Урок "Безособові односкладні речення"

Про матеріал
Виходячи з психологічних основ навчання, прагнучи забезпечити активну інтелектуальну роботу учнів на уроці використовувала різні методи, прийоми, добирала різноманітні завдання, вправи, текстовий матеріал, що становить певний інтерес для учнів. До уроку ввійшли такі завдання: Актуалізація знань: 1. «Альтернатива» 2. «Спотиканочка» 3. «Лови помилку» 4. «Заповни таблицю» Вивчення нового матеріалу: 5. «Хмари слів» 6. «Лінгвістична естафета» 7. Робота в групах (диференційована) Закріплення матеріалу 8. «Митник» 9. «Мовні підрахунки» 10. « Я-редактор» Кольорова хмара зі слів приковує погляд до об'єкта і змушує нас зосередитися на матеріалі. Хмара містить в собі як візуальну інформацію (наприклад, форма хмари), так і смислове навантаження - сам текст. Хмара слів сприяє кращому запам’ятовуванню матеріалу, активізує розумову діяльність. Учні можуть обмінюватися враженнями. Робота з інтерактивною дошкою. Інтерактивна дошка робить заняття більш цікавими, підвищує активність у вивченні матеріалу та дає можливість творчого розвитку .
Перегляд файлу

 

Тема: Односкладні речення з головним членом у формі присудка (безособові)

Мета: поглибити знання учнів про односкладні речення; сформувати поняття про безособове речення, способи вираження в ньому головного члена; розвивати творчі вміння аналізувати, трансформувати й конструювати безособові речення, у яких головний член має різні способи морфологічного вираження; виховувати повагу та пізнавальний інтерес  до національних звичаїв, традицій українського народу, його культури та національної спадщини .

Очікувані результати: учні вміють визначати односкладні безособові речення та інші види односкладних речень; дають їм характеристику, знаходять у тексті.

Внутрішньопредметні зв’язки: орфографія, синтаксис, пунктуація.

Міжпредметні зв’язки: українознавство.

Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь і навичок

Обладнання:  проектор, презентація, інтерактивна дошка.

https://docs.google.com/presentation/d/1iNp7R4_-USJzIiioUjhFNQnPepYXKvAm_wXi9rXCMHo/edit

Хід уроку

І. Організаційна хвилина.

Слайд 1.(Запис числа у зошиті)

Мотивація.

-Розпочну урок притчею про успішного бізнесмена.

Притча «Секрет успіху»

– Сер, у чому секрет вашого успіху? – запитав журналіст успішного підприємця. – Я розумію, що це довга розмова, але якщо коротко?

– Можна і коротко... Я можу відповісти двома словами.

– Усього два слова? І які?

– Правильні рішення.

– А як же ви приймаєте правильні рішення?

– Тут вистачить одного слова.

– Так? І що це за слово?

– Досвід!

– А... як ви отримуєте цей самий досвід?

   Розсміявшись, підприємець сказав:

– Усього два слова.

– І які ж?

– Неправильні рішення ...

Висновок: не бійтеся помилятися – це ваш досвід! Бажаю успіхів!

 

У всіх народів світу існує повір’я, що той, хто забуває  звичаї своїх батьків, карається людьми та Богом. Наш сьогоднішній урок буде побудований на матеріалі, який присвячується циклу зимових свят.

На попередніх уроках ми розпочали вивчати тему «Односкладні речення». Пропоную повторити матеріал.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1. Слайд 2. Вправа «Альтернатива»
  2. Слайд 3. Вправа «Спотиканочка»

   Доповніть правило, вставляючи пропущені слова

  1. Слайд 4. Вправа «Лови помилку»

Учитель попереджає, що будуть навмисне допущені помилки. Учні повинні зрозуміти, де у визначеннях допущено помилку, підняти руку і прокоментувати.

 

  1. Слайд 5. «Заповни таблицю» Останню колонку ви заповнити не можете.

IІІ.  Слайд 6. Проблемна ситуація.  Визначення теми уроку за до­помогою проблемного запитання: «Яку тему нам необхідно вивчати сьогодні, щоб наше знання про односкладні речення  стало вичерпним?» 

IV.Повідомлення теми і мети уроку. Слайд 7.

На сьогоднішньому уроці ми продовжуємо опрацьовувати навчальний матеріал з теми “Односкладні речення” і познайомимося ще з одним видом « Безособові  речення». Ваше завдання: запамятати, які речення називаються безособовими, чим виражений у них присудок, виконувати синтаксичний розбір.

V.  Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу

  1. Слайд 7.
  2. Слайд 8. Для виконання цих дій потрібна особа? Сформулюємо правило.
  3.  Робота з підручником  (вивчення правила стор.81)
  4.  Слайд 9.
  5. Робота з таблицею “Способи вираження присудка в безособових  реченнях”(табл.стор.82)                       
  6. Слайд 10.

VI. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної діяльності

1.Синтаксичний розбір речень.

Робота із деформованим  текстом (за поданою хмарою  слів побудувати односкладне безособове речення )

 «Лінгвістична естафета»   (робота біля дошки)

Учні повинні за поданою хмарою слів відновити речення. Перший учень записує речення біля дошки, далі він передає естафету іншому учневі, який підкреслює члени речення й зазначає, чим виражений головний член речення, інший виконує синтаксичний розбір речення у дужках.

На Старий Новий рік (14 січня) припадає свято Василя, який вважався покровителем землеробства.

Слайд 11

https://wordart.com/7040um5u7o3k/word-art%205

 Удосвіта годилося засіяти збіжжям оселі. 

Слайд 12

https://wordart.com/9rmaeas8cg10/word-art%205

Намагалися щонайпершими засіяти сусідські хати та отримати найкращий подарунок.

Третім і завершальним акордом різдвяно-новорічних святкувань є Йордан, або Водохреща.

У день Хрещення святять воду у всіх церквах, а також освячують річки, ставки та озера.

2.Слайд 13. Робота в групах (диференційована)

VII. Закріплення здобутих знань.

  1. Слайд 14. Вправа «Митник»

Уявіть, що ви – митники. На пропуск через митницю чекають 6 речень. Кожен варіант має завдання виявити лише  речення свого типу. Найвідповідальніше завдання – не пропустити через митницю двоскладне речення, що «замаскувалося» серед односкладних.

  1. Слайд 15. Вправа «Мовні підрахунки» (тестове завдання)
  2. Слайд 16. Вправа « Я-редактор»

13 січня - Щедрий вечір або свято Меланки. Переробити текст на БО.

Прийшла зима. Народ каже : « У грудні , що не день, то свято». Батьки дозволяли молоді збиратися у гурти, щоб влаштовувати забави. Наставав вечір. Ніч напередодні свята преподобної Меланії вважалася чарівною. У народі існує вірування, що ця новорічна ніч розкриває небо, і люди можуть просити у святих усе, що їм заманеться. Тому ця ніч наповнена магічними діями і бажанням забезпечити собі щастя і добробут на наступний рік

Зима(Зимно) У народі кажуть : « У грудні , що не день, то свято». Молоді можна було збиратися у гурти, влаштовувати забави. Вечоріло. Чарівна ніч преподобної Меланії. У народі вірили, що цієї новорічної ночі можна просити у святих усе, що заманеться. Тому цю ніч наповнено магічними діями й бажанням забезпечити  собі щастя та добробут на наступний рік.

-Такі речення називаються синтаксичними синонімами до двоскладних. Дають змогу урізноманітнити мовлення, точніше вмкласти думку.

20 січня - наступного дня після Водохреща – вшановується Іоанн Хреститель (Іван Предтеча). З цього часу вже переходять до звичайного трудового ритму. Це був, свого роду, ритуальний перехід, а тому у народі казали: "Прийшов Предтеча і забрав свята на плечі". 
 

І наш урок добігає кінця.

 

VІII. Домашнє завдання. Слайд 17.

За поданою хмарою слів  скласти:

1 група.

 Зв’язну розповідь

Зима. Мороз. Сніги. Ліс. Річка. Краса.

https://wordart.com/ba48ccznlgcd/word-art%208

 

2 група.

Написати рецепт улюбленої страви до новорічного столу

береш(-у),наливаєш(-ю), насипаєш(-ю), розмішуєш(-ю), кладеш(у),ставиш(-ю).

https://wordart.com/0lylos36rij2/word-art%2010

використовуючи односкладні означено-особові речення.

IX. Підведення підсумків уроку

1.Слайд 18. Бліц-опитування

  • Яке речення називається односкладним безособовим?
  • Назвіть способи вираження присудка в безособових реченнях.

2. Рефлексія. Слайд 19.

Намалювати в зошиті хмаринку або фігуру слів-вражень від  уроку.

 3.Оцінювання

(оцінка діяльності на уроці, обґрунтування виставлених балів, педагогічні рекомендації щодо вдосконалення навчальної роботи).

 

1

 

docx
Додано
18 січня 2019
Переглядів
1512
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку