"Роман у віршах "Маруся Чурай" Ліни Костенко - перлина української літератури ХХ століття"

Про матеріал

Розробка для комбінованого укроку або пари з української літератури, який містить у собі перевірку теми попереднього заняття (біографія Ліни Костенко) та розгляд нового матеріалу (роман у віршах "Маруся Чурай"). Також розробка містить повторення теорії літератури.

Перегляд файлу

МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я УКРАЇНИ

ЧЕРКАСЬКА МЕДИЧНА АКАДЕМІЯ

 

 

Відкрите заняття на тему: «Роман у віршах Ліни Костенко «Маруся Чурай» - перлина української літератури ХХ століття»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                         

 

                                                               Підготувала:

                                                               викладач Безвугляк О. А.

                                                                                

                                                                                  

                                 Розглянуто на засіданні

                                                  циклової комісії української мови

                                          Черкаської медичної академії

                                                 Протокол №___від ______2018р.

                                Голова циклової комісії

                                 __________ Т.І Кир’ян  

 

 

 

 

 

 

ЧЕРКАСИ

2018

 

 

Тема: Роман у віршах Ліни Костенко «Маруся Чурай» - перлина української літератури ХХ століття.

Мета: розкрити історичну та фольклорну основу твору, багатство тем і проблематику твору; досліджувати майстерність письменниці в описі образів роману; розвивати вміння аргументовано викладати свої думки; розвивати спостережливість, уміння узагальнювати матеріал, виділяти головне; розвивати творче мислення; виховувати почуття людської гідності, доброти, милосердя, справедливості, виховувати почуття патріотизму.

 

І. Організаційний момент.

Перевірка готовності студентів до заняття.

 

ІІ. Слово викладача.

1.Тема заняття - це «Роман у віршах Ліни Костенко «Маруся Чурай» - перлина української літератури ХХ століття».

Роман Л. Костенко «Маруся Чурай» розкриває нам багатство людських характерів, цей твір новаторський як трактуванням самої постаті народної поетеси, так і художніми засобами зображення. На сьогоднішньому занятті, даючи характеристику героям роману, зясуємо, які проблеми порушила письменниця у своєму творі та їх актуальність у наш час. Студенти мають змогу більше дізнатися про Україну, звичаї нашого народу. Цей твір — історія кохання і зради на тлі історичних подій.

 

2.Проблемне запитання.

C:\Users\HP-8200\Desktop\Безымянныйв.jpg

3. Перегляд буктрейлеру до книги «Маруся Чурай» Ліни Костенко.

 

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

Розгадування кросвордів за творчістю Л. Костенко та змістом роману «Маруся Чурай» (5-7 хв).    

Запитання

По горизонталі:  

Відома сучасна поетеса України (Ліна Костенко).

По вертикалі:

2. ЗахисникМарусі в суді (Шибилист).

3. Як звали батька ІванаІскри (Яків).

4. Умілець на всі руки, людина, яка жила на самоті на прізвисько ... (Галерник).

5. Суперниця Марусі (Галя).

6. Батько Галі (Вишняк).

7. Військове звання Гриця (Хорунжий).

8. Кара для Марусі (Страта).

9. Скільки днів дали Чураївні на роздуми (Три).

10. Прізвище гетьмана, який помилував Марусю (Хмельницький).

11. Захисник Бобренчихи (Горбань).

12. Місто, в яке Маруся пішла  на прощу (Київ).

13. Прізвище батька Івана Іскри (Остряниця).

 

ІV. Засвоєння знань, вмінь та новичок.

Цядівчина не просто так, Маруся.
Це — голос наш. Це — пісня. Це — душа.

Ліна Костенко «Маруся Чурай»

 

  1. Слово викладача

У романі "Маруся Чурай" Ліна Костенко змальовує, з одного боку, цілу галерею епічних образів (Маруся Чурай, Гриць Бобренко, Гордій Чурай та інші) в їх складних взаємостосунках. З іншого боку, в сюжетну тканину роману вплітаються ліричні мотиви. Форма роману у віршах дала поетесі можливість показати широке тло української дійсності XVII ст.

 

  1. Словникова робота. Теорія літератури.

Роман у віршах – різновид змішаного жанру, у якому поєднані особливості ліричного і епічного зображень.

Поширення набув ХІХ ХХ ст. Зразки роману у віршах: «Дон Жуан» Дж. Байрона, «Євгеній Онєгін» О. Пушкіна, «Марина» М. Рильського.

Груповою самостійною роботою у вас було завдання знайти, проаналізувати інформацію.

 

  1. Усні повідомлення представників груп:
  • фольклорна основа роману;
  • композиція роману;
  • проблематика роману.

F:\Цк 2018\20180221_134124.jpg

 

  1. Усний диктант «Впізнай  літературного героя».                                                                                 

Прослухавши цитати з роману, вказати імя персонажа, про якого  йдеться у рядках.

 

1) «Вона ж співала, наче голосила, на себе кари божої просила. Співала так, як лиш вона уміла! А потім враз – неначе заніміла» (Маруся).

2) «Наш батько - з тих, що умирали перші. А … - з тих, що хочуть жить» (Гриць).

3) «Як він уміє красно говорить! Які у нього займища і луки! Вся Україна полум'ям горить, він і на цьому теж нагріє руки» (Вишняк).

4) «Він гордий був, Гордієм він і звався. Він лицар був, дарма що постоли. Стояв на смерть. Ніколи не здавався. Йому скрутили руки і здали» (Гордій).

5) «От що в нас гарне, так ото садочки. І ми жили, щоб гірш за всіх, то ні. Достаток? Був. Як кажуть, дві сорочки – одна в пранні, а друга  на мені» (рід Чураїв).

 

4. Прийом  «Точка зору».

   - Марусю Чурай за вбивство Гриця  хотіли повісити. Уявіть собі, що Іван Іскра не встиг привезти універсалу з помилуванням від Хмельницького і Чураївну стратили. Чи справедливою була би  кара?

(відповіді студентів)

 

  • Виховання справді почуттів можливе на ґрунті об’єктивності, без замовчування негативних та позитивних фактів, які мають місце в історії кожного народу.

А Ліна Костенко обминула ці факти?

 

  • Пригадаймо, які елементи належать до композиційних?

Портрет і пейзаж.

 

  • Викладач. Яку функцію в романі виконує пейзаж?

Пейзаж служить контрастом до настрою і почуттів героїні. Страждання змучено їдуш іполегшує краса навколишніх краєвидів.

 

  • Як картини рідної природи допомагають передати патріотичні почуття Марусі?

 Велику роль у створенні образу відіграє пейзаж: Маруся мандрує Лівобережною Україною від Полтави до Києва, милується її небом, річками, лісами. Змучена горем, дівчина після тяжких випробувань йде до Лаври на прощу і зустрічається з невимовною красою рідної землі.

F:\Цк 2018\20180221_140510.jpg

 

  • Заплутаний вірш

Якщови правильно складетезаплутанийзапис, то прочитаєтеуривок з поетичноготворуЛіни Костенко, в якому описано картину рідноїприроди.

 

C:\Users\HP-8200\Desktop\Безымянныйенгег.jpg

Буває часом сліпнувідкраси.

Спинюсь, не тямлю, щовоно за диво,

(оці степи, це небо, ціліси,

усе так гарно, чисто,незрадливо,

усе, як є, дорога, явори,

усе моє, все зветьсяУкраїна)

Така краса висока і нетлінна,

щохочспинись і з небом говори.

 

Викладач. Тема Марусі Чурай була досить поширеною в українській літературі: драма М. Старицького «Ой не ходи, Грицю…», віршована драма В. Самійленко «Маруся Чураївна», повість О. Кобилянської «В неділю рано зілля копала». Образ піснетворки зустрічається і в творчості Левка Боровиковського «Чарівниця».

     Велика майстерність Ліни Костенко виявилася в створенні портрету піснетворки. Авторка передала в портреті прекрасні риси зовнішності Марусі, що повністю гармонують з її внутрішнім світом.

Яку роль відіграє портрет у романі?

 

Портрет передає зовнішність героя, характер, настрій, внутрішній стан. Портрет допомагає уявити Марусю, її вдачу: добра, мрійлива, спокійна, врівноважена, весела й горда.

 

  • Викладач. Із якою порою року у вас  асоціюється образ  цієї дівчини?

(Орієнтовна відповідь)

На мою думку, Маруся Чурай – це весна, тому що її пісні піднімають дух людей, кличуть їх на подвиги. Відроджують, так  як і ця пора року.

  • Хто ще асоціюється у вас із весною? (Ліна Костенко)
  • Якими кольорами ви передали б стан душі Марусі в різні періоди життя: в дитинстві, перед стратою, після помилування, після прощі?

(Орієнтовна відповідь)

У дитинстві – рожевим,  тому що  батьки Марусі, хоч і були бідними, але зуміли зробити життя дівчинки щасливим;                                                                                                                      перед стратою – сірим,  після смерті Гриця їй було байдуже все, що відбувалося навкруги;після помилування – чорним, «найгірша кара звалася життям»;                                                                                                                             після прощі – світлим,  тому що Маруся очистилася духовно, Є надія, що вона зможе жити і продовжувати піднімати лицарський дух українців своїми новими піснями).

 

  1. Складання асоціативного дерева.

Які асоціації у вас виникають, коли чуєте сполучення слів «Маруся Чурай»?

C:\Users\HP-8200\Desktop\Безымянныйвапвпа.jpg

  1.  

У всіх оцих скорботах і печалях,                                                                                    У всіх оцих одвічних колотнечах                                                                                                               І Чураївські голови на палях,                                                                                           І Вишняківські голови на плечах.

Творчий експеримент

       Складіть сенкани до головних героїв твору.

Сенкани (пояснення).

  1. Іменник
  2. Два прикметники
  3. Три дієслова
  4. Фраза-висновок з чотирьох слів.

 

  1. Піснетвориця

Високоморальна, талановита

Любить, творить, надихає

Вона є втіленням народу

Маруся Чурай

  1. Лицар

Гордий, благородний

Бореться, любить, захищає

Завжди готовий захистити правду

Іван Іскра

  1. Хамелеон

Розчахнутий, ненадійний

Боїться, зраджує, лукавить

Невпевнено крокує по землі

Гриць Бобренко

 

  1. Компаративний аналіз.

Слово викладача.

Про історію Марусі і Грицька була написана і українська народна пісня, дещо в іншій інтерпретації, ніж у Ліни Костенко, прослухайте її та вкажіть на відмінності між текстом роману та версії пісні. Чи має право на існування такий варіант історії?

(відповіді)

 

  1. Кому належать ці слова?
  1. Моя любовчоломсягала неба,
    а Гриць ходив ногами по землі (Маруся).
  2. Нелегко, кажуть, жити на двіхати.
    А щенелегше — жить на двідуші! (Грицькові Бобренокві)
  3. Що ж цевиходить? Зрадити в житті
    державу — злочин, а людину — можна?! (Пушкар)
  4. Любов — це, люди, ділонеосудне.
    По всівіки. Во віквіків. Амінь. (Ящиха)
  5. Душа летить в дитинство, як у вирій,
    боїй на світі тепло тільки там (Маруся).
  6. Чужа душа — то, кажуть, темнийліс.
    А я скажу: не кожна, ой не кожна!
    Чужа душа — то тихе море сліз.
    Плювати в неї — гріх тяжкий, не можна (Чураїсі).

 

  1. Так/Ні
  • Якби Маруся Чурай сказала про себе, що вона щасливалюдина, чипогодилися б ви з нею?
  • Чи мав Гриць моральне право, кохаючи Марусю, сватати  Галю?
  • Чи можна виправдати зраду Гриця? 
  • Чи вірите, що Маруся здатна на вбивство?
  • Чи можна було б врятувати Гриця?

(аргументація)

I:\Цк 2018\20180221_140445.jpg

 

  1.  Проблемне запитання.

(Нескореність Ліни Костенко перед тоталітаризмом – це людський подвиг. Залишаючись нескореними, вони зберігали не тільки власну честь і гідність, а й честь і гідність рідної літератури, а у випадку Марусі Чурай, пісень.)

 

  1. Тестові завдання (закріплення знань).

V. Виставлення оцінок.

     VI.Домашнє завдання.

 

  • Творче письмове завдання: уявіть, що ви адвокат Марусі в суді; напишіть таку захисну промову, щоб якнайшвидше достукатися до присяжних, вплинути на їхні емоції й виграти судовий процес. Основне, що впливатиме на оцінювання,  – аргументація тверджень, оригінальність побудови лінії захисту, а не обсяг висловлювання).
  • Підготувати усні повідомлення про Олеся Гончара.
docx
Додано
28 листопада 2019
Переглядів
5119
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку