Водою не розлити
Ми з Дмитром товаришуємо з першого класу. Однолітки кажуть, що нас навіть водою не розіллєш. І хоча з Дмитром інколи каші не звариш, але я на це не зважаю.
Ось минулої суботи ми домовилися піти вудити рибу. Я і черв’яків накопав, і вудочки приготував, а товариш навіть за холодну воду не брався. О восьмій ранку ми мали зустрітися біля криниці, щоб іти на річку разом, але Дмитро з’явився аж через півгодини . Я лише розвів руками.
Риболовля виявилася вдалою, ми спіймали багато карасів. Після обіду почали насуватися дощові хмари, і ми, взявши ноги в руки, змушені були тікати додому. Злива наступала нам на п’яти, ми сильно промокли і змерзли так, що зуб на зуб не попадав. Але все одно були задоволені від вдало проведеного вихідного дня.
Як вареник у маслі __________________________________________
Блукати манівцями __________________________________________
Майнуло в голові____________________________________________
Мати голову на плечах_______________________________________
Не покладати рук____________________________________________
З’єднати початок і закінчення прислів’я
Треба нахилитися, щоб на вітер
Гостре словечко із криниці води напитися
Не кидай слова коле сердечко
Робочий зошит
учня/учениці 5-__класу
____________________________________________________________
Поняття про фразеологізм, його лексичне значення
І. Актуалізація опорних знань
«Так» або «ні»
ІІ. Вивчення нового матеріалу
Фразеологізм – це стійке сполучення слів, які за значенням дорівнюють одному слову. Наприклад: дерти горло – кричати, бити байдики – ледарювати, тягти кота за хвіст – зволікати.
Фразеологія – розділ науки про мову, який вивчає __________________.
Значення фразеологізмів подається у словнику фразеологізмів.
Близькі за значенням фразеологізми називають фразеологічними синонімами. Наприклад: байдики бити, ґав ловити, плювати у стелю, горобцям дулі давати, собак ганяти – ледарювати; накивати п’ятами, взяти ноги на плечі, дати тягу, дати драла – утекти.
Фразеологічні антоніми – протилежні за значенням слова. Наприклад: мати голову на плечах – на розум небагатий, очей не відведеш – глянути гидко, велика цяця – невелике цабе.
Виписати фразеологізми. Усно пояснити їхнє значення.
ІІІ. Практична робота. Підкреслити фразеологізми, пояснити їхнє значення. Скласти речення з підкресленими фразеологізмами (3)
Не вмієш пекти хліба – будеш пекти раків. Не хочу, щоб на мене усіх собак вішали. Таке меле, що вуха в’януть. Лестощами душу вийме. Брехня завжди боком вилазить. П’ятами накивав – аж залопотіло.
Для довідок:
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Гра «Третій зайвий»
Знайти і підкреслити зайве словосполучення. Скласти речення два із фразеологізмами
Довідка. Зі словника фразеологізмів
Велика риба – впливова людина, поважна особа.
Обминати гострі кути - уникати суперечок, проблемних питань, принципового вирішення чого-небудь; нічого не чинити всупереч комусь.
Птах високого польоту – людина, яка займає значне становище в суспільстві і має владу, вагу, великий вплив у якомусь колективі.
Робота в парах. Гра «Фразеологічний відповідник». З’єднати стрілочкою фразеологізм і його значення.
Клювати носом Сушити голову Біла пляма Ходити на голові Ліньки напали Змокнути до нитки Діставати з-під землі Зарубати на носі Пійматися на гарячому |
Дрімати Недосліджені місця Напружено думати Лінуватися Бешкетувати Робити неможливе Запам’ятати Бути викритим на місці злочину Дуже змокнути |
Дослідження-відновлення
До названого іменника додайте з довідки прикметники, щоб утворився фразеологізм. Поясніть його значення.
Зразок: … душа – заяча душа (несмілива, полохлива людина)
______________ апетит; 2. ______________ послуга; 3. _________кров; 4._____________ вірність; 5_____________птах;6. _____________язики.
Довідка: Вовчий, ведмежа, блакитна, стріляний, лебедина, злі
Робота з текстом
Прочитайте текст. Визначте його тип і стиль мовлення. Чим цікавий цей текст? Випишіть фразеологізми та з’ясуйте їх лексичне значення. Посніть роль фразеологізмів у поданому тексті