Робота над дикцією та артикуляцією у вокальних творах

Про матеріал
Цей урок допоможе вчителю вчити дітей правильній вимові скоромовок, розвивати співочий артикуляційний апарат, формувати навички фразування музично-вокального твору.
Перегляд файлу

Заняття гуртка  "Гармонія"

 Керівник гуртка:  Гончаров Ігор Євгенович

Дата:

Тема заняття: Робота над дикцією і артикуляцією у вокальних вправах і музичному творі з починаючими вокалістами.

Рівень навчання: початковий

Мета: Розвиток артикуляційного апарату вокаліста .

Завдання:

освітні:

- вчити правильній вимові скоромовок;

- вчити проспівувати дикційні обороти в музично-тренувальному матеріалі і при виконанні музичного твору;

- ознайомити з поняттями: дикція, артикуляція;

розвиваючі:

- розвивати співочий артикуляційний апарат ;

- формувати навички фразування музично-вокального твору на дикційну опору;

виховні:

- формувати мовну культуру;

- виховувати уважність і сумлінне ставлення до праці;

- виховання усвідомленого підходу до навчання.

Обладнання та матеріали:  фортепіано; музичний центр

Тип навчання: комбінований

Форма заняття:  індивідуальне, групове

Методи навчання:

- наочний (слуховий і зоровий);

- словесний (розповідь, пояснення, діалог);

- ілюстративний в поєднанні з репродуктивним (вокальний показ учителем і відтворення почутого учнем);

- емпіричний метод (метод практичного пошуку зрозумілих для дитини слів, визначень для опису вокальних прийомів).

Методичні прийоми:

- творчі завдання і питання, які спонукають розумову діяльність;

- спонукання до самоконтролю;

- промовляння тексту пісні «співуче»;

- заохочення (з метою стимуляції їх інтересу до занять) як спосіб викликати позитивні емоції.

Хід заняття

І. Вступна частина (30 хвилин)

 Організаційний момент. (3 хвилини)

Тема нашого заняття - «Дикція та артикуляція у виконанні вправ і вокального твору». Сьогодні  ми будемо працювати над розвитком артикуляційного апарату, над чіткою і правильною вимовою слів при виконанні пісні.

Пояснення теми. (5 хв.)

Підготовка співочого апарату до процесу фонації (8 хв)

Дихальні вправи.

Вправа на тренування черевного преса: активні рухи передньої стінки живота ("випинання" - при вдиху, "втягування" - при видиху). Необхідно стежити за тим, щоб при вдиху не піднімалися плечі, не напружувалися м'язи шиї.

Надуй кульку. «Надуваючи кульку» широко розвести руки в сторони і зробити глибокий вдих, потім повільно зводити руки, з'єднуючи долоні перед грудьми і видуваючи повітря - «ссс». Для правильного вдиху рекомендуються порівняння: «Вдихни так, щоб повітря дійшло до пояса», «вдихни глибоко, із задоволенням, як ніби нюхаєш запашну красиву квітку». Взявши подих, не слід відразу видихати повітря. Необхідна невелика затримка дихання, потім дуже економний, тривалий видих.

  Вправа «Обійми плечі» (Вдих на стисненні грудної клітини).

  Початкове положення: встаньте прямо. Руки зігнуті в ліктях і підняті на рівень плечей кистями один до одного. У момент короткого галасливого вдиху носом кидаємо руки назустріч один одному, як би обіймаючи себе за плечі. Важливо, щоб руки рухалися паралельно один одному, а не навхрест. Руки повинні рухатися паралельно, їх положення протягом усього вправи міняти не можна.

    Вправа «Насос». Початкове положення: встати прямо, руки опущені. Злегка нахиліться вниз, до підлоги: спина кругла (а не пряма), голова опущена (дивиться вниз, в підлогу, шию не зволікати і не напружувати, руки опущені вниз). Зробіть короткий галасливий вдих в кінцевій точці поклони («понюхайте підлогу»). Злегка підніміть, але не випрямляйтеся повністю - в цей момент абсолютно пасивно йде через ніс або рот.

Знову нахиліться і одночасно з поклоном зробіть короткий голосний вдих. Потім, видихаючи, злегка випрямтеся, випускаючи повітря через рот або ніс. «Шину накачуйте» легко і просто в ритмі стройового кроку.

    Вправа «Великий маятник» («Насос» + «Обійми плечі»). Початкове положення: встаньте прямо. Злегка нахиліться до підлоги (руки тягнуться до колін, але не опускаються нижче них) - вдих. І відразу ж без зупинки злегка відкиньтеся назад (трохи прогнувшись у попереку), обіймаючи себе за плечі, - теж вдих. Видих пасивно йде між вдихами - рухами. Отже: уклін підлозі, руки до колін - вдих, потім легкий прогин у попереку - зустрічний рух рук зі злегка відкинутою головою (теж вдих).

Мета - розвиток навичок тривалого співочого дихання.

Артикуляційні вправи.(4 хвилини)

Артикуляційна гімнастика («язичок», робота м'язів губ).

Мета - активізувати артикуляційний апарат.

Розспівка  (10 хвилин)

 Вокальні вправи

Формування високої позиції звуку, округлості голосного, гострого інтонування терцевих тонів, опорного дихання.

Вправа на роботу кінчика язика: вгору по звуках Т53 на склади «ля-ле-лю», вниз - поступовий рух від 5 сходинки до 1 на склади «ля-ли-ле-лі-лю».

ІІ. Основна частина (60 хвилин)

Робота над дикцією і артикуляцією у піснях :

«Мамина хатина» муз. Злотник сл. Арсеєва,

 «Мама» автор Слонова, 

«Справжні дівчата» автор Ведмедеря.

IІІ. Заключний етап. (5 хвилин)

Підведення підсумків.

 

docx
Додано
23 лютого 2022
Переглядів
737
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку