Роздатковий матеріал до уроку "Їжа та її компоненти. Склад харчових продуктів. Значення компонентів харчових продуктів. Харчові та енергетичні потреби людини."

Про матеріал
Роздатковий матеріал до уроку біології у 8-му класі за темою "Їжа та її компоненти. Склад харчових продуктів. Значення компонентів харчових продуктів. Харчові та енергетичні потреби людини" допоможе урізноманітнити проведення уроку цікавими вправами, додатковою історичною інформацією, встановити взаємозв'язки з іншими предметами природничого циклу, такими як географія, хімія, а також історією. Може бути використаний при вивченні біології, а також при проведенні додаткових занять, факультативів, тощо.
Перегляд файлу

Складові компоненти їжі

Поживні речовини

Види

Значення для організму людини

Білки – основний будівельний матеріал

Тваринні

Виконують важливі функції в організмі: скорочення м’язів, транспортування кисню, захист від інфекції і крововтрати тощо

Рослинні

Вуглеводи – основне джерело енергії

Прості

Забезпечують організм енергією, можуть відкладатися про запас у печінці

Складні

Жири – концентроване джерело енергії; здатні відкладатися про запас

Тваринні

Беруть участь у теплорегуляції організму захищають шкіру і волосся. Утворюють підшкірну жирову клітковину, джерело енергії

Рослинні

 

Мінеральні речовини

Солі, кислоти

Підтримують сталість внутрішнього середовища, входять до складу багатьох тканин і частково виконують роль гуморальних регуляторів.

 

 


Вправа «Мікрофон»

Учені підрахували, що протягом доби в людському організмі масою 70 кг:

  • розкладається 125г білків, 70г жирів, 450г вуглеводів з вивільненням 12 600 кДж енергії;
  • поглинається 460л кисню і виділяється 403л вуглекислого газу;
  • гине і змінюється 450 млрд еритроцитів, 22 – 30 млрд лейкоцитів, 270-430 млрд тромбоцитів;
  • гине та відновлюється 50% епітеліальних клітин шлунка та кишечника;
  • серце проштовхує від 10 до 70 тисяч літрів крові;
  •  у вени надходить близько 14кг лімфи;
  • передсердя і шлуночки скорочуються 86400 разів;
  • здійснюється 23040 дихальних рухів;
  • через легені проходить 11520л повітря;
  • через травну систему всмоктується 7-9л рідини;
  • утворюється і виділяється з організму 1,3-1,5л сечі;
  • випаровується через легені 0,4л води та разом з потом – 0,5л.


Повідомлення учня:

Історія досліджень ролі вітамінів у житті людини

Було це далекого 1736 року. Російські кораблі під командуванням видатних мореплавців Дмитра Лаптєва та Олексія Чирикова вирушили шукати Північного морського шляху. Їх затерли крижини, і вони зазимували біля узбережжя теперішнього моря Лаптєвих. Дуже швидко запаси свіжих продуктів та овочів вичерпалися, закінчилася і квашена капуста. Команда перестала відрізняти сніданки від вечерь, такі вони стали одноманітні: усе ті самі сухарі, солонина, сушена риба. І тут моряки один по одному почали хворіти на цингу (скорбут). Лише відвар з хвої врятував багатьох з них від загибелі. Цинга (скорбут) – хвороба, що виникає через недостатню кількість у харчуванні вітаміну С – аскорбінової кислоти.

Під час другої Камчатської експедиції видатного російського мореплавця Вітуса Берінга 1741 року кораблі «Св. Павло» і «Св. Петро» прибули на Командорські острови з екіпажами хворих на цингу. Тут сам Берінг і багато моряків померли від цинги, а решта врятувалася від смерті, бо їли траву і зелень. Цинга здавна була лихом мореплавців та мандрівників. На неї тяжко хворіли екіпажі кораблів експедицій Васко да Гама, Магелана тощо. Без перебільшення можна зазначити, що в епоху парусного флоту цинга забрала більше життів, ніж усі морські бої. У давнину цинга не щадила ані простих людей, ані царських, ані боярських сімей. Люди тривалий час шукали засобу, що виліковує це захворювання. Поступово було виявлено, що проти цинги чудово діють свіже м'ясо, настоянки хвої, шипшина, цитриновий сік.

Давно почався пошук засобів проти пелагри й бері-бері. Пелагра – хвороба, що викликається відсутністю вітаміну Р. Проявляється в нервових психічних розладах, запаленні слизової оболонки рота та язика, розладах кишечника. Бері-бері – «ножні кайдани» - хвороба, що викликається відсутністю вітаміну В1.  Проявляється в затерпінні кінцівок та паралічах. Під час цього тяжкого захворювання порушується діяльність серця, уражаються нерви кінцівок, особливо ніг. 

Причина виникнення цих хвороб не була розгадана, але деякі спостережливі люди вбачали зв'язок між захворюванням і харчуванням. Відкриття зробив молодий російський лікар Микола Лунін 1880 року, вивчаючи вплив продуктів харчування на організм тварин. Провівши численні досліди, він виявив, що білі миші, яких він годував очищеними білками, жирами, вуглеводами, мінеральними солями гинули. Він зробив висновок, що крім відомих поживних речовин є ще якісь невідомі, але дуже потрібні речовини. Проте він не мав підтримки у своїх наукових дослідженнях і був змушений покинути їх. Минуло довгих 30 років. Після відкриття Луніна, перш ніж польський учений Казімєж Функ, який працював у Лондоні, дістав 1912 року з рисових висівок кристалічну речовину. Він дав їй назву «вітамін». Це був вітамін В1, відсутність в їжі якого, як відомо, викликає захворювання бері-бері. 1927 року угорському хімікові А.Сцент-Дьйорді вдалося видалити речовину, яку назвали вітаміном С, аскорбінова кислота. Відтоді вітамінологія як галузь медицини, біохімії, фізіології інтенсивно розвивається. Вітамінна промисловість випускає сотні назв препаратів, які дістають із різної сировини, синтезують із найрізноманітніших вихідних речовин.


http://sae-ukraine.org.ua/tiny_mce/upload-files/dobavki1.jpg

 


Додаток 7

Таблиця для роботи в групах «Первинна екологічна експертиза»

http://sae-ukraine.org.ua/tiny_mce/upload-files/dobavki2.jpg

Додаток 7

Таблиця для роботи в групах «Первинна екологічна експертиза»

http://sae-ukraine.org.ua/tiny_mce/upload-files/dobavki2.jpg

 Додаток 7

Таблиця для роботи в групах «Первинна екологічна експертиза»

http://sae-ukraine.org.ua/tiny_mce/upload-files/dobavki2.jpg

 Додаток 7

Таблиця для роботи в групах «Первинна екологічна експертиза»

http://sae-ukraine.org.ua/tiny_mce/upload-files/dobavki2.jpg

Додаток 7

Таблиця для роботи в групах «Первинна екологічна експертиза»

http://sae-ukraine.org.ua/tiny_mce/upload-files/dobavki2.jpg

 Додаток 7

Таблиця для роботи в групах «Первинна екологічна експертиза»

http://sae-ukraine.org.ua/tiny_mce/upload-files/dobavki2.jpg

 Вправа  «Кулінар» (самостійне застосування знань учнів)

 

1-ий сніданок -  25%, 2-ий сніданок – 10 %, обід – 40 %, підвечірок - 10 %, вечеря – 15 % добового раціону. Вечеряти треба не пізніше як за 2 години до сну. Раціон повинен містити продукти, багаті на білок (м‘ясо, риба, яйця, молоко, боби), овочі, фрукти.

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
25 грудня 2020
Переглядів
546
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку