1
Українська мова
9-Б клас Дата ________
УРОК № 79
ТЕМА: Розділові знаки у складнопідрядному реченні з кількома підрядними частинами
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Хід уроку
Організаційний момент.
Актуалізація мотиваційних резервів дев’ятикласників з теми.
1. Які ознаки властиві складнопідрядному реченню з кількома підрядними?
2. На які типи поділяються складнопідрядні речення з кількома підрядними за характером взаємодії підрядних частин з головною?
3. Як поєднуються предикативні частини у складнопідрядному реченні з кількома підрядними?
Спишіть речення. Поставте розділові знаки і поясніть їх.
1. І скрізь де генія сіяє слава де світ новий, підвівся із руїн Франкові нашому — земний уклін! (М. Рильський). 2. Хто тебе любов'ю обікраде, хто твої турботи обмине, хай того земне тяжіння зрадить (В. Симоненко). 3. О ціна що платить довелося щоб всміхалася нині дитина щоб на сонці іскрилось колосся не журилася в лузі калина (Р. Братунь).
4. Як тільки займався світанок і як тільки птаство здіймало свій різноголосий концерт дідусі уже сиділи за столом і пили каву (М. Гоголь). 5. Було чутно і як не спокійно хлюпає поряд Десна і як десь під стріхами турботливо дзвенять ластівки (В. Тиха).
Робота з текстом з елементами дослідження.
Визначте, який вид підрядного зв'язку в поданих реченнях,
накресліть їх схеми.
1. Вічна слава братам, що упали в бою, щоб життя розцвітало й шуміло (В. Сосюра). 2. Якщо ти людина, не називай людиною того, хто не дбає про народ (Нар. творчість). 3. Як добре тій людині жить, яка в житті не знала суму, в якої серце не болить від сонця й весняного шуму (М. Рильський). 4. Хліб любіть, щоб його шанували, щоб не розкидались ним (Г. Кривда).
Поясніть пунктограми.
Творче спостереження з елементами аналізу.
Складіть і запишіть речення, які відповідали б поданим схемам. Визначте вид підрядності чи супідрядності.
Творче конструювання.
Складіть складнопідрядні речення з однорідною підрядністю.
1. Сонце сховалося в червонясті хмари... 2. Місяць блідим серпиком виглянув із-за хмари... 3. Говорять про весну завжди радісно... 4. Зранку світило сонце так лагідно... 5. Усе прекрасне на землі створене працею... 6. Ми з цікавістю розглядали маленьку тварину.
Побудуйте схеми речень, поясніть розділові знаки.
Приклади |
|
1. Між однорідними підрядними реченнями, що не з'єднані сполучником сурядності, ставиться кома |
...Ми дивились довго, як хмаринка тане,... як синіє синь, як колише вітер струни павутинь (М. Рильський). |
2. Між однорідними підрядними реченнями, що з'єднані неповторюваними сполучниками і, й, та, або, чи, кома не ставиться |
Ми підійшли до наметового містечка, коли вже зовсім звечоріло і коли вівчар гнав з поля отару. |
3. Між однорідними підрядними реченнями, якщо вони поширені й мають свої розділові знаки, ставиться крапка з комою |
Люблю дивитись, як повільно падає сніг, покриваючи землю білою, мов сукня нареченої, ковдрою; як потім цей сніг тане, даючи простір для буйноцвіття. |
4. Між однорідними підрядними реченнями, якщо вони з'єднані повторюваними сурядними сполучниками, ставиться кома перед другим і наступними сполучниками |
Цим поглядом було сказано і яка це несподівана зустріч, і яка вона приємна, і яка радість від побачення нестримна. |
Виконання системи практичних завдань репродуктивного і творчого характеру.
Колективне опрацювання теоретичного матеріалу з теми (зіставлення нових знань із базовими).
Розділові знаки у складнопідрядному реченні з кількома підрядними.
Конструювання синтаксичних конструкцій за зразком.
З поданих конструкцій утворіть складнопідрядні речення з кількома підрядними, використавши наведені засоби зв'язку.
Зразок. Я люблю дивитися на сонце, що сходить. А ще мені подобається спостерігати, як на небі з'являється перша зірка. (як) Я люблю дивитися, як сходить сонце, як на небі з'являється перша зірка.
1. Я простягаю руку. Беру в жменю кілька колосків і відчуваю, як тіло наливається земною силою. (щоб) 2. Пізній вечір поволі розтанув у густій темряві. У ній потонули хати, вулиці, високі в'язи. А до небосхилу пливли сірі хмари. (коли,, яка) 3. Дорогу перебігла чорна кішка, але я впевнено йду вперед — я не вірю в прикмети. (хоч, бо) 4. Умився, остаточно прокинувся, вода і рушник стерли з мене останні клапті сну. (коли, оскільки) 5. Мені довелося подолати чимало кілометрів шляху для зустрічі з друзями. Ми з ними не зустрічалися десять років. (щоб, які)
Вибірково-розподільна робота.
І. Прочитайте речення і спишіть, групуючи їх за видами підрядності: варіант 1 – з однорідною підрядністю; варіант 2 – з послідовною підрядністю; 3 – з неоднорідною підрядністю; 4 – зі змішаною підрядністю. Поясніть розділові знаки. Доберіть з кожної групи по одному реченню і накресліть їхні схеми.
1. Я люблю, щоб сонце гріло, щоб гукали скрізь громи, щоб нове життя будило рух і гомін між людьми (П. Грабовський). 2. Вже було за південь, коли минули ліс і виїхали на чистий степ, що легенько піднімався вгору (О.Маковей). 3. Якби не жовте листя в садках, то можна було б подумати, що на дворі не бабине літо, а справжнє літо (І. Нечуй-Левицький). 4. Серед тієї краси світової, де закльовується радість і щастя, де прокидається любов до
всього, лиха смерть та розбій появились (Панас Мирний). 5. Як тільки човен вийшов з-за кручі, де річка була дуже вузька, несподівано пролунав різкий крик пугача (О.Бойченко). 6. При світлі воскової свічки, що вони роздобули у млині, вони взялися до роботи і так захопилися, що забули про втому та сон (М. Коцюбинський). 7. Емма Андієвська розповідає, що до шести років узагалі не володіла українською мовою і що для неї навіть вибирали няньок зі справжнім російським акцентом, аби виховати панську дитину.
Робота з текстом з елементами конструювання та аналізу.
І. Додайте до складнопідрядного речення ще одне підрядне і запишіть. Проаналізуйте, чи завжди слід повторювати сполучник, якщо підрядні речення однорідні?
1. Хоч небо ще тільки-тільки почало жевріти, хоч..., на березі вже сиділи рибалки.
2. Я люблю дивитися, як сходить сонце і ... . 3. На цих бідних неродючих землях ми посадимо гай, щоб піднявся він і скрасив пустир, ... . 4. Діти довго дивились, як хмарки танули в небі, ... . 5. Здавалося, що лісу не буде кінця, ... .
Конструювання синтаксичних конструкцій за схемами-моделями.
Відновити схеми-моделі складнопідрядних речень з кількома підрядними, уставивши потрібні розділові знаки.
1. [ ... ] (так що (поки ...) ...).
2. [ ... земля (яка ...) (яка ...) і (яка ...) ... ] .
3. [ ... ] (бо (якщо ...) ... то ...) .
4. [ ... ] (якщо ...) і (якщо ...) .
5. (Коли ...) (коли ...) (коли ...) [ ... ] .
За поданими 2–3 схемами-моделями скласти складнопідрядні речення з кількома підрядними. Розставити потрібні розділові знаки, обґрунтовуючи уживання їх.
1. Хто тебе любов'ю обікраде, хто твої турботи обмине, хай того земне тяжіння зрадить. (В. Симоненко) |
А |
2. Коли набирають стяги епохи вітру нового і висоти, думай, що світ змінити хоч трохи повинен і ти. |
Б |
3. Над усім світом стояла така тиша, що було чути, як плакала надламана гілка. (М. Стельмах) |
В |
4. Ми у грозах радісно зростали, щоб у дні ці сонячні прийти, де встають антени над містами і гримлять мостами поїзди. (В. Сосюра) |
Г |
Узагальнення й систематизація вивченого на уроці.
Скласти опорний конспект з теми «Складнопідрядні речення з кількома підрядними, розділові знаки в них» у вигляді схеми або таблиці. Проілюструвати основні положення конспекту власними прикладами речень.
Відзначення досягнень учнів в оволодінні темою уроку, їхнього ставлення до роботи на уроці; аналіз здібностей, що сформувалися під час вивчення теми; окреслення перспектив подальшої навчальної діяльності.
Виписати з художніх або публіцистичних текстів 5–6 складнопідрядних речень з кількома підрядними на вивчені пунктуаційні правила. Накреслити схеми їх.