Складнопідрядне речення, його будова і засоби зв'язку у ньому. Розділові знаки між головною і підрядною частинами

Про матеріал
поглиблювати знання учнів про особливості побудови складного речення; дати поняття про складнопідрядне речення, його будову і засоби зв’язку в ньому; формувати уміння і навички розпізнавати складнопідрядні речення, визначати їхні граматичні основи; удосконалювати пунктуаційні вміння щодо правильної розстановки розділових знаків у складнопідрядних реченнях, розвивати вміння порівнювати й узагальнювати, увагу, логічне мислення, творчі вміння моделювати складнопідрядні речення; виховувати культуру усного і писемного мовлення.
Перегляд файлу

 

Українська мова 9 клас

 

Тема. Складнопідрядне речення, його будова і засоби зв'язку у         ньому. Розділові знаки між головною і підрядною частинами

Мета: поглиблювати знання учнів про особливості побудови складного   речення; дати поняття про складнопідрядне речення, його будову і засоби зв’язку в ньому; формувати уміння і навички розпізнавати складнопідрядні речення, визначати їхні граматичні основи; удосконалювати пунктуаційні вміння щодо правильної розстановки розділових знаків у складнопідрядних реченнях,  розвивати вміння порівнювати й узагальнювати, увагу, логічне мислення, творчі вміння моделювати складнопідрядні речення; виховувати культуру усного і писемного мовлення.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник, таблиця «Складнопідрядне речення»,  роздатковий матеріал, мультимедійний проєктор.

 

ХІД УРОКУ

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

     ПІДГОТОВКА ДО СПРИЙМАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Орфографічна хвилинка

Близько, нічим, не такою, кам’яну, віддалялися, зберігала, легкість, немовби, вгору, струменіла, півгодини, увечері, Києво-Могилянська академія, де-не-де, білосніжний, кисло-солодкий, натхнення, дев’ятиповерховий, не тільки, шістнадцять.

 Самоперевірка за ключем.

2. Зробити синтаксичний розбір речення

Чорні хмари стояли над містом, але дощу ще не було.                          

3.  Фразеологічна  хвилинка                           

Встановити відповідність між фразеологізмами та їх значенням:

  1. Аж у вухах лящить                 А.  одностайно
  2. Пекти раків                              Б.  перебільшувати
  3. Кров з молоком                        В.  раптово

  4. Старий вовк                             Г.   червоніти

5. Грати в одну дудку                 Д.  голосно

  6.Зарубати на носі                     Е.  якісно

  7. Як сніг на голову                    Є.  досвідчений

  8. Комар носа не підточить    Ж.  здоровий

  9. Тримати хвіст трубою        З.   запам’ятати

 10.Робити з мухи слона             И.  бути впевненим.                                                 

         КЛЮЧ : 1-Д, 2-Г, 3-Ж, 4-Є, 5-А, 6-З, 7-В, 8-Е, 9-И, 10-Б.

4. Опитування (теорія):

  • Яка різниця між простим і складним реченням?
  • Назвіть види складних речень за способом зв’язку в них.
  • Назвіть види складних сполучникових речень.
  • Чим характеризується складносурядне речення?

 ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ

                     ЕПІГРАФ

Людина народ­жується для того,
щоб залишити по собі слід вічний

 ІV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

  1.  Створення проблемної ситуації                        
  • Подивіться на записані речення, визначіть граматичні основи.
  • Чи рівноправні частини складних речень? Чи одна частина підпорядковується іншій?
  1.  Коментар учителя
  • Ми будемо говорити сьогодні на уроці про речення, части якого пов'язані інакше, ніж у складносурядному реченні.
  • Складнопідрядним називається складне речення, частини якого нерівноправні за змістом і з'єднані підрядними сполучниками чи сполучними словами.
  • За значенням та будовою складнопідрядні речення поділяються на три види: з підрядними означальними, з підрядними з'ясувальними, з підрядними обставинними частинами. .
  • У складнопідрядному реченні обов'язково є одна головна частина та одна або кілька підрядних. Частина складнопідрядного речення, від якої ставимо питання, називається головною, а частина, яка відповідає на поставлене питання, називається підрядною. Підрядна частина може стояти перед, після або в середині головної.    
  • Підрядна частина завжди має у своєму складі підрядний сполучник або сполучне слово. На відміну від сполучників, сполучні слова є членами речення, на них падає логічний наголос.
  • В усному мовленні підрядна частина відокремлюється від головної паузою, а на письмі - комою. Якщо ж підрядна стоїть у середині головної, то коми ставляться з обох боків.
  • Складнопідрядні речення поширені в усіх стилях мовлення, особливо в: художньому, публіцистичному, науковому.
  • Будову складнопідрядного речення можна зобразити за допомогою схеми. При цьому головну частину позначаємо квадратними дужками, а підрядну - круглими. У схемі також ставимо відповідний розділовий знак, вказуємо підрядний сполучник чи сполучне слово, надписуємо питання.
  1. Робота з підручником (с.101-102)

       -  Прочитати правила, про що не було сказано?

   V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

     1. Робота біля дошки

- Записати речення. Підкреслити граматичні основи, накреслити схему.

Хочеться в дитинство повернутись, щоб з криниці неба зачерпнути.

Де панують мир і любов, там не ллється кров.

    2. Виконання вправ з підручника

        Впр.122 (усно). Знайти складнопідрядні речення. 

         Впр.125  Прості речення перебудувати на складнопідрядні.

Підкреслити граматичні основи.

   3. Практичний синтаксис

- Об'єднати умовно прості речення в складнопідрядні. Записати їх.

1. Журавлі знають. Не зіб’ються з дороги.

          2. Я працювати мушу. Не соромитись хліба.

          3. Ті пісні любі. Дають щастя людям.

- Назвати головні та підрядні частини в змодельованих складнопідрядних речення.

КЛЮЧ : 1. Журавлі знають, що не зіб’ються з дороги.

 3. Я працювати мушу, щоб не соромитись хліба.

 3. Ті пісні любі, що дають щастя людям.

 4. Лінгвістичне дослідження

-  Прочитати речення й визначити, якій із поданих схем відповідає його структура.

Любив я ті дні, коли вдома в нас збиралися гості.

          коли?                    за якої умови?                   які?

    

              1. [  ], (коли..)                2. [  ], (коли..).               3. [  ], (коли...).

Поле вступило в тінь, бо нахлинули хмари.

        для чого?                  у зв'язку з чим?                 яку?           

 

      1. [  ], (бо...).                     2. [  ], (бо...).            3. [  ], (бо...).

    5. Самостійна робота (тест «+ чи –»)

- Позначте правильні та неправильні твердження (+ -).

  1. СПР складається з синтаксично нерівноправних частин.
  2. Одна з цих частин – головна, а друга – залежна.
  3. Від підрядної частини можна поставити питання до головної.
  4. Частини СПР поєднуються підрядними сполучниками.
  5. Частини СПР поєднуються сполучними словами.
  6. Сполучники виступають членами речення.
  7. Сполучники містяться в головній частині СПР.
  8. Між головною і підрядною частинами СПР ставлять кому, тире або двокрапку.
  9. Підрядна частина завжди стоїть після головної.
  10.  Чи правильно накреслена схема до речення

Радощі праці стають зро­зумілими й бажаними для людини за умови, що з праці починається пізнання світу.

                 [   ], (що…).

 КЛЮЧ : 1+, 2+, 3-, 4+, 5+, 6-, 7-, 8-, 9-, 10+.

VІ.  ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ

1. Підраховування середнього бала

2. Відповіді на питання

- Як речення називається складнопідрядним?

 - За допомогою чого поєднуються головна і підрядна частини?

- Чи потрібні складнопідрядні речення українській мові?

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 

С. 101-102,повторити правила;  впр.129, утворити складнопідрядні речення; виписати  з творів художньої літератури п'ять-вісім складнопідрядних речень. Підкреслити граматичні основи, накреслити схеми  речень.*

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
24 січня 2022
Переглядів
4207
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку