"Розділові знаки в безсполучникових складних реченнях"Сьогодні на уроці ви навчитесь: Правильно інтонувати безсполучникові складні речення із різними смисловими відношеннями;вміти правильно вживати відповідні розділові знаки між частинами безсполучникового речення;відновлювати, моделювати й конструювати безсполучникові складні речення з різними смисловими відношеннями. 9 клас
Чи правильні твердження?Науки корені в повторенні!Прості речення у складі безсполучникового можуть поєднуватись сполучними словами. Бесполучниковим складним реченням називається складне речення в якому прості речення обєднуються за змістом та інтонацією. Прості речення у складі безсполучникового не можуть бути синтаксично рівноправними та однорідними. Так. НіНі
{7 DF18680-E054-41 AD-8 BC1-D1 AEF772440 D}Тип відношень. Приклад. Схема речення. Одночасність дій, процесів або станів. Світило сонце, парувала земля (П. Панч).[ ] , [ ]. Одночасність. Послідовність дій, процесів або станів. Лягло сонце за горою, зірки засіяли (Т. Шевченко).[ ] , [ ].послідовність. ПричиновіПора до двору: сходять місяць і зоря (Нар. творч.).[ ] : [причина]. Зрозумій, це просто!
{7 DF18680-E054-41 AD-8 BC1-D1 AEF772440 D}Тип відношень. Приклад. Схема речення. ПояснювальніЩастя не кінь: прямої дороги не визнає (Нар. творч.).[ ] : [пояснення]. УмовніЗгаєш хвилину - втратиш годину (Нар. творч.).[умова] - [ ]. ЧасовіПрийшов березень - минули й турботи (Нар. творч.).[час] - [ ]. НаслідковіВесною сій - восени збереш (Нар. творч.).[ ] - [наслідок]. Зіставлення абопротиставлення. Усе минеться - одна праця залишиться (Нар. творч.).[ ] - [ ].зіставлення. Зрозумій, це просто!
Земля чорніє, дрімає розум, серце мліє. (Т. Шевченко)Я відчував: пахне м’ятою.(М. Хвильовий)Защебетав соловейко — пішла луна гаєм. (Т. Шевченко)Вже й ніч землю обіймає; зійшов місяць і вдарив ясним промінням по білих хатах. (М. Вовчок)Розділові знаки в безсполучникових реченнях можуть бути такі:
Кома в безсполучникових сладних реченнях. Кома ставиться між однотипними частинами безсполучникового речення, які тісно пов'язані між собою за змістом і виражають: Одночасність. Світило сонце, парувала земля (П. Панч). Послідовність. Лягло сонце за горою, зірки засіяли (Т. Шевченко). Сумісність. Засвітить місяць, засяють зорі, земля потоне в сріблястім морі (Олесь).
Крапка з комою в безсполучникових складних реченнях. Якщо частини безсполучникового складного речення зберігають певну самостійність у змістовому відношенні або значно поширені й мають у своєму складі розділові знаки, то між ними ставиться крапка з комою. Од зеленого берега ніби повіяло холодком; холодок ніби лащився до лиця, милував його, влив в тіло розкіш життя, почування радісне, безклопітне й безжурне, як сама молодість (Нечуй-Левицький).
Двокрапка між частинами безсполучникового складного речення ставиться якщо:а) друга частина пояснює, розкриває зміст першої частини (до неї можна поставити питання а що?, а який?, а як?, що побачив?)б) друга частина вказує на причину того, про що йдеться в першій (до неї можна поставити питання чому?,а перед нею можна вжити сполучник бо) Поглянь у себе:[ і що побачиш? ] море там вирує. (Л. Горлач)Пояснення. Причина. Пора до двору:[ чому?-бо ]сходять місяць і зоря. (Нар. творч.)
Двокрапка між частинами безсполучникового складного речення ставиться якщо:в) у попередній частині наявні дієслова знати, бачити, чути, розуміти, уявляти, пам'ятати та ін.;г) у першій частині є слова так, такий, всякий, одно. Я знав: вперед пливти колись було нелегко й Магеллану. Така у всіх у нас потуга: трощити меч і братися до плуга
Тире між частинами безсполучникового складного речення ставиться:а) якщо зміст частин безсполучникового речення зіставляється або протиставляється (між ними можна поставити сполучник наче, а);б) якщо у першій частині вказується на час або умову, за якої відбувається дія у другій частині (перед нею можна поставити сполучники якщо, коли);в) якщо друга частина виражає наслідок або висновок з того, про що говорилося у першій ( і до неї можна поставити питання і що це означає? і який наслідок?). Усе минеться – [а] одна праця залишиться. Зіставлення або протиставлення[Якщо ]Згаєш хвилину – втратиш годину. Умова[Коли] Прийшов березень – мину- ли й турботи. ЧасовіВдарив революціонер – [ і який наслідок?] захитався світ. Наслідок
А тепер засвоюємо прислів’я і приказки, що мають будову безсполучникових складних речень. Баба з воза - …Життя як стерня: …Від гніву старієш - …Багато знатимеш - …Учи іншого - …Що на умі, …Шануй сам себе, …Всяк розумний по-своєму: Доповніть прислів’я та приказки усіма можливими варіантами, поясніть розділові знаки. Фразеологічна гра
Ключ. Баба з воза – коням легше. Життя як стерня : не пройдеш , ноги не поколовши. Від гніву старієш, від сміху молодієш. Багато знатимеш – швидко постарієш. Учи іншого – сам помудрішаєш. Що на умі, те й на язиці. Шануй сам себе, шануватимуть і люди тебе. Всяк розумний по-своєму: один спершу, а другий потім.
Перевіримо твої знання. Розстав потрібні розділові знаки на місці рисок між частинами складних речень. Поясни їхІмення матері – священня / імення матері єдине. Переконатися пора / зробиш зло – не жди добра. Мені здається / твої очі в мою душу світять з вишини. Гляне / холодною водою обіляє. Реве, стогне завірюха, котить, верне полем / стоїть Катря серед поля, дала сльозам волю. Здобудеш освіту / побачиш більше світу
Розділові знаки1. Кома;2. Крапка з комою;3. Тире4. Двокрапка. Приклади. А Можна вибрать друга і подуху брата та не можнарідну матір вибирати. Б Оксані – радість мати одрізала з полотна хустку а порошком пофарбувала в червоний колір. В Не забувай добре ім’я цінніше за найбільше багатство. Г Здобудеш освіту побачиш більше світу. Д Гаснуть у плавнях летючі комети тиховмирає на заході ніч. Установи відповідність
Тести з української мови для 9 класу «Розділові знаки в складному безсполучниковому реченні»1. Котрі з поданих речень є безсполучниковими складними реченнями?А. Співала колосом власна нива, співали жайворонки над нею, співав пісню серп, підрізуючи стебло. Б. Моє життя стало зараз таке коротке,що я кроками можу змірять його. В. Садок вишневий коло хати, хрущі над вишнями гудуть, плугатарі з плугами йдуть,співають ідучи дівчата. Г. Тільки невсипуще море бухає десь здалеку та зорі тремтять в нічній прохолоді. 2. У безсполучниковому складному реченні: Двері скрипнули з'явився батько потрібно ставити: А. Кому. Б. Крапку з комою. В. Двокрапку. Г. Тиреstyle.text. Decoration. Underlinestyle.text. Decoration. Underlinestyle.text. Decoration. Underline
3. У безсполучниковому складному реченні: Умовк кобзар сумуючи щось руки не грають між його частинами вживається: А. Кома Б. Крапка з комою. Г. Тире. В. Двокрапка4. У котрих із поданих речень на місці крапок треба поставити двокрапку? А. Вечорами дівчата співають веснянок, а хлопці не сміються і не сміють підспівувати ….це дівоче діло – весну славити. Б. То весна узор дарувала…. Літо фарби відшукувало,а осінь притамовувала, щоб вони зсередини просвічквались,переливались. В. Сіро і сумно ставало на острові….всі фарби линяли, як в акварелі,що її підмочили.. Г. Я вірю ….птиці, і люди,і квіти – усе на землі для добра і краси.style.text. Decoration. Underlinestyle.text. Decoration. Underline
5. У котрому з поданих речень потрібно ставити тире?А. Грає вільне широкеє море …гомонять його хвилі гучні. Б. Він вважав себе дуже багатим … є молодість,є сила, є нестримне бажання працювати. В. А весна гомоніла …. Послухай мене!Г. З кленового туманного тунелю виходить Рильський майже силует.6. Виберіть речення, яке відповідає схемі [ ] – [ ]. (розділові знаки пропущено). А. Стою під кленом біля джерела у серці йдуть пісні привітні. Б. Я навіть подумав пахнене щастям. В. Індик крутиться та дметься іволга летить, сміється. Д. Грім гримить …хліб буде родить . Г. Продержало з тиждень морозом земля заклякла, як кістка7. Позначте речення, у якому допущено пунктуаційну помилку. А. Грицько стулив рота: вода вже сягала йому до очей.style.text. Decoration. Underlinestyle.text. Decoration. Underline
Б. Сашко задихався і зморився: більше години вони бігли з Сіроманцем лісом до глинищ. В. Час твій прийде з долею битися, сон пропаде. Г. Вдарили козаки веслами уводу – одскочив дуб од берега. 8. Позначте розділовий знак, який пропущено в реченні: Пан гуляв у себе в замку_ у ярмі стогнали люди. А. Кома; В. Двокрапка;. Г. Тире;Б. Крапка з комою. 9. Уживається двокрапка між частинами безсполучнико- вого складного речення. А. Є здоров'я є все. Б. Нас кличе у мандри дорога нам грає чарівна струна. В. Бузково пахне вечорова тиша садками ніч крадеться у село. Г. Глянь, моя мила зорі повисли над Дніпромstyle.text. Decoration. Underlinestyle.text. Decoration. Underlinestyle.text. Decoration. Underline
10. Установіть відповідність між безсполучниковими складними реченнями та видом смислових відношень між їхніми частинами.1. одночасність подій;2. часова послідовність;3. зіставлення явищ;A) Пригріло сонечко, обсохла земля, потягло орача в поле. Б) На калині чорний ворон кряче, на чужині сиротина плаче . B) Прийде осінь – у засіках буде хліб золотий. Г) Два голуби гуде, голубка туркоче.
11. Установіть відповідність між складними безсполуч- никовими реченнями та розділовими знаками, пропущеними у них.1. Кома;2. двокрапка;3. тире;4. крапка з комою. А) Не час було Мирославі братися до лука звір був надто близько. Б) Обшукали в замку кожну п’ядь землі, всі сховища козак пішов немов у воду . В) Пташки лящать, теркотять, співають щебече соловейко і своїм голосом криє цокання кропив’янки кує зозуля . Г) Тихо в полі гай темніє наступає літній вечір.
12. Установіть відповідність між схемами та безсполуч- никовими складними реченнями (розділові знаки пропущено).1. [],[],[],[].2. [];[], [].3. []:[].4. []:[],[]A) Сам знаєш сім разів одміряй один раз одріж. Б) Заливається флейта трубить з переливами трубач рявкає бас гуде баритон В) Темна ніч знялася, розіслалася над землею Ратієвщина з зеленої зробилася чорна одні верхів’я високого дерева ще горіли. Г) Прокотився грім з розгоном грають блискавок шаблі пахне морем і озоном від притихлоїземлі. Д) І пригадалося йому дитинство над водами хиляться лози лелека пливе у висоті.