Роль учнівського самоврядування в соціалізації підлітків.
Про актуальність учнівського самоврядування свідчать зміни, які відбулися в нашій країні за роки незалежності й торкнулися соціального замовлення суспільства сучасній українській школі. Воно полягає у вихованні особистості, яка володіє не тільки певною сумою знань, умінь та навичок, а й має здатність активно включитись у демократичні процеси, що відбуваються в нашій країні.
Відомо, що в шкільному віці діти вчаться приймати самостійні рішення, відповідати за свій вибір,бути здатними до виявлення критичності й самокритичності. Саме в школі вони готуються до адаптації в умовах швидких змін суспільного життя.
Елементи свідомої активної участі в суспільному житті держави моделюються в школі через систему учнівського самоврядування, яка має будуватися на основі демократичних цінностей. Саме для вирішення цього завдання потрібен розвиток учнівського самоврядування.
Головним завданням учнівського самоврядування є формування й розвиток соціально активної, гуманістично спрямованої особистості з глибоко усвідомленою громадянською позицією.
Головною метою учнівського самоврядування є:
Учнівське самоврядування надає багато можливостей для формування ініціативної, здатної приймати нестандартні рішення особистості, розвитку творчого потенціалу учнів, навчає самостійності й відповідальності,створює широке поле для їх самовизначення, саморозвитку й самореалізації. Це дає можливість відвернути їх асоціальних форм поведінки,допомагає їм розвинути громадську активність, виховати почуття власної гідності, виявити себе в конкретній справі, стати здатним брати на себе моральну відповідальність перед суспільством за себе, за інших, за справу.
Виходячи саме з таких позицій, на підставі нових особистісно зорієнтованих технологій, відповідно до Конституції України, Закону «Про загальну середню освіту», Конвенції про права дитини, Концепції виховання дітей та молоді у національній системі освіти наш педагогічний колектив у 2008 році розробив модель учнівського самоврядування, яка охоплює всі напрями виховної роботи школи і була б адаптована до шкільних традицій.
Маючи за плечима стаж педагогічної діяльності на посаді педагога-організатора, щоразу переконуюся, що саме моя робота як фахівця є важливою ланкою у виховній системі школи.
У нашій школі діє система учнівського самоврядування «Шкільна планета», яка здійснює управління життєдіяльністю учнівського колективу.
На початку вересня кожні два роки відбуваються вибори президента школи шляхом таємного голосування.
Центри шкільного парламенту - виконавчі органи учнівського самоврядування. Вони сформовані з метою організації та впровадження в життя всіх напрямів виховної роботи.
Центр «Освіта»- сприяє вдосконаленню навчальної діяльності учнів, бере участь у проведенні предметних тижнів.
Центр «Здоров `я та спорт» організує спортивні змагання, проводить дні здоров’я, «Козацькі розваги», «Веселі старти», здійснює профілактичну роботу щодо запобігання шкідливих звичок, пропагує здоровий спосіб життя.
Центр «Культура» - сприяє духовному й естетичному розвиткові учнів, вивченню народних звичаїв, традицій українського народу, спонукає до розкриття творчих здібностей і талантів учнів, бере участь у роботі вокального, танцювального, художнього гуртків, організовує дозвілля учнів.
Центр «Дисципліна і порядок» - постійно стежить за зовнішнім виглядом учнів, проводить рейди-перевірки стану кабінетів, організовує трудові десанти з прибирання території школи. Результати перевірок оголошуються на щотижневій підсумковій лінійці.
Центр «Добрих і корисних справ» - організовує волонтерську роботу, улаштовує акції милосердя.
Центр « Інформації» організовує випуск стіннівок, тематичних газет, конкурси малюнків, співпрацює з місцевою пресою.
Організовуючи різноманітні колективні справи, ми створюємо розвивальне середовище з гуманними відносинами, яке об`єднує родину дитини, класний та шкільний колективи, у яких учні набувають умінь, навичок організаційної роботи, самостійності, відповідальності, творчого розвитку своїх здібностей, прагнення до самореалізації.
Як бачимо, учнівське самоврядування стало суб’єктом виховного процесу. Участь у діяльності його органів надає дітям можливість бути організаторами і лідерами, глибше відчувати відповідальність за стан шкільних справ, прояву самостійності, посильній участі в житті суспільства, задоволенню потреб у спілкуванні, самоствердженню в суспільно значущій діяльності.