роботи вчителя математики Бородій О.П. з питання «Формування навчальних та соціальних компетентностей учнів на уроках математики.»

Про матеріал
В наказі про досвід роботи вчителя математики дано глибокий аналіз його діяльності по формуванню навчальної та соціальної компетентності учнів на уроках математики. Подано алгоритм дій з боку адміністрації по вівченню досвіду. Дано аналіз запровадження даного досвіду на уроках математики та методичні рекомендації по його вивченню іншими вчителями закладу. Матеріал цікавий для вчителів математики та адміністрації закладу освіти
Перегляд файлу

                                                                                                          

 

Ш е п е т і в с ь к и й  н а в ч а л ь н о – в и х о в н и й  к о м п л е к с

«З а г а л ь н о о с в і т н я  ш к о л а І – ІІІ с т у п е н і в – г і м н а з і я»

Х м е л ь н и ц ь к о ї  о б л а с т і

вул. Героїв Небесної Сотні, 56, м. Шепетівка,  30400, тел./факс0(3840) 4-21-07;4-07-19

Е-mail: school-5@i.ua Код 22786937

НАКАЗ

26.02.21 р.                                                                                                  №______ НВ

Про систему роботи вчителя математики

Бородій О.П. з питання «Формування

навчальних та соціальних компетентностей

 учнів на уроках математики.»

 

            З метою забезпечення об’єктивної підготовки  до атестації педагогічних працівників в період з жовтня 2020 по лютий 2021  року проводилось вивчення системи роботи вчителя математики Бородій  Ольги Павлівни з питання  «Формування навчальних та соціальних компетентностей учнів на уроках математики».

          В процесі вивчення системи роботи вчителя здійснено епізодичне відвідування уроків у класах різних вікових категорій, проводився моніторинг навчальних досягнень учнів, яких навчає вчитель, аналізувалась участь педагога у методичній роботі школи, міста, оцінювались творчі напрацювання, дидактичні матеріали з питання, що вивчалось, аналізувались результати роботи вчителя з обдарованими дітьми, ділова документація, а саме класні журнали, зошити та щоденники учнів з метою перевірки виконання вчителем навчальних програм, вимог до ведення і перевірки зошитів, проведення контрольних робіт; проведено бесіди з учителями, учнями, батьками щодо якості роботи вчителя.

          Під час підготовчого періоду адміністрацією школи було проведено вивчення навчальної програми з математики, нормативних та розпорядчих документів, що стосуються навчально-виховної діяльності вчителя; складений план та визначена основна мета вивчення системи роботи вчительки; затверджено календарно-тематичне планування та графік тематичного оцінювання знань учнів. До вивчення системи роботи залучено практичного психолога школи Михтонюк Ольгу Олександрівну.

          Результати вивчення системи роботи свідчать, що Бородій Ольга Павлівна, вчитель вищої категорії, педагогічний стаж роботи 17 років. В 2003 році Ольга Павлівна закінчила Кам’янець – Подільський педагогічний інститут за спеціальністю вчитель математики, інформатики і з цього часу працює в навчально-виховному комплексі «Загальноосвітня школа І-ІІІ ст. – гімназія» вчителем математики. За час роботи в закладі проявила себе як старанний, наполегливий педагог - відповідальна, віддана своїй справі, творча особистість. Вчитель має високу науково-теоретичну та методичну підготовку, виявляє високий рівень професіоналізму. Досконало володіє сучасними ефективними формами, методами організації навчально-виховного процесу. Цілеспрямовано працює над реалізацією програми, використовуючи при цьому індивідуальний підхід та диференціацію навчання.

Вивчаючи класний журнал, встановлено, що вчитель постійно проводить поточне оцінювання знань учнів, на підставі якого виставляється тематичний бал після закінчення вивчення теми, семестрове оцінювання, відповідно до методичних рекомендацій Міністерства освіти і науки. З метою підвищення математичної компетентності учнів та вчасної ліквідації прогалин у знаннях дітей систематично перевіряє учнівські зошити, приділяє велику увагу роботі над помилками. Оцінки за ведення зошита виставляються один раз в місяць в класний журнал. Записи в класному журналі проводяться відповідно до вимог Інструкції з ведення класних журналів в 5-11 класах.

       Аналіз поурочних планів відображає роботу вчителя, щодо виконання навчальної програми і засвідчує ретельність підготовки до уроків і системність у плануванні різних типів уроків, застосуванні активних форм роботи з  формування навчальних та соціальних компетентностей учнів. Зміст і структура уроків відповідають поставленій меті і типу  уроку. Під час вивчення певного розділу використовує різні типи уроків, проте основним залишається – комбінований урок. Застосовуються на уроках нові інтерактивні технології, елементи нестандартних уроків.

       Вчитель сумлінно готується до уроків, опрацьовує багато методичної літератури. Навчальний процес на уроках математики вчитель будує так, щоб він був ефективним, оптимальним за структурою, цікавим, сприяв розкриттю творчого потенціалу школярів, забезпечував необхідні уміння і навички, стимулював до знаходження виходу з різних ситуацій. Більшість її уроків мають проблемно-пошуковий , дослідницький характер. Так при проведенні уроку геометрії в 10 Б класі 10.11.20 при вивчення теми «Паралельність прямої та площини» вчитель запровадила метод дослідження на встановлення паралельних прямих, відрізків, площин що можуть знайти учні в класі.

      Ольга Павлівна систематично працює над розвитком умінь і навичок учнів, здійснює інноваційні підходи в організації навчально-виховного процесу. Спрямовує свою діяльність на посилення розвивально-виховного впливу на особистість. Надає перевагу активним, інтерактивним методам навчання. Так, при проведенні уроку в 9Б класі 03.11.20 при вивченні теми «Вектор. Модуль і напрям вектора» вчитель використав технологію критичного мислення, забезпечив подачу матеріалу «від простого до складного» використав методи індукції та дедукції, ігрові елементи, які дозволили учням на належному рівні справитись з завданнями квазі-контролю.

        У роботі, вчителька спирається на результати вивчення психофізіологічних особливостей учнів, забезпечує особистісно-зорієнтований, проблемно-діяльнісний підходи до навчання. Враховує вікові, психофізіологічні особливості, створює умови для розвитку потенціальних здібностей кожної дитини. В процесі викладання математики формує в учнів науковий світогляд, розвиває  логічне мислення і математичну мову. Впроваджуючи технологію розвитку критичного мислення учнів, вчить дітей аналізувати та аргументувати, аналітично дискутувати та правильно висловлюватись. На уроках вчителька  особливу увагу звертає на розуміння й осмислення учнями виконуваних операцій. Завдання вчителем розробляються різної складності і використовуються на протязі як актуалізації знань та перевірки розуміння попередньої теми, так і як проміжний та остаточний контроль за рівнем засвоєння теми, що вивчається. Виконанню такого обсягу роботи на уроці сприяють майстерність педагога, чітко продумані етапи заняття, раціональне використання кожної його хвилини, правильність добору матеріалу. Уроки, Ольга Павлівна проводить в помірному темпі та на рівні достатньої розумової напруженості. Так, при проведенні уроку в 8А класі 04.02.21. на тему «Співвідношення між сторонами та кутами прямокутного трикутника» вчитель на етапі актуалізації знань провела розбір задач за аналогією, на етапі формування геометричних вмінь та навичок запропонувала учням індивідуальну траєкторію розв’язання  вправ, на заключній частині уроку провела самостійну роботу, що дозволила виявити належний рівень сформованості математичної компетентності у відповідної вікової категорії учнів. Особливу роль в навчально-виховному процесі відводить використанню інноваційних технологій як при проведенні уроків так і при проведенні виховних заходів, адже формуванню життєвих компетентностей сприяє не лише навчання, а й позакласна робота з математики. Вона поглиблює і розширює знання учнів отримані на уроках, підвищує зацікавленість предметом, привчає їх до самостійної творчої роботи, розвиває ініціативу, виховує почуття відповідальності за доручену справу. Стало традицією у школі проводити тижні математики, конкурси, олімпіади, випуск математичних газет, складання, ребусів, кросвордів, казок, написання творчих робіт та рефератів. Так  04.12.20, в рамках тижня математики, Ольга Павлівна провела математичні посиденьки в 9А класі де передбачила групову форму роботи по формуванню корпоративної культури учнів при вивченні математики.

         Концепція загальної середньої освіти в Україні ставить перед кожним вчителем завдання: спрямувати навчально-виховний процес на формування у школярів достатньої життєвої компетентності. На погляд вчителя розв’язання цих завдань неможливо без формування стійкої мотивації навчальної діяльності, формуванні навчальної та соціальної компетентності у здобувачів освіти. На думку вчителя особистісний розвиток неможливий без активної та свідомої участі учня в організації своєї навчальної діяльності.Ольга Павлівна ставить перед собою завдання: будувати процес навчання так, щоб учень навчався, а вчитель лише у співпраці з учнем керував цим процесом. Для цього, прагне щоденно поповнювати свій багаж знань та досягати сформованих цілей через структурування та побудову продуманого, підготовленого і обов'язково несхожого на попередні уроку. Щоб кожний з них приносив учням радість, втіху та зацікавленість у сприйманні та здобуванні нових знань, враховуючи при цьому їх можливості, інтереси та здібності. Так, при вивченні теми «Рівність фігур» 19.02.21 в 9А класі вчителька активізувала учнів низького та середнього рівня розвитку на оформлення асоціативного грона, учнів достатнього рівня - на формування зовнішньої та внутрішньої мотивації, а діти високого рівня задовольнили свої пізнавальні потреби шляхом розв’язання задач підвищеної складності. Процес навчання - це титанічна праця, але вона не повинна перетворюватися у непосильну. Кожному успіху вчитель радіє, однак не зупиняється на досягнутому, існує бажання піднятися ще на вищий щабель у своїй педагогічній майстерності.

      Отже, завдання, які ставить вчитель перед собою, зацікавити предметом, показати необхідність його вивчення для практичного використання в житті. Це реалізується вчителем в процесі бесід, проблемних запитання, підбору задач з практичним змістом, логічних задач, цікавих історичних довідок. Таким чином, зацікавлюючи учнів темою, що вивчається, формує в них потребу в нових знаннях. Вчитель вважає, що не завжди мотивація навчальної діяльності повинна складати окремий етап уроку. Цю роботу, по можливості, слід проводить впродовж всього уроку. Вчитель демонструє учням прикладну спрямованість даної теми та важливість цих знань, формує політехнічне сприйняття, конструкторські навички, які знадобляться  здобувачам освіти в майбутній професії. Так, при проведенні уроку геометрії в 8А класі 04.02.21 при вивченні теми «Співвідношення між сторонами та кутами прямокутного трикутника» вчитель забезпечила формування у дітей навичок конструювання та класифікації тіл та їх поверхонь.

     Формуванню соціальних, комунікативних, інформаційних компетенцій чи не найбільше сприяють дидактичні ігри та нетрадиційні уроки. В своїй практиці Бородій Ольга Павлівна використовує математичні ігри  «Хто швидше?», «Віриш-не віриш», «Хрестики-нулики», «Математичне доміно» тощо. У процесі гри в учнів виробляється звичка зосереджуватись, розвивається увага, прагнення до знань. Захопившись грою, учні не помічають, що навчаються, пізнають і запам'ятовують нове, орієнтуються в незвичних ситуаціях, набираються досвіду. У них формується почуття відповідальності за успіхи у навчанні всього колективу і свої особисті досягнення. Так реалізуються всі необхідні компетентності.Отже, дидактичні ігри на уроках математики найчастіше вчитель рекомендує використовувати як певний елемент уроку – у вигляді ігрової ситуації, окремої конкретної гри, задачі цікавого змісту. Так при проведенні уроку в 9Б класі 17.11.20 при вивченні теми «Скалярний добуток векторів» Ольга Павлівна використала гру «Вірю, не вірю» коли діти давали характеристики векторам, чим домоглася розуміння складних питань.

      Одним із найефективніших засобів формування творчої особистості – це творчі самостійні роботи, в яких учні отримують принципово нові знання, закріплюють навички самостійного пошуку знань. Проблемні і творчі завдання отримують учні, які швидше справились з самостійною роботою. Під час перевірки самостійних робіт вчитель використовує якомога більше способів і прийоми, з метою індивідуалізувати перевірку знання учнів. До активної участі у навчально-виховному процесі спонукає система організації контролю знань, який тісно пов'язаний з оцінкою, що фіксує відповідність чи невідповідність критеріям. Контроль за засвоєнням навчального матеріалу розпочинається з перевірки домашнього завдання, яку вчитель проводить різними способами. Самоперевірка та взаємоперевірка за зразком, перевірка різними методами, математичний диктант, бліц-робота тощо. В процесі контролю знань використовує також такі форми, як тестування, теоретична розминка, залік, тематична робота. Для цього завдання готує диференційовані, як за рівнем складності, так і з врахуванням індивідуальних особливостей учнів.К. Ушинський зазначав, що основне завдання педагога не змушувати, а заохочувати школяра до навчання. Тому, використовуючи різні форми заохочення: схвалення, похвала, авансування особистості; нагорода, емоційне, несловесне спілкування з дітьми – погляд, жест, міміка тощо, вдало підтримують успіх учнів.

    Ольга Павлівна постійно працює над підвищенням свого фахового та професійного рівня, велику увагу приділяє самоосвіті, ділиться досвідом своєї роботи із вчителями математики. Систематично приймає участь в роботі шкільних семінарів та конференцій. В системі роботи вчителя використання елементів цифрових технологій. Досвідом своєї роботи вчитель ділиться с колегами школи, міста. Так для педагогів школи провела 09.02.21 засідання клубу творчо працюючого вчителя (керівником якого є) на тему «Використання мультимедійної дошки як одна з вимог сучасного освітнього процесу в умовах інформаційного суспільства», а 22.02.21 року урок-дослідження в 9А класі з алгебри на тему «Формула суми перших п членів арифметичної прогресії» на якому шляхом запровадження ІКТ забезпечила формування практичної компетентності, що є важливим показником якості математичної освіти.

        За результатами моніторингових досліджень за рівнем навчальних досягнень учнів з математики протягом 2020-2021 навчального року років та підсумкових контрольних робіт, проведених в грудні 2020 року встановлено ,що вчитель забезпечує відповідний рівню психофізіологічних можливостям,  рівень знань учнів з математики.

 

Клас

Писали

роботу

В класі

Високий рівень

Достатній рівень

Середній рівень

Початковий рівень

Рейтинг

28

34

3(11%)

12(43%)

13 (46%)

-

6,9б.

10Б

13

13

-

2(15%)

10(77%)

1(8%)

5,2б.

10А

26

29

2(7,69%)

6(23%)

16(61,5%)

2(7,69%)

6,4б.

 

 

Аналіз  результатів  міських олімпіад  з  математики показав, що учень 9А класу Омелянчук Влад вже три роки поспіль  здобуває І місце на міській олімпіаді, а учениця

10 А класу Василик Марія та учень 8 А класу Смолінський Артем в 2020-2021 році здобули 3 місце на міській олімпіаді з математики. Ольга Павлівна ефективно готує учнів і до інтернет олімпіади з математики та конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт в секції прикладна математика та математичне моделювання Так в 2020-2021 році двоє учнів яких готувала вчитель, здобули призові місця в інтернет олімпіаді на міському  рівні, а учениця 10А класу Василик Марія – перемогу в І етапі конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт, та стала учасницею ІІ етапу.

           З досвідом своєї роботи по формуванню навчальних та соціальних компетентностей учнів на уроках математики Бородій Ольга Павлівна ознайомила членів науково-методичної ради (Протокол №3 від 21.01.21 року засідання у форматі «Zoom конференція», та вчителів школи на розширеній нараді 24.02.21 року.

           За сумлінну працю Ольга Павлівна нагороджена:

  • Грамотою управління освіти Шепетівської міської ради

«За вагомі досягнення молоді у різних сферах суспільного життя Шепетівки», 2019-2020роки

Виходячи з вищенаведеного,

НАКАЗУЮ:

1.Схвалити систему роботи вчителя математики Бородій О.П.. з теми «Формування навчальних та соціальних компетентностей учнів на уроках математики» 

2.Вчителю математики Бородій О.П...:

2.1.Підготувати творчий звіт з теми «Формування навчальних та соціальних компетентностей учнів на уроках математики»

2.2. До 25.03.2021 року рекомендувати провести шкільний семінар вчителів математики, фізики, інформатики з метою поширення власного досвіду.

2.3.Для подальшого підвищення інтересу учнів до вивчення предметів продовжувати

практикувати використання сучасних методик ведення уроку з метою формування навчальної, соціальної та математичної компетентності учнів.

Постійно

3.  Заступнику директора з навчально-виховної роботи Герасименко О.М.

  1.             До 25.03.21 року рекомендувати вчителям вивчити досвід роботи Бородій О.П.
  2.             Організувати взаємовідвідування уроків вчителями з метою вивчення досвіду.
  1. Вачителям-предметникам
    1.             До 30.03.2021 року розробити шляхи впровадження системи роботи вчителя на уроках математики в 1-11 класах.
    2.             З 01.03.2021  року посилити результативність формування в учнів позитивної мотивації до вивчення математики.
  2. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника директора з навчально-виховної роботи Герасименко О.М.
  3. Хід виконання наказу перевірити в лютому 2022 року.

Директор школи:         Н.В. Качоровська 

 

З наказом ознайомлена:

О.П. Бородій

 

docx
Додано
2 листопада 2022
Переглядів
3423
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку