Роздатковий матеріал на тему «Складні випадки правопису м’якого знака (на матеріалі поеми Т.Г.Шевченка “Сон” (“У всякого своя доля...”)»
Словниковий розподільний диктант з ключем
Завдання: розподілити у дві колонки слова відповідно до написання з м’яким знаком чи без нього, підкресливши першу літеру кожного слова, по вертикалі прочитаєте, “закодовані” слова-ключі.
Написання слів з м’яким знаком |
Написання слів без м’якого знака |
Схвальний |
камінчик |
Асфальтований |
ослінчик |
Рибацький |
меншовик |
Кишенька |
егоїстичний |
Ангельський |
духмяний |
Злість |
ідентичнний |
Модельований |
янтарний |
Ключ: І колонка -“сарказм”; ІІ колонка – “комедія”.
-Як розшифрувати “закодовані” слова?
(За жанром цей твір – комедія, у якій використано гостровикривальний сатиричний прийом – сарказм).
Лексична робота. Робота з тлумачним словником.
Сарказм – зла, уїдлива, докульна, викривальна насмішка, вищий ступінь іронії; вияв зневаги й ненависті до зображуваного.
Кого з героїв комедії саркастично викриває поет?
Мовознавчий коментар (метод ПРЕС).
Пояснення написання слів з м’яким знаком за допомогою опорної таблиці.
Диктант з коментуванням (речення попередньо записані на дошці)
Завдання: розставити розділові знаки, вставити замість крапок пропущені літери, прокоментувати правопис м’якого знака у словах та розстановку розділових знаків; зробити синтаксичний розбір речень.
1.Латану свитину з каліки знімают... бо нічим обут....
Княжан недорослих.
2.Чи бог бачит... із-за хмари Наші сл...ози горе?
3. А меж ними і землячки
Де-де проглядают...
По-московс...ки так і ружут...
Сміют...ся та лают...
Бат..ків своїх.
Бесіда (“вільний мікрофон”).
Яка особливість даних речень?
Яка тема об’єднує ці речення?
Самостійна робота (з роздатковим матеріалом).
Завдання: списати речення, вставляючи пропущені літери, пояснити написання слів з ь.
1.Тихесен...ко вітер віє,
Степи, лани мріют...
Меж ярами над ставами
Верби зеленіют...
2.Людей не чут..., не знат... і сліду
Людс...кої страшної ноги.
3.Цар цвен...кає;
А диво-цариця.
Мов та чапля меж прахами,
Скаче, бад...орит...ся.
Літературне ґроно (робота в групах)
Завдання: складіть літературне ґроно до прізвища “Шевченко”, акцентуючи увагу на рисах характеру, які найбільше притаманні автору цієї політичної сатири і співзвучні з літерами його прізвища, використовуючи орфоргаму “м’який знак” .
ШЕВЧЕНКО
Висновки: отже ці риси характеру притаманні Т.Г.Шевченку, автору комедії “Сон”.
Тести (індивідуальна робота).
1.У якому рядку всі слова з ь написані правильно?
а) Ненависть, людськість, льодовий;
б) хто-небудь, сопільчин, галці;
в) стілчик, не виспавшись, калинонька.
2.Якому правилу відповідають наведені приклади правопису ь: станьте, галька?
а) Перед буквами, що позначають тверді приголосні;
б) у кінці слова;
в) перед ї, йо та я, ю, є, що позначають два звуки.
3.У якому рядку у словах не вживається ь?
а) Поставте, редці, вірте;
б) пончик, камінчик, мізинчик;
в) менший, мисці, кінский.
4. Укажіть іменники, від яких можна утворити прикметники із суфіксом -зьк-
а) Прилуки, Овруч;
б) козак, кріпак;
в) Кривий Ріг, Онега;
5. Укажіть іменники, від яких можна утворити прикметники із суфіксом -ськ-
а) Рига, Прага;
б) Чернівці, Лашківці;
в) чех, Хотин.
6. Укажіть іменники, від яких можна утворити прикметники із суфіксом -цьк-
а) Сиваш, Золотоноша;
б) чумак, козак;
в) латиш, киргиз.
Відповідь:1а; 2а; 3б; 4в; 5в; 6б.
Завдання диференційованого характеру:
1.Виписати з поеми Т.ГШевченка “Сон” 5 речень, у яких є слова з орфограмою “Правопис м’якого знака; зробити синтаксичний розбір одного речення.
2.Написати твір-роздум на тему “У всякого своя доля” (використати слова з ь).