Інтегрований урок з української мови та літератури
(9 клас)
Тема: «Життєвий та творчий шлях Т.Г.Шевченка»
Ми тебе не забули, Тарасе!
В.Сосюра
Мета: закріпити уміння застосовувати набуті знання на практиці; розвивати інтерес до життєвого і творчого шляху Т.Г.Шевченка, формувати вміння аналізувати поезію, збагачувати та вдосконалювати мовлення учнів, грамотність; виховувати повагу до особистості та творчості миться, плекати високу духовність, почуття патріотизму.
Обладнання: портрет Т.Г. Шевченка, книжка «Кобзар», ілюстрації, мультимедійні засоби наочності , ІКТ, дидактичний матеріал.
Тип уроку: інтегрований (українська мова та література)
Хід уроку
Інтерактивна вправа «Словесний настрій».
II Мотивація навчальної діяльності.
1. Робота з епіграфом
-Як ви розумієте слова, обрані за епіграфом до уроку? Дайте розлогу відповідь
2.Оголошення теми й мети уроку
-Які ваші очікування від сьогоднішнього уроку? (запишіть їх у зошит)
III. Основна частина
2.Розкажіть, будь ласка, про Шевченка-художника?
3.Узгодьте числівники з іменниками
-Прагнучи стати художником, Тарас побував у 3(маляр). Визначте відмінок
-У якому році вийшла перша збірка Тараса Шевченка, як вона називалася?
-Які поезії ввійшли до неї?
-Провідміняйте цей рік(1840)
4.Розставте розділові знаки у реченні, накреслити схему. Визначте частини мови виділених слів. «Живу, учусь, нікому не кланяюсь і нікого не боюсь», - писав він до брата, - велике щастя буть вольним чоловіком».
-Назвіть братів та сестер Тараса.
-Розкажіть, що ви знаєте про невольничу поезію? Які роки?
-Як називається цикл, до якого ввійшла невольнича поезія?
-Назвіть один із найвеличніших творів світової лірики про відданість митця вітчизні.
5.По пам’яті записати вірш «Мені однаково». Паспортизувати наведений твір, дотримуючи такого порядку:
1.Автор
2. Назва твору
3. Рід
4. Жанр
5. Тема
6. Ідея
7. Ключові образи
8. Художні засоби виразності: епітет, метафора, метонімія, синекдоха, антитеза, анафора, оксиморон.
6.Коли, де, в якій родині народився Т.Г. Шевченко? Дати повну відповідь
7.Перебудувати просте речення в різні види складних. Накреслити схему.
-Поет народився 9 березня 1814 році в селі Моринцях на Правобережжі.
8.Записати текст. Визначити текст і стиль мовлення. Поставити де потрібно, розділові знаки та вставити необхідні букви(чи знаки) в словах, зняти риски. Цифри замінити словами. Зробити повний синтаксичний розбір першого речення. Виконати комплексний аналіз (фонетичний, морфемний, морфологічний розбори) виділеного слова.
Переїхавши 1831 року з (В,в)ільна до (П,п)етербург(а,у) (Е,е)нгел…гар…т (в,у)зяв (із,з,с,зі) собою (Ш,ш)евченка, (у,в)ночі, (у,в) віл…инй від роботи час, (Т,Т)арас ходив до (Л,л)ітн…ого (С,с)ад(а,у), змал…овував статуї. Тоді/ж (в,у)перше почав писати вірші. На/в…сні 1838 року (К,к)арл (Б,б)рю(л,лл)ов і (В,в)асил… (Ж,ж)уковс…кий викупили молодого поета (із,з) кріпа…ва. (В,У) 1840 році (в,у) (П,п)етербур…і побачила світ його перша збірка поезії (к,К)обзар…, (у,в) 1845 році героїчно/романтична поезія (Г/г)айдамаки
Переїхавши 1831 року з Вільна до Петербурга, Енгельгардт узяв із собою Шевченка, вночі, у вільний від роботи час, Тарас ходив до Літнього саду, змальовував статуї. Тоді ж уперше почав писати вірші. Навесні 1838 року Карл Брюллов і Василь Жуковський викупили молодого поета з кріпацтва. У 1840 році Петербурзі побачила світ його перша збірка поезії «Кобзар», у 1845 році героїчно-романтична поезія «Гайдамаки»
IV. Підсумок уроку