Розробка для комбінованого укроку або пари з української літератури, який містить у собі перевірку теми попереднього заняття (біографія Ліни Костенко) та розгляд нового матеріалу (роман у віршах "Маруся Чурай"). Також розробка містить повторення теорії літератури.
МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я УКРАЇНИ
ЧЕРКАСЬКА МЕДИЧНА АКАДЕМІЯ
Відкрите заняття на тему: «Роман у віршах Ліни Костенко «Маруся Чурай» - перлина української літератури ХХ століття»
Підготувала:
викладач Безвугляк О. А.
Розглянуто на засіданні
циклової комісії української мови
Черкаської медичної академії
Протокол №___від ______2018р.
Голова циклової комісії
__________ Т.І Кир’ян
ЧЕРКАСИ
2018
Тема: Роман у віршах Ліни Костенко «Маруся Чурай» - перлина української літератури ХХ століття.
Мета: розкрити історичну та фольклорну основу твору, багатство тем і проблематику твору; досліджувати майстерність письменниці в описі образів роману; розвивати вміння аргументовано викладати свої думки; розвивати спостережливість, уміння узагальнювати матеріал, виділяти головне; розвивати творче мислення; виховувати почуття людської гідності, доброти, милосердя, справедливості, виховувати почуття патріотизму.
І. Організаційний момент.
Перевірка готовності студентів до заняття.
ІІ. Слово викладача.
1.Тема заняття - це «Роман у віршах Ліни Костенко «Маруся Чурай» - перлина української літератури ХХ століття».
Роман Л. Костенко «Маруся Чурай» розкриває нам багатство людських характерів, цей твір новаторський як трактуванням самої постаті народної поетеси, так і художніми засобами зображення. На сьогоднішньому занятті, даючи характеристику героям роману, з’ясуємо, які проблеми порушила письменниця у своєму творі та їх актуальність у наш час. Студенти мають змогу більше дізнатися про Україну, звичаї нашого народу. Цей твір — історія кохання і зради на тлі історичних подій.
2.Проблемне запитання.
3. Перегляд буктрейлеру до книги «Маруся Чурай» Ліни Костенко.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
Розгадування кросвордів за творчістю Л. Костенко та змістом роману «Маруся Чурай» (5-7 хв).
Запитання
По горизонталі:
Відома сучасна поетеса України (Ліна Костенко).
По вертикалі:
2. ЗахисникМарусі в суді (Шибилист).
3. Як звали батька ІванаІскри (Яків).
4. Умілець на всі руки, людина, яка жила на самоті на прізвисько ... (Галерник).
5. Суперниця Марусі (Галя).
6. Батько Галі (Вишняк).
7. Військове звання Гриця (Хорунжий).
8. Кара для Марусі (Страта).
9. Скільки днів дали Чураївні на роздуми (Три).
10. Прізвище гетьмана, який помилував Марусю (Хмельницький).
11. Захисник Бобренчихи (Горбань).
12. Місто, в яке Маруся пішла на прощу (Київ).
13. Прізвище батька Івана Іскри (Остряниця).
ІV. Засвоєння знань, вмінь та новичок.
Цядівчина не просто так, Маруся.
Це — голос наш. Це — пісня. Це — душа.
Ліна Костенко «Маруся Чурай»
У романі "Маруся Чурай" Ліна Костенко змальовує, з одного боку, цілу галерею епічних образів (Маруся Чурай, Гриць Бобренко, Гордій Чурай та інші) в їх складних взаємостосунках. З іншого боку, в сюжетну тканину роману вплітаються ліричні мотиви. Форма роману у віршах дала поетесі можливість показати широке тло української дійсності XVII ст.
Роман у віршах – різновид змішаного жанру, у якому поєднані особливості ліричного і епічного зображень.
Поширення набув ХІХ – ХХ ст. Зразки роману у віршах: «Дон Жуан» Дж. Байрона, «Євгеній Онєгін» О. Пушкіна, «Марина» М. Рильського.
Груповою самостійною роботою у вас було завдання знайти, проаналізувати інформацію.
Прослухавши цитати з роману, вказати ім’я персонажа, про якого йдеться у рядках.
1) «Вона ж співала, наче голосила, на себе кари божої просила. Співала так, як лиш вона уміла! А потім враз – неначе заніміла» (Маруся).
2) «Наш батько - з тих, що умирали перші. А … - з тих, що хочуть жить» (Гриць).
3) «Як він уміє красно говорить! Які у нього займища і луки! Вся Україна полум'ям горить, він і на цьому теж нагріє руки» (Вишняк).
4) «Він гордий був, Гордієм він і звався. Він лицар був, дарма що постоли. Стояв на смерть. Ніколи не здавався. Йому скрутили руки і здали» (Гордій).
5) «От що в нас гарне, так ото садочки. І ми жили, щоб гірш за всіх, то ні. Достаток? Був. Як кажуть, дві сорочки – одна в пранні, а друга на мені» (рід Чураїв).
4. Прийом «Точка зору».
- Марусю Чурай за вбивство Гриця хотіли повісити. Уявіть собі, що Іван Іскра не встиг привезти універсалу з помилуванням від Хмельницького і Чураївну стратили. Чи справедливою була би кара?
(відповіді студентів)
А Ліна Костенко обминула ці факти?
Портрет і пейзаж.
Пейзаж служить контрастом до настрою і почуттів героїні. Страждання змучено їдуш іполегшує краса навколишніх краєвидів.
Велику роль у створенні образу відіграє пейзаж: Маруся мандрує Лівобережною Україною від Полтави до Києва, милується її небом, річками, лісами. Змучена горем, дівчина після тяжких випробувань йде до Лаври на прощу і зустрічається з невимовною красою рідної землі.
Якщови правильно складетезаплутанийзапис, то прочитаєтеуривок з поетичноготворуЛіни Костенко, в якому описано картину рідноїприроди.
Буває часом сліпнувідкраси.
Спинюсь, не тямлю, щовоно за диво,
(оці степи, це небо, ціліси,
усе так гарно, чисто,незрадливо,
усе, як є, дорога, явори,
усе моє, все зветьсяУкраїна)
Така краса висока і нетлінна,
щохочспинись і з небом говори.
Викладач. Тема Марусі Чурай була досить поширеною в українській літературі: драма М. Старицького «Ой не ходи, Грицю…», віршована драма В. Самійленко «Маруся Чураївна», повість О. Кобилянської «В неділю рано зілля копала». Образ піснетворки зустрічається і в творчості Левка Боровиковського «Чарівниця».
Велика майстерність Ліни Костенко виявилася в створенні портрету піснетворки. Авторка передала в портреті прекрасні риси зовнішності Марусі, що повністю гармонують з її внутрішнім світом.
Яку роль відіграє портрет у романі?
Портрет передає зовнішність героя, характер, настрій, внутрішній стан. Портрет допомагає уявити Марусю, її вдачу: добра, мрійлива, спокійна, врівноважена, весела й горда.
(Орієнтовна відповідь)
На мою думку, Маруся Чурай – це весна, тому що її пісні піднімають дух людей, кличуть їх на подвиги. Відроджують, так як і ця пора року.
(Орієнтовна відповідь)
У дитинстві – рожевим, тому що батьки Марусі, хоч і були бідними, але зуміли зробити життя дівчинки щасливим; перед стратою – сірим, після смерті Гриця їй було байдуже все, що відбувалося навкруги;після помилування – чорним, «найгірша кара звалася життям»; після прощі – світлим, тому що Маруся очистилася духовно, Є надія, що вона зможе жити і продовжувати піднімати лицарський дух українців своїми новими піснями).
Які асоціації у вас виникають, коли чуєте сполучення слів «Маруся Чурай»?
У всіх оцих скорботах і печалях, У всіх оцих одвічних колотнечах І Чураївські голови на палях, І Вишняківські голови на плечах.
Творчий експеримент
Складіть сенкани до головних героїв твору.
Сенкани (пояснення).
Високоморальна, талановита
Любить, творить, надихає
Вона є втіленням народу
Маруся Чурай
Гордий, благородний
Бореться, любить, захищає
Завжди готовий захистити правду
Іван Іскра
Розчахнутий, ненадійний
Боїться, зраджує, лукавить
Невпевнено крокує по землі
Гриць Бобренко
Слово викладача.
Про історію Марусі і Грицька була написана і українська народна пісня, дещо в іншій інтерпретації, ніж у Ліни Костенко, прослухайте її та вкажіть на відмінності між текстом роману та версії пісні. Чи має право на існування такий варіант історії?
(відповіді)
(аргументація)
(Нескореність Ліни Костенко перед тоталітаризмом – це людський подвиг. Залишаючись нескореними, вони зберігали не тільки власну честь і гідність, а й честь і гідність рідної літератури, а у випадку Марусі Чурай, пісень.)
V. Виставлення оцінок.
VI.Домашнє завдання.