Виховувати в учнів любов та повагу до української мови. Бажання вивчати, розмовляти та спілкуватися рідною мовою; розвивати і збагачувати мовлення учнів, їх творчі здібності.
Роздатковий матеріал на уроках української мови, присвячений Дню рідної мови
Спишіть, на місці крапок уставляючи пропущені літери. Виділіть граматичну основу речення.
1.І тихо мовлят…ся слова,
І ше…че зірка в…чорова
І чут… , як зас… на трава
У кол…сковій рідній мові (Анатолій Таран)
2. Навести прислів’я про книгу, які ви знаєте напам’ять
……………………………………………………………………………………………………………………………
1.Спишіть, підкресліть обставини, поясніть їх вираження в даному реченні та орфограми.
«Як парость виноградної лози,
Плекайте мову. Пильно й ненастанно
Політь бур’ян. Чистіше від сльози
Вона хай буде. Вірно і слухняно
Нехай вона щоразу служить вам,
Хоч і живе своїм живим життям.» (М.Рильський)
2.Чому ми вважаємо українську мову одним з найважливіших дисциплін у школі?
…………………………………………………………………………………………………………. …………..
1.Спишіть, підкреслить звертання, поясніть розділові знаки. Підкресліть антоніми.
О зброє щастя, слово,
Я жить з тобою звик!
Ти – квітка у любові,
В ненависті ти – штик! ( В.Сосюра)
2.Назвіть відомих українських композиторів.
…………………………………………………………………………………………………………………………..
1.Спишіть, підкресліть дієслова, визначте дієвідміни, слово ,,стоїть’’ розібрати фонетично.
Прекрасна й чудова посеред народів стоїть Україна,- немов та яблуня в садах народолюбного краю!
І гляньте: мова її там виблискує, мова – як щирий, як чистий алмаз.
2. В якому куточку України ти хотів би побувати і з яким виконавцем українських пісень хотів би зустрітися?
1. Спишіть, підкресліть додатки, які епітети відносяться до слова ,,мова”?
Говорю українською мовою,
Вами знаною і шанованою,
Мовою бідовою і чудовою,
Мовою Шевченка і Франка,
Мовою – розмовою Ковпаковою,
Що людей на подвиги вела,
Мовою Поповича Павла (Микола Сом)
2. Які прислів’ я про мову ви знаєте?
………………………………………………………………………………………………………………………………
1. Спишіть, поясніть розділові знаки, слова,, шумовиння” і ,, очиститься” розібрати за будовою.
Та в мене є надія, що наша літературна мова, як молоде вино, очиститься з часом од шумовиння і стане прозою і міцною. (М. Коцюбинський)
2. Назвіть ваших улюблених письменників української літератури.
………………………………………………………………………………………………………………………………
1.Спишіть, підкресліть означення, додатки.
Любіть Україну у сні й наяву,
Вишневу свою Україну,
Красу її, вічно живу і нову,
І мову її солов’їну. (В. Сосюра)
2. Навести прикладів висловів про мову, які ви знаєте напам’ять.
……………………………………………………………………………………………………………………………..
1.Спишіть, підкресліть дієслова, визначте спосіб їх і дієвідміну, слово «прекрасних» розберіть за будовою.
Мужай, прекрасна наша мово,
Серед прекрасних братніх мов,
Живи, народу вільне слово…
Цвіти над нами веселково,
Як мир, як щастя, як любов. (М. Рильський)
2. Як відносяться до творчості Т. Г. Шевченка у вашій сім’ї?
……………………………………………………………………………………………………………………………….
1. Спишіть, підкресліть всі члени речення.
Зробіть звуковий запис виділених слів.
Серед безпросвітної пітьми
Царської реакції вогненне слово
Шевченкове било на сполох, кликало до зброї, до пітьми:
Розкуються незабаром
Заковані люди.
2. Назвіть відомі вам твори Т. Г. Шевченка.
……………………………………………………………………………………………………………………………….
1. Спишіть, підкресліть займенники, слово ,,б’є “ розібрати фонетично.
А наша ж мова живе, розвивається і сьогодні,в ній б’є неспокійна думка,
в ній – жива мудрість народна. (О. Гончар)
2.Наведіть приклади висловів про мову видатних людей.
………………………………………………………………………………………………………………………………
1.Спишіть, підкресліть граматичну основу, слово ,,збагачувати’’ розібрати за будовою.
Мову чудову, глибинне і пружне слово, немов гостру зброю, дав нам народ. Дав цю мову і наказав свято оберігати її чистоту, збагачувати і відшліфовувати до блиску , до гостроти разючої.
2.Назви свій улюблений твір письменника, написаний українською мовою.
……………………………………………………………………………………………………………………………….
1.Спишіть, розставте пропущені розділові знаки. Підкресліть головні й другорядні члени речення, слово ,,пречудово’’ розберіть за будовою.
Розцвітай же слово
І в родині і у школі
Й на заводі і у полі
Пречудесно пречудово –
Розцвітай же Слово! (П.Тичина)
2.Назви свого улюбленого письменника і його твори.
………………………………………………………………………………………………………………………………
1.Спишіть, подані звукозаписом слова записати буквами,підкресліть означення, до слова ,,чудову ’’ підібрати синоніми.
[ йійі ] – незміряно багату,
Дзвінку, і ніжну, і завзяту,
[йак] день сьогоднішній, чудову, -
Люблю [ л’убл’у ] вкраїнську мову. ( Ростислав Братунь.)
2.Назвіть ваших улюблених виконавців українських пісень
1. Списати, підкреслити займенники. Слово, «викликати» розібрати за будовою.
Той, хто зневажливо ставиться до рідної мови, не може й сам викликати поваги до себе. (О.Гончар)
2. Назвати вам відомих виконавців українських пісень
……………………………………………………………………………………………………………………………….
1.Спишіть, підкресліть всі члени речення.
Давно, давно,
Ще в пору колискову,
Блаженнім безтурботним малюком
Я всмоктував у серце рідну мову
З цілющим материнським молоком. (Дмитро Луценко)
2Назвіть улюблені пісні і виконавців вашої мами.
……………………………………………………………………………………………………………………………….
1.Спишіть, виділіть граматичну основу, слово , «сьогодні» розібрати фонетично
Слово наше рідне!
Ти сьогодні звучало
Як початок, як начало
Як озброєння всім видне
Слово наше рідне!
2.Які прислів’я про працю вам відомі?
………………………………………………………………………………………………………………………………
Нестандартні вправи на уроках української мови, присвячені Дню української мови
Хай наше слово не вмирає…
І.Темна завіса. Умови конкурсу : у класі стоять повернуті зображенням до дошки портрети письменників. Учні, прослухавши підказку вчителя, мають сказати автора цих слів.
1.
Ну що б, здавалося,слова…
Слова та голос – більш нічого.
А серце б’ється - ожива,
Як їх почує!.. (Т.Г.Шевченко)
2.
О мово моя!
Душа голосна України.
Це – матері мова, я звуки твої
Люблю, наче очі дитини…
О мово вкраїнська!.. Хто любить її,
Той любить мою Україну. (В. Сосюра)
3. …Моя могутня мово,
Моя розрадо, вогне мій в снігу,
Живеш, дзвениш і сяєш пурпурово. (А. Малишко)
4. Найбільше і найдорожче добро кожного народу – це його мова, ота жива схованка його духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподіванки, досвід, почування. (П. Мирний).
5. Як парость виноградної лози,
Плекайте мову. Пильно й ненастанно
Політь бур*ян. Чистіша від сльози
Вона хай буде (М. Рильський)
6. Мово рідна, слово рідне,
Хто вас забуває,
Той у грудях не серденько,
Тільки камінь має. (С. Воробкевич)
7. Ти постаєш в ясній обнові,
Як пісня, линеш, рідне слово,
Ти наше диво калинове
Кохана материнська мово! (Д. Білоус)
ІІ.Мікрофон.
Продовжіть думку: Головний обов’язок кожного громадянина…
Мовні заповіді, яких треба дотримуватися…
ІІІ. Незакінчене речення. Продовжіть прислів’я
У кого рідна мова, в того й душа… (здорова)
Найдорожчий скарб- це… (мова)
Слово до слова – зложиться… (мова)
Птицю пізнають по пірю, а людину по… (мові)
Азбука-то мудрості…(дорога)
Слово- вітер, письмо …(грунт)
Ласкаве слово- що весняний…(день)
Погане слово краще проковтнути, ніж…(промовити)
Мудрий сім разів язиком у роті поверне, перш ніж… (слово скаже)
IV. Мікрофон. Дати відповіді на запитання
Той лиш пошани достоїн,
Хто мову шанує свою… (В. Сосюра)
4. Коли відзначають Міжнародний день рідної мови?(21 лютого)
5. Коли вшановують пам'ять Преподобного Нестора-Літописця7(9 листопада)
6. Хто сказав:”Чужу мову можна вивчити за шість років, а свою треба вчити все життя” ( Франсуа Вольтер)
7. Назвіть творця українського мовознавства(О. Потебня)
8. З якого року у нас відзначають Міжнародний день рідної мови?(2002)
9. Назвіть основоположника української літературної мови(Т.Г. Шевченко)
10. Назвіть зачинателя нової української літератури(І.П, Котляревський)
11. Які дві форми має мова? (Усну й писемну)
12. Як називається розділ мовознавчої науки, що вивчає лексичне значення і вживання слів?(лексикологія)
13. Коли відзначають День української писемності та мови?(9 листопада)
V. Відновіть і запишіть першу строфу вірша С. Воробкевича. Поясніть розділові знаки (Додаток1.)
VI. Розчленуйте вірш Д. Білоуса. Зробити синтаксичний аналіз речення.
Колизабувтиріднумову-
Якатамованебула-
Тивтративкоріньіоснову,
Тиобчухравсебедотла.
VII. Творчі завдання. Скаладіть сенкан
1.
Мова
Материнська, рідна,
Захоплює,приваблює, квітне
Найважливіший засіб людського спілкування
Культура
2.
Мова
Солов*їна, материнська
Розвивається, звучить, радує
Надає наснаги для поколінь
Україна
VIII. Складіть акровірш
М ова моя солов’їна
О кеан чарівний воєдино
В пісню запальну ти ввела
А слава по світі все луна і луна!
М ово , матінко моя!
О , небесна ти краса
В ік за віком проживаєш
А діточок все життя навчаєш.
М ова наша рідна , красна
О , яка ти все ж прекрасна
В она неначе пишна квітка
А розмовляють нею дорослі і дітки
М ово моя, материнська, співучая
О , як люблю тебе, рідна моя!
В тебе є гордість і сила могучая!
А душу бентежиш,як спів солов’я.
IX. Бур*ян у мовнім полі
Запишіть правильно
X. Мовна гімнастика. Кілька серйозних і жартівливих вправ
1. Який числівник наказує (три)
2. Пригадайте, до яких назв міст, сіл України входять ноти До, Ре, Мі, Фа, Соль, Ля, Сі ( Олексіївка, Донецьк, Сімферополь, Крименчуг, Переяслов-Хмельницький…)
3. Що стоїть посеред Києва (літера «є»)
4. Чого немає у вола, а є в корови, кози, коня? ( літери «к»)
5. Додаючи лише одну літеру на початку чи в кінці слова, утворіть нове слово з новим значенням: буря, міх, буква, їжа, кобза, линок.
XI. Гра «Фразеологічна плутанина». Відновіть правильно фразеологізми.
Геростратове руно (слава)
Ганнібалова бочка (клятва)
Золота перемога ( руно)
Дамоклова праця ( дамоклів меч)
Діогенова п*ята ( бочка)
Гомерична слава ( Геморичний сміх)
Прокрустів сміх (Прокрустове ложе)
Піррів меч (перемога)
Сизифове ложе (Сизифова праця)
Ахіллесова клятва ( Ахілесова п*ята)
XII. Гра «Одним словом»
XIII. Любов до слова. Скажи українською. Замінити українські слова українськими відповідниками.
Результат, фінальний, індустрія, шофер, алфавіт, інкогніто, аероплан, фон, фонтан, ідея, п*єдестал, фортуна, характер, екзамен, група.
(наслідок, завершальний, промисловість, водій, абетка, таємно, літак, тло, водограй, задум, підніжжя, успіх, вдача, іспит, гурт).