Тема: Роль позашкільної освіти у формуванні особистості школяра.
Держава завжди використовувала виховний потенціал позашкільної освіти. У своєму різноманітті позашкільне виховання ефективно реалізовувало потреби держави в сфері становлення, формування підростаючого покоління. Комплексна виховно-освітня система установ додаткової освіти дітей покликана задовольняти інтересам і потребам школярів в особистісному і цивільному становленні. Виховна система додаткової освіти має соціокультурну спрямованість, індивідуально-особистісну основу діяльності, яка формує потребу дитини в творчому сприйнятті світу, осмислення самого себе в цьому світі, в удосконаленні всіх сторін людського «Я». Особливо важливим в ситуації вільного вибору є прагнення школяра знайти інтелектуальні та моральні цінності. Зміст роботи в установах додаткової освіти «диктується завданнями духовно-морального, інтелектуального і фізичного розвитку, тобто завданнями формування всього, що об'єднується поняттям «світ людини».
Відкрита соціально-виховна система установ додаткової освіти сприяє створенню своєрідного психолого-педагогічного простору, в якому відбувається спільна діяльність педагогів та вихованців, пов'язана з формуванням ціннісних уявлень у дітей про громадянськість. Набувається досвід сумлінного участі в соціально значимої діяльності, неухильного дотримання правил і норм поведінки на вулиці, в школі, в сім'ї, шановливого ставлення до педагогів, батьків, старшому поколінню, надання безкорисливої допомоги нужденним.
Заняття в об'єднаннях допомагають виробити у підлітків стійку громадянську позицію через включення їх в самоврядування, активну суспільно корисну, соціально значиму діяльність. Діяльність - найважливіший елемент цивільних відносин, виражає їх практичну сутність, реальну цінність. Діяльність школяра є головною формою прояву його внутрішніх якостей, сильним засобом розвитку і вдосконалення підлітка як громадянина, вона сприяє формуванню поглядів, суджень, оцінок, навичок поведінки. У різнобічної діяльності відбувається накопичення досвіду, прилучення дитини до культурних, матеріальних, духовних, історичних цінностям, оволодіння змістом і способами, необхідними йому для створення особистих цінностей.
Виховна робота в установах додаткової освіти має певну специфіку, яка пов'язана з особливостями функцій цих установ в системі роботи по формуванню різнобічно розвиненої особистості громадянина. І якщо середню освіту всі діти отримують в однаковому обсязі, який визначається державним стандартом, то додаткова освіта реалізується індивідуально в силу його різноманіття і варіативності.
Аналіз діяльності установ додаткової освіти дітей дозволив виявити характерні риси цього виду освіти. До них ми віднесли:
1) ресурсне забезпечення;
2) організаційне забезпечення;
3) психолого-педагогічний супровід;
4) діяльнісний характер.