Фількевич Тетяна Олександрівна,
учителька основ здоров’я
Тема: Роль життєвих цінностей у формуванні характеру. Цінності та якість життя
Клас: 9
Мета: формувати поняття про значення моральних цінностей у характері справжнього громадянина України за Українською Хартією вільної людини, дати уявлення про залежність якості життя від особистісних цінностей; розвивати критичне та аналітичне мислення; виховувати активну особистісну позицію, упевненість у собі, рішучість, любов до Батьківщини.
Обладнання: мультимедійні засоби, презентація, аркуші паперу формату А2, фломастери, кольорові олівці, паперові купюри вартістю 1 гривня, 5 гривень, монета – вартістю 1 гривня.
Очікувані результати: збільшення обсягу знань щодо ролі життєвих цінностей у формуванні характеру, цінності та якості життя. Поглиблення навичок щодо вибору життєвих цінностей.
Знаннєвий компонент. Учні наводять приклади рис характеру за категоріями ставлення до себе, інших людей, речей, праці.
Діяльнісний компонент. Учні вміють:
— аналізувати свої життєві цінності;
— визначати залежність формування характеру від різних чинників;
— визначати життєві навички, необхідні для вдосконалення характеру.
Ціннісний компонент. Учні усвідомлюють:
— залежність формування характеру від різних чинників;
— значення моральних і духовних цінностей у формуванні характеру.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Привітання, формування позитивного настрою.
2. Вправа «Знайомство»
Я (назвати ім̕я ) найбільше ціную в людях….
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Кожен із нас має якості, які ріднять із іншими людьми. Однак, будь-яка людина неповторна. Тож зробімо своє життя і життя тих, хто нас оточує , позитивним. Цим самим збережімо власне здоров’я та здоров’я наших близьких!
Епіграфом уроку є вислів українського філософа Івана Бойченка:
«Щоб стати особистістю, потрібно знайти, виховати і навчити себе, визначити своє місце в житті, показати себе світу, зайняти в ньому своє місце і чинити гідно».
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Ціннісні орієнтації формують життєву позицію людини. На камінцях записані слова: віра, надія, любов, мир. Чому вони написані на камінцях, а не на папері, піску чи склі?
Спробуйте пояснити.
Для виконання вправи необхідно підготувати:
- для першого етапу – 2 паперові купюри вартістю 1 гривня та 5 гривень;
- для другого етапу – 2 грошові одиниці вартістю 1 гривня, одна з яких буде
мати не тільки вартісну цінність, а й буде цінною, наприклад, як монета.
Учитель кладе на столі дві паперові купюри різної вартості (наприклад,
1 гривня і 5 гривень). Він запрошує бажаючого підійти до столу і пропонує йому вибрати одну з них. Після того, як учень визначився з вибором, педагог запитує, на основі чого він зробив цей вибір (більша вартість купюри). Потім учитель кладе на стіл паперову гривню та 1 гривню –монету. Запрошує бажаючого підійти до столу і пропонує йому вибрати одну з них. Коли учень визначився з вибором, педагог запитує, що лежить в основі його вибору.
Підсумовуючи відповідь учня, потрібно звернути увагу підлітків на важливість (значимість) задоволення потреби – ціль – цінність. Учитель пише слово «цінності» на дошці та пояснює, що поняття «цінність» має декілька значень. Одне з них – реальна вартість предмета у грошовому вираженні. Інше значення – значимість предмета для задоволення потреб людини. У другій ситуації учасник обрав монету, бо, наприклад, значимість для нього полягає в тому, що вона задовольняє його потребу зібрати колекцію ювілейних монет (ціль), якої він прагне; і це є цінним для нього.
Цінність – властивість чого-небудь задовольняти прагнення людини, що таким чином робить цей предмет цінним. У широкому значенні розрізняють матеріальні та духовні цінності.
Отже, цінності – це те, що важливо для нас, за допомогою чого люди звіряють і оцінюють будь-що у своєму житті. Життя і здоров’я - найбільші людські цінності.
Учитель роздає учням бланки з переліком цінностей. Просить підлітків прочитати їх, при потребі пояснює, що означають перелічені цінності. Далі він пропонує учням вибрати спочатку 10, а потім 5 цінностей і пронумерувати їх за ступенем значущості для них. На наступному етапі педагог роздає учням по 3 маленьких аркуші паперу і пропонує написати на кожному з них по одній з найбільш пріоритетних для них цінностей. Після цього просить віддати йому по одному аркушу, на якому написано таку цінність, яку порівняно з іншими можна досить легко віддати. Потім учитель просить учнів віддати йому ще по одному аркушу, залишивши, таким чином, листочок, де написано найбільш значущу для них цінність.
На наступному етапі учитель пропонує учням назвати ті цінності, що залишилися у кожного (відповіді записуються на ватмані чи дошці), і пояснити, чому вони залишили саме цю цінність.
Запитання для обговорення:
1. Що ви відчували, коли учитель запропонував віддати аркуш із написаною цінністю, а потім ще один?
2. Яку інформацію для роздумів ви отримали, виконуючи цю вправу?
3. Чому важливо в житті мати особисті цінності?
4. Як ви вважаєте, під впливом чого формуються цінності?
(Відповідь: сім’я, релігія, культура, друзі, засоби масової інформації тощо.)
5.Чи змінюються з часом цінності?
(Деякі цінності є базовими, центральними; вони практично не змінюються упродовж життя, інші ж цінності будуть трансформуватися.)
6. Як ви вважаєте, цінності впливають на поведінку людей, їхнє життя, характер? (Цінності визначають ті мотиви, якими особистість керується у своїй поведінці стосовно себе та інших.)
Цінності є важливою складовою поведінки. Вони розкривають характер людини, є неповторними та унікальними, як і кожна особистість. Не пізнавши своїх цінностей, людина не зможе визначити пріоритети, чітко сформулювати цілі своєї діяльності й усього свого життя. Усвідомлення власних цінностей дозволяє людині по-новому подивитися на себе й оточуючих і реалізувати власний творчий потенціал.
Вправи для профілактики постави.
Кілька тижнів тому я приготував собі каву, взяв ранкову газету й сів слухати радіо. Перемикаючи канали, радіостанції, я раптом зупинив свою увагу на оксамитовому голосі одного старого. Він щось говорив про «тисячу кульок». Я зацікавився, зробив звук гучніше і відкинувся на спинку крісла.
- Добре, - сказав старий, - можу посперечатися, що ви дуже зайняті на роботі. Вчора, сьогодні, завтра. І нехай вам платять багато. Але за ці гроші вони купують ваше життя. Подумайте, ви не проводите цей час зі своїми коханими і близькими. Ні за що не повірю, що вам потрібно працювати весь цей час, щоб звести кінці з кінцями. Ви працюєте, щоб задовольнити ваші бажання. Але знайте, що це замкнене коло – чим більше грошей, тим більше хочеться, і тим більше ви працюєте, щоб отримати ще більше. Треба зуміти в один момент запитати себе: «А чи дійсно мені так потрібна та чи інша річ, наприклад нова машина?» І заради цього ви готові пропустити перший танцювальний виступ вашої доньки або спортивне змагання вашого сина? Дозвольте мені розповісти дещо, що реально допомогло мені зберегти і пам’ятати про те що головне в моєму житті. І він почав пояснювати свою теорію «тисячі кульок»:
- Дивіться, в один прекрасний день я сів і підрахував. У середньому людина живе 75 років. Я знаю, деякі живуть менше, інші більше. Тепер я 75 множу на 52 (кількість тижнів у році) і виходить 3900 – стільки тижнів у вас у житті. Коли я задумався про це, мені було п’ятдесят п’ять. Це означало, що я прожив уже приблизно 2900 тижнів. І в мене залишалося тільки 1000. Тому я пішов у магазин іграшок і купив 1000 невеликих пластикових кульок. Засипав їх усі в одну прозору банку. Після цього кожної неділі, в останній день тижня що минув я витягав і викидав одну кульку. Помітив, що коли робив це і бачив, що кількість кульок зменшується, я почав звертати більше уваги на справжні цінності цього життя.
Немає сильнішого засобу, ніж дивитися, як зменшується кількість відпущених тобі днів! Тепер послухайте останню думку, якою я хотів би поділитися сьогодні з вами, перед тим як обійняти мою кохану дружину і сходити з нею на прогулянку. Цього ранку я витягнув останню кульку з моєї банки…
Тому кожен наступний день для мене – подарунок. Я приймаю його із вдячністю і дарую близьким і коханим тепло і радість. Знайте, я вважаю, що це єдиний спосіб прожити життя. Я ні про що не шкодую. Було приємно з вами поговорити, але мені потрібно поспішати до моєї сім̕ї. Сподіваюся ще побачитися!..
Я задумався. Дійсно було про що подумати. Я планував ненадовго збігати сьогодні на роботу – потрібно було доробити проект. А потім я збирався з колегами по роботі сходити в клуб.
Замість усього цього я піднявся на гору і розбудив мою дружину ніжним поцілунком.
- Прокидайся, мила. Поїдемо з дітьми на пікнік. Нічого особливого, просто я зрозумів, що ми давно не проводили разом вихідні. І ще, давай зайдемо в магазин іграшок. Мені потрібно купити пластикові кульки…
Чи є час найбільшою життєвою цінністю?
Ми українці, у нас є своя культура, манери поведінки, переконання, традиції. А чи є вони для нас цінними? Чи впливають цінності людини на якість її життя, на характер?
ІV. Узагальнення та систематизація знань.
Клас об’єднується у 4 - 5 груп. Кожна отримує папір А2, фломастери, кольорові олівці. Потрібно створити «портрет» справжнього українця-патріота за принципами Української Хартії вільної людини, і вказати, які цінності є у нього в серці, у думках, у руках та навколо нього. Один представник від групи презентує роботу.
Що робити, якщо….
Після класних зборів батьки приходять додому і в люті вимагають пояснення від вас. Вони кажуть, що з такими результатами ви нікуди не вступите після школи. Ви спокійно відповідаєте: «Значить піду працювати». Батьки лютують іще більше. Як учинити в такій ситуації?
Батьки подарували гроші своїй дитині з певною метою. Вона їх витратила не за призначенням, купивши те, що їй давно хотілося. Батьки обурені, на свою адресу дитина почула багато гнівних слів. Зрештою, вона грюкнула дверима й пішла з дому. Як ви будете діяти в подібному конфлікті?
Висновок: Завжди треба думати про наслідки свого вчинку. Перед прийняттям рішень треба його добре обміркувати.
Прочитайте висловлювання, у яких ідеться про життєві загальнолюдські цінності. Як ви їх розумієте?
• При сонечку тепло, при матері добре.
• Там, де дружать, живуть — не тужать.
• Дружба — це золота нитка, що зв’язує всіх людей.
• Любов — це єдина сила, здатна перетворити будь-якого ворога на друга.
• Справжня щедрість — робити що-небудь хороше тому, хто ніколи про це не дізнається.
V. Підбиття підсумків уроку.
Рефлексія
Які висновки зробив кожен із вас на кінець уроку?
Дуже важливо визначитися з тим, що є найголовнішим для вас, адже життєві цінності допомагають формувати характер і контролювати вчинки, бажання й рішення. Одні цінності для людини мають більше значення, інші — менше. Так утворюється ієрархія цінностей. Чи існують вічні цінності? Деякі святині супроводжують історію людського роду від самих джерел. Без них людство не було б тим, чим воно є. Ці цінності зберігають статус загальнолюдських. Святість життя, достоїнство волі, велич любові, немеркнуче світло краси, невичерпне джерело добра...
Однак є вічні цінності, які наукова думка людства виокремлювала за всіх часів своєї історії, і найвища серед них — життя та здоров’я людини. Тому для вас важливо визначити найвищу мету свого життя — так, щоб вона відповідала й суспільним потребам, і власним моральним, і духовним нахилам, прагненням. Потрібно йти до цієї мети неухильно, не зупинятися на чомусь одному, мати широке коло інтересів — пізнавальних, естетичних та інших.
VI. Домашнє завдання
Опрацювати матеріали підручника щодо вивченої теми (19,20).
(Фото уроку – додаток Ґ)