.

Сон бере – міцно спати

Хоч ріж – уживається у значенні стійкості, впертості, непоступливості.

Як удруге на світ народився – хто-небудь відчуває душевний спокій після страждань, переживань, фізичних мук і т.ін.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Робота в парах. Гра «Фразеологічний відповідник». З’єднати стрілочкою фразеологізм і його значення.

Клювати носом                                            

Сушити голову

Біла пляма                                                   

Ходити на голові

Ліньки напали                                               

Змокнути до нитки                                       

Діставати з-під землі 

Зарубати на носі

Пійматися на гарячому

Дрімати

Недосліджені місця

Напружено думати

Лінуватися

Бешкетувати

Робити неможливе

Запам’ятати

Бути викритим на місці злочину

Дуже змокнути

Дослідження-відновлення

До названого іменника додайте з довідки прикметники, щоб утворився  фразеологізм. Поясніть його значення.

Зразок: … душа – заяча душа (несмілива, полохлива людина)

______________ апетит; 2. ______________ послуга; 3. _________кров; 4._____________ вірність; 5_____________птах;6. _____________язики.

Довідка: Вовчий, ведмежа, блакитна, стріляний, лебедина, злі

Робота з текстом

     Прочитайте текст. Визначте його тип і стиль мовлення. Чим цікавий цей текст? Випишіть фразеологізми та з’ясуйте їх лексичне значення. Посніть роль фразеологізмів у поданому тексті

docx
Додано
16 грудня 2021
Переглядів
1955
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку