Сценарій виховної години на тему:
«Гроші в нашому житті»
Мета: формування правильного розуміння ролі та місця грошей у житті суспільства та людини, розуміння історії виникнення грошей, значення грошей у глобальних процесах у світі.
Обладнання та матеріали: мультимедійна дошка, комп’ютер, презентація до теми заходу, відеоматеріал про історію грошей, відеоматеріал про підприємство «Август», відеоматеріал про фальшиві гроші, фрагмент сюжету ТСН, завдання для конкурсів, прапорці, солодкі призи.
Студент 1.
Гроші – то свято таке величезне,
Триває воно , доки гроші не щезнуть.
Гроші з´являються, гроші зникають,
Гроші на подвиги нас надихають.
Студент 2.
Руку в кишеню – банкнота хрустить,
Серце відразу до неба летить.
Навіть монетка, якщо завалялась,
Радісно так, що хоч трохи зосталось!
Студент 1.
А от без них… навіть сонце не те…
Навіть трава не зелено росте,
Навіть малі розуміють, що гроші –
Разом.
Дуже корисні і дуже хороші.
Викладач 1. Добрий день шановні студенти та гості!
У сучасному світі неможливо прожити без грошей. Кожен із нас хотів би здобути певну матеріальну незалежність та соціальний статус. І в цьому, зрештою, немає нічого поганого: що поганого в бажанні людини забезпечити безбідне існування собі та своїй родині? Але питання не лише в бажанні мати гроші, а в тому, яке місце це бажання посідає серед інших людських потреб та прагнень.
Викладач 2. Чи не виникає дисбалансу між матеріальними та духовними потребами людини, чи не думає часом людина, що матеріальна забезпеченість — головна і єдина запорука щастя? Багатьом із нас варто було б час від часу ставити собі ці питання, аби не розгубити закладене в нас, не зрадити вічні цінності кружляючи у вирі сучасного життя.
Викладач 1. Тому сьогодні ми присвятили нашу виховну годину саме цій темі: «Гроші у нашому житті». Мета нашої зустрічі – сформувати правильне розуміння ролі і місця грошей в житті суспільства та людини, значення грошей у глобальних процесах у світі.
Викладач 2. Поява грошей – це не менш важливий винахід людини ніж винахід парової машини, залізниці або телефону. Вони – наші помічники у досягненні намічених цілей, отриманні необхідних та бажаних речей. Точну дату появи грошей назвати неможливо. Хто їх винайшов теж невідомо. Відбулося це приблизно 7 тисяч років тому.
(відеоматеріал про історію грошей)
Зараз гроші відомі нам як друковані папірці, на яких зазначено назву та номінал банкноти. Вони різного дизайну, кольорів та розмірів. Нині є близько 160 офіційних валют. Історія грошей знає різні їх форми. Спробуємо з вами відновити ланцюжок історичних модифікацій форм грошей.
(доповіді студентів про походження грошей)
Студент 1. Поглиблення спеціалізації праці спричиняє надлишок товарів. Виникає необхідність у їх реалізації. Але оскільки грошей не було, а товар потрібно було збувати, виникає товарний (бартерний) обмін. У такому обміні могли брати участь будь-які товари, які мали певну цінність. Згодом виникають труднощі, а саме – подолання подвійного збігу. Тобто мав відбутися подвійний збіг бажань: людина, яка виробила продукцію, має віднайти того, кому саме така продукція потрібна. Покупець відповідно має щось запропонувати потрібне виробнику. Згодом серед усього різноманіття товарів виокремлюються лише кілька, які мали зазвичай найвищу цінність або були широковживаними. Вони і виконували функцію грошей, тобто були мірилом вартості інших товарів. До таких товарних грошей відносили сіль, хутро, прикраси, какао боби.
Студент 2. Проте деякі з цих товарів можна було споживати – сіль і какао-боби – з´їсти, з хутра пошити одяг, тобто ці речі виходили з обігу як гроші. Прикраси коштували дорого, тому їх не можна було обміняти на дрібні, дешеві товари. За умови нерівносильного обміну не можна було віддати «решту». Окрім того в кожній країні чи регіоні виникали «свої гроші», які гальмували розвиток зовнішньої торгівлі. Тому згодом люди починають виготовляти металеві гроші – золоті та срібні монети. Вони були різних розмірів, різного сплаву, тому виражали собою різну вартість. Це щось на кшталт номіналу сучасної гривні – 5, 100, 500 та ін. Золото і срібло визнавала будь-яка країна тодішнього світу.
Студент 3. Швидкі темпи розвитку торгівлі змушували швидко обертатися і гроші. Виникають інші незручності – об´ємні і надзвичайно важкі мішки з грішми, нестача золота і срібла. Тоді паралельно з монетами із дорогоцінних металів банки розпочинають емісію паперових банкнот. Кожна банкнота обіцяла своєму пред´явнику дорогоцінні метали, які мають реальну цінність. Це означало, що банк, який надрукував банкноти, також повинен був мати запаси золота та срібла у кількості еквівалентній вартості надрукованих паперових грошей. Без золота паперові гроші нічого не варті. Століттями вартість банкнот була гарантована золотом. Золотовалютні резерви зберігалися у сховищах національних банків. Таким чином золото осіло у сховищах, перетворившись на ЗВЗ, а паперові гроші залишилися забезпечувати обмін (купівлю-продаж).
Студент 4. Сьогодні є ще електронні гроші, тобто ті, які ми перераховуємо на банківську картку. Перевозити гроші було небезпечно, їх могли викрасти. Тому на Середньому Сході араби-торговці для забезпечення швидкого і надійного переміщення грошей розробили систему «хавала», що в перекладі означає довіра. Якщо, наприклад, мандрівник хотів перевезти гроші з пункту А до пункту Б, він звертався до члена хавала. Той приймав гроші і видавав довідку, в якій зазначав точну їх суму. Тоді мандрівник із довідкою приходив до іншого представника хавала у пункті Б і забирав свої гроші. Сьогодні важко обійтися без електронних грошей. Ви приносите готівку до банку і кладете на рахунок, вона перетворюється на прості рядки цифр.
Викладач 2. Для того щоб перевірити ваші знання про гроші, я пропонує провести конкурси. Для цього нам потрібно створити 2 команди. Староста групи і заступник будуть капітанами команд. (капітани набирають собі команди зі студентів групи, займають місця за столами та придумують назви команд. Серед гостей заходу обирають почесне журі).
1 конкурс «Види грошей» (додаток 1).
Викладач 2. Серед зображень різних видів грошей знайдіть відповідність їхнім назвам та встановіть послідовність їх виникнення.
Історія знає різні види грошей. Пропоную до вашої уваги ТОП-10 найцікавіших грошей світу.
ТОП – 10 найдивніших грошей світу
(перегляд презентації із коментарями ведучої)
10-те місце нашого рейтингу очолює 5-ти лірова банкнота 1968 року, випущена банком Ізраїлю. Коли у 1952 році перший прем’єр-міністр Ізраїлю Давид Бен - Гуріон запропонував великому ученому-фізику Альберту Ейнштейну зайняти посаду Президента Ізраїлю, пропозицію Ейнштейн відхилив. Проте, коли Ізраїль почав випускати свою першу валюту – ліру на 5-ти номінальній банкноті, вирішили зобразити портрет Альберта Ейнштейна, що стало великим знаком пошани відомого ученого.
На 9-му місці нашого рейтингу розташована найбільша банкнота в світі. Ця купюра номіналом у 100 000 песо має розмір 33 на 40,7 см і випущена урядом Філіппін у 1998 році до Дня святкування сторіччя незалежності від Іспанії.
На 8-ій позиції представляю Вам не менш цікаву банкноту нотгельда (Німеччина). Дуже часто після закінчення першої світової війни у Німеччині та Австрії випускалися гроші на випадок надзвичайних ситуацій. Багато з них були досить дивними, але найдивнішою все-таки є банкнота, на якій зображений віслюк, який випорожнюється.
Під номером 7 розташований срібний долар островів Палау, який був випущений у 2007 році із зображенням Діви Марії та крихітним резервуаром зі святою водою з грота в Лурді (Франція).
6-ту позицію займають дерев’яні гроші, які випускалися у Канаді після Першої світової війни.
На 5-му місці - «найдивніші гроші світу» знаходиться чилійський песо, правильніше буде сказати – найсмішніші гроші. У 2008 карбувальники допустили жахливу помилку – неправильно написали назву країни і в обіг пішло 50 мільйонів монет. Поряд з портретом Бернардо О’Хіггінс замість “Chile” було написано “Chiie”. Після виявлення помилки, в лютому 2010 року, глава чилійського монетного двору був звільнений. Однак монети з дефектом з обігу вилучені не були.
На 4-ій сходинці розмістилися «перероблені гроші». В середині XIX століття через брак власної валюти Карибські острови почали переплавляти іноземні монети і карбувати з отриманого металу свої. В центрі кожної монети була дірка у формі серця.
3-є місце – найбільша монета світу. У жовтні 2011 році австралійці показали світу гігантську монету. Її вага більше тони. Товщина – 12 см, а діаметр – 80 см.
На 2-ій сходинці – найменші монети світу. Найменшою монетою на Землі вважається срібний четвертак в Індії. Діаметр крихітної монетки – 4 мм, а вага всього – 1,7 г.
І очолює рейтинг «найдивніших грошей світу» камені раї – грошова одиниця Соломонових островів. Це кам’яні диски з отвором посередині, цінність яких визначається розміром.
2 конкурс «Гривня» (додаток 2).
Викладач 2. Вам потрібно встановити відповідність між номіналом, аверсом і реверсом банкноти.
(відеоматеріал про виробництво гривні)
3 конкурс «Чия валюта?» (конкурс капітанів).
Викладач 2. Відгадайте грошовою одиницею якої країни є дана валюта. (капітани команд переглядають презентацію із зображенням валют і подають знак прапорцем про готовність відповідати. З команди знімаються штрафні бали за підказки).
Сценка «Валюта»
Під музику на сцену пританцьовуючи виходить дівчина в українському костюмі. До неї підходить хлопець у ковбойському капелюсі.
Долар: Hello! How are you?
Гривня: О! А ти хто?
Долар: Ти що не бачиш?! I am a dollar!
Гривня: Так от який ти «бакс» американський. У нас студенти доларів не мають. Тому, як кажуть: “Yankee, go home!”
До дівчини-гривні та хлопця-долара приєднується хлопець
в елегантному костюмі.
Євро: Guten tag! Dobry dzień! Ola! Ciao!
Гривня: А ти що за купюра?
Євро: Я євро!
Долар: Ти навіщо сюди приїхав?
Євро: Я приїхав, щоб знищити і долар і гривню. Я молода європейська валюта! Я знищую франки, марки, песо і взагалі я досить вродливий!
Гривня: А як же я?! Це я найкраща валюта у світі!
Євро: Вибач, красуне, щось вигляд у тебе не дуже.
Гривня: Проте я мила, рідна кожному українському серцю. Та якщо про долар та євро всі тільки мріють, то гривню хоч у руках тримають. Про мене зірки естради пісні складають!
Звучить куплет пісні Дзідзьо «Мені повезло»
Гривня: А ви знаєте, що існує навіть гімн гривні?!
Звучить куплет гімну гривні.
Долар: Так не така ти і проста, гривня!
Євро: Pardon mademoiselle. Пропоную дружнє співіснування на благо народу.
Гривня і Долар: згодні! (валюти тиснуть руки)
Журі оголошує результати конкурсів та нагороджує команди
солодкими призами за перемогу та участь у конкурсах.
Викладач 1. За старих часів говорили, що гроші винайшов диявол. Міф про гроші, як про породження сатани – мабуть єдиний у світовій історії міф, що створився зусиллями людей простих і найосвіченіших.
От такий парадокс: з одного боку, гроші - великий винахід людства, без якого неможливий був прогрес, а з іншого боку, це - зло, від якого треба позбуватися. Виходить, що ми гроші просто занадто любимо й у той самий час занадто ненавидимо, ми грошей занадто боїмося. У чому ж причина такого часом марновірного страху перед грошима? «Навіть любов не звела з розуму стільки людей, скільки мудрування про сутність грошей,» - помітив прем'єр-міністр Великобританії Вільям Гладстон.
Ще один парадокс, у якому криється причина впертого нерозуміння феномена грошей: гроші створені людиною, однак поводяться часом, як стихія, причому небезпечна. Підприємцям відомо - коли справа стосується грошей, неможливо врахувати всі випадки. Тому й говорять про те, що гроші треба відчувати.
Західна людина починає навчатися мистецтву обігу із грошима з раннього дитинства, і навчання триває все життя. Тато-мільйонер, а син стоїть біля конвеєра й загортає гамбургери, або ремонтує машини, або торгує газетами, заробляючи собі на канікули. Це не жорстокість, не жадібність, а норма життя. На заході гроші - виховний засіб.
Маргарет Тетчер у дитинстві весь вільний час простояла за прилавком, але іграшок і обновок майже не бачила. Просто її батько вважав, що всього вона повинна домогтися самостійно.
У нашій країні ситуація трохи інша. Багато років у нас говорили про те, що гроші - зло. Сьогоднішня ж думка - що гроші - найголовніше в житті, що за гроші можна купити все. А найсумніше те, що люди, що вважають гроші здатними зробити все, самі готові зробити все за гроші.
Але великі гроші – це не завжди зло. В українській історії є багато особистостей, які, будучи досить заможними людьми, дбали не лише про власний добробут, але й служили рідному народу, дбали про розквіт держави, були меценатами.
Іноді, щоб досягти чогось значного, неможливо обійтись без грошей. Людина спочатку мусить їх заробити, щоб згодом реалізувати себе.
Серед наших земляків також є така людина – це підприємець, батько нашої студентки Август Віталій Анатолійович.
(відеоматеріал про ФГ«Август В.А.»
Викладач 1. З грішми пов’язані й певні неприємності. До будь-кого з нас можуть потрапити фальшиві гроші і це може статися будь де: на ринку чи в магазині, аптеці чи громадському транспорті. В Україні потрапляє в обіг все більше і більше підроблених грошей, причому їх якість зростає з року в рік. Як вберегти свій гаманець від фальшивок? І які банкноти підробляють найчастіше?
(відеоматеріал про фальшиві гроші)
Викладач 1. Чим би ви не займалися в майбутньому, пам’ятайте, що найдорожчі речі не мають ціни! Наприклад - здоров'я. Тому заощаджуйте на морозиві, або тістечках, але не заощаджуйте на обідах. Заощадіть на супермодному одязі, але не заощаджуйте на гарній книзі, або гарній музиці, що вам подобається. Пам’ятайте, що за гроші не купиш гарний настрій, або повагу близьких, або їхню любов. Не збіднюйте себе, намагаючись усе порівняти із грошима. Далеко не геть усе продається й купується. Прислухайтесь до думки французького письменника Жана де Лабрюйера: «Багатству інших людей не слід заздрити: вони придбали його такою ціною, що нам не по кишені, вони пожертвували заради нього спокоєм, здоров'ям, честю, совістю. Це занадто дорого».
(перегляд презентації на тему «Не все можна купити за гроші»)
Викладач 1. Ми сподіваємось, що сьогоднішня наша зустріч була цікавою і пізнавальною для вас.
Викладач 2. Бажаємо вам фінансової незалежності та процвітання, впевненості у завтрашньому дні та здійснення ваших мрій.
Додаток 1
Бланк завдання
Порядковий номер (черговість виникнення) |
Вид грошей |
Відповідність
|
Зображення |
|
Металеві |
|
|
|
Віртуальні |
|
|
|
Електронні |
|
|
|
Товарні, предметні |
|
|
|
Кредитні |
|
|
|
Банкноти, білонні монети |
|
Бланк відповідей
Порядковий номер (черговість виникнення) |
Вид грошей |
Відповідність
|
Зображення |
2 |
Металеві |
|
|
6 |
Віртуальні |
|
|
5 |
Електронні |
|
|
1 |
Товарні, предметні |
|
|
4 |
Кредитні |
|
|
3 |
Банкноти, білонні монети |
|
Додаток 2
Бланк завдання
Номінал |
Аверс |
Відповідність |
Реверс |
|
Михайло Грушевський |
|
|
|
Ярослав Мудрий |
|
|
|
Леся Українка
|
|
|
|
Іван Мазепа |
||
|
Павло Скоропадський |
|
|
|
Григорій Сковорода |
|
|
|
Володимир Великий |
|
|
|
Богдан Ступка |
||
|
Тарас Бульба |
|
|
|
Іван Франко |
||
|
Павло Загребельний |
|
|
|
Тарас Шевченко |
|
|
|
Богдан Хмельницький |
||
|
Володимир Сосюра |
|
Бланк відповідей
Номінал |
Аверс |
Відповідність |
Реверс |
50 |
Михайло Грушевський |
|
|
2 |
Ярослав Мудрий |
|
|
200 |
Леся Українка
|
|
|
10 |
Іван Мазепа |
||
|
Павло Скоропадський |
|
|
500 |
Григорій Сковорода |
|
|
1 |
Володимир Великий |
|
|
|
Богдан Ступка |
||
|
Тарас Бульба |
|
|
20 |
Іван Франко |
||
|
Павло Загребельний |
|
|
100 |
Тарас Шевченко |
|
|
5 |
Богдан Хмельницький |
||
|
Володимир Сосюра |
|
Додаток 3