Розділові знаки в безсполучниковому реченні

Про матеріал
За допомогою презентації учні зможуть правильно інтонувати безсполучникові складні речення із різними смисловими відношеннями; правильно вживати відповідні розділові знаки між частинами безсполучникового речення,відновлювати, моделювати й конструювати безсполучникові складні речення з різними смисловими відношеннями.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

"Слова росли із грунту, мов жита. Добірним зерном колосилась мова. Вона як хліб. Вона мені свята.І кров'ю предків тяжко пурпурова...".

Номер слайду 2

"Розділові знаки в безсполучникових складних реченнях"Сьогодні на уроці ви навчитесь: Правильно інтонувати безсполучникові складні речення із різними смисловими відношеннями;вміти правильно вживати відповідні розділові знаки між частинами безсполучникового речення;відновлювати, моделювати й конструювати безсполучникові складні речення з різними смисловими відношеннями. 9 клас

Номер слайду 3

Чи правильні твердження?Науки корені в повторенні!Прості речення у складі безсполучникового можуть поєднуватись сполучними словами. Бесполучниковим складним реченням називається складне речення в якому прості речення обєднуються за змістом та інтонацією. Прості речення у складі безсполучникового не можуть бути синтаксично рівноправними та однорідними. Так. НіНі

Номер слайду 4

Як ви вважаєте,чи є взаємозалежність між інтонацією і розділовими знаками в БР?Подумай та зрозумій! Відповідь:Є, адже від смислових зв’язків між частинами речення та інтонації залежить вживання розділових знаків у БР.

Номер слайду 5

{7 DF18680-E054-41 AD-8 BC1-D1 AEF772440 D}Тип відношень. Приклад. Схема речення. Одночасність дій, процесів або станів. Світило сонце, парувала земля (П. Панч).[ ] , [ ]. Одночасність. Послідовність дій, процесів або станів. Лягло сонце за горою, зірки засіяли (Т. Шевченко).[ ] , [ ].послідовність. ПричиновіПора до двору: сходять місяць і зоря (Нар. творч.).[ ] : [причина]. Зрозумій, це просто!

Номер слайду 6

{7 DF18680-E054-41 AD-8 BC1-D1 AEF772440 D}Тип відношень. Приклад. Схема речення. ПояснювальніЩастя не кінь: прямої дороги не визнає (Нар. творч.).[ ] : [пояснення]. УмовніЗгаєш хвилину - втратиш годину (Нар. творч.).[умова] - [ ]. ЧасовіПрийшов березень - минули й турботи (Нар. творч.).[час] - [ ]. НаслідковіВесною сій - восени збереш (Нар. творч.).[ ] - [наслідок]. Зіставлення абопротиставлення. Усе минеться - одна праця залишиться (Нар. творч.).[ ] - [ ].зіставлення. Зрозумій, це просто!

Номер слайду 7

Земля чорніє, дрімає розум, серце мліє. (Т. Шевченко)Я відчував: пахне м’ятою.(М. Хвильовий)Защебетав соловейко — пішла луна гаєм. (Т. Шевченко)Вже й ніч землю обіймає; зійшов місяць і вдарив ясним промінням по білих хатах. (М. Вовчок)Розділові знаки в безсполучникових реченнях можуть бути такі:

Номер слайду 8

Кома в безсполучникових сладних реченнях. Кома ставиться між однотипними частинами безсполучникового речення, які тісно пов'язані між собою за змістом і виражають: Одночасність. Світило сонце, парувала земля (П. Панч). Послідовність. Лягло сонце за горою, зірки засіяли (Т. Шевченко). Сумісність. Засвітить місяць, засяють зорі, земля потоне в сріблястім морі (Олесь).

Номер слайду 9

Крапка з комою в безсполучникових складних реченнях. Якщо частини безсполучникового складного речення зберігають певну самостійність у змістовому відношенні або значно поширені й мають у своєму складі розділові знаки, то між ними ставиться крапка з комою. Од зеленого берега ніби повіяло холодком; холодок ніби лащився до лиця, милував його, влив в тіло розкіш життя, почування радісне, безклопітне й безжурне, як сама молодість  (Нечуй-Левицький).

Номер слайду 10

Двокрапка між частинами безсполучникового складного речення ставиться якщо:а) друга частина пояснює, розкриває зміст першої частини (до неї можна поставити питання а що?, а який?, а як?, що побачив?)б) друга частина вказує на причину того, про що йдеться в першій (до неї можна поставити питання чому?,а перед нею можна вжити сполучник бо) Поглянь у себе:[ і що побачиш? ] море там вирує. (Л. Горлач)Пояснення. Причина. Пора до двору:[ чому?-бо ]сходять місяць і зоря. (Нар. творч.)

Номер слайду 11

Двокрапка між частинами безсполучникового складного речення ставиться якщо:в) у попередній частині наявні дієслова знати, бачити, чути, розуміти, уявляти, пам'ятати та ін.;г) у першій частині є слова так, такий, всякий, одно. Я знав: вперед пливти колись було нелегко й Магеллану. Така у всіх у нас потуга: трощити меч і братися до плуга

Номер слайду 12

Тире між частинами безсполучникового складного речення ставиться:а) якщо зміст частин безсполучникового речення зіставляється або протиставляється (між ними можна поставити сполучник наче, а);б) якщо у першій частині вказується на час або умову, за якої відбувається дія у другій частині (перед нею можна поставити сполучники якщо, коли);в) якщо друга частина виражає наслідок або висновок з того, про що говорилося у першій ( і до неї можна поставити питання і що це означає? і який наслідок?). Усе минеться – [а] одна праця залишиться. Зіставлення або протиставлення[Якщо ]Згаєш хвилину – втратиш годину. Умова[Коли] Прийшов березень – мину- ли й турботи. ЧасовіВдарив революціонер – [ і який наслідок?] захитався світ. Наслідок

Номер слайду 13

 А тепер засвоюємо прислів’я і приказки, що мають будову безсполучникових складних речень. Баба з воза - …Життя як стерня: …Від гніву старієш - …Багато знатимеш - …Учи іншого - …Що на умі, …Шануй сам себе, …Всяк розумний по-своєму: Доповніть прислів’я та приказки усіма можливими варіантами, поясніть розділові знаки. Фразеологічна гра

Номер слайду 14

Ключ. Баба з воза – коням легше. Життя як стерня : не пройдеш , ноги не поколовши. Від гніву старієш, від сміху молодієш. Багато знатимеш – швидко постарієш. Учи іншого – сам помудрішаєш. Що на умі, те й на язиці. Шануй сам себе, шануватимуть і люди тебе. Всяк розумний по-своєму: один спершу, а другий потім.

Номер слайду 15

Перевіримо твої знання. Розстав потрібні розділові знаки на місці рисок між частинами складних речень. Поясни їхІмення матері – священня / імення матері єдине. Переконатися пора / зробиш зло – не жди добра. Мені здається / твої очі в мою душу світять з вишини. Гляне / холодною водою обіляє. Реве, стогне завірюха, котить, верне полем / стоїть Катря серед поля, дала сльозам волю. Здобудеш освіту / побачиш більше світу

Номер слайду 16

; Ключ Кома; двокрапка [в чому?]; двокрапка [ що саме?]; тире [ наче ]; крапка з комою; тире [ висновок? ].

Номер слайду 17

Розділові знаки1. Кома;2. Крапка з комою;3. Тире4. Двокрапка. Приклади. А Можна вибрать друга і подуху брата та не можнарідну матір вибирати. Б Оксані – радість мати одрізала з полотна хустку а порошком пофарбувала в червоний колір. В Не забувай добре ім’я цінніше за найбільше багатство. Г Здобудеш освіту побачиш більше світу. Д Гаснуть у плавнях летючі комети тиховмирає на заході ніч. Установи відповідність

Номер слайду 18

Ключ1) Д (одночасність);2) Б (частини поширені, далекі за змістом);3) Г (умова);4) В (причина)

Номер слайду 19

Тести з української мови для 9 класу «Розділові знаки в складному безсполучниковому реченні»1. Котрі з поданих речень є безсполучниковими складними реченнями?А. Співала колосом власна нива, співали жайворонки над нею, співав пісню серп, підрізуючи стебло. Б. Моє життя стало зараз таке коротке,що я кроками можу змірять його. В. Садок вишневий коло хати, хрущі над вишнями гудуть, плугатарі з плугами йдуть,співають ідучи дівчата. Г. Тільки невсипуще море бухає десь здалеку та зорі тремтять в нічній прохолоді. 2. У безсполучниковому складному реченні: Двері скрипнули з'явився батько потрібно ставити: А. Кому. Б. Крапку з комою. В. Двокрапку. Г. Тиреstyle.text. Decoration. Underlinestyle.text. Decoration. Underlinestyle.text. Decoration. Underline

Номер слайду 20

3. У безсполучниковому складному реченні: Умовк кобзар сумуючи щось руки не грають між його частинами вживається: А. Кома Б. Крапка з комою. Г. Тире. В. Двокрапка4. У котрих із поданих речень на місці крапок треба поставити двокрапку? А. Вечорами дівчата співають веснянок, а хлопці не сміються і не сміють підспівувати ….це дівоче діло – весну славити. Б. То весна узор дарувала…. Літо фарби відшукувало,а осінь притамовувала, щоб вони зсередини просвічквались,переливались. В. Сіро і сумно ставало на острові….всі фарби линяли, як в акварелі,що її підмочили.. Г. Я вірю ….птиці, і люди,і квіти – усе на землі для добра і краси.style.text. Decoration. Underlinestyle.text. Decoration. Underline

Номер слайду 21

5. У котрому з поданих речень потрібно ставити тире?А. Грає вільне широкеє море …гомонять його хвилі гучні. Б. Він вважав себе дуже багатим … є молодість,є сила, є нестримне бажання працювати. В. А весна гомоніла …. Послухай мене!Г. З кленового туманного тунелю виходить Рильський майже силует.6. Виберіть речення, яке відповідає схемі [ ] – [ ]. (розділові знаки пропущено). А. Стою під кленом біля джерела у серці йдуть пісні привітні. Б. Я навіть подумав пахнене щастям. В. Індик крутиться та дметься іволга летить, сміється. Д. Грім гримить …хліб буде родить . Г. Продержало з тиждень морозом земля заклякла, як кістка7. Позначте речення, у якому допущено пунктуаційну помилку. А. Грицько стулив рота: вода вже сягала йому до очей.style.text. Decoration. Underlinestyle.text. Decoration. Underline

Номер слайду 22

Б. Сашко задихався і зморився: більше години вони бігли з Сіроманцем лісом до глинищ. В. Час твій прийде з долею битися, сон пропаде. Г. Вдарили козаки веслами уводу – одскочив дуб од берега. 8. Позначте розділовий знак, який пропущено в реченні: Пан гуляв у себе в замку_ у ярмі стогнали люди. А. Кома; В. Двокрапка;. Г. Тире;Б. Крапка з комою. 9. Уживається двокрапка між частинами безсполучнико- вого складного речення. А. Є здоров'я є все. Б. Нас кличе у мандри дорога нам грає чарівна струна. В. Бузково пахне вечорова тиша садками ніч крадеться у село. Г. Глянь, моя мила зорі повисли над Дніпромstyle.text. Decoration. Underlinestyle.text. Decoration. Underlinestyle.text. Decoration. Underline

Номер слайду 23

10. Установіть відповідність між безсполучниковими складними реченнями та видом смислових відношень між їхніми частинами.1. одночасність подій;2. часова послідовність;3. зіставлення явищ;A) Пригріло сонечко, обсохла земля, потягло орача в поле. Б) На калині чорний ворон кряче, на чужині сиротина плаче . B) Прийде осінь – у засіках буде хліб золотий. Г) Два голуби гуде, голубка туркоче.

Номер слайду 24

11. Установіть відповідність між складними безсполуч- никовими реченнями та розділовими знаками, пропущеними у них.1. Кома;2. двокрапка;3. тире;4. крапка з комою. А) Не час було Мирославі братися до лука звір був надто близько. Б) Обшукали в замку кожну п’ядь землі, всі сховища козак пішов немов у воду . В) Пташки лящать, теркотять, співають щебече соловейко і своїм голосом криє цокання кропив’янки кує зозуля . Г) Тихо в полі гай темніє наступає літній вечір.

Номер слайду 25

12.  Установіть відповідність між схемами та безсполуч- никовими складними реченнями (розділові знаки пропущено).1. [],[],[],[].2. [];[], [].3. []:[].4. []:[],[]A) Сам знаєш сім разів одміряй один раз одріж. Б) Заливається флейта трубить з переливами трубач рявкає бас гуде баритон В) Темна ніч знялася, розіслалася над землею Ратієвщина з зеленої зробилася чорна одні верхів’я високого дерева ще горіли. Г) Прокотився грім з розгоном грають блискавок шаблі пахне морем і озоном від притихлоїземлі. Д) І пригадалося йому дитинство над водами хиляться лози лелека пливе у висоті.

Номер слайду 26

Ключ10.1б; 2а; 3в 11.1г; 2а; 3б; 4в 12.1б; 2в; 3а; 4д

Номер слайду 27

Вітаю! Ти молодець!

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кайгородцева Татьяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
19 січня 2022
Переглядів
8533
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку