ТО ЩО Ж ТАКЕ "ОБДАРОВАНІСТЬ"?(Калейдоскоп тлумачень) Обдарований - який має великі природні здібності; здібний, талановитий. Здібність - природний нахил до чого-небудь; обдарування; талант. (Великий тлумачний словник сучасної української мови, 2002р.) Обдарованість - комплекс задатків і здібностей, які за сприятливих умов дозволяють потенційно досягти значних успіхів у певному виді діяльності (чи діяльностей) порівняно з іншими людьми. (Л. Липова) Обдарованість - якісно своєрідне сполучення здібностей, від якого залежить імовірність більшого чи меншого успіху під час виконання тієї чи іншої діяльності. (Б. Тєплов) Обдарованість - специфічне поєднання здібностей високого рівня, а також інтересів, потреб, що дозволяє виконувати певну діяльність на якісно високому рівні, відмінному від умовного "середнього рівня". (Б. Чижевський)
Вікова категорія. Особливості вікової обдарованостіЗавдання роботи з обдарованими. Форми роботи. Позиція вчителя. Молодші школяріЗагострене почуття свідомості, особистої гідності, ініціативність, поєднання протилежностей, допитливість, точність виконання мисленєвих операцій, стійкість уваги, пам’яті, навички логічного мислення, активний словниковий запас, налаштованість на творче виконання завдань, творча уява, фантазія, інтерес до неординарних явищ. Велика увага до вияву здібностей. Тактовне ставлення до учня, Постійне навантаження, Раціональна організація позаурочної форми роботи. Взаємодія з сім’єю. Розвиток дивергентного мислення. Рольові ігри. Індивідуальні творчі завдання. Створення проблемної ситуації. Конкурси, змагання. Екскурсії. Рольові ігри. Індивідуальний підхід. Проведення виставок кращих робіт, виробів.
Робота з обдарованими дітьми різних вікових категорій. Вікова категорія. Особливості вікової обдарованостіЗавдання роботи з обдарованими. Форми роботи. Позиція вчителя. Учні 5-9 класівІнтенсивне становлення особистості, значене зростання моральних і інтелектуальних сил, прагнення до самостійності, самоосвіти, раціонального способу вирішення завдань, послідовне обгрунтоване мислення, розвиток просторових уявлень, розвиток стійкого інтересу до певних предметів, вміння висловити свої почуття. Залучення до винахідництва й дослідницької роботи, розвиток навичок аналізу; впровадження проблемних методів навчання, висування гіпотез, їх аргументації, перевірки і висновків, різнорівнева диференціація, Навчання орієнтації у інформаційному просторі, критичного мислення; розвиток навичок. Тематичні, творчі, індивідуальні завдання, поглиблення знань; консультації, інтелектуальні ігри, турніри, конкурси, конференції, олімпіади; зустрічі з майстрами, фахівцями (письменниками, художниками, науковцями), гурткова робота. Доброзичливе, обережне оцінювання; підтримка прагнення подальшого розвитку; підтримка, захист
Вікова категорія. Особливості вікової обдарованостіЗавдання роботи з обдарованими. Форми роботи. Позиція вчителя. Учні 10-11 класів. Енергійне зростання моральних, інтелектуальних можливостей; підвищений рівень абстрагування й узагальнення; здатність до прямих і зворотніх операцій, міркувань, умовиводів; критичність, прагнення до самовдосконалення Становлення спеціальних схильностей, нахилів і здібностей. Розвиток інтересу до творчості; розвиток конструктивних, винахідницьких можливостей. Профільні класи; поглиблене вивчення окремих предметів; індивідуальні навчальні плани, факультативи. Співпраця, консультації. Створення умов для роботи з фахівцями вищого рівня; турніри, наукові товариства, диспути, проектні роботи
Як розвивати творчі здібності обдарованих дітей?Підхоплюй думки учнів і оцінюй їх зразу, підкреслюючи їх оригінальність, важливість тощо. Підкреслюй інтерес дітей до нового. Заохочуй оперування предметами, матеріалами, ідеями. Дитина практично вирішує дослідницькі завдання. Вчи дітей систематичній самооцінці кожної думки. Ніколи не відкидай її. Виробляй у дітей терпиме ставлення до нових понять, думок. Не вимагай запам'ятовування схем, таблиць, формул, одностороннього рішення, де є багатоваріативні способи. Культивуй творчу атмосферу - учні повинні знати, що творчі пропозиції, думки клас зустрічає з визнанням, приймає їх, використовує. Вчи дітей цінувати власні та чужі думки. Важливо фіксувати їх в блокноті.
Якості, якими має володіти керівник гуртка для роботи з обдарованими дітьми. Бути доброзичливим і чуйним Розбиратися в особливостях психології обдарованих дітей, відчувати їхні потреби та інтереси. Мати високий рівень інтелектуального розвитку. Мати широке коло інтересів. Бути готовим до виконання різноманітних обовязків, повязаних з навчанням обдарованих дітей. Мати педагогічну і спеціальну освіту. Мати живий та активний характер.
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИБезпалько О. В. Соціальна педагогіка в схемах і таблицях: Навчальний посібник. – К.: Центр навч. літератури, 2003. – 137 с. Бондар В. І. Дидактика: Підручник. – К.: Либідь, 2005. – 264 с. Вітвицька С. С. Основи педагогіки вищої школи: Методичний посібник. – К.: Центр навч. літератури, 2003. – 316 с.