Розділові знаки у простому реченні. Тренувальні вправи

Про матеріал
Практичні вправи і завдання розроблені для формування пунктуаційної грамотності школярів, спрямовані на підвищення культури мовлення і рівня грамотності учнів.
Перегляд файлу

Тире між підметом і присудком

Вправа 1.Розставте,де потрібно,розділові знаки

Праця багатство людини. Наш народ це ж океан. Любить свій край це для народу жити боротися за юне за нове. Вік прожити не поле перейти. Мої слова не зброя не ридання.Один син не син два сини півсина три сини ото тільки син. Добре говорити значить просто добре думати вголос. Я не актор для мене усе дуже серйозно. Цей білий світ березова кора по чорних днях побілено десь звідтам. Давнє кохання це пам’ять дерева про листя що облетіло.Відчувати в окопі живу душу це щастя.Струмок серед гаю як стрічечка. Кров людська не водиця . Серце не камінь.Прийняти рушник поцілувати його знак згоди.А осінь як спомин.Молодість буйність а старість не радість.І тільки я до цього непричетна. Я зайва на своїй землі. Я боюсь спокою бо спокій як мені здається початок кінця. Ні про що не турбуватися ні за що не переживати значить не жити а бути мертвим адже турбота це рух душі а жити це рух. Багата держава яку утворюють бідні люди абсурд.

Тире у неповних реченнях

Вправа2.Розставте, де потрібно,розділові знаки

Науці належить розум,а поезії споконвіку душа. Навколо вир снігів.Угорі небо,внизу земля.Хай тобі кожен метелик буде привітом,а кожний подих вітру поцілунком. Ми бачим спокій там,де боротьба і бурі.У небутті красу,а правду в каламбурі.В зелене Журавлине летять журавлі,а лебеді в Лебедин.Така значуща композиція: сидить край шляху людина,а перед нею хліба,хліба.Хмарин хустина на обличчі неба.

                                    Розділові знаки в реченнях з однорідними членами

Вправа 3.Розставте,де потрібно, розділові  знаки

Сходило сонце.Вода і гори і небо усе було пурпурним.Дуб прислухався ,як поступово засинає навколо нього все і всохлі полини і сіро-сизий обрій і очерети віддалік.Випускники батьки вчителі усі слухають знайому        мелодію.Всяке птаство,як-от деркачів перепілок куликів курочок можна було викосити в траві,якщо підвернеться,або впіймати.Тут усе і повітря і тиша і дерева сповнене такої сили,що й сам мимоволі стаєш сильнішим.Вівса пшениці ячмені все се зіллялось в одну могутню хвтлю.У ріках України водяться різні породи риб наприклад щука карась короп лящ судак.І все і штурмуюче море і голубіючи небо і далекі,ледь окреслені хмари пройняте легеньким серпанком рухливого туману.Усе і це повітря і покручені лози і зів’яла трава все це мимохіть нагадує їй щасливі хвилини її життя.

 

Однорідні та неоднорідні означення

Вправа4.Поясніть,чому кома в одних випадках ставиться між означеннями,а в інших ні

Глибокі зелені долини вкрились прозорим туманом.Чисті,немов змиті джерельною водою зорі тчуть над землею мерехтливе покривало.За осокором поблискувало чисте плесо прозорої блакитної води.Вечір непомітно переходив у вологу,росяну ніч.Над водою пропливало легеньке білосніжне павутиння. Каштани  в ранок сивий,попелястий шуміли над твоїм вікном.На маленькій видовженій галявині за густими чагарями дикої малини олені зупинились.За Дніпром зійшов круглий, з приємною утомою під очима місяць.

                                              Відокремлені означення

Вправа5.Поставити розділові знаки в тексті

Гола земля бита крилами вітру безнадійно сіріла під олив'яним небом .Тепер Остап скривджений і цькований мусив кинути рідний край. Гордий і волелюбний він нагадував сокола.З природи мовчазна вона залюбки слухала веселу та гарну бесіду. За вікном спить ніч, в темне небо загорнена, зорями прихорошена. Лукаш — дуже молодий хлопець гарний чорнобривий стрункий, в очах ще є щось дитяче Налита сонцем і вітрами, хлюпоче веслами весна. Він не чув як, зрушений пострілами сиплеться з гілля дерев і вкриває його  сніг Невідомий нікому сідаю на лавку слухаю і дивлюся.

                                          Відокремлені прикладки

Вправа6.Виразно прочитайте речення. Знайдіть відокремлені прикладки. Охарактеризуйте умови відокремлення та засоби їх вираження

Нема без кореня рослини, а нас, людей, без батьківщини .У клопотах і турботах непомітно спливло літо — ві­нець хліборобського року. Наше століття багате на різ­номанітні сенсації, тобто на неймовірні чи малоймовірні явища. Син бідного сільського титаря, Павло Грабовський в дитинстві пізнав не тільки злидні, щоденні важкі турботи про хліб насущний, а й поетичні обряди, сумовиту красу народної пісні. Ремез — пташка невеличка, в'є гніздечко-рукавичку на лозині біля річки. Змовкнув дятел — пра­цьовита птиця.

Вправа7.Прочитайте речення. Розставте пропущені розділові знаки. Підкресліть відокремлені прикладки, поясніть вживання при них коми або тире.

До нашого часу збереглася в Чернігові Чорна могила слов'янський курган   X століття.На нас чекає Ужгород обласний центр Закарпатської області Місто Луцьк роз­ташоване на підвищенні і оточене з трьох боків крутими вигинами річки Стир. Від Полтави невіддільна постать зачинателя нової української літератури  І. Котляревського який народився і творив тут. З Полтавою пов'язана творча діяльність Панаса Мирного класика української літератури. Як творець Шевченко може бути для нас взірцем у всьому.

Відокремлені обставини

Вправа8.Виділити відокремлені обставини. Пояснити вживання коми в реченнях з однорідними членами й відокремленими обставинами

    Майстер зрізав очеретини вирівнював і ладнав їх не відчуваючи ні втоми ні вогкості ні палких укусів комарів. З дитин­ства всупереч схоластичній науці дяків Тарас прилучаючись до всього народного всотуючи в кожну жилку дух героїчності, незборності й ви­сокої поетичності своїх мужніх і талановитих пращурів осмислено дозбирував дорогоцінні зерна національної духовності. Тужливо подивившись у небо лелека від криниці повертається на­зад у бічну вуличку. Хіба ж я міг піти не пообідавши? Стомившись від напливу вражень Шептало спинився нашорошив вуха і сторожко скосив очі. Відчинивши на­встіж вікна і двері на ґанок я впивав у себе на повні груди чисте те­пле вогкувато м'яке повітря морське. Дівчина маючи на своїй голові вінок володіє чарами. Пригнувшись під розбуялим кущистим бузком я ступив на стежку. Перед нами відкрилося село розкинувшись серед хлібів.І дов­го так стояв малий Мирон то схиляючись то повертаючись над бро­дом але лізти у воду все якось не смів. Татари вбива­ють і палять залишаючи за собою пустош

 

Відокремлені додатки

 Вправа9.Прочитайте текст. Перепишіть речення і підкресліть відокремлені додатки, поясніть засоби та природу їх відокремлення           

Крім України трипільці займали величезні простори Східної Європи: їхні поселення знайдені в Словаччині Румунії, на Балканському півострові.За винятком баби Оришки малий Чіпка нікого не любив.Пахне грибами й медом вільністю пахне тією що опріч назви осінь немає імені їй. На лівобережжі замість верб і чагарників видно погорблені смуги темені.Третю добу замість води  ми їли сніг.Втративши землю  йшли у місто  але там своїх бідарів було повно  особливо ремісників.

Вставні слова,словосполучення,речення

Вправа 10.З’ясуйте, чим вставні конструкції відрізняються від вставлених

Серед нас знайдуться ще, на жаль, варвари, які злочинно ставляться до землі… Мабуть, хтось з дороги збився і блука в снігах. Я не гірший за інших, на щастя, і за інших не кращий, на жаль. Капітан Колодуб підібгав під себе ноги (це була його улюблена поза з пастушого дитинства) і, спершись руками на коліна, подивився на присутніх. Та й сам Хмельницький — така була Богданова думка — повинен би повернутися не з порожніми руками. Низовому товариству те— це ти добре намислив— треба ще раз поклонитися. Я пішов, звернувши від колій у ту довгу вулицю, і то була, як оповідала мені потім мама, вулиця її дитинства.

Вправа 11.Запишіть речення. Визначте у них вставні слова (словосполучення) та вставлені речення

Історична проза Андрія Чайковського будила (й будитиме далі!) любов до книжки, до історії свого народу та його козацької слави.) Якась гостра цікавість притягала її увагу до тої людини, яка, їй здавалось, навіть диха сьогодні інакше, ніж завжди. Не губіться, прошу вас, у морі людському! Не забудьте дорогу до отчого дому. На валах — здавалося, що то мушкетні постріли,— тріскався закутий у кригу гострокіл. Мелодія дзвону, безсумнівно, заспокоює, навіює спогади. Одного разу — у Пилипівку то було — надворі завірюха куйовдила, буря сумно вила у димар. Жилося Іванові Івановичу, ще раз кажемо, непогано.

 

 

docx
Додано
27 листопада 2020
Переглядів
12215
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку