Тема: Односкладні речення з головним членом у формі присудка (безособові)
Мета: поглибити знання учнів про односкладні речення; сформувати поняття про безособове речення, способи вираження в ньому головного члена; розвивати творчі вміння аналізувати, трансформувати й конструювати безособові речення, у яких головний член має різні способи морфологічного вираження; виховувати повагу та пізнавальний інтерес до національних звичаїв, традицій українського народу, його культури та національної спадщини .
Очікувані результати: учні вміють визначати односкладні безособові речення та інші види односкладних речень; дають їм характеристику, знаходять у тексті.
Внутрішньопредметні зв’язки: орфографія, синтаксис, пунктуація.
Міжпредметні зв’язки: українознавство.
Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь і навичок
Обладнання: проектор, презентація, інтерактивна дошка.
https://docs.google.com/presentation/d/1iNp7R4_-USJzIiioUjhFNQnPepYXKvAm_wXi9rXCMHo/edit
Хід уроку
І. Організаційна хвилина.
Слайд 1.(Запис числа у зошиті)
Мотивація.
-Розпочну урок притчею про успішного бізнесмена.
Притча «Секрет успіху»
– Сер, у чому секрет вашого успіху? – запитав журналіст успішного підприємця. – Я розумію, що це довга розмова, але якщо коротко?
– Можна і коротко... Я можу відповісти двома словами.
– Усього два слова? І які?
– Правильні рішення.
– А як же ви приймаєте правильні рішення?
– Тут вистачить одного слова.
– Так? І що це за слово?
– Досвід!
– А... як ви отримуєте цей самий досвід?
Розсміявшись, підприємець сказав:
– Усього два слова.
– І які ж?
– Неправильні рішення ...
Висновок: не бійтеся помилятися – це ваш досвід! Бажаю успіхів!
У всіх народів світу існує повір’я, що той, хто забуває звичаї своїх батьків, карається людьми та Богом. Наш сьогоднішній урок буде побудований на матеріалі, який присвячується циклу зимових свят.
На попередніх уроках ми розпочали вивчати тему «Односкладні речення». Пропоную повторити матеріал.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Доповніть правило, вставляючи пропущені слова
Учитель попереджає, що будуть навмисне допущені помилки. Учні повинні зрозуміти, де у визначеннях допущено помилку, підняти руку і прокоментувати.
IІІ. Слайд 6. Проблемна ситуація. Визначення теми уроку за допомогою проблемного запитання: «Яку тему нам необхідно вивчати сьогодні, щоб наше знання про односкладні речення стало вичерпним?»
IV.Повідомлення теми і мети уроку. Слайд 7.
На сьогоднішньому уроці ми продовжуємо опрацьовувати навчальний матеріал з теми “Односкладні речення” і познайомимося ще з одним видом « Безособові речення». Ваше завдання: запам’ятати, які речення називаються безособовими, чим виражений у них присудок, виконувати синтаксичний розбір.
V. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу
VI. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної діяльності
1.Синтаксичний розбір речень.
Робота із деформованим текстом (за поданою хмарою слів побудувати односкладне безособове речення )
«Лінгвістична естафета» (робота біля дошки)
Учні повинні за поданою хмарою слів відновити речення. Перший учень записує речення біля дошки, далі він передає естафету іншому учневі, який підкреслює члени речення й зазначає, чим виражений головний член речення, інший виконує синтаксичний розбір речення у дужках.
На Старий Новий рік (14 січня) припадає свято Василя, який вважався покровителем землеробства.
Слайд 11
https://wordart.com/7040um5u7o3k/word-art%205
Удосвіта годилося засіяти збіжжям оселі.
Слайд 12
https://wordart.com/9rmaeas8cg10/word-art%205
Намагалися щонайпершими засіяти сусідські хати та отримати найкращий подарунок.
Третім і завершальним акордом різдвяно-новорічних святкувань є Йордан, або Водохреща.
У день Хрещення святять воду у всіх церквах, а також освячують річки, ставки та озера.
2.Слайд 13. Робота в групах (диференційована)
VII. Закріплення здобутих знань.
Уявіть, що ви – митники. На пропуск через митницю чекають 6 речень. Кожен варіант має завдання виявити лише речення свого типу. Найвідповідальніше завдання – не пропустити через митницю двоскладне речення, що «замаскувалося» серед односкладних.
13 січня - Щедрий вечір або свято Меланки. Переробити текст на БО.
Прийшла зима. Народ каже : « У грудні , що не день, то свято». Батьки дозволяли молоді збиратися у гурти, щоб влаштовувати забави. Наставав вечір. Ніч напередодні свята преподобної Меланії вважалася чарівною. У народі існує вірування, що ця новорічна ніч розкриває небо, і люди можуть просити у святих усе, що їм заманеться. Тому ця ніч наповнена магічними діями і бажанням забезпечити собі щастя і добробут на наступний рік
Зима(Зимно) У народі кажуть : « У грудні , що не день, то свято». Молоді можна було збиратися у гурти, влаштовувати забави. Вечоріло. Чарівна ніч преподобної Меланії. У народі вірили, що цієї новорічної ночі можна просити у святих усе, що заманеться. Тому цю ніч наповнено магічними діями й бажанням забезпечити собі щастя та добробут на наступний рік.
-Такі речення називаються синтаксичними синонімами до двоскладних. Дають змогу урізноманітнити мовлення, точніше вмкласти думку.
20 січня - наступного дня після Водохреща – вшановується Іоанн Хреститель (Іван Предтеча). З цього часу вже переходять до звичайного трудового ритму. Це був, свого роду, ритуальний перехід, а тому у народі казали: "Прийшов Предтеча і забрав свята на плечі".
І наш урок добігає кінця.
VІII. Домашнє завдання. Слайд 17.
За поданою хмарою слів скласти:
1 група.
Зв’язну розповідь
Зима. Мороз. Сніги. Ліс. Річка. Краса.
https://wordart.com/ba48ccznlgcd/word-art%208
2 група.
Написати рецепт улюбленої страви до новорічного столу
береш(-у),наливаєш(-ю), насипаєш(-ю), розмішуєш(-ю), кладеш(у),ставиш(-ю).
https://wordart.com/0lylos36rij2/word-art%2010
використовуючи односкладні означено-особові речення.
IX. Підведення підсумків уроку
1.Слайд 18. Бліц-опитування
2. Рефлексія. Слайд 19.
Намалювати в зошиті хмаринку або фігуру слів-вражень від уроку.
3.Оцінювання
(оцінка діяльності на уроці, обґрунтування виставлених балів, педагогічні рекомендації щодо вдосконалення навчальної роботи).
1