Українська мова
9 клас
Тема. СКЛАДНІ РЕЧЕННЯ З РІЗНИМИ ВИДАМИ ЗВ’ЯЗКУ (СПОЛУЧНИКОВИМ І БЕЗСПОЛУЧНИКОВИМ)
Мета: сформувати в учнів поняття про складне речення з різними видами зв’язку; навчити дев’ятикласників визначати основні ознаки складних синтаксичних конструкцій і структуру їх; розвивати вміння визначати вид складних речень з різними видами зв’язку, відрізняти їх від інших видів складних речень і простих ускладнених речень, складати схеми; формувати творчі вміння відновлювати складні синтаксичні конструкції відповідно до комунікативного завдання; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти осмисленню учнями краси художнього слова.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Культура мовлення і стилістика: інтонація складних речень з різними видами зв’язку.
Текст (риторичний аспект): складні речення з різними видами зв’язку в текстах художнього стилю.
Міжпредметні зв’язки: використання складних синтаксичних конструкцій у художніх описах (література).
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Творче спостереження з елементами аналізу
Прочитати текст. Списати. Виділити частини складних речень, підкресливши граматичні основи. Указати на засоби зв’язку (інтонація, сполучники, сполучні слова).
Сіре небо кошлатилося брудними отарами, блищала дорога, а над річкою і над калюжами підіймався серпанок. Тхнуло мокрими парканами, які простягалися з одного боку їхнього завулку і з другого у глибину того туманцю, і там пропадали, ніби туман їх поїдав. Пахло ще травою й мокрим листям; брудні хмари хиталися й вигинались, погойдуючи вкритими вологим болотом спинами (В. Шевчук).
Довести, що в перших двох складних реченнях наявні різні види зв’язку.
Пояснити вживання крапки з комою в останньому реченні.
Установити відповідність між схемами і вжитими в тексті складними реченнями.
1. [… ім. ] , (сп. сл. які …) , і [ … ], (спол. ніби …).
2. [ … ] ; [ … ].
3. [ … ] , [ … ] , а [ … ].
ІV. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи з теми
Дослідження-аналіз
Записати складні синтаксичні конструкції. Виділити засоби зв’язку в них.
Указати на тип конструкції:
а) з безсполучниковим і сурядним зв’язком;
б) з безсполучниковим і підрядним зв’язком;
в) з сурядним і підрядним зв’язком.
1. Тільки цвіркун цвіркоче в житі, шелестить сухий колос та інколи запідпальомкає перепелиця.
2. Якось обернулася Харитя назад, щоб покласти нажату жменьку, глянула навкруги — і страх обхопив її.
3. Босі ноженята ступали по втоптаній стежці, над головою, межи колосками, синіло небо, а з обох боків, як стіни, стояло жито й шелестіло вусатим колоссям.
4. Харитя почула, що її маленьке серце заболіло, наче хто здавив його в жмені; сльози затремтіли на її довгих віях.
5. Торік Харитя була ще маленька, маленькими рученятами вона не могла вдержати серпа, а тепер вже виросла, набралася сили, і руки побільшали.
6. Ялинка затремтіла від низу до вершечка, наче злякалася несподіваного лиха, і кілька зелених глиць упало на сніг.
7. Здорові кострубаті дуби грізно стояли в снігових заметах; їм було байдуже, що бурхав холодний вітер… (З тв. М. Коцюбинського).
Ключ. А — 1, 3, 5. Б — 4, 7. В — 2, 6.
Пояснити відсутність коми перед сполучником і в першому реченні.
Вибіркова робота
Дослідити структуру речень. З’ясувати, які з них не є складними реченнями з різними видами зв’язку.
1. Гарячою зеленою барвою горить на сонці ячмінь, широко стелиться килим ясно-зеленого вівса, далі, наче риза рути, темніє просо.
2. Харитя поглядала в той куток, де лежав серп, і думала свою думу.
3. Василько вйокнув на коні, і вони побігли підтюпцем, наближаючись до лісу, що чорною стіною стояв перед ними.
4. Василько їхав лісом, коні глибоко поринали в сніг і ледве-ледве переступали з ноги на ногу.
5. Навкруги вила хуртовина, бурхав холодний вітер та крутив снігом, а Василькові згадалася тепла, ясна_ батькова хата.
6. Хо сидить на росяній траві, а стара пам’ять його підсовує йому образи, де свіжими, яскравими фарбами малюються події духу людського.
7. Василько глянув навкруги: здорові дуби стояли в лісі, мов страховища, і звідусюди простягали до нього цупкі чорні гілки (З тв. М. Коцюбинського).
Ключ. Не є складними реченнями з різними видами зв’язку 1, 2, 4 і 7-а синтаксичні конструкції.
Дослідження-аналіз з усним обґрунтуванням
Визначити складне речення, у якому наявні всі типи зв’язку: безсполучниковий, сурядний і підрядний.
1. Вітер на травах квітне,
і хвиля у берег б’є,
бо в серці моєму рідне
було і сьогодні є…
В. Підпалий
2. Шкільне минуле в пам’яті озвалось:
писав я «мати» в зошиті, й мені
таким широким слово це здавалось,
що думав я — воно у множині.
А. Бортняк
3. Людське життя не заміліє,
Зробіть лиш те, що попрошу:
Усі, хто про безсмертя мріє,
Хай схиляться до споришу.
М. Руденко
4. Проспівали півні опівнічні,
І село потонуло у сні,
Тільки ніч, безовидна, як вічність,
Не дає забутися мені.
І. Гнатюк
Визначити на вид складних синтаксичних конструкцій. Установити відповідність між складними реченнями і схемами їх.
Ключ. 1 — б; 2 — а; 3 — г; 4 — в.
Дослідження-відновлення (робота в парах)
Відновити й записати складні речення з сурядним і підрядним зв’язком, уставляючи потрібні сполучники і сполучні слова.
Схарактеризувати засоби зв’язку.
1. Під променями сонця танула крига, … річки весело грали, … малі діти гомоніли, тулилися до більших рік і плинули все далі до моря.
2. Біла скатертина снігу зійшла з полів і лугів, … очам бузьків показалися широкополі лани, … зеленіли густою рунню озимини, жита-пшениці, ополощені теплим весняним дощиком (З тв. Т. Бордуляка).
3. … гілки покидає останній листочок, верба шукає забуття й покори в холодах, у снігах, … ці речі для життя неприйнятні.
4. Обережно ступаю по шерхкій гамі кольорів, … по своїх літає, … серцю хочеться знати, … кольором воно колись упаде до цієї рідної землі (З тв. В. Думанського).
5. … Федір Каченовський, півчий при дворі російського імператора, у середині ХVІІІ століття купував на Чернігівщині два хутори, він, звісно, й уявити не міг, … мине час — … його земля стане знаменитою дворянською садибою, унікальним архітектурно-парковим ансамблем (В. Панченко).
6. Повертало на обід, … здавалося, … день ще й не починався (С. Скляренко).
7. На вогонь можна дивитися нескінченно й щоразу бачити в ньому щось нове, … потім настає мить, … вже ні про що не думаєш (О. Васильківський).
Накреслити схеми відновлених синтаксичних конструкцій. Визначити вид складних речень з різними видами зв’язку.
V. Підсумок уроку
VІ. Домашнє завдання
Скласти узагальнювальну таблицю (або схему) на тему «Основні види складних речень з різними видами зв’язку». На кожен вид синтаксичної конструкції дібрати приклад з художньої літератури.
Українська мова
9 клас
Тема. СКЛАДНІ РЕЧЕННЯ З РІЗНИМИ ВИДАМИ ЗВ’ЯЗКУ (ТРЕНУВАЛЬНІ ВПРАВИ), Мета: поглибити в учнів поняття про складне речення з різними видами зв’язку, основні ознаки і структуру їх; розвивати вміння визначати вид складних синтаксичних конструкцій, складати схеми; формувати творчі вміння моделювати, відновлювати й конструювати складні синтаксичні конструкції відповідно до комунікативного завдання; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти осмисленню учнями синтаксичного багатства художнього поетичного й прозового мовлення.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Лексикологія і фразеологія: засвоєння крилатих висловів (афоризмів) у формі складних речень з різними видами зв’язку.
Культура мовлення і стилістика: інтонація складних речень з різними видами зв’язку.
Текст (риторичний аспект): складні речення з різними видами зв’язку в текстах художнього стилю.
Міжпредметні зв’язки: використання складних синтаксичних конструкцій у художніх описах (література).
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку
ІІІ. Генералізація знань учнів з теми
Дослідження-характеристика
Виразно прочитати вірш Миколи Карпенка. Дослідити синтаксичну організацію поетичного твору. Накреслити рівневі схеми складних синтаксичних конструкцій.
* * *
Років тягар ляга мені на плечі,
Мій полудень зі мною вже на «ти»,
І все частіш повторюю, до речі:
Життя прожить — не поле перейти.
А молодість, хоча вона й далеко,
На крилах раптом думу принесе:
Бува, і поле перейти нелегко,
Якщо воно прострілюється все…
Який зв’язок частин характерний ужитим у вірші складним реченням?
Визначити тип підрядних частин у другій синтаксичній конструкції.
ІV. Виконання системи проблемно-пошукових завдань
Кодовий диктант (взаємоперевірка)
Проаналізувати структуру складних речень з різними видами зв’язку. Цифрами позначити вид їх: 1 — складні синтаксичні конструкції з безсполучниковим і сурядним зв’язком; 2 — складні синтаксичні конструкції з безсполучниковим і підрядним зв’язком; 3 — складні синтаксичні конструкції з сурядним і підрядним зв’язком.
1. По вечері гості примощуються, де кому вигідніше, а господар виймає книжку, і починається лектура…
2. Хо збирає всю свою потугу: проймаючим холодом віє борода його, чудодійна сила, мов хмари ті, насуває найстрашніші картини перед очі лектора, а лектор наче не помічає сього.
3. Ураз Хо помічає, що від погляду того діються з ним незвичайні речі: з бороди вже не віє проймаючий холод, вона тратить свою чудодійну силу, тіло його меншає, легшає, немов частина його парою взялася або порохом розсипалася.
4. Хо підійшов до села, і перша хата, яка кинулася йому у вічі, була шпиталь, місце страждання і заразом боротьби з тим стражданням.
5. Тихо було, мертво, але Хо не помічав сього: він сидів, замислившись.
6. То не віл був у ярмі, звичайний господарський віл, якого паша й спочинок могли зробити щасливим: ярмо було накоалене на шию дикому турові, загнаному, знесиленому, але овіяному ще степовим вітром
7. Скрізь тепер весело, ясно, світ божий скидається на рай, а білява панночка із смутними очима сумує (З тв. М. Коцюбинського).
Ключ. 1 — 2, 7. 2 — 3, 5, 6. 3 — 1, 4.
Схарактеризувати засоби зв’язку в складних синтаксичних конструкціях: визначити вид сполучників (сурядний чи підрядний), синтаксичну роль сполучних слів і спосіб морфологічного вираження їх (частину мови).
З’ясувати, зі скількох частин складаються складні синтаксичні конструкції. Назвати спочатку речення з трьома частинами, потім — з чотирма й шістьома.
Ключ. З трьох частин складаються 4–7 складні речення. З чотирьох частин складаються 1–2 складні речення. З шістьох частин складається 3 складне речення.
Дослідження-моделювання
Змоделювати й записати афоризми, поєднавши частини їх з правого й лівого стовпчиків. Довести, що вислови сформульовано у формі складних синтаксичних конструкцій. Визначити вид їх.
1. Я зробив усе, що зміг; 2. Хто шукає — знаходить, 3. Утрачаючи все, не забудь зберегти добре ім’я; 4. Ти не вважай, що з-під хвилі спокійної дно проглядає; 5. Поки щасливо живеш, то й рахунку не матимеш друзям, 6. Коли будеш у Римі, живи римським звичаєм;
|
…а хто стукає — відчинять йому. …якщо його втратиш, потім будеш ніщо. …хто може, хай зробить краще. …коли будеш в іншому місці, живи, як там живуть. …а спохмурніє твій день — бути самотнім тобі. …там, де спокійна вода,— може, найбільша глибінь (Зі словника афоризмів).
|
Указати на засоби зв’язку у відновлених синтаксичних конструкціях. Накреслити лінійні схеми.
Дослідження-відновлення
Відновити складні синтаксичні конструкції, розташувавши частини їх у відповідній послідовності. Розставити потрібні розділові знаки. Пояснити вживання їх.
1. Коли народилася ця по-дитячому наївна істота. Ви тільки уявіть собі. Художниці було майже сімдесят років (М. Шинкарук).
2. Щоб сад навколо палацу перетворився на парк. Григорій Тарнавський був закоханий у Качанівку. Він подбав (В. Панченко).
3. Дисципліна вимагає засвоєння й виконання правил культури поведінки. Існує така взаємозалежність. А в культурі поведінки знаходять свій вияв конкретні вимоги дисципліни (А. Коваль).
4. Розгорніть будь-яку художню книжку. Як неохоче фразеологічні синоніми спілкуються з позитивними героями, але звиваються коло негативних. І ви побачите (В. Ужченко).
5. На Івана Купала дівчата ворожать на воді, пускаючи вінки іноді зі свічкою. Вогонь дуже часто виступає в поєднанні з водою. Щоб дізнатися про свою подальшу долю (В. Завадська).
Визначити вид складних речень з різними видами зв’язку. Накреслити рівневі схеми їх.
Творче конструювання (робота в парах)
За поданими схемами скласти складні синтаксичні конструкції. Виділити засоби зв’язку.
Визначити стильову належність побудованих складних синтаксичних конструкцій.
Зробити письмовий синтаксичний розбір одного з побудованих речень.
V. Підсумок уроку
VІ. Домашнє завдання
Виписати з художньої літератури 4–5 складних синтаксичних конструкцій. Схарактеризувати засоби зв’язку в них. Накреслити схеми.