Представити учням романтизм як напрям у літературі й мистецтві. Допомогти у створенні ментальної карти "Романтизм". Розвивати почуття прекрасного та ділитися чуттєвими враженнями.
Велика французька буржуазна революція завершила епоху Просвітництва. Письменники, художники, музиканти стали свідками грандіозних історичних подій, революційних змін, що невпізнанно змінили життя. Багато з них привітали нове та були у захваті від ідей Свободи, Рівності та Братерства. Поразка революції призвела до поширення терору й насильства. Але час спливав, і митці помічали, що новий суспільний порядок далекий від омріяного суспільства, яке сподівалися побудувати, за яке боролися. Наступила пора розчарування. На початку століття у філософії та мистецтві прозвучали трагічні ноти сумніву щодо перетворення світу на принципах Розуму. Наполеонівські війни та Французька буржуазна революція - це головні події , які сприяли виникненню нової системи – Романтизму.
Номер слайду 5
Е. Делакруа “Свобода”
Номер слайду 6
Літературознавчий словник. Романтизм (фр. romantisme , від старофранцузького romant – роман) – напрям у мистецтві, який почав формуватися у загальнолітературну течію на межі ХVІІІ –ХІХ ст.. у Німеччині та Англії. Найвищого розквіту романтизм досяг у першій третині ХІХ ст., охопивши всі країни Європи та Америки. Література романтизму запропонувала свого героя, який найчастіше виражає авторське ставлення до дійсності.
Номер слайду 7
Філософське підґрунтя романтизму-це філософські праці Фрідріха Вільгельма Йозефа фон Шеллінга (1775-1854) та Георга Вільгельма Фрідріха Гегеля ( 1770-1831), представників німецької класичної філософії.
Номер слайду 8
В. Ф. Гегель Ф. В. Шеллінг. Головним поняттям філософії Шеллінга можна вважати ідею свободи, яку він послідовно протягом всього життя шукав у природі, у творчості , потім у природі божественного творіння. Мета мистецтва, за Шеллінгом, - не роздуми, а споглядання. Гегель висунув діалектичний метод, що пропонує вивчення навколишньої природи й людської історії у їхній динаміці й взаємному зв'язку. Філософ вважав, що свобода - фундаментальний початок духу.
Номер слайду 9
Провідні ідеї романтизму. Заперечення раціоналізму, який переважав у добу Просвітництва, культ почуттів людини. Утвердження високих ідеалів: гармонії з природою та людством, кохання. Суб’єктивність мистецтва: акцент не на зображенні, а на вираженні почуттів, мрій, настроїв. Увага до особистості, її індивідуальних рис. Людина – найвища цінність. Неприйняття буденності («романтична іронія») та звеличення “життя духу”. Т. Жеріко “Поранений кірасир”
Номер слайду 10
Характерні ознак романтизму. Увагу романтиків привертають насамперед виняткові події та вольові , героїчні, духовно прекрасні персонажі. Людина і світ сповнені нерозгаданих таємниць (захоплення містикою, ірраціональним). Провідні мотиви самотності, світової скорботи (національної туги) і романтичного бунту, нескореності.Історизм творів і захоплення фольклором. Характерні художні прийоми романтизму – символіка, контраст, іронія, алегорія, гротеск, антитеза. Яскрава, барвиста мова, що розкриває сильні пристрасті, могутні характери, драматичні конфлікти. К. Д. Фрідріха «Мандрівник на березі туманного моря»
Номер слайду 11
Романтизм у літературіРомантизму проголошує абсолютну свободу творчості. Поет та й взагалі митець для романтиків — це людина не лише вільна, а й цілком особлива та незвичайна, він є провидцем, талант його не підкоряється ніяким законам, встановленим звичайними людьми, — він вищий за них. В літературі романтизму завжди існує ідеал, що знаходить собі місце поряд з реальністю. Згідно з цим прийнято говорити про романтичні «два світи» — світ реальний, дійсний, та світ ідеальний - фантастичний. Романтики наголошували на первинності ідеалу, мрії. Ідеалами для романтиків стають краса, свобода, гармонія, природа, кохання.
Номер слайду 12
Романтизм у літературіСуть романтизму полягав в тому, щоб показати незвичайних героїв у незвичайних обставинах. Усі романтики вважали, що існував трагічний розрив між їхнім уявленням і реальним життям. Людина у мистецтві романтизму завжди трагічна: вона не сприймала дійсність, знаходилася у дисгармонії з собою, вона — бунтар і жертва. Романтичний герой – це людина, яка, зіткнувшись з реальністю, вважає цей світ похмурим, нікчемним та підлим, стає циніком та песимістом.
Номер слайду 13
Романтизм у літературі(представники)Дж. Г. Байрона, П. Шеллі, Дж. Кітса, В. Скотт (Англія), А. Гофман і Г. Гейне (Німеччина), В. Гюго, Ж. Санд, О. Дюма (Франція), А. Міцкевич, Ю. Словацький (Польша), П. Куліш, Т. Шевченко, М. Вовчок, Нечуй-Левицький (Україна), Дж. Ф. Купер, Е. По (Америка).
Номер слайду 14
Романтизм у живописіЕжен Делакруа (1798-1830)- французький художник-романтик . Е. Делакруа Полювання на левів Жан Луї Андре Теодор Жеріко (1791- 1824) — французький художник-романтик. .«Плот «Медузи» Подумайте і скажіть, що хотів показати нам кожен із художників-романтиків?Чи можна передати почуття за допомогою живопису?
Номер слайду 15
Літературні жанри романтиків. Романтизм призвів до вироблення романтичного світогляду та романтичного стилю і постання нових літературних жанрів — балади (жанр ліро-епічної поезії фантастичного, історико-героїчного або соціально-побутового характеру з драматичним сюжетом), ліричної пісні (пісні в яких переважає почуттєве, особистісне сприйняття світу), романсової лірики (невеликий ліричний, переважно інтимного характеру вірш, покладений на музику), історичних романів (роман, побудований на історичному сюжеті, який відтворює у художній формі якусь епоху, певний період історії), роман у віршах.
Номер слайду 16
Композитори романтики: Людвіг ван Бетховен (1770-1827) Німеччина“До Елізи”. Франц Шуберт (1797-1828) Австрія“Маленька нічна серенада” Фредерік Шопен (1810-1849) Польща “Мрія”Ференц Ліст (1811-1886) Угорщина“Дзвіночок”Ніколо Паганіні (1782-1840) Італія“Капріз 24” Вони намагалися за допомогою музичних засобів виразити глибину й багатство внутрішнього світу людини. Прослухайте уважно музичні композиції і скажіть, яка з них вам найбільше сподобалась? Що ви відчули?
Номер слайду 17
• послужив переходом до реалізму; звільнив особистість поета від кайданів естетики класицизму з її жанровою ієрархією, обов'язковими правилами трьох єдностей; показав, як творчість мусить переважати над правилами, а не навпаки; надав поштовх розвитку історичній і філологічній наукам; залишився неперевершеним у відображенні кохання з усіма суперечностями й спалахами цього почуття. Заслуги романтизму. Висновки. Що нам дала епоха Романтизму?style.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.type
Номер слайду 18
Домашнє завдання• Доробити ментальну карту “Романтизм”.• Підготувати розповідь про життя і творчість Г. Гейне (підручник с. 56-59) .
Номер слайду 19
Незакінчене речення. Тепер я знаю…Тепер я вмію…Сьогодні я навчився/навчилася…Найбільш цікавим для мене виявилось…Найбільше мені сподобалось…