Заняття № 15
Тема: Роль фразеологізмів у мовленні. Джерела української фразеології
МЕТА ЗАНЯТТЯ: повторити та розширити знання студентів про українську фразеологію, зокрема про джерела української фразеології та роль фразеологізмів у мовленні; поглибити знання студентів про авторські фразеологізми, відображені у творах українських письменників; формувати в студентів уміння визначати типи фразеологізмів, тлумачити їх значення; удосконалювати уміння студентів працювати з фразеологічним словником, визначати синтаксичну роль фразеологізмів;
розвивати увагу, творчі здібності, удосконалювати грамотність;
виховувати любов та повагу до влучного й образного слова.
ВНУТРІШНЬОПРЕДМЕТНІ ЗВ'ЯЗКИ:
Лексика: значення фразеологізмів.
Синтаксис: словосполучення, речення, текст.
Стилістика: функціональні стилі.
Культура мовлення: виразність, образність мови.
МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВ'ЯЗКИ: українська література, ділова українська мова, малюнок
ВИД ЗАНЯТТЯ: комбінований (узагальнення вивченого з елементами дослідження авторських фразеологізмів).
ЕПІГРАФ ЗАНЯТТЯ:
Кожен вираз рідної мови має своє обличчя. Як у квітки,
у них свій неповторний аромат і відтінок барви, а цих
відтінків кожна барва має тисячі.
Василь Сухомлинський
ПРОБЛЕМА ЗАНЯТТЯ: авторські фразеологізми у творах українських письменників.
ФОРМИ РОБОТИ: «Незакінчене речення», робота в групах, театралізація.
ОБЛАДНАННЯ: підручник, буклети-довідники, картки із завданнями групам, фразеологічні словники, ілюстрації до фразеологізмів, презентація.
ТЕХНІЧНІ ЗАСОБИ НАВЧАННЯ: комп’ютер, проектор.
Хід заняття
І. Вступне слово викладача.
- Дозвольте, шановні студенти, ударити чолом перед вами. Повірте, мурашки бігають по спині, так хочеться взяти правильну ноту на нашому занятті. Сподіваюсь, що ви не підведете мене під монастир. Знаєте, не святі горшки ліплять, ми впораємося із сьогоднішньою темою і будемо трудитися в поті чола.
«Незакінчене речення»
- Скажіть, будь ласка, чому я використала у своєму зверненні до вас стійкі сполучення слів, які називаються… (закінчіть думку) фразеологізмами? Назвіть їх.
ІІ. Оголошення теми, мети заняття. Мотивація.
Очікувані результати.
ІІІ. Актуалізація опорних знань. Робота зі словником фразеологізмів.
ІV. Вправи на матеріалі повторення вивченого.
1.Пояснювальний диктант. Робота біля дошки.
Завдання: підкресліть фразеологічні звороти. Визначте синтаксичну роль.
- Оцініть себе.
(слайд 6).
2. Знайдіть і запишіть фразеологізми, що означають: (слайд 7).
Запам’ятати –
Дрімати –
Мовчати –
Холодно –
Ледарювати –
Слова для довідки: клацати зубами;бити байдики; клювати носом; зарубати на носі; ні пари з уст; намотати на вус; проковтнути язика;сидіти, склавши руки.
- Оцініть себе.
3. Робота з підручником (вправа 194(1 -4 речення, с.109, підр.Заболотного).
Усне коментування. Визначити фразеологізми у реченнях, визначити їх стилістичну функцію (1)крізь пальці – не помічає, заорав носом- упав;
2) напала балакучка – багато говорить, , у доброму гуморі – в настрої; без клепок – дурних, з клепками – розумних; і курці ніде клюнути – густо, рясно).
- Оцініть себе.
(слайд 8)
4.УСНО! У фразеологічні одиниці вставте пропущені слова (користуйтесь довідкою). Поясніть значення фразеологізмів.
Ламати …; не по …; язик до … доведе; пропав, як швед під …; … на … не попадає.
Довідка: зуб, голова, Київ, Полтава, Крим.
(слайд 9).
Заповніть картки, з’ясовуючи джерело походження фразеологізмів.
Біблійні вислови |
І варіант |
Антична література та міфологія |
І варіант |
Крилаті вислови видатних осіб |
ІІ варіант
|
З професійно-технічних висловів |
ІІ варіант
|
З народних джерел |
ІІІ варіант |
Довідка:терновий вінок; око за око; ахіллесова п’ята; крокодилячі сльози; з іншої опери; дати задній хід; теревені правити; прийшов, побачив, переміг; учітеся, брати мої, думайте, читайте…; одного поля ягода.
Правильні відповіді
Біблійні вислови |
око за око; терновий вінок |
Антична література та міфологія |
крокодилячі сльози; ахіллесова п’ята; |
Крилаті вислови видатних осіб |
прийшов, побачив, переміг(Юлій Цезар); Учітеся, брати мої, думайте, читайте…(Т. Шевченко); |
З професійно-технічних висловів |
дати задній хід; з іншої опери(спів); |
З народних джерел |
теревені правити; одного поля ягода. |
6.Гра «Граматичне доміно» (викладач роздає студентам картки: на одній із них – початок фразеологічної одиниці, а на другій – кінець; один студент виходить до дошки і показує початок фразеологічної одиниці, а інший – кінець):
Не гріє сонце ……………………………………………...на чужині;
Не плюй в криницю,…………………………………...…бо води прийдеться напитись;
Не говори, що знаєш, …………………………………….а знай, що говориш;
Їж борщ з грибами, ……………………………………….держи язик за зубами.
(слайд 11).
Завдання 7. Відредагуйте вислови.
Прийняти міри –
Отримати освіту –
Заключати договір –
Приймати участь –
Правильні відповіді
Вжити заходів, здобути освіту, укладати договір, брати участь.
(слайд 12).
(слайд 13).
1 група
Завдання 8. Доберіть синонімічні фразеологізми.
1. Кури не клюють –
2. Брати ноги на плечі –
3. Сидіти, склавши руки –
Можливі варіанти відповіді
2 група
Завдання 9. Доберіть антонімічні фразеологізми.
1. Як кіт наплакав –
2. Зуби скалити –
3. Розпустити язика –
Можливі варіанти відповіді
10.Дослідницька робота (слайд 14).
1 група.
Дослідити авторську фразеологію І.Нечуя- Левицького у творі «Кайдашева сім̕ я». Виписати фразеологізми, що є засобом творення комічного.
- Карпе, - промовив Лаврін, - а кого ти будеш оце сватать? Адже тебе батько, мабуть, скоро оженить?
- Посватаю, кого трапиться, - обізвався Карпо.
- Сватай, Карпе, Палажку. Кращої од Палажки нема на всі Семигори. Якби на мене, то я б сватав Палажку, - сказав Лаврін. – В Палажки брова варта вола, другій брові й ціни нема. А що вже гарна! Як намальована!
- Коли в Палажки очі витрішкуваті, як у жаби, а стан кривий, як у баби.
- То сватай Хіврю. Хівря доладна, як писанка.
- І вже доладна! Ходить так легенько, наче в ступі горох товче, а як говорить, то носом свистить.
- То сватай Вівдю. Чим же Вівдя негарна? Говорить тонесенько, мов сопілка грає, а тиха, як ягниця.
- Тиха, як телиця. Я люблю, щоб мала серце з перцем, щоб була трохи бриклива, - сказав Карпо.
2 група
Уривок театралізувати.
3 група
Вказати, які народні звороти використовує Панас Мирний для характеристики Чіпки і Грицька у романі «Хіба ревуть воли, як ясла повні?». Виписати авторські фразеологізми. Із 2-3 скласти речення.
1. Я йому такого пущу півня! – грізно каже Чіпка; Чіпка кричав, розмахував руками; гаряча його річ огнем пішла; такий робітник з його – золоті руки; про самого Чіпку – гріх слова сказати!
2. Зажив Грицько тихим пахарським життям… - так, як і люди; Братіку, Грицьку! Ходімо – оборонімо – не даймо!.. Цур тобі пек! – думаю, - та від його…; між парубками поводився звисока, … пускав їм ману у вічі; таке плете, що й на голову не налізе.
11. Малюнковий диктант.
Погляньте, як художник розумів фразеологізми у прямому значенні. Ваше завдання підписати малюнки, використавши фразеологізми.
- Які фразеологізми відповідають малюнкам?.
- Самооцінка.
V. Рефлексія. Підсумок заняття.
- На сьогоднішньому занятті для мене найбільшим відкриттям було …
- Ця інформація дала змогу зробити висновок, що …
- Для мене на занятті було найцікавішим …
- Найскладніше було …
- Я успішно засвоїв ( -їла)матеріал і тепер умію…
VІ. Підведення підсумків, оцінювання результатів заняття.
Заключне слово викладача
Кожна розвинена мова, як відомо, має у своєму складі значну кількість стійких словосполук - фразеологізмів. Саме вони найвиразніше передають національний колорит, дух і нев’янучу красу мови, яку витворив народ упродовж віків.
Знання фразеології, вміле й доцільне використання її є невід’ємною складовою частиною високої мовної культури людини.
- Думаю, що я вас переконала: емоційності та виразності слід шукати у творах мистецтва.
- Здайте картки самоконтролю(проаналізую наступного разу).
VІІ. Домашнє завдання.
Високий та достатній - написати твір-есе
Тема есе: «Чи потрібно вивчати фразеологію…»
Середній рівень – вправа 194 ( 5 – 8 реч.).
Теоретичний матеріал с.108
ДОДАТОК
Картка самооцінювання
_Прізвище, ім̕ я __________________________________________________
Оцініть себе по кожному з визначених напрямків від 0 до 2 балів.
Всього балів ___________________