Рослини - символи України

Про матеріал
Учити учнів свідомо та виразно читати та повноцінно сприймати художні й науково-пізнавальні тексти; розвивати мовленнєві вміння, будувати самостійно діалог і монолог, брати участь у колективному обговоренні питання; виховувати любов до рідного краю, пошану до народних традицій.
Перегляд файлу

РОСЛИНИ – СИМВОЛИ УКРАЇНИ

Мета: учити учнів свідомо та виразно читати та повноцінно сприймати художні й науково-пізнавальні тексти; розвивати мовленнєві вміння, будувати самостійно діалог і монолог, брати участь у колективному обговоренні питання; виховувати любов до рідного краю, пошану до народних традицій.

Обладнання: ілюстрації квітів, український віночок, вишиті рушники, серветки, букети із сухих квітів, подушечки з духмяними квітами в «чарівному кошику», лялька в українському національному одязі.

Вид заходу: урок-конференція.

  • Хід заходу

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ ГОДИНИ

Сьогодні у нас не звичайний виховний захід, а конференція на тему «Рослини – символи України». На цьому засіданні присутні біологи, історики, поети, лікарі, а також члени «Довідкового бюро». Вони вестимуть словниково-тлумачну роботу.

Мета конференції: детально розглянути і вивчити рослини, що ростуть в Україні та є її символами.

На перші парти рядів виставляють картки-таблички з написами: «біологи», «історики», «поети», «лікарі», «Довідкове бюро».

ІІІ. РОБОТА КОНФЕРЕНЦІЇ

  • Наше засідання я б хотіла розпочати рядками вірша.

Є багато країн на Землі,

В них озера, річки і долини..

Є країни великі й малі,

Та найкраща завжди – Батьківщина.

Є багато квіток запашних,

Кожна квітка красу свою має,

Та гарніш завжди поміж них

Ті, що квітнуть у рідному краю.

  •                Сьогодні ми будемо говорити про рослини нашого рідного краю – України. І працюватимемо під девізом: «Тепло своїх сердець і душ рослинам віддамо».
  •                Перше слово біологові.

1-й учень (біолог). Майже у всіх народів є улюблені рослини-символи. У канадців – клен, а у нас – верба і калина. Правду каже прислів’я: «Без верби і калини нема України». Калина – це символ рідної землі, батьків хати.

  •                А історик розповість звідки пішла назва «калина».

2-й учень (історик). Існує легенда, що кущ калини назвали на честь мужньої української дівчини – Килини. Вона, тікаючи з полону від турецьких загарбників і несучи звістку своїм односельцям, ранила босі ноги. На тому місці, де пролилася кров дівчини, виростали прекрасні кущі калини з червоними кетягами ягід. З тих пір народ прославляє калину, складає про неї вірші та пісні.

  •                Послухаймо поетів.

3-й учень (поет).

У калини китиці червоні,

У калини білі-білі квіти.

Я тримаю гілочку чудову,

А здається усміх України.

4-й учень (поет).

Гей, у лузі червона калина,

Гей, гей похилилася,

Чогось наша славна Україна

Тай засмутилася.

А ми тую калину тай піднімемо,

Нашу рідну Україну тай прославимо.

  •                Тепер біолог надасть наукову інформацію про калину.

5-й учень (біолог), демонструє малюнок калини. Калина – кущ або невелике дерево заввишки до трьох метрів. Росте у лісах і майже у кожному дворі України. Ця рослина цвіте білим суцвіттям, має яскраво-червоні плоди з кісточкою, гіркі й терпкуваті на смак. Це харчова, лікарська і медоносна рослина.

  •                Про користь калини для людей нам розповість лікар.

6-й учень (лікар). Кора і ягоди калини мають лікувальні властивості. Відвар цієї рослини – добрий кровоспинний засіб, також потогінний, послаблюючий.

Ягоди з медом їдять при простуді та хворобах печінки. Соком калини очищали обличчя, щоб рум’янилося.

  •                Про яку рослину далі йтиметься, здогадаєтеся, якщо вставите пропущене слово у рядки знайомого вірша Т.Г.Шевченка.

Реве та стогне Дніпр широкий,

Сердитий вітер завива,

Додолу … гне високі,

Горами хвилі підійма.

  •                Так, говоритимемо про вербу. Ранньої весни всі дерева ще голі, а вона вже вкрита ніжними листочками і радує око своїм світло-зеленим вбранням. Послухаймо, що підготували нам біологи про цю рослину.

7-й учень (біолог), демонструє малюнок верби. На всій Землі існує 500 видів верби, з них 30 припадає на Україну. Верба очищає воду, повітря. Квіти верби дають багато нектару і пилку, коли ще нічого не цвіте. У вербових вуликах бджоли ніколи не хворіють, бо верба є природним фільтром усіляких домішок.

  • Попросимо «Довідкове бюро» пояснити значення слова фільтр.
  • Що історики знають про цю рослину – символ нашої країни?

8-й учень (історик). З вербою пов’язано багато звичаїв та обрядів. Наприклад, у Вербну неділю освячують гілочки цієї рослини у церкві, а потім вдома, легенько б’ючи родичів, бажаючи здоров’я, довгих років життя, приказують:

Не я б’ю, верба б’є,

За тиждень Великдень,

Будь великий, як верба,

А здоровий, як вода,

А багатий, як земля.

  • «Довідкове бюро», поясніть, коли випадає свято Вербної неділі.
  • Верба – красива рослина, не дама народ здавна складав про неї вірші.

Послухаймо поета.

9-й учень (поет).

Вербова гілка у мене на столі, як символ сонця і тепла,

Ще схованих в імлі, як знак зеленої весни,

Котра ще в долині, як знак, що щастя сад рясний

Даровано мені.

Вербова гілка на столі у мене розцвіла…

Прилинуть в серце журавлі, а в них на кожному крилі

Дар сонця і тепла.

  •                Про цілющі властивості верби послухаємо лікаря.

10-й учень (лікар). Верба не тільки красиве, але й корисне дерево. Настій з кори знижує температуру. Відвар вживають при грипі, вірусних захворюваннях.

  •                Назву наступної рослини – символ нашої країни нам потрібно розкодувати: 23, 19, 20, 19, 16, 33. (Тополя).

Діти повинні підставити замість чисел літери української абетки.

  •                Що підготували біологи для нас про цю рослину?

11-й учень (біолог), демонструє малюнок тополі. Тополя містить і виділяє фітонциди, тому під цим деревом легко дихати. Якщо людина хоче пити, слід посмоктати гілочку тополі – і спрага мине.

  •                Попросимо «Довідкове бюро» пояснити значення слів: фітонциди і спрага.
  •                А що скажуть про цілющі властивості тополі лікарі?

12-й учень (лікар). Мазі та відвари з бруньок тополі мають цілющі властивості. Вони допомагають під час лікування ран, порізів, ударів.

  • Всі молодці, добре попрацювали!

IV. РОЗПОВІДЬ УЧИТЕЛЯ ПРО ОБЕРІГ – УКРАЇНСЬКИЙ ВІНОЧОК

  •                Не тільки дерева та кущі є символами України, але й квіти. Ще з дитинства маленькі українські дівчата вчаться плести віночки з кульбаб, з кленового листя, з колосків і польових квітів, навіть не думаючи про те, що вінок – це символ нашої країни, її своєрідний оберіг. І оберіг тієї людини, що його носить, бо береже в собі тепло тих рослин, з яких він сплетений.

13-й учень (історик), зачитує уривок із оповідання О.Кириченко «Український віночок.

Демонструється малюнок віночка, вчитель вплітає стрічки, а діти пояснюють, що вони символізують.

  •                Діти, ви помітили, що стрічки, ніби веселка у небі? І колір їх схожий на колір квітів. Послухайте легенду про веселку і квіти.

14-й учень (веселка). Колись давно Земля мала тільки зелене вбрання. Тільки веселка у небі була різнокольоровою із сумом дивилася на Землю. Якось вона піднялася близько до сонця і почала танути від його тепла, її кольорові краплі пролилися вниз – так з’явилися на землі квіти, кущі, трави. І скільки змішалося барвистих відтінків веселки, скільки втілилося їх у забарвлення рослин. Ось так, за легендою, з’явилися на нашій Землі рослини, а з ними – і наш віночок.

V. ТЕАТРАЛІЗАЦІЯ РОЗМОВИ ДВОХ РОСЛИН – СОНЯШНИКА І БАРВІНКА

 Соняшник. Як тебе звати?

Барвінок. Я – барвінок.

Соняшник. Ти такий маленький, тебе майже не видно в траві. Розкажи мені про себе.

Барвінок. Я – трав’яниста вічнозелена рослина. Росту у лісах, на схилах пагорбів, біля людських осель. Стебла мої стеляться низько, біля самої матінки-землі. Я завжди відчуваю її тепло, тому не боюся морозів.

А ти хто такий, велетню?

Соняшник. Я – квітка сонця. Навіть схожий на нього. Прокидаюся разом з першими сонячними промінцями і весь день рухаюсь із сонечком, повертаючи свою голово із сходу на захід. Подивися, яка гарна в мене золота корона на голові!

Барвінок. Ти дуже красива рослина, мабуть, і користь від тебе велика?

Соняшник. Моє суцвіття зібране в кошик. Там достигає насіння, з якого виготовляють олію. А від тебе яка користь, барвінку?

Барвінок. Я маю лікувальні властивості. Відвар з моїх стебел п’ють при авітамінозі. А ще моя квітка символізує віру, красу і пам’ять. Я, як і ти, соняшнику, є символом великої держави – України.

«Довідкове бюро» поясню значення слова авітаміноз.

  • А що нам розкажуть поети про ці красиві й корисні рослини-символи?

15-й учень (поет).

Вікна посвітліли в нашої хатинки,

Соняхи розквітли вранці біля тину.

В золоті тарелі на вітрах загарали,

Сонечко ласкаве, літо прославляли.

16-й учень (поет).

Недавно ще гула метелиця,

І ще лежить в низинах сніг,

А вже барвінку листя стелиться,

Зеленим килимом до ніг.

VI. РОЗВИТОК ЗНАНЬ І УМІНЬ ШКОЛЯРІВ

- Діти, я загадала квітку. Якщо будете уважно виконувати мої завдання, то відгадаєте її.

Візьміть п'яту літеру слова «горобець», третю літеру слова «шпак», третю літеру із слова «стриж». А тепер допишіть слово що називає оберіг, зображений на малюнку (вінок). Що за слово я загадала? (барвінок).

- А яким одним словом можна назвати слова: горобець, шпак, стриж?

- А хто з вас знайде логічний зв'язок між словами: птахи – рослини?

- Як без барвінку, так і без чорнобривців не можна уявити жодного українського двору, що милують око своїм цвітом аж до сивих морозів – послухаймо думку лікаря про цю квітку.

17-й учень (лікар). Чорнобрвців існує близько двадцяти видів. Це квітка зі своєрідним запахом, що допомагає позбутися головного болю. Тому букетики із чорнобривців, свіжих чи сухих, завжди прикрашали українські хати.

- А що цікавого про них нам доповість історик?

18-й учень (історик). Чорнобривці й соняшник – прибульці з далекої Америки. Вперше насіння соняшника потрапило в Україну на початку XVII століття. І чорнобривці, і соняшники вирощували в той час у садах як прикрасу. А зараз неможна уявити собі український двір без червонувато-жовтих чорнобривців біля хати, а наші рідні поля – без золотоголових соняшників.

VII. ПІДСУМОК ЗАХОДУ

  • Яка була тема нашої конференції? Під яким девізом ми працювали?
  • Як, на вашу думку, ми впоралися з метою сьогоднішнього засідання?
  • А чи запам’ятали ви рослини-символи, зараз перевіримо!

Загадки «Рослини – символи України»

  1. Квітка сонця.
  2. У вуликах з цієї рослини бджоли не хворіють.
  3. «Безсмертна» квітка.
  4. Червоний, як…?
  5. Квітка з «чорними бровами».
  6. Ця квітка, коли старіє, літає на парашутах.
  7. Квітка-дерево.
  8. У неї ягоди червоні, соковиті, але гіркі.
  9. Стелиться по землі, як…
  •                Дякую за роботу на конференції, всі гарно працювали й отримаєте в подарунок квіти із «чарівного кошика».
docx
Додано
20 березня 2020
Переглядів
1036
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку