Тести від «На Урок»: Організація дистанційної роботи під час карантину

Урок з української мови на тему "Узагальнення та систематизація вивченого про однорідні члени речення"

Про матеріал

Конспект уроку розрахований на вчителів української мови та літератури, які працюють у восьмому класі. Містить у собі завдання для узагальнення та систематизації знань учнів про однорідні члени речення та розділові знаки при них. Учні ,використовуючи дидактичний матеріал про видатних українських митців, виконують практичні завдання,займаються вибірково – пошуковою роботою.

Перегляд файлу

Урок з української мови на тему

«Узагальнення та систематизація вивченого про однорідні  

                                  члени речення»

                     (інтегрований урок – проект у 8 класі)

      Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про однорідні члени речення та розділові знаки при них; удосконалювати вміння правильно інтонувати речення з однорідними членами, доцільно використовувати їх у мовленні;

розвивати вміння узагальнювати й систематизувати матеріал;

виховувати любов до мистецтва, до рідного краю.

    Обладнання: підручник, картки, дидактичний матеріал, картини К.Білокур, записи  пісень В.Івасюка та Н.Яремчука, твори В.Стуса, Л.Українки, портрети українських митців

   Тип уроку: повторення, узагальнення й систематизація знань

                                            Хід уроку:

І. Мотивація навчальної діяльності школярів.

1.Вступне слово вчителя. Сьогодні на уроці ми повторимо однорідні члени речення та поряд з мовною темою згадаємо українських митців.

2. Вірш М. Сома (читає учень).

Для того, щоб стати щасливим, треба творити завжди!

У творчості – спека й злива, у ній – твоїх вчинків сліди…

Без сонця не родить жито, без вітру вода не шумить,

Без творчості нам не жити, без неї нам не любить,

Бо творчість – це серце світу, душа, що творить дива!

Не смій її загубити! Знайди життєдайні слова!..

3.Учитель. Кожна людина приходить у світ, щоб прикрасити і покращити життя. Проте не кожен здатен повністю реалізувати цей щедрий дарунок долі. Виняткова здатність талановитих людей радувати світ творами своєї душі та хисту стає окрасою історії. Серед них талановита художниця Катерина Білокур, незламний поет Василь Стус, український композитор Володимир Івасюк, буковинський соловей Назарій Яремчук. Вони не вміли жити легко, безтурботно, тому що мали чутливу натуру та совість. І часто їхнє життя перетворювалося у справжню драму.

                               Епіграф: Все, що мав у житті, він віддав

                                                  Для одної ідеї,

          І горів, і яснів, і страждав,

                                                  І трудився для неї.

І.Франко.

4.Інтерактивна вправа «Очікування».

Продовжити речення: «Від цього уроку я очікую…»

ІІ. Актуалізація опорних знань.

 Клас поділений на групи:

1-а – науковці;

2-а – художники;

3-а – музиканти;

4-а – літературознавці.

Кожна група приготувала презентацію про видатних українських митців.

1. Науковці.

- Учень малює схеми постановки розділових знаків при однорідних членах речення і пояснює.

- Скринька ерудита . Учні проводять опитування теоретичного матеріалу про однорідні члени речення.

- Робота біля дошки. Синтаксичний розбір речення.

Творча людина щедро дарує талант людям, працює над удосконаленням своїх здібностей, примножує свій здобуток новими перлинами.

- Коментований диктант

Твори Л.Українки близькі і дорогі нам. Вони хвилюють людей, зігрівають душу, пробуджують у ній любов, роблять її багатшою й прекрасною.

- Мозковий штурм. Чи потрібні нам однорідні члени речення?

2. Літературознавці.  1.Леся Українка

1. Через тяжку хворобу Леся не могла ходити до школи. Освіту здобувала вдома. Працювала наполегливо. Була добре обізнана з європейською і світовою літературою, мистецтвом, історією, знала іноземні мови, кохалася в народній пісні, рідній літературі. Крім того, вона була постійно в оточенні родин Старицьких, Лисенків, Стешенків. Великий вплив на формування світогляду, крім мами, зробили рідний дядько М.Драгомагов, І.Франко та творчість Тараса Шевченка.

- Робота з текстами (уривки з «Давньої казки» Л.Українки). Вказати, однорідні чи неоднорідні означення

Не поет, у нього думки

Не літають вільно в світі,

А заплутались навіки

В золотій тонкі сіті.

…Ось одного разу чує

Граф лихі, тривожні вісті:

Донесла йому сторожа,

Що не все спокійно в місті;

 

Підкреслити однорідні члени речення

- І все-таки до тебе думка лине,

Мій занапащений, нещасний краю,

Як я тебе згадаю,

У грудях серце з туги, з жалю гине.

 

Сі очі бачили скрізь лихо і насилля,

А тяжчого від твого не видали,

Вони б над ним ридали,

Та сором сліз, що ллються від безсилля.

2. Василь Стус

Україна – то була його найбільша любов і найбільший біль. Її майбутнє пекло й тривожило поета набагато більше за його власне життя. Безмежна любов до рідної землі, рідного народу примушує поета ставитися до них з найвищою мірою вимогливості, не заплющуючи очей на темні сторінки минулого, не прощати їх.

З болем пише В.Стус про трагічну долю народу, який не зміг, не зумів відстояти свою правду, свою незалежність, поетові болить почуття вини народу перед самим собою, перед історією.

Як добре те, що смерті не боюсь я

і не питаю, чи тяжкий мій хрест,

що перед вами, судді, не клонюся

в передчутті недовідомих верств,

що жив, любив і не набрався скверни,

ненависті, прокльону, каяття.

Народе мій, до тебе я ще верну,

як в смерті обернуся до життя

своїм стражденним і незлим обличчям.

Як син, тобі доземно уклонюся

і чесно гляну в твої вічі

і в смерті з рідним краєм поріднюсь.

Скільки рядів однорідних членів речення у цій поезії?

3. Музиканти. Володимир Івасюк(поставити розділові знаки ).

  Володя був винятково обдарованою дитиною. Рідкісна пам'ять тонкий слух і природна музичність. Композитор любив свою роботу до самозабуття. Та любов відчутна в його піснях романсах баладах. Своєю геніальною творчістю він підносив дух нашого народу спростовував твердження про його меншовартість.

Поширити речення однорідними членами речення.

Його життя трагічно скінчилось, але він назавжди у наших серцях

Учні виконують пісню В.Івасюка “Червона рута»

Назарій Яремчук.

Назарій Яремчук – жива легенда, совість і душа сучасної української естрадної пісні. З ним якнайтісніше пов’язана її історія, її найвищий злет і найвагоміші здобутки. Та вже багато років немає з нами славного співця України, буковинського солов’я. Але живе його пісня, його музика, співають його сини, Дмитро і Назарій, донька Марія.

Звучить пісня «Родина» у виконанні Назарія Яремчика.

 Вибірковий диктант (із тексту пісні виписати речення з однорідними членами речення)

4.Художники

Катерина Білокур. Побудувати схеми до однорідних членів речення (на вибір)

А)Кожен великий національний талант самою природою закодований мислити планетарно, виступати від імені свого народу й людства і цілому. А Катерина Василівна Білокур несла в собі безмір любові до України, її мови, культури, безмір страждання, безмір розпуки й розпачу, бо гостро реагувала на несправедливість і облуду, на цинічну наругу над людиною, передусім над талантом. Це вона рано усвідомила, ставши на прю з жорстокою дійсністю за право бути художником. І могутньою зброєю її спілкування з людьми і природою стала квітка, яку мала за живу істоту, вважала окрасою й очима землі, найпоетичнішим створінням серед рослинного царства.

Б)Неповторна творчість Катерини Білокур – диво із див. У народу, у простих людей брала вона теми своїх картин, черпала натхнення для праці, знаходила барви і деталі. Художниця малювала переважно квіти рідного краю, але виразила в них душу народу, відплативши людям добром за добро. Полотна Катерини Білокур – магічні за своєю силою, душевною зосередженістю і сонячною гамою барв і почуттів.

Перебудувати речення, щоб узагальнююче слово стояло перед однорідними членами речення.

Натюрморти, квіти, птахи – усе надихала її на створення шедеврів

5. Лінгвістичне конструювання. Скласти речення за схемами

  • Науковці: і О, і О, і О…О,О,О(два ряди однорідних членів речення)
  • Художники: ▲:О,О,О
  • Музиканти: О  і О, О і О - ▲.
  • Літературознавці: ▲:і О, і О, і О - ▲

6. Творча робота. Диференційоване завдання.

Одні учні складають сенкан, інші – складають 3-5 речень з однорідними членами на запропоновану тему.

ІІІ. Підведення підсумків.

Продовжіть речення

Я  виправдав (виправдала) свої очікування…

Творчість – одна з найважливіших людських рис. Своїми яскравими і продуманими презентаціями ви довели, що у кожного з нас поетична душа і величезний творчий потенціал. Справді, творча людина, відчувши в собі талант, щедро дарує його людям, працює над  удосконаленням своїх здібностей, примножує свій творчий здобуток новими перлинами.

 ІV. Домашнє завдання.

 Написати твір – мініатюру , використовуючи однорідні члени речення,

  «Вплив мистецтва на духовність людини».

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
14 січня 2019
Переглядів
456
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку