Завдання у робочому зошиті мають на меті перевірити знання учнями змісту та розуміння творів, що вивчаються; формувати вміння визначати тематику, проблематику та головну думку творів, аналізувати ідейно-образний зміст поетичних творів; навчати орієнтуватись у художніх засобах, знаходити та коментувати їх значення; удосконалювати вміння характеризувати та порівнювати художні образи, розкривати метафоричність поетичних образів; формувати і розвивати творче, логічне та критичне мислення учнів.
Середня загальноосвітня школа № 95
РОБОЧИЙ ЗОШИТ
з української літератури
9 клас
(за підручником
Олександра Авраменка)
Зошит розроблений
ПАНТЮК Л.І.,
вчителем української мови
та літератури
Українські родинно-побутові пісні
«Місяць на небі…», «Цвіте терен…», «Сонце низенько»
Що таке «фольклор»? Ознаки народних творів
Особливості (поетика)народних пісень
«Місяць на небі…» «Цвіте терен…» Назвати три народні образи-символи і Які народні образи-символи наявні у пісні
розкрити їх значення і в чому їх символічність
1. _____________________ _______________________
_______________________ _______________________
2. _____________________ _______________________
_______________________ _______________________
3. _____________________ _______________________
_______________________ ______________________
Я - літературний критик…
«А козак чує – серденько мре»________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
«Ви ж мені, очі, вік вкоротили,
«Місяць на небі…» Де ж ви навчились зводить людей?»____________________________ «Цвіте терен…»
Виписати художні засоби ____________________________________________________________ Визначити провідний мотив пісні
________________________ ___________________________________________________ _______________________
________________________ ___________________________________________________ _______________________
________________________ «Хто в любові не знається, У чому драматизм пісні
____________________________ Той горя не знає»__________________________________________ ___________________________
_________________________________________________________ ___________________________
Українські народні балади
Про баладу
Визначення Ознаки Тематичні групи Мотиви Побудова
_____________________ __________________ _____________________ __________________ _____________________
___________________ ___________________ ___________________ ___________________ ___________________
_________________ _____________________ _________________ ______________________ _________________
_______________ ________________________ _______________ ________________________ _______________
«Ой летіла стріла» «Ой на горі вогонь горить»
Балада про _______________________________ Балада уславлює __________________________
_________________________________________ _________________________________________
_________________________________________ _________________________________________
_________________________________________ _________________________________________
_________________________________________ _________________________________________
Особливі ознаки Образи-символи балади
1) трикратність____________________________ 1) _______________________________________
_________________________________________ ________________________________________
вказує на ________________________________ 2) ________________________________________
_________________________________________ __________________________________________
_________________________________________ 3) ________________________________________
2) гіпербола ______________________________ __________________________________________
_________________________________________
підсилює __________________________________________________________ Прокоментувати художні засоби
3) епітет ___________________________________________________________ 1) «А в головах ворон кряче, / А в ніженьках коник плаче» _______________
поглиблює_________________________________________________________ __________________________________________________________________
___________________________________________________________________ __________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Висновок 2) «- Не плач, мати, не журися: / Та вже ж твій син оженився…»____________
___________________________________________________________________ __________________________________________________________________
___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________
___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________
__________________________________________________________________ __________________________________________________________________
______________________________________________________________ ___________________________________________________________
«Слово о полку Ігоревім»
Історична основа «Слова…» Авторство «Слова…»
Жанр твору «Слово…»
Дати відповіді на питання
Установити відповідність Установити відповідність
між подіями та частинами твору між картинками та цитатами
(поєднати стрілками) Яку роль відіграють (поєднати стрілками)
пейзажі у творі?
Плач Ярославни, її звернення
до сил природи.
«Чорні хмари находять з моря,
Чотири сонця закрити хочуть».
Спогад про славного співця
Бояна, що умів славу співати князям. Вступ
«Никне трава жалощами,
І частина Древо з туги к землі клониться»
Ігор у Києві. Уславлення князя
та його дружини. ІІ частина
Які 3 проблеми «Як хотів кому пісню творити,
ІІІ частина порушені у творі? Розтікався мислю по дереву…»
Перший бй Ігоря та Всеволода.
Лихі віщуання природи. ІV частина
«Глянув Ігор на ясне сонце
Закінчення Та й побачив - військо тьма покрила»
Віщий «мутен сон» Святослава.
Утеча князя Ігоря з полону.
Гулак-Артемовський. «Рибалка»
ТЕМА:
ОСНОВНА ДУМКА:
СЮЖЕТ:
Фантастичні Експресивна Фольклорні Національний Ознаки балади
елементи лексика мотиви колорит (3)
ПРОКОМЕНТУВАТИ Ознаки романтизму
ілюстрацію одним реченням (3)
МОВА ТВОРУ
Метафори Порівняння
Євген Гребінка. «Човен»
Зміст твору одним реченням
Жанр твору
Алегоричність образів Роздуми над твором
Образ човна Образ моря
Назвати інші алегоричні образи твору
Прокоментувати рядки
«…не можна ж вік цілий
Пробути з собою, одним»
Народнопоетичні порівняння
Ознаки романтизму у творі
Григорій Сковорода
Освіта Трудова діяльність Жанри, у яких творив
1)____________________________________ 1)_______________________________________ 1)_______________________
2)____________________________________ 2)_______________________________________ 2)_______________________
3)____________________________________ 3)_______________________________________ 3)_______________________
Три факти із життєвого шляху
1)______________________________________________________
Особливості байок Г.Сковороди 2)______________________________________________________ Як Сковорода називав свої байки
1)________________________________ 3)______________________________________________________ _________________________________
__________________________________ ________________________________
2)________________________________ ________________________________
__________________________________ Найважливіше про твори Чому?
3)________________________________ Основна думка, висновки… _________________________________ __________________________________ _________________________________
_________________________________________
_________________________________________
Розкрити зміст вислову _________________________________________ Розкрити зміст вислову
Г.Сковороди _________________________________________ Г.Сковороди
Любов виникає з любові; _________________________________________ Уподібнюйся пальмі:
коли хочу, щоб мене любили, _________________________________________ чим міцніше її стискає скеля,
я сам перший люблю. тим швидше і прекрасніше
___________________________ _________________________________________ здіймається вона догори.
___________________________ _________________________________________ ___________________________
___________________________ _________________________________________ ___________________________
___________________________ _________________________________________ ___________________________
___________________________ _________________________________________ ___________________________
___________________________ _________________________________________ ___________________________
___________________________ ___________________________
___________________________ _________________________________________ ___________________________
___________________________ _________________________________________ ___________________________
___________________________ _________________________________________ ___________________________
___________________________ _________________________________________ ___________________________
___________________________ _________________________________________ ___________________________
Микола Васильович Гоголь
Із біографії
1. Коли і де народився? __________________________________________
Найвідоміші твори письменника _______________________________________________________________
1. ________________________________ 2. Сім’я, в якій народився, і який вплив мали члени сім’ї на формування
2. ________________________________ світогляду?______________________________________________________
3._________________________________ ________________________________________________________________
4. ________________________________ _______________________________________________________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
3. Освіта Миколи Гоголя _________________________________________
Прокоментувати цитату _______________________________________________________________
«Микола Гоголь – це геніальний український митець, який став _______________________________________________________________
класиком російської літератури» (І.Малкович) ________________ 4. Останні роки життя, смерть і поховання письменника______________
_________________________________________________________ ______________________________________________________________
_________________________________________________________ ______________________________________________________________
_________________________________________________________
_________________________________________________________
Бліц-відповіді
1. Чому творчість М.Гоголя вивчаємо на уроках і української, і світової літератури?__________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Що ви знали про М.Гоголя до опрацювання підручника? _______________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Які твори М.Гоголя ви читали, фільми (вистави) за творами М.Гоголя (про Гоголя) ви бачили?______________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________
4. Чи чули ви про Тараса Бульбу? Що саме? ____________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________
5. Що вас найбільше зацікавило (здивувало) у постаті М.Гоголя? __________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________
Микола Гоголь. «Тарас Бульба»
Паспорт твору
Жанр: ______________________________________________________________
Композиція твору: ____________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
Тема твору:___________________________________________________________
Основна думка:________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
Проблематика твору: __________________________________________________
_____________________________________________________________________
Прототип _____________________________________________________________________
головного героя
Назвати епізоди твору, які відповідають ілюстраціям
Сенкан Діаманта
до образу Тараса Остапа та Андрія
Тарас Григорович Шевченко. «Сон»
Тема поеми Фрескова будова - це
Композиція поеми Дати відповіді на питання: Форму сну
(кількість картин) 1. За ким летить герой у сні? Що символізує цей птах? використано з метою:
1)
2. Хто такий «цар волі» у творі? Розтлумачте цей образ.
2)
3. Що символізують «білі птахи» у творі?
Наведіть приклади 4. За що висміює герой «землячка», якого зустрів у палаці? Прийом,
іронії: який використано
у зображенні України
5. Доберіть заголовки до частин поеми (у чому він полягає)
сарказму:
Франко називає твір Шевченка «Сон»…
1)
гротеску:
2)
Тарас Григорович Шевченко. «Кавказ»
Жанр твору: Тема твору:
Оригінальність твору: Основна думка:
Присвята твору:
Прокоментувати картинки Жанрові особливості твору:
1)
Композиція твору:
2)
3)
Образи-символи у творі (назвати і розкрити їх суть):
1)
2)
3)
Дати визначення понять:
«чурек» - це оксиморон – це прокоментуйте один вислів (на вибір)
«сакля» - це наприклад (придумати свій приклад)
Т.Шевченко. «Катерина»
Автобіографічність поеми Поема розповідає про ____________ Сюжетний ланцюжок поеми
1) _______________________________ __________________________________ 1) ________________________________
__________________________________ __________________________________ 2) ________________________________
2) _______________________________ __________________________________ 3) ________________________________
__________________________________ __________________________________ 4) ________________________________
__________________________________ __________________________________ 5) ________________________________
Прокоментуйте картинки епізодами поеми Сенкан Розкрийте символізм у поемі
____________________________________________________ до образу Катерини
____________________________________________________ _____________________________________
____________________________________________________ 1)_________________________________ ____________________________________
____________________________________________________ 2) _________________________________ ____________________________________
____________________________________________________ 3) _________________________________ ____________________________________
4) _________________________________
_____________________________________________________ 5) _________________________________
_____________________________________________________ _____________________________________
_____________________________________________________ _____________________________________
_____________________________________________________ _____________________________________
Три поради Катерині _____________________________________
_____________________________________________________ 1) ________________________________
_____________________________________________________ __________________________________
_____________________________________________________ 2) ________________________________
_____________________________________________________ __________________________________
_____________________________________________________ 3) ________________________________
__________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________ Мої роздуми
_____________________________________________________
_____________________________________________________ ___________________________________
___________________________________
____________________________________________________ ___________________________________
____________________________________________________ ___________________________________
____________________________________________________ ___________________________________
Тарас Шевченко. «Наймичка»
Сюжет поеми Проблематика поеми
___________________________________________________________ 1) ______________________________________________
___________________________________________________________ 2) ______________________________________________
___________________________________________________________ 3) ______________________________________________
___________________________________________________________ 4) ______________________________________________
___________________________________________________________ 5) ______________________________________________
___________________________________________________________ 6) ______________________________________________
Бліц – питання Роздуми Нумерологія
1) Трагедія Ганни передусім у томі, що ________________ Пронумерувати ілюстрації
__________________________________________________ Вчинок Ганни – це свідчення слабкодухості відповідно розвитку подій
__________________________________________________ чи великої сили духу? Чому?
__________________________________________________ ______________________________________
2) Вершиною страждань Ганни є епізод, де _____________ ______________________________________
__________________________________________________ ______________________________________
__________________________________________________ ______________________________________
__________________________________________________ ______________________________________
3) Духовна велич Ганни у тому, що ___________________ ______________________________________
__________________________________________________ _______________________________________
__________________________________________________ _______________________________________
__________________________________________________ _______________________________________
4) Основна думка поеми: ____________________________ Чи можна вважати Ганну щасливою? Чому?
__________________________________________________ _______________________________________
__________________________________________________ _______________________________________
__________________________________________________ _______________________________________
5) Чому твір має таку назву? _________________________ _______________________________________
__________________________________________________ _______________________________________
__________________________________________________ _______________________________________
__________________________________________________ _______________________________________
6) Жіноча доля у поемі втілена романтично Які уроки можна винести із поеми? _________
чи реалістично-побутово? Аргументуйте. ____________ _______________________________________
__________________________________________________ _______________________________________
__________________________________________________ _______________________________________
__________________________________________________ _______________________________________
Тарас Григорович Шевченко. «І мертвим, і живим…»
Образ автора у творі Провідні мотиви твору
(«чотири іпостасі» образу)
1) то як… 1)
2) то як…
3)то як… 2)
4) то як…
Дібрати афоризм із твору до картинок і прокоментувати їх актуальність
Афоризм
Афоризм Афоризм Афоризм
Трактування
Трактування Трактування Трактування
Афоризм Афоризм
Трактування Трактування
Тарас Шевченко. «Доля»
Життєва доля Т.Шевченка
Хід подій, напрям життєвого шляху, що ніби не залежать від бажання, волі людини
(випало на долю, зв’язав свою долю з…)
Цикл-триптих Т.Шевченка, Доля ліричного героя Дати відповідь на питання
написаний у Нижньому Новгороді 1. Вірші триптиху належать до _____________________ лірики.
2. У вірші «Доля» наявний такий автобіографічний момент
Провідний мотив триптиха
Дії долі ліричного героя Сенкан до слова «доля»
Ліричний герой триптиха
Прокоментувати рядки
1) «… А ти збрехала.
Які з нас люде?»
2) «Ми не лукавили з тобою,
Ми просто йшли…»
3) «… у нас нема
Зерна неправди за собою»
Тарас Шевченко. «Росли укупочці, зросли…»
Вірш належить до
_____________________лірики
Заповнити
У поезії пелюстки
відтворено________________ умовами щасливого
________________________________ подружнього життя
____________________________________
Художні засоби:
Епітети:______________________________
_____________________________________
_____________________________________ Не з багатством жить, а з людиною.
_____________________________________
Звертання:___________________________ Не потрібен і клад, коли в сім’ї лад.
_____________________________________
_____________________________________ Найкраща спілка — чоловік та жінка.
Дати відповіді на питання
Про які періоди в житті людини Яким чином дружні Чому не кожна пара «доживала укупі Про які життєві
розповідає поет? стосунки між до самої домовини»? страждання зазначає
молодятами стають Що є перешкодою для цього? поет у творі?
серйозними?
Біблійні теми наявні у Тарас Шевченко. «Ісаія. Глава 35» Псалми – це_____________________
таких творах Т.Шевченка: _________________________________
Дати бліц-відповіді на питання: Пов’яжіть фото із твором Дібрати до картинок
1. Хто такий Ісаія? _____________________ _______________________ цитатами із твору
______________________________________ _______________________
______________________________________ _______________________
2. До кого(чого) звертається поет на початку _______________________
твору? ________________________________ _______________________
______________________________________ _______________________
3. Провідний мотив твору _______________ _______________________
______________________________________
______________________________________
______________________________________ Твір умовно ділиться на три частини
______________________________________ (прокоментуйте кожну)
1. _______________________________________
_________________________________________
Мова твору _________________________________________
Для передачі колориту біблійного стилю _________________________________________
Т.Шевченко використовує:
1. ____________________________________ 2. _______________________________________
______________________________________ _________________________________________
______________________________________ _________________________________________
2. ____________________________________ _________________________________________
______________________________________
______________________________________ 3. _______________________________________
3. ____________________________________ _________________________________________
______________________________________ _________________________________________
______________________________________ _________________________________________
Пантелеймон Куліш
Освіта П.Куліша Трудова діяльність
1. __________________________________________ 1. __________________________________________
____________________________________________ ___________________________________________
2. __________________________________________ 2. __________________________________________
_____________________________________________ ____________________________________________
3. __________________________________________ 3.___________________________________________
_____________________________________________ ____________________________________________
Захоплення та обдарування письменника
1. _____________________________________________________________________________
2._____________________________________________________________________________
3._____________________________________________________________________________
4._____________________________________________________________________________
Бліц-питання
__________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________
2)________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________
про ______________________________________________________________________________________________________________________
Установіть зв’язок (факти):
П.Куліш – Біблія П.Куліш – правопис П.Куліш – перекладач П.Куліш - книгодрукування
Пантелеймон Куліш/ «Чорна рада» Історичний роман – це________________
____________________________________
З історії написання роману «Чорна рада» ____________________________________
______________________________________ ____________________________________
______________________________________
______________________________________
______________________________________ Джерела роману «Чорна рада»
______________________________________
1. 2. 3.
1_______________________________
2_______________________________
Ознаки роману як жанру 3_______________________________ Пов’язати картинки із романом «Чорна рада
4_______________________________ ________________________________
5_______________________________ ________________________________
6_______________________________ ________________________________
________________________________
Тема роману Основна думка Кульмінація ________________________________
_______________ ______________________ ________________
_________________ _____________________ __________________
___________________ ___________________ ___________________ ________________________________
_____________________ _________________ ____________________ ________________________________
______________________ _______________ ______________________ ________________________________
_______________________ _____________ ________________________ ________________________________
________________________________
Прокоментувати ілюстрації (навести відповідні епізоди)
_____________ ______________ _____________ _____________
_____________ ______________ _____________ _____________
_____________ ______________ _____________ _____________
_____________ ______________ ______________ _____________
_____________ ______________ ______________ _____________
_____________ ______________ ______________ _____________
Дати відповіді на питання Марко Вовчок
1. Справжнє прізвище________________________________________________________
2. Народилася (коли?)________________________________________________________
3. Народилася (де?)__________________________________________________________
4. Народилася в сім’ї_________________________________________________________ Перша збірка мала назву
5. Кінець свого життя повела___________________________________________________ ________________________
6. Коли і де померла__________________________________________________________
7. Похована_________________________________________________________________ Назвіть ще інші твори
1._______________________
2._______________________
3. _______________________
4.________________________
Чия наука вміщена у фразу? Хто називав письменницю «донею»
«Не знатимеш хоч кілька мов, ____________________________________
не вважай себе культурною ____________________________________
людиною» і який твір їй присвятив
__________________________________ ____________________________________ Наведіть кілька фактів із життя і творчості
_________________________________ ____________________________________
1. _________________________ 2. ___________________________
___________________________ ____________________________
_________________________ _________________________
Хто читав твори Марка Вовчка, маючи намір вивчити українську мову? _______________________ _______________________
_____________________________________________________________________________ _____________________ _____________________
За чиєю порадою і чому? __________________ __________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________ 3. ______________________________________
_____________________________________
__________________________________
Хто написав: «… Господь послав _______________________________
Тебе нам, кроткого пророка ____________________________
І обличителя жестових _________________________
Людей неситих»… і про кого
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
Марко Вовчок. «Інститутка»
Історія написання Паспорт твору
________________________ 1) жанр______________________________________________________________________
________________________ 2)рік написання_______________________________________________________________
________________________ 3) присвята___________________________________________________________________
________________________ 4) тема_______________________________________________________________________
________________________ 5) Сюжет:
________________________ експозиція_________________________________________________________________
________________________ зав’язка___________________________________________________________________
________________________ розвиток дії________________________________________________________________
________________________ кульмінація________________________________________________________________
________________________ розв’язка__________________________________________________________________
________________________ 6) персонажі__________________________________________________________________
________________________ ___________________________________________________________________________
________________________ 7) провідний мотив вустами героїні_______________________________________
__________________________________________________________________
Образи твору
Панночка (інститутка) Уляна
Освіта ______________________________________________________________________ ________________________________________________________________
______________________________________________________________________ _________________________________________________________________
Внутрішня краса ______________________________________________________________________ _________________________________________________________________
______________________________________________________________________ _________________________________________________________________
Риси характеру ______________________________________________________________________ _________________________________________________________________
______________________________________________________________________ _________________________________________________________________
Почуття ______________________________________________________________________ _________________________________________________________________
______________________________________________________________________ _________________________________________________________________
Ставлення до праці ______________________________________________________________________ ________________________________________________________________
______________________________________________________________________ _________________________________________________________________
Друзі ______________________________________________________________________ _________________________________________________________________
______________________________________________________________________ _________________________________________________________________
Мова ______________________________________________________________________ _________________________________________________________________
______________________________________________________________________ _________________________________________________________________