Роздаткові картки з теми: "Чергування [о] та [е] з [і]" для учнів 10-го класу профільного рівня.

Про матеріал
Запропоновані картки розраховані для роботи в парах, складаються з теоретичного та практичного блоків.
Перегляд файлу

                                                         

                                                             Картка 1                                                                               

І. Теоретичний блок.                                                                                                            Чергування – це постійні звукові зміни в межах однієї і тієї самої морфеми.                           Типи  чергувань: живі (позиційні) та історичні: найдавніші та давні.                                    Живі (позиційні) залежать від позиції звука у слові і є варіантами однієї фонеми [веисна] –[весни].                                                                                                                        Історичні зумовлені причинами, відсутніми в сучасній мові (діють при словотворенні і словозміні): [збори ] – [збір].                                                                                                             Найдавніші виникли в дослов’янський період, є наслідком фонетичних змін, що від-булися в індоєвропейській мові, наявні в багатьох слов’янських мовах:                                  [е] – [о]: брести – бродити; [і] – [а]: сідати – садити; [е] – [і]: мести – вимітати;                    [о] – [а]: гонити – ганяти.                                                                                                                                          Давні відбулися лише в українській мові [о],[е] з [і]: воля – вільний; [о],[е] з нулем звука: день – дня; [е] з [о] після шиплячих та [й]: вечеря – вечори.                                                    

ІІ. Практичний блок.                                                                                                                              

1. Від поданих слів утворіть похідні, підкресліть голосні, що чергуються, визначте тип чергування. Скласти з цими словами 2 простих і 2 складних речення.                                                  

А.   Мести, дерти, соколи, вечори.                                                                                                               Б.    Коні, воля, семи, овес.                                                                                                                                           

2. Перепишіть, уставляючи пропущені літери. Вкажіть частини мови.                                                 

А.     Їх душі – горіння і криця – у наш..му завжди гурті.                                                                             Бдж..ла жалить жалом, а ч..ловік словом.                                                                                                               Як мені пш..ниця родила, то мене й родина любила.                                                      

Б.     Тоді заблисне сніг, заш..потіють квіти і підповзуть, мов нитка провідна.                                  Жахнулася сарна й щ..зла в гущині, залишивши зелені сліди на синій від роси траві. Сонце на літо, а зима на мор..з.

 

 

 

 

 

                                                           

                                                             Картка 2                                                                               

І. Теоретичний блок.                                                                                                            Чергування – це постійні звукові зміни в межах однієї і тієї самої морфеми.                           Типи  чергувань: живі (позиційні) та історичні: найдавніші та давні.                                    Живі (позиційні) залежать від позиції звука у слові і є варіантами однієї фонеми [веисна] –[весни].                                                                                                                        Історичні зумовлені причинами, відсутніми в сучасній мові (діють при словотворенні і словозміні): [збори ] – [збір].                                                                                                             Найдавніші виникли в дослов’янський період, є наслідком фонетичних змін, що від-булися в індоєвропейській мові, наявні в багатьох слов’янських мовах:                                  [е] – [о]: брести – бродити; [і] – [а]: сідати – садити; [е] – [і]: мести – вимітати;                    [о] – [а]: гонити – ганяти.                                                                                                                                          Давні відбулися лише в українській мові [о],[е] з [і]: воля – вільний; [о],[е] з нулем звука: день – дня; [е] з [о] після шиплячих та [й]: вечеря – вечори.                                                    

ІІ. Практичний блок.                                                                                                                              

1. Від поданих слів утворіть похідні, підкресліть голосні, що чергуються, визначте тип чергування. Скласти з цими словами 2 простих і 2 складних речення.                                                  

А. Плести, осені, допомагати, день.                                                                                                             

Б. Орел, сік, ходити, перешіптуватися.

2. Перепишіть, уставляючи пропущені літери. Вкажіть частини мови.                                                 

А.   І л..тять вони полями в с..ла і міста, де проходила садами ос..нь золота.                                         Чути пісню, стук..т  кол..с, хльоскання бат..га.                                                                                                      У  піднебессі тісно кол..рам.                                                                                                                              

Б.  Сонце на літо, а зима на мор..з.                                                                                                                    Тер..н, тер..н, та не хм..ль, прийшов милий, та не м..й.                                                                                  Цвіте липа так буйно й ро..кішно, що все місто плаває в задумл..вому  мар..ві.

 

 

 

 

                                                           

                                                             Картка 3                                                                              

І. Теоретичний блок.                                                                                                            Чергування – це постійні звукові зміни в межах однієї і тієї самої морфеми.                           Типи  чергувань: живі (позиційні) та історичні: найдавніші та давні.                                    Живі (позиційні) залежать від позиції звука у слові і є варіантами однієї фонеми [веисна] –[весни].                                                                                                                        Історичні зумовлені причинами, відсутніми в сучасній мові (діють при словотворенні і словозміні): [збори ] – [збір].                                                                                                             Найдавніші виникли в дослов’янський період, є наслідком фонетичних змін, що від-булися в індоєвропейській мові, наявні в багатьох слов’янських мовах:                                  [е] – [о]: брести – бродити; [і] – [а]: сідати – садити; [е] – [і]: мести – вимітати;                    [о] – [а]: гонити – ганяти.                                                                                                                                          Давні відбулися лише в українській мові [о],[е] з [і]: воля – вільний; [о],[е] з нулем звука: день – дня; [е] з [о] після шиплячих та [й]: вечеря – вечори.                                                    

ІІ. Практичний блок.                                                                                                                              

1. Від поданих слів утворіть похідні, підкресліть голосні, що чергуються, визначте тип чергування. Скласти з цими словами 2 простих і 2 складних речення.                                               

А.  Вечори, осені, мести, ходити.                                                                                                                             

Б.  Сік, дерти, перешіптуватися, соколи.

2. Перепишіть, уставляючи пропущені літери. Вкажіть частини мови.                                                 

А.   Чути пісню, стук..т  кол..с, хльоскання бат..га.                                                                                                      У  піднебессі тісно кол..рам.                                                                                                                  Як мені пш..ниця родила, то мене й родина любила.                                                                                                                                                                             

Б.  Бдж..ла жалить жалом, а ч..ловік словом.                                                                                                                                                                                                                                                                                              Тер..н, тер..н, та не хм..ль, прийшов милий, та не м..й.                                                                                  Цвіте липа так буйно й ро..кішно, що все місто плаває в задумл..вому  мар..ві.

 

 

 

 

                                                           

                                                           Картка 4                                                                              

І. Теоретичний блок.                                                                                                            Чергування – це постійні звукові зміни в межах однієї і тієї самої морфеми.                           Типи  чергувань: живі (позиційні) та історичні: найдавніші та давні.                                    Живі (позиційні) залежать від позиції звука у слові і є варіантами однієї фонеми [веисна] –[весни].                                                                                                                        Історичні зумовлені причинами, відсутніми в сучасній мові (діють при словотворенні і словозміні): [збори ] – [збір].                                                                                                             Найдавніші виникли в дослов’янський період, є наслідком фонетичних змін, що від-булися в індоєвропейській мові, наявні в багатьох слов’янських мовах:                                  [е] – [о]: брести – бродити; [і] – [а]: сідати – садити; [е] – [і]: мести – вимітати;                    [о] – [а]: гонити – ганяти.                                                                                                                                          Давні відбулися лише в українській мові [о],[е] з [і]: воля – вільний; [о],[е] з нулем звука: день – дня; [е] з [о] після шиплячих та [й]: вечеря – вечори.                                                    

ІІ. Практичний блок.                                                                                                                              

1. Від поданих слів утворіть похідні, підкресліть голосні, що чергуються, визначте тип чергування. Скласти з цими словами 2 простих і 2 складних речення.                                               

А.  Коні, осені, мести, ходити.                                                                                                                             

Б.  Семи, дерти, перешіптуватися, воля.

2. Перепишіть, уставляючи пропущені літери. Вкажіть частини мови.                                                 

А.   Чути пісню, стук..т  кол..с, хльоскання бат..га.                                                                                                      У  піднебессі тісно кол..рам.                                                                                                                  Як мені пш..ниця родила, то мене й родина любила.                                                                                                                                                                             

Б.  Бдж..ла жалить жалом, а ч..ловік словом.                                                                                                                                                                                                                                                                                              Тер..н, тер..н, та не хм..ль, прийшов милий, та не м..й.                                                                                  Цвіте липа так буйно й ро..кішно, що все місто плаває в задумл..вому  мар..ві.

 

 

 

 

                                                           

                                                      Картка 5                                                                               

І. Теоретичний блок.                                                                                                            Чергування – це постійні звукові зміни в межах однієї і тієї самої морфеми.                           Типи  чергувань: живі (позиційні) та історичні: найдавніші та давні.                                    Живі (позиційні) залежать від позиції звука у слові і є варіантами однієї фонеми [веисна] –[весни].                                                                                                                        Історичні зумовлені причинами, відсутніми в сучасній мові (діють при словотворенні і словозміні): [збори ] – [збір].                                                                                                             Найдавніші виникли в дослов’янський період, є наслідком фонетичних змін, що від-булися в індоєвропейській мові, наявні в багатьох слов’янських мовах:                                  [е] – [о]: брести – бродити; [і] – [а]: сідати – садити; [е] – [і]: мести – вимітати;                    [о] – [а]: гонити – ганяти.                                                                                                                                          Давні відбулися лише в українській мові [о],[е] з [і]: воля – вільний; [о],[е] з нулем звука: день – дня; [е] з [о] після шиплячих та [й]: вечеря – вечори.                                                    

ІІ. Практичний блок.                                                                                                                              

1. Від поданих слів утворіть похідні, підкресліть голосні, що чергуються, визначте тип чергування. Скласти з цими словами 2 простих і 2 складних речення.                                                  

А.   Мести, дерти, соколи, вечори.                                                                                                               Б.    Коні, воля, семи, овес.                                                                                                                                           

2. Перепишіть, уставляючи пропущені літери. Вкажіть частини мови.                                                 

А.     Їх душі – горіння і криця – у наш..му завжди гурті.                                                                             Бдж..ла жалить жалом, а ч..ловік словом.                                                                                                               Як мені пш..ниця родила, то мене й родина любила.                                                      

Б.     Тоді заблисне сніг, заш..потіють квіти і підповзуть, мов нитка провідна.                                  Жахнулася сарна й щ..зла в гущині, залишивши зелені сліди на синій від роси траві. Сонце на літо, а зима на мор..з.

 

 

 

 

 

                                                    

                                                       Картка 6                                                                              

І. Теоретичний блок.                                                                                                            Чергування – це постійні звукові зміни в межах однієї і тієї самої морфеми.                           Типи  чергувань: живі (позиційні) та історичні: найдавніші та давні.                                    Живі (позиційні) залежать від позиції звука у слові і є варіантами однієї фонеми [веисна] –[весни].                                                                                                                        Історичні зумовлені причинами, відсутніми в сучасній мові (діють при словотворенні і словозміні): [збори ] – [збір].                                                                                                             Найдавніші виникли в дослов’янський період, є наслідком фонетичних змін, що від-булися в індоєвропейській мові, наявні в багатьох слов’янських мовах:                                  [е] – [о]: брести – бродити; [і] – [а]: сідати – садити; [е] – [і]: мести – вимітати;                    [о] – [а]: гонити – ганяти.                                                                                                                                          Давні відбулися лише в українській мові [о],[е] з [і]: воля – вільний; [о],[е] з нулем звука: день – дня; [е] з [о] після шиплячих та [й]: вечеря – вечори.                                                    

ІІ. Практичний блок.                                                                                                                              

1. Від поданих слів утворіть похідні, підкресліть голосні, що чергуються, визначте тип чергування. Скласти з цими словами 2 простих і 2 складних речення.                                                  

А.   Сон, дерти, соколи, вечори.                                                                                                               Б.    Вози, воля, семи, овес.                                                                                                                                           

2. Перепишіть, уставляючи пропущені літери. Вкажіть частини мови.                                                 

А.  Як мені пш..ниця родила, то мене й родина любила   .                                                                             Бдж..ла жалить жалом, а ч..ловік словом.                                                                                                  Цвіте липа так буйно й ро..кішно, що все місто плаває в задумл..вому  мар..ві.                                   

Б.   Їх душі – горіння і криця – у наш..му завжди гурті.                                                                               Тоді заблисне сніг, заш..потіють квіти і підповзуть, мов нитка провідна.                                  Жахнулася сарна й щ..зла в гущині, залишивши зелені сліди на синій від роси траві.

 

 

 

 

 

 

                                                            Картка 7                                                                              

І. Теоретичний блок.                                                                                                            Чергування – це постійні звукові зміни в межах однієї і тієї самої морфеми.                           Типи  чергувань: живі (позиційні) та історичні: найдавніші та давні.                                    Живі (позиційні) залежать від позиції звука у слові і є варіантами однієї фонеми [веисна] –[весни].                                                                                                                        Історичні зумовлені причинами, відсутніми в сучасній мові (діють при словотворенні і словозміні): [збори ] – [збір].                                                                                                             Найдавніші виникли в дослов’янський період, є наслідком фонетичних змін, що від-булися в індоєвропейській мові, наявні в багатьох слов’янських мовах:                                  [е] – [о]: брести – бродити; [і] – [а]: сідати – садити; [е] – [і]: мести – вимітати;                    [о] – [а]: гонити – ганяти.                                                                                                                                          Давні відбулися лише в українській мові [о],[е] з [і]: воля – вільний; [о],[е] з нулем звука: день – дня; [е] з [о] після шиплячих та [й]: вечеря – вечори.                                                    

ІІ. Практичний блок.                                                                                                                              

1. Від поданих слів утворіть похідні, підкресліть голосні, що чергуються, визначте тип чергування. Скласти з цими словами 2 простих і 2 складних речення.                                                  

А.   Сон, дерти, соколи, вечори.                                                                                                               Б.    Вози, воля, семи, овес.                                                                                                                                           

2. Перепишіть, уставляючи пропущені літери. Вкажіть частини мови.                                                 

А.  Тоді заблисне сніг, заш..потіють квіти і підповзуть, мов нитка провідна.                                             Бдж..ла жалить жалом, а ч..ловік словом.                                                                                                  Цвіте липа так буйно й ро..кішно, що все місто плаває в задумл..вому  мар..ві.                                   

Б.   Їх душі – горіння і криця – у наш..му завжди гурті.                                                                               Жахнулася сарна й щ..зла в гущині, залишивши зелені сліди на синій від роси траві. Тер..н, тер..н, та не хм..ль, прийшов милий, та не м..й.                                                                                 

 

 

 

 

 

 

                                                            Картка 8                                                                             

І. Теоретичний блок.                                                                                                            Чергування – це постійні звукові зміни в межах однієї і тієї самої морфеми.                           Типи  чергувань: живі (позиційні) та історичні: найдавніші та давні.                                    Живі (позиційні) залежать від позиції звука у слові і є варіантами однієї фонеми [веисна] –[весни].                                                                                                                        Історичні зумовлені причинами, відсутніми в сучасній мові (діють при словотворенні і словозміні): [збори ] – [збір].                                                                                                             Найдавніші виникли в дослов’янський період, є наслідком фонетичних змін, що від-булися в індоєвропейській мові, наявні в багатьох слов’янських мовах:                                  [е] – [о]: брести – бродити; [і] – [а]: сідати – садити; [е] – [і]: мести – вимітати;                    [о] – [а]: гонити – ганяти.                                                                                                                                          Давні відбулися лише в українській мові [о],[е] з [і]: воля – вільний; [о],[е] з нулем звука: день – дня; [е] з [о] після шиплячих та [й]: вечеря – вечори.                                                    

ІІ. Практичний блок.                                                                                                                              

1. Від поданих слів утворіть похідні, підкресліть голосні, що чергуються, визначте тип чергування. Скласти з цими словами 2 простих і 2 складних речення.                                                  

А.    Плести, осені, допомагати, день.                                                                                                                                                                                                                 Б.    Овес, воля, семи, коні.                

2. Перепишіть, уставляючи пропущені літери. Вкажіть частини мови.                                                 

А.   І л..тять вони полями в с..ла і міста, де проходила садами ос..нь золота.                                                                                                                                       Цвіте липа так буйно й ро..кішно, що все місто плаває в задумл..вому  мар..ві.                                               У  піднебессі тісно кол..рам.                                                                                                                              

                                 

Б.   Жахнулася сарна й щ..зла в гущині, залишивши зелені сліди на синій від роси траві. Тер..н, тер..н, та не хм..ль, прийшов милий, та не м..й.                                                                                Чути пісню, стук..т  кол..с, хльоскання бат..га.                                                                                                                                                                          

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Novak Tetyana
До підручника
Українська мова (профільний рівень) 10 клас (Плющ М.Я. та ін.)
Додано
30 січня 2020
Переглядів
684
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку